Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: osallistuuko lapsesi koulussa seurakunnan aamuavauksiin?

Vierailija
26.08.2012 |

vaikka kuuluisi kirkkoon tai osallistuisi uskonnon tunneille kirkkoon kuulumatomana tai opiskelisi et:tä, niin seurakunnan aamunavauksiin yms kirkolliseen toimintaan ei ole pakko lapsen osallistua.

Onko joku täällä uskaltanut tuollaisen päätöksen tehdä?

Meillä lapsi lukee ET:tä eikä tule osallistuman kirkolliseen toimintaakaan.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakaan nyt ala-asteen alimmilla luokilla ollessaan.

Vierailija
22/30 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siin vaiheessa lapset menee johonkin kristittyyn kouluun normi lähikoulun sijaan.

vaan aivopesuun!

Mitäs sitten jos he vanhemmiten viis veisaavat taikauskostasi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siin vaiheessa lapset menee johonkin kristittyyn kouluun normi lähikoulun sijaan.

vaan aivopesuun!

Ja itse koen, et koska itse uskon ja olen saanu seurakunnasta niin paljon hyvää ja ihania kokemuksia elämääni, että haluan tarjota lapsilleni samaa. Aivan kuten sinäkin haluat tarjota lapsillesi parasta, niin minäkin :) Näkemyksemme vain poikkee siitä mikä kummankin mielestä on parasta.

Katson, että riparin käytään lapset saavat itse päättä, haluavatko kirkkoon kuulua. Jos eivät, saavat tottakai erota. Ja riparin haluan heidän käyvän jo sisksikin että monella on ennen riparia tosi pahoja ennakkoluuloja ja asenne surkee koko hommaan - mutta jos ei sitä edes kokeile (riparilla kuitenkin saa paremmat eväät kuin koulun ussan tunneilla siihen, mitä seurakunta on ja mihin uskomme jne), eikä saa oikeaa titetoa mututietojen sijaan uskonnosta ja seurakunnasta ei voi edes tietää olisiko se silti ollut se oma juttunsa vai ei :)

Kaikki haluavat lapsensa kokevan hyvää ja saavan hyvän elämän. os itse uskon Jeesukseen ja näin myös kuolemanjälkeiseen elämään, miksen haluaisi tarjota lappsilleni sitä itse parhaaksi katsomaani, eli tietä hyvään elämään ja lopulta Jumalan luo?

On eri asia, haluavatko lapset tätä vastaanottaa, ja itse sen saavatkin päätää vanhempina.

Mutta peruskoulun ajan voi ihan hyvin osallistua seurakunnan juttuihin - luterilainen uskonto ei tapa eikä satuta ketään ja opettaa hyviä arvoja. Joten mitään lapset eivät tässä "aivopesussa" menetä :) eivät, vaikkeivat luterilaisuutta omakseen isoina kokisi.

Vierailija
24/30 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan aivopesuun!

Ja itse koen, et koska itse uskon ja olen saanu seurakunnasta niin paljon hyvää ja ihania kokemuksia elämääni, että haluan tarjota lapsilleni samaa. Aivan kuten sinäkin haluat tarjota lapsillesi parasta, niin minäkin :) Näkemyksemme vain poikkee siitä mikä kummankin mielestä on parasta.

Katson, että riparin käytään lapset saavat itse päättä, haluavatko kirkkoon kuulua. Jos eivät, saavat tottakai erota. Ja riparin haluan heidän käyvän jo sisksikin että monella on ennen riparia tosi pahoja ennakkoluuloja ja asenne surkee koko hommaan - mutta jos ei sitä edes kokeile (riparilla kuitenkin saa paremmat eväät kuin koulun ussan tunneilla siihen, mitä seurakunta on ja mihin uskomme jne), eikä saa oikeaa titetoa mututietojen sijaan uskonnosta ja seurakunnasta ei voi edes tietää olisiko se silti ollut se oma juttunsa vai ei :)

Kaikki haluavat lapsensa kokevan hyvää ja saavan hyvän elämän. os itse uskon Jeesukseen ja näin myös kuolemanjälkeiseen elämään, miksen haluaisi tarjota lappsilleni sitä itse parhaaksi katsomaani, eli tietä hyvään elämään ja lopulta Jumalan luo?

