Mitä ihmettä minä oikein teen näin lapsellisen ihmisen kanssa?
Kyse on toisesta kämppäkaveristani, jonka henkinen ikä taitaa lähennellä yhdeksää. Onko teillä kokemusta samanlaisista tapauksista?
Muutama päivä sitten hän päätti mököttää. Liimasi oveen lapun, jossa luki "En puhu kenellekään enää ja sillä siisti!!", ja kun yritin tervehtiä tai kysyä jotain käytännön kannalta tärkeää asiaa, hän vain tuijotti vihaisesti. Ihmettelin koko päivän, että mitähän olen mennyt tekemään ikävästi, mutta toinen kämppäkaveri paljasti, että "hänellä nyt vaan on huono päivä". Joo, kiva, hänellä on huono päivä täysin meistä kahdesta kämppiksestä riippumatta, joten hän pitää meille mykkäkoulua ja paiskoo meidän kotimme ovia kulkiessaan ympäriinsä.
Tänään, kuten muutamana aikaisempanakin aamuna, hän tulee keittiöön todella kuuluvasti huohottaen mainostamaan sitä, miten paljon lääkkeitä hänen pitää ottaa. Hän vihjailee koko ajan, miten "on niin 'ihana' olla nainen", mutta ei missään vaiheessa vahingossakaan sano suoraan, että nyt on kuukautiset. Tätä "arvaa mikä mul on"-linjaa jatkuu koko aamiaiseni ajan.
Nyt kuitenkin räjähti. Puhuimme keittiössä aivan normaalisti, kun hän esittää väitteen: "Ne aina iloiset ihmiset ei voi tietää, mitä todellinen onnellisuus on". Minä tällaisena 'aina iloisena'-ihmisenä sanoin vastaan, sillä hän ei mielestäni voi vertailla toisten ihmisten onnellisuutta, ja lisäksi minua loukkasi se, että hän väitti minun ja monien muiden olevan täysin tietämättömiä onnellisuudesta. Kysyin, miten hän voi todistaa asian, ja hän sanoi että "se on kuules fakta". Yritin kysyä uudestaan, että niin miten hän voi todistaa se-.. "PÄÄ KII ÄMMÄ!!!", ja ovet paiskoutuvat kun hän marssii huoneeseensa. "Sillä on taas vähän huono päivä.." Tyypin käytös kuitenkin aivan selvästi häiritsee tätä toistakin täällä asuvaa.
Okei, pyydän anteeksi viestiäni jo nyt, tiedän tämän olevan vauvapalsta. Tämä on kuitenkin Aihe vapaa, mikä tarkoittaa että aihe on vapaa, ja toivon teidän voivan vastata asiallisesti viestini vauvattomuudesta ja perheettömyydestä huolimatta. Olette pystyneet siihen ennenkin :)
Kommentit (27)
passiivis aggressiivinen suomenruotsalainen joka tykkää provosoida kantasuomalaisia?
Eikö?Nautit siitä kun onnistut manipuloimaan kaikki omalle puolellesi ja vihaamaan tätä "hankalaa" kämppistä?
t:ap
taitaa olla tuo sun kämppis mun _entinen_ kaveri. On aina yhtä vaikea ja arvaamaton, vaikka onkin fiksu ja oikein tuplamaisteri.
Osuiko oikeaan?
Emme ole tunteneet kovin kauaa vielä, mutta hän ei vaikuta miltään mainittavan fiksulta ihmiseltä. En siis sano, että hän olisi tyhmä, vaan ihan keskiverto. Ikää hänellä on 15, joten tuplamaisteriuskaan ei ehkä tule kysymykseen. Juttuun saattaa vaikuttaa se, että minä olen paria vuotta häntä vanhempi.Ja joku kysyi opiskelualaa, minä siis käyn lukiota, siinä missä molemmat kämppikseni ammattikoulua taiteellisella puolella. Poismuutto ei tule kysymykseen, sillä täällä ei lähellä ole muita näin halpavuokraisia asuntoja, ja tämä on sitäpaitsi ihan koulun vieressä, joten fyysisesti hieman estyneenä tämä on minulle tällä hetkellä paras mahdollinen kodin sijainti.
tämä selittää kaiken. Hän on vielä lapsi ja sinäkin olet vielä lapsi vaikka et halua sitä kuulla ja koet olevasi jo aikuinen. Ja aikuinen tavallaan jo oletkin, mutta hei. Te ja kämppiksesi olette vielä niin hormooniryöppyjen vallassa, että kaikenlainen höpö käytös on mahdollista.
