Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olenko tosiaan vastuuntunnoton äiti?

Vierailija
24.08.2012 |

Eräs sukulaisnainen piti minulle kovan saarnan kun kuuli, että ekaluokkalaiseni on saanut jo kulkea yksin kouluun. Matkaa siis alle sata metriä, yksi ainoa tien ylitys. Lisäksi epäilevät, että kun minun lomani loppuu, lapsi ei enää menekään kouluun, kun on niin kovin vilkas; ei eräs toinenkaan heidän tuntemansa lapsi mennyt. Mutta enhän mä nyt toisten synneistä ala lastani rankaisemaan? Ja tämä lähinnä siksi, etten anna heidän alkaa saattamaan ipanaa koulun ovelle saakka, kiusattaishan toista, oli reilua tai ei...

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
24.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se on turvallisuutta.

Poistun jankkaamasta, sinulla on lapsi ja minulla ei.

Jos voisin saattaa lapseni tänään kouluun niin saattaisin muttei minulla ole lasta jota saattaa.

Aurinkoista päivää sinne lomalle..

5

Vierailija
22/35 |
24.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mieltä, että lapsi pitää monta vuotta saattaa koulun ovelle asti :) Mun lapsen koulussa ekaluokkalaisia saatetaan pari päivää, ja sitten ei. Ensinnäkään, harvalla on mahdollista tuollaiseen, ja muutenkaan, miksi ihmeessä pitäisi?

ja kouluikäisia lapsia pitää oikeesti ymmärtää siinä, että se ON noloa, jos aina saatetaan OVELLE asti! Ymmärsin ainakin täysin ap:n pointin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
24.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaan puhutaan ekaluokkalaisesta.

Samanlailla se ekaluokkalainen on vastuussa liikenneturvallisuudesta kuin lukiolainenkin.

Sen lapsen kuoleman kanssa joutuu ikänsä elämään, on siinä kevyt ero minkä ikäinen lapsi tuolla ulkona yksin liikkuu.

5, joka nyt lähtee.. ;)

Vierailija
24/35 |
24.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lapsi ei halua ja malttaa ylittää sen tien rauhassa.

Meillä koulumatka 1,5km ja matkalla yksi iso risteys jossa ei ole valoja ja siinä on aikuisiakin jäänyt auton alle.

Luokat 1-3 mies vei autolla aamulla samalla kun meni töihin ja minä hain pyörällä päivällä ja kukaan ei kiusannut.

Vierailija
25/35 |
24.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se lapsi opi ikinä itekseen kulkemaan, jos sitä iänkaiken saatellaan. Tuossa iässähän ne haluaaki jo vähän itsenäistyä, joten itsekseen kulkeminen ei oo yhtään pahasta. Jossain vaiheessahan se kuitenki tulee vastaan. Ja jos aattelee omaa lapsuutta, niin ei ole pahemmin kouluun saateltu vaan ihan itsekseen piti/sai kulkea jo nuorempanakin.

Vierailija
26/35 |
24.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kerran lapsi ei halua eikä äiti näe tarpeelliseksi.

Ja mulla on lapsia.

Vierailija
27/35 |
24.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

rauhallinen omakotitaloalue.

Kadun yli menee selkeä suojatie ja keskellä on vielä sellainen koroke ja liikennemerkit. Nopeusrajoitus 40 kilsaa.

Meidän naapurin poika oli jäädä auton alle siinä korokkeella silmieni edessä. Rattijuoppo kaahasi 160 kilsaa liikennemerkitkin sileiksi. Jatkoi pakoaan ja ruhjoi matkallaan pari autoa jne.

Ei ne kaikki kahjot pyöri pääteillä.

Vierailija
28/35 |
24.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se on turvallisuutta.

Poistun jankkaamasta, sinulla on lapsi ja minulla ei.

Jos voisin saattaa lapseni tänään kouluun niin saattaisin muttei minulla ole lasta jota saattaa.

Aurinkoista päivää sinne lomalle..

5

miten se on turvallisempaa kuin se että saatetaan tien yli ja katsotaan loppumatka perään, KUN SE LOPPUMATKA EI OLE EDES AUTOTIETÄ! Siinä tosiaan tarvii mennä kerran tien yli, muuten ei autotielle tarvi astua...

ap

Vierailija
29/35 |
24.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ainakaan ole ainoa hulttiovanhempi sitten;)

Vierailija
30/35 |
24.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

SATA metriä. Siis se kouluhan on ihan vieressä! Miksi pitäisi saattaa? Jos siis lapsi itse haluaa mennä ja osaa kulkea tuon hurjan matkan...

