Uskotko, että home-, sähkö- ja kemikaaliyliherkkkien ihmisten oireet ovat peräisin korvien välistä?
Kommentit (28)
Ja listaan voi lisätä amalgaamiyliherkkyyden.
Mieli on niin vahva tekijä että se ohjailee kyllä vahvojakin fyysisiä oireita.
Luin mielenkiintoisest kokeesta jossa hiiriä oli pidetty hometilassa. Aikaa myöten niitten keho rupesi pitämään _sisätilaa_ uhkana, myös tervettä tilaa. Tavallaan se on erittäin loogista, sitätilassa keho joutui vakavan uhan kohteeksi, joten puolustus rupesi varmistamaan ettei moiseen kuolemanloukkuun tule mentyä.
Ja ongelmahan tässä ei ollut hiirten paska ja hysteerinen asenne, vaan alkuperäinen tilanne jossa systeemi joutui liian suureen vaaraan.
joutuu aikaa myöten asumaan tai tekemään töitä homevarioituneessa rakennuksessa.
koska alan itse aivastelemaan, jos olen homeen kanssa tekemisissä ja ihan sinihomejuustokin aiheuttaa oireita. Ei ole kuitenkaan mikään ongelma mulle.
Sähköyliherkkyys kuulostaa uskomattomalta.
Kemikaaliyliherkkyys? Siis esim kosmetiikan raaka-aineet ja pesuaineiden kemikaalit? Mulla on prick testillä todettuja allergioita eli olen allerginen formaldehydille (esim joissain kynsilakoissa) sekä tietyille hajusteille. Tämäkään ei ole minulle ongelma tämä allergia. Minulla on atooppinen iho, joka tod näk reagoi herkemmin tiettyihin asioihin, koska iho on keskiverto ohuempi.
En ymmärrä kyllä ihmisiä, jotka hysterisoivat tai tekevät numeron allergioistaan tmv.
Kaikki eivät koe asioita samalla tavalla, siksi niiden toisten on vaikea uskoa todeksi asioita, joita eivät itse tunne.
vaikka suurella osalla niistä oireita saavilla se lienee päänupissa se vika. Sähköyliherkät on kaikki nuppivikaisia.
En usko tässä tapauksessa korvienväliteoriaan vaikka sitä kyllä mielellään tuputetaan. Juttelin infektiolääkäri ja professori Ville Valtosen kanssa asiasta ja hän oli sitä mieltä, että niin kauan kuin ei ole testiä, jolla voidaan osoittaa ihmisen altistuminen homeille ja kemikaaleille, niin heitä pidetään hulluina. Kun testi sitten joskus kehitetään, niin tapaukselle käy samalla tavalla kuin vaikka helico-bakteerille - ennenhän näitäkin pidettiin vain hulluina mahavaivoineen.
Homeesta on pakko sanoa, että sille voi altistua kahdella eri tapaa. Ensinnäkin osa on allergisia homeelle ja silloin tietty osa ihmisistä reagoi ja osa ei. Samaan tapaan kuin vaikka koivun siitepölylle tai vaikka pähkinöille. Se, että joku ei reagoi pähkinöille ei tee kuitenkaan niiden pähkinäallergisten allergiasta kuitenkaan henkistä ongelmaa. Tietysti on olemassa esim. näitä henkisesti kalalle allergisia ihmisiä, jotka sitten aiheuttavat sitä, että kun eivät syö kalaa, mutta kalapuikot sitten kelpaavatkin, niin vievät uskottavuutta oikeasti vakavasti allergisilta.
Homeilla on myös toinen aspekti eli kosteusvauriohomeet (ei niinkään nuo ulkohomeet!) erittävät myös myrkkyjä. Näiltä myrkyiltä ei voi suojautua oli sitten allerginen tai ei ja niille altistuu sitten ajan saatossa. Osa oireilee ja osa ei, mutta eiköhän kaikki kuitenkin saa nuo myrkyt kehoonsa. Ne jotka oireilee osaa ehkä helpommin vältellä noita tiloja?
Kemikaaliyliherkkyys on taas lisääntynyt huomattavasti juurikin esim. sen takia, että ilmassa on usein paljon voc-yhdisteitä. Sitä lisää mm. nykyinen rakentamistapa, jossa rakennuksia ei suojata sateelta vaan betonin annetaan kastua ja kun liian märän betonin päälle asennetaan muovimatto, niin muovin hajoamisen prosessi on valmis.