On eri asia, haluavatko lapset tätä vastaanottaa, ja itse sen saavatkin päätää vanhempina.

Mutta peruskoulun ajan voi ihan hyvin osallistua seurakunnan juttuihin - luterilainen uskonto ei tapa eikä satuta ketään ja opettaa hyviä arvoja. Joten mitään lapset eivät tässä "aivopesussa" menetä :) eivät, vaikkeivat luterilaisuutta omakseen isoina kokisi.

seurakuntaa. Miksi koulun pitää opettaa yhden uskontosuuntauksen opetuksia?

Vierailija
25/30 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytännössä kieltää? Meillä koulussa aamunavaus tulee kajareista, jotka on luokassa ja niitä aamunavauksen pitäjiä on laidasta laitaa. Siellä saattaa olla joskus joku liikenneturvasta, joskus seurakunnasta, joskus joku opettaja, sitten oppilaita laulamassa... Eikä koskaan etukäteen tiedä, minkä suuntauksen edustaja siellä pari minuuttia paasaa.

Meillä ei kuuluta kirkkoon, mutta ei mua haittaa, jos lapsi nyt kuulee pari kertaa viikossa jonkun kristillisen aamunavauksen. Ihan yksi hailee, eivät ne niistä aamunavauksista päivän päätyttyä kuitenkaan mitään muista.

Vierailija
26/30 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin paljon kuin haluavat. Kristittyihin kouluihinkin voi hyvin mennä, jos on sitä mieltä että koulun pitää olla tunnustuksellinen (vähän niinkuin Pohjois-Koreassa), mutta verovaroilla kustannetun koulun tehtävä ei ole opettaa mitään uskontoa siinä mielessä kuin ev-luttia nykyään opetetaan.

Jostain Koraani-kouluista jaksetaan jeesustella, että onpa kauheeta miten lasten mieli myrkytetään, ja sitten ei nähdä että Suomessa tehdään ihan samaa aivopesua julkisissa laitoksissa veronmaksajien rahoilla. Käsittämätöntä.

Vierailija
27/30 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytännössä kieltää? Meillä koulussa aamunavaus tulee kajareista, jotka on luokassa ja niitä aamunavauksen pitäjiä on laidasta laitaa. Siellä saattaa olla joskus joku liikenneturvasta, joskus seurakunnasta, joskus joku opettaja, sitten oppilaita laulamassa... Eikä koskaan etukäteen tiedä, minkä suuntauksen edustaja siellä pari minuuttia paasaa.

Meillä ei kuuluta kirkkoon, mutta ei mua haittaa, jos lapsi nyt kuulee pari kertaa viikossa jonkun kristillisen aamunavauksen. Ihan yksi hailee, eivät ne niistä aamunavauksista päivän päätyttyä kuitenkaan mitään muista.

jos tulee kajareista lapselle pitää järjestää tila johon seurakunnan paasaus ei kuulu. Eikä tarvitse olla kuin yksi, niin järjestelyt on hoidettava. Oman lapsen koulussa seurakunnan tilaisuus on varmaan juuri tästä syystä salissa, että kaujuttimista tuutattuna kaikuu kaikkialla.

Vierailija
28/30 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lapseni menevät sinne.

Ja esim- joulu- ja kevätkirkkoa vastaava tilaisuus on koululla. Muut rämpivät kilometrin päähän kirkkoon.

Vierailija
29/30 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei osallistuisi?

Lapseni osaa myös itse ajatella. Tämän taidon kehittäminen on yksi tärkeimpiä kasvatustavoitteitani. En "suojele" häntä erilaisilta vakaumuksilta.

Vierailija
30/30 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset käy katolista koulua vaikka emme sitä uskontoa itse tunnustakaan! Sattuu vaan olemaan alueemme paras oppilaitos ja hyvää opetusta en lapsiltani riistä edes oman pohjoismaisen luterilaisen kasvatukseni vuoksi.

Jos Suomessa asuisimme niin osallistuisivat. Ihan hyvää yleissivistystä ja on toistaiseksi suomalaisen kulttuurin rakennuspaloja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kaksi