Meillä kouluun matkaa 1,6km ja lapsi antoi saattaa kahtena ekana päivänä. Sitten kielsi sen ehdottomasti, halusi mennä yksin tai luokkakaverin kanssa. Ekaan viikkoon olisikin ollut vain mahdollisuus, sillä sitten loppui miehen loma ja lapsi lähti kouluun itsekseen.

Miten kukaan pystyy saattamaan koko ekaluokan tai vaikka sen syksyn? Ettekö käy töissä?

Muistan, kun minä menin kouluun, äiti saattoi ekan viikon ja sitten menin yksin, tuohon aikaan lapsilla ei edes ollut kännyköitä. Mulla kouluun oli matkaan n. kilsa ja matkalla keskuskadun ylitys. Silti tässä yhtenä kappaleena olen. Olisiko äidin pitänyt ottaa lomaa töistä mun koulun alun takia?

Vierailija
31/35 |
24.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ekaluokkalaista ei muka saisi saattaa! Meillä on ekaluokkalainen ja todellakin melkein kaikki saatetaan sinne kouluun!

Esikoisemme on neljännellä ja välillä saatan hänetkin. Ja menin muuten välkällä viemään unohtuneet sisätossutkin hänelle.

Miten voi olla mahdollista, että samassa yhteiskunnassa, ja aloittajan kohdalla ilmeisesti samassa yhteisössä eläneillä on näin erilaiset käsitykset? Joo, saattelin minäkin lapseni ammattikouluun ... oli tosin puoli elämää mukana, kun ei lapsella itsellään ollut ajokorttia ja asuntolaelämää varten tarvittiin tavaraa kotoa.

Aloituksen kohdalla ei ilmeisesti lapsen koulumatkassa ole mitään sellaista, joka aiheuttaisi saattajan tarvetta. Silti ulkopuoliset sekaantuvat asiaan ja tunkevat saattajiksi - mikä onkin se varsinainen ongelma.

Saattelette varmaan lapsenne kädestä pitäen sitten aikanaan armeijan portille?

Vierailija
32/35 |
24.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä kouluun matkaa n 600m enkä saattanut kuin ekana päivänä. Siinä vaiheessa tuli jo stop lapsen puolelta. Ei tällä kovin moni saattele vaan yksin kävelevät ekaluokkalaisesta asti kouluun ja ip-kerhoon/kotiin. Ja meillä siis on yksi lyhimmistä matkoista tuohon kouluun, suurin osa koulun oppilaista tulee kauempaa.

Jokainen päättää haluaako saatella lastaan tai olla saattamatta. Lapset, matkat ja tiet ovat niin erilaisia, että siinä ei matkan pituus merkitse mitään.

Vierailija
33/35 |
24.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se lapsiko teillä määrää?

sitä varmasti nolottaa, kun äiti punkeaa koulun etuovelle saakka joka aamu ja iltapäivä.

Vierailija
34/35 |
24.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin rehellisesti sanoa, että meidän ekaluokkalaisen luokalta ei enää ketään saateta kouluun (ekalla viikolla saatettiin, näin tein minäkin) ja olen pitänyt sitä ihan normaalina ja jopa yleisenä tapana... Meidän pojalla matkaa on 1,2 km ja talsii joko itsekseen tai jos matkalle osuu kaveri samaan aikaan niin sitten sen kanssa.

Vierailija
35/35 |
24.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo saattaminen olisi siltä 160 kaahanneelta rattijuopolta suojannut? Tuurista ja sattumastahan tuo allejäänti on ollut kiinni. Ei aikuinenkaan pysty rattijuopon alta pois hyppäämään, jos juuri kohdalle sattuu.

Ja ei, ekaluokkalaista ei tarvitse saattaa ovelle asti, jos reitti on ns. tavallinen (eli pituudeltaan ja turvallisuudeltaan sallittavissa) ja vaaranpaikat on selvitetty ja harjoiteltu, lapsi haluaa kulkea yksin tai kavereiden kanssa eikä halua saattajaa. Varmaan yli 90%suomalaisista ekaluokkalaisista kulkee koulumatkansa parin eka päivän jälkeen juuri näin. Poikkeuksiakin varmaan on, esim. lapsi on kovin arka, joutuisi kulkemaan yksin, matka on poikkeuksellisen pitkä ja/tai vaarallinen (tällöin tosin järjestetään yleensä kyyditys) tai lapsella on kehityksessä sellaisia ongelmia, että tarvitsee erityistä vahtimista tai huolenpitoa. Normaali lapsi normaalissa ympäristössä tähän kyllä kykenee.

Jenkkihysteriaa ei kaivata tänne, täällä ei lapsia siepata ja raiskata koulumatkalla ja itsenäistä kulkemista täytyy joka tapauksessa harjoitella. Toki mennään lapsen kykyjen mukaan.