Ja kuten sanoin ihmisen aivot kehittyy yli kaksikymppiseksi asti, joten ihan todellinen kypsyys alkaa olla vasta sen jälkeen mahdollista.
Koeta ymmärtää nuorempaasi. Hän on vielä teini. Sinä et kohta enää ole, mutta hän on.
Muuttanut pois kotoa ja kuviot ympärillä muuttuneet. Ketkä vanhemmat edes päästävät noin nuoren pois kota? Minkälainen koti kys. lapsella on? Välittääkö kukaan?
Onko ihan tuuliajolla?
Terv, psykologi
15! Murrosikä pahimmillaan. Ihan lapsihan se on vielä oikeastikin. Kaipaa äitiään.
Ap vaikuttaa puolestaan aika kypsältä, jos on vain pari vuotta vanhempi.
Voi rakas, taitaa olla tuo sun kämppis mun _entinen_ kaveri. On aina yhtä vaikea ja arvaamaton, vaikka onkin fiksu ja oikein tuplamaisteri.
Osuiko oikeaan?
Emme ole tunteneet kovin kauaa vielä, mutta hän ei vaikuta miltään mainittavan fiksulta ihmiseltä. En siis sano, että hän olisi tyhmä, vaan ihan keskiverto. Ikää hänellä on 15, joten tuplamaisteriuskaan ei ehkä tule kysymykseen. Juttuun saattaa vaikuttaa se, että minä olen paria vuotta häntä vanhempi.Ja joku kysyi opiskelualaa, minä siis käyn lukiota, siinä missä molemmat kämppikseni ammattikoulua taiteellisella puolella. Poismuutto ei tule kysymykseen, sillä täällä ei lähellä ole muita näin halpavuokraisia asuntoja, ja tämä on sitäpaitsi ihan koulun vieressä, joten fyysisesti hieman estyneenä tämä on minulle tällä hetkellä paras mahdollinen kodin sijainti.
tämä selittää kaiken. Hän on vielä lapsi ja sinäkin olet vielä lapsi vaikka et halua sitä kuulla ja koet olevasi jo aikuinen. Ja aikuinen tavallaan jo oletkin, mutta hei. Te ja kämppiksesi olette vielä niin hormooniryöppyjen vallassa, että kaikenlainen höpö käytös on mahdollista.
Ja kuten sanoin ihmisen aivot kehittyy yli kaksikymppiseksi asti, joten ihan todellinen kypsyys alkaa olla vasta sen jälkeen mahdollista.Koeta ymmärtää nuorempaasi. Hän on vielä teini. Sinä et kohta enää ole, mutta hän on.
Muuttanut pois kotoa ja kuviot ympärillä muuttuneet. Ketkä vanhemmat edes päästävät noin nuoren pois kota? Minkälainen koti kys. lapsella on? Välittääkö kukaan?
Onko ihan tuuliajolla?Terv, psykologi
Ette laittaisi sanoja minun suuhuni, vaan jos jokin jää kyseenalaiseksi niin kysytte? Minulle ei ole ongelma myöntää sitä, etten ole vielä aikuinen, vaikken enää pikkulapsi olekaan. Mielestäni kämppikseni käytös on 15-vuotiaallekin aika lapsellista, kun minä ja toinen kämppis kuitenkin vain asumme saman katon alla. Perhettä kohtaan ymmärtäisin tällaisen käytöksen vielä vaikka itseänikin vanhemmalta. Alkuperäinen kysymys kuului, että mitä voin tehdä tälle asialle. Toisaalta ymmärrän tätä käytöstä, mutta minua oikeasti loukkaa ämmäksi haukkuminen.
Perheessä en ole hänellä nähnyt kuvailemasi kaltaisia huolehtimisongelmia.
Ota etäisyyttä jos et tahdo olla ystävä. Mä en oikein ymmärrä kysymystä, ethän sä toisen murrosiälle mitään voi.. Anna tyypin olla.