Sähköherkkyydestä en osaa sanoa mitään, siitä en tiedä tarpeeksi sanoakseni, että onko se todellista vai ei.
Home- ja kemikaaliherkkyydestä osaan sanoa, että ne ovat vakavia juttuja ja nämä aineet voivat altistaa jopa syövälle ja lapsettomuudelle.
Home on todellinen uhka. Se aiheuttaa kemikaaliyliherkkyyden. Sähköyliherkkyyteen taas en usko.
terveysongelmaa,joka on sattunut muille eikä omalle kohdalle. Tässä on taas kyse rajoittuneesta kyvystä asettua toisen asemaan. Empatiakyvyttömyys johtuu aivojen rakenteesta, luin joku aika sitten asiasta. Pitäisi sanoa varmaan sitten, että siinä tapauksessa kyse on puutteesta aivoissa. Tällaisilla ihmisillä eivä taivot ole siis kehittyneet normaalisti. Normaaliutta verrataan siihen, että suurin osa ihmisistä kykenee empatiaan. Onhan kyky empatiaan ihmikunnan kehitykselle tärkeä.
Sen sijaan joku hajuvesiallergia, pesuaineallergia... Ne varmaan on joillekin todellisia, mutta mua ihmetyttää, miksi niitä on näillä nipottavilla naisilla eniten. Samaa sarjaa, joiden kanssa kaikki syömisestä lähtien vaikeaa. Kauhea itsetehostus käynnissä koko ajan.
Olin toissa vuonna kurssilla, jossa oli 20 osaanottajaa, 10 naista ja 10 miestä. Kurssiin kuului myös ruuat. Se oli hauskaa seurata illalla, kun ruuat tuotiin pöytään. Naisista kahdeksan kymmenestä sääti. Miehille kelpasi se, mitä tarjottiin. Naisista vain kaksi otti valmiina tarkoitetun aterian, lopuilla kauhea säätäminen...
"multa voisi parsat vaihtaa vaikka.... niin, mulla ne jotenkin kiertää mahassa, kiitoksia"
"eihän siinä mun annoksessa ole valkopippuria?"
"voisiko sen lihan tilalle saada kalaa, kun lihasta tulee niin tukkoinen olo?"
jne.
Kauhea show, mikään ei käy, kun kaikki oli niin ongelmaa.
Osalla ihan oikeasti, osalla korvien välissä.
Ja koska sinä et saa esimerkiksi sinihomejuustosta anafylaktista shokkia, ei muutkaan voi saada? Ollaan näköjään palaamassa takaisin sinne menneisyyteen, jolloin astmakin oli psyykkinen sairaus.
Miten ihmeessä te voitte sanoa, että joku hysterisoi/tekee numeron allergioistaan jos teillä itsellänne ei ole minkäänlaista kokemusta asiasta? Tiesittekö, että kortisonistakin voi saada anafylaktisen shokin, ihan yllättäin? Näin kävi minulle, kun esikoisen keuhkoja piti kypsyttää ennenaikaisen syntymän vuoksi.
koska alan itse aivastelemaan, jos olen homeen kanssa tekemisissä ja ihan sinihomejuustokin aiheuttaa oireita. Ei ole kuitenkaan mikään ongelma mulle.
Sähköyliherkkyys kuulostaa uskomattomalta.
Kemikaaliyliherkkyys? Siis esim kosmetiikan raaka-aineet ja pesuaineiden kemikaalit? Mulla on prick testillä todettuja allergioita eli olen allerginen formaldehydille (esim joissain kynsilakoissa) sekä tietyille hajusteille. Tämäkään ei ole minulle ongelma tämä allergia. Minulla on atooppinen iho, joka tod näk reagoi herkemmin tiettyihin asioihin, koska iho on keskiverto ohuempi.
En ymmärrä kyllä ihmisiä, jotka hysterisoivat tai tekevät numeron allergioistaan tmv.
terveysongelmaa,joka on sattunut muille eikä omalle kohdalle. Tässä on taas kyse rajoittuneesta kyvystä asettua toisen asemaan. Empatiakyvyttömyys johtuu aivojen rakenteesta, luin joku aika sitten asiasta. Pitäisi sanoa varmaan sitten, että siinä tapauksessa kyse on puutteesta aivoissa. Tällaisilla ihmisillä eivä taivot ole siis kehittyneet normaalisti. Normaaliutta verrataan siihen, että suurin osa ihmisistä kykenee empatiaan. Onhan kyky empatiaan ihmikunnan kehitykselle tärkeä.
"Tieteellisesti kestävin päivähoidon vaikutuksia selvittävä tutkimus, jossa mukana on ollut 27 eri yliopistoa ja tutkimuskeskusta, kertoo ison kuvion: kun tuhansia lapsia seurattiin vuosia, havaittiin, että hoitopäivän pituus, varhainen aloitusikä ja ryhmän suuri koko sekä levottomuus olivat koulu- ja murrosiässä yhteydessä sellaisiin asioihin kuin sosiaalisten taitojen ja empatian puute, omien etujen ajaminen, röyhkeys, tottelemattomuus, vastaan sanominen aikuisille, levottomuus ja keskittymiskyvyttömyys."
Kappas, empatian puute.
Sähköyliherkkiä on tutkittu sokkoutettuna eivätkä tunnista sähkökettiä. Oireet liittyvät yleensä johonkin muuhun syyhyn ja voivat joskus olla todellisia. Jännä muuten että monista amalgamanivaivaisista on tullut sähkövaivaisia sen jälkeen kun paikat on vaihdettu(:
Hajusteyliherkkyys on todellista mutta sitä kannattaisi siedättää. Eli hajuihin voi totutella ja oireet vähenevät.
Homeoireet ovat eniten totta mutta tästäkin joukosta löytyy näitä vika korvien välissä -tyyppejä jotka hankaloittavat todellisten tapausten löytämistä. Toisaalta onhan luuosairaita kaikissa muissakin vaivoissa
Niistä kyllä yritetään tehdä korvienväliongelmaa,koska isossa osassa vastuu on homeisten tilojen omistajilla, eli valtiolla ja kunnilla, ja kalliiksi se kävisi jos ongelma ja yhteys myönnetään. Mutta faktaahan ne sairaudet on. Vaietaan vaan maan alle toistaiseksi, niinhän oli aikoinaan astmankin kanssa.
Sähköallergiasta en osaa sanoa mitään, siitä ei minulla ole mitään faktatietoa, kuten noista home- ja kemikaaliasioista.
Tietysi varmasti on korvien väli potilaitakin, mutta myös oikeita potilaita on.
aina silloin tällöin muutaman viikon kerrallaan, aina olin samassa huoneessa töissä, huoneessa oli ilmastointi. Sitten olin saman toimiston toisessa huoneessa 3 päivää (piti olla kuukausi). Koko 3 päivää kärsin hirvittävästä päänsärystä ja nenä oli tukossa (kuvittelin tulevani flunssaan), limakalvot kuivuivat (suu ja nenä) myös silmistä vuoti vettä, iho kuivui. Kolmantena päivänä aloin saada hengitysoireita. Sanoin pomolle, että en voi olla tuossa huoneessa enää, henki ei kulje. Asia järjestettiin niin, että sain olla siinä huoneessa, missä aiemminkin olin pystynyt olemaan (siis ilmastoidussa). Siellä tuli pieniä oireita (limakalvojen kuivumista), mutta pystyin tekemään työni sen kuukauden ajan joka pitikin olla. Muut toimiston työntekijät kertoivat, että joskus toimiston katosta on tullut vettä läpi ja katossa näkyy selvät kosteusvauriot. Myös muut työntekijät saavat lieviä oireita työpaikallaan. Eipä kyllä mielessäkään käynyt, että vika olisi ollut korvieni välissä.
Hajusteyliherkkyys on todellista mutta sitä kannattaisi siedättää. Eli hajuihin voi totutella ja oireet vähenevät.Homeoireet ovat eniten totta mutta tästäkin joukosta löytyy näitä vika korvien välissä -tyyppejä jotka hankaloittavat todellisten tapausten löytämistä. Toisaalta onhan luuosairaita kaikissa muissakin vaivoissa
Otan kiitollisena kaikki neuvot vastaan :)
Itse sain homerakennuksesta astman ja sen lisäksi tuli tuo hajusteyliherkkyys. Käytännössä tämä tarkoittaa, että saan hajusteista astman pahenemisen aina astmakohtaukseen asti. Olen tässä yli kymmenen vuotta yrittänyt siedättäytyä, mutta piru vie kun tämä vaan pahenee. Aina ei edes nenä havaitse tuoksuja, mutta keuhkot kyllä huomaavat.
Tämä häiritsee jo kovasti elämistä. Vapaa-aika menee, mutta työssäkäynti alkaa olla kiikunkaakun.
Tosin uskon että se monilla on pelkästään korvienvälinen ongelma.