Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletteko joutuneet ostajina kuntotarkastuksen maksajaksi, vaikka ette ole ostaneet taloa?

Vierailija
23.08.2012 |

Olemme kiinnostuneet vanhasta talosta, jota myy omistaja, ei välittäjä. Pyysimme taloon kuntotarkastusta, koska korjattava lista on niin pitkä, emme osaa tehdä tarjousta ilman sitä. Nyt omistaja ehdotta meille, että maksaisimme tarkastuksesta puolet. Entä jos emme ostakaan taloa? häviämme sen 700 euroa? Miten saa rahansa takaisin yksityiseltä? Välittäjän kautta tilanne olisi yksinkertaisempi. Osaako joku ottaa kantaa? Kiitos.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kerran sen tarkastuksen halusitte te.

Vierailija
2/31 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten on aika selvää, että te sen maksatte, jos sellaisen haluatte. Myyjä oli reilu, kun tarjoutui maksamaan tarkastuksesta puolet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

edes tehdä tarjousta kun kerran myyjä ei tuota maksa

SEn tietää mitä sieltä löytää. Reilu myyjä maksaisi kokonaan itse.

Vierailija
4/31 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se maksaa siis, joka tilaa. Yleensä se on myyjä itse, mutta mitään velvoitetta siihen ei toki ole.

Jos myyjä ei sitä halua maksaa, voit ehdottaa siis, etä jos päätätte ottaa talon, maksat myös tarkastuksen siinä tapauksessa. muutoinhan myyjällä on tarkastusraportti seuraavalle ostajalle valmiina.

Vierailija
5/31 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin meilläkin oli sekä myydessä että ostaessa.

Vierailija
6/31 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se maksaa siis, joka tilaa. Yleensä se on myyjä itse, mutta mitään velvoitetta siihen ei toki ole.

Jos myyjä ei sitä halua maksaa, voit ehdottaa siis, etä jos päätätte ottaa talon, maksat myös tarkastuksen siinä tapauksessa. muutoinhan myyjällä on tarkastusraportti seuraavalle ostajalle valmiina.

ostamme talon. Silloin siitä on hyötyä meille uusina omistajina, mutta myös myyjälle, koska emme tulevaisuudessa voi reklamoida niistä asioista, jotka raportissa mainitaan. Se tuo siis turvaa myös myyjälle, että ostaja on tiennyt tietyt virheet jo etukäteen. En vain ymmärrä, että jos en osta taloa, minä olisin maksanut puolet raportista, josta ei enää ole minulle hyötyä, mutta myyjä voi käyttää sitä hyödyksi myydessään taloa.

Ap.

Vierailija
7/31 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ette suostu maksamaan. Moni myyjä tekeekin niin eikä suinkaan hanki kuntotarkastusta, jonka liitteenä on lista korjauskohteista. Sen saatte vasta, jos ostatte talon, muuten riittää yleiskatsaus.

Normaalisti ostaja maksaa kuntotarkastuksen, koska ostaja saa päättää myös tekijän, ei tarvitse tyytyä myyjän serkkuun tms. Ja juuri samasta syystä myyjän ei tarvitse maksaa, koska ei käytetä sitä firmaa, jonka hän haluaa.

Vierailija
8/31 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se maksaa siis, joka tilaa. Yleensä se on myyjä itse, mutta mitään velvoitetta siihen ei toki ole. Jos myyjä ei sitä halua maksaa, voit ehdottaa siis, etä jos päätätte ottaa talon, maksat myös tarkastuksen siinä tapauksessa. muutoinhan myyjällä on tarkastusraportti seuraavalle ostajalle valmiina.

ostamme talon. Silloin siitä on hyötyä meille uusina omistajina, mutta myös myyjälle, koska emme tulevaisuudessa voi reklamoida niistä asioista, jotka raportissa mainitaan. Se tuo siis turvaa myös myyjälle, että ostaja on tiennyt tietyt virheet jo etukäteen. En vain ymmärrä, että jos en osta taloa, minä olisin maksanut puolet raportista, josta ei enää ole minulle hyötyä, mutta myyjä voi käyttää sitä hyödyksi myydessään taloa. Ap.

eli teette tarjouksen 190 000 e ja myyjä ilmoittaa, että ei onnistu, hinta on 210 000 e. Ne on kuule kalliita papereita, jos tuolle tielle lähdet.

Vierailija
9/31 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

höpö höpö.

Minä en myydessäni ala mitään makselemaan, ostaja vastaa itse kaikista kustannuksista.

Vierailija
10/31 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekee myyjän kaveri? Niillä firmoillahan ei ole mitään vastuita tekemisistään, sanamuodot saa tehdä niin väljiksi, että ei ikinä saa syytettä huonosti tehdystä työstä.

Jos et maksa, et saa päättää kuntotarkastajaa.

Vierailija
11/31 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunnon ostossa/myynnissä kaikista tärkein on kirjallinen sopimus. Missään lainkirjassa ei ole määritelty, että esim. kuka maksaa kuntotarkastuksen. Jos ostaja haluaa kuntotarkastuksen niin kirjallisesti sopii siitä myyjän kanssa. Kustannukset ehtoineen kirjataan siihen soppariin, jos niin sovitaan. Tilanteen mentyä ohi on turhaa itkeä että suullisesti sovittu juttu menee ristiin. Sopparin jos on tehnyt niin ei haittaa vaikka sairastaisi alzhmerin tautia, kaikki on paperilla.

Vierailija
12/31 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

höpö höpö.

Minä en myydessäni ala mitään makselemaan, ostaja vastaa itse kaikista kustannuksista.

En ymmärrä, miksi myyjä ei laita tarkastuksen kustannusta talon hintaan. Silloin sen maksaisi se, joka OSTAA talon, ei se, joka vasta harkitsee asiaa. Kyse on 60 vuotta vanhasta talosta, jossa oletettavasti paljon vikoja.

Ap.

Vierailija
13/31 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei hän voi määrätä, kuka sen tekee ja miten se tehdään. Sen määrää myyjä. Silloin on jälkikäteen oston jälkeen turha itkeä, että kuntotarkastus oli tehty huolimattomasti tai sen tekijä oli myyjän puolella tms.

Vierailija
14/31 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunnon ostossa/myynnissä kaikista tärkein on kirjallinen sopimus. Missään lainkirjassa ei ole määritelty, että esim. kuka maksaa kuntotarkastuksen. Jos ostaja haluaa kuntotarkastuksen niin kirjallisesti sopii siitä myyjän kanssa. Kustannukset ehtoineen kirjataan siihen soppariin, jos niin sovitaan. Tilanteen mentyä ohi on turhaa itkeä että suullisesti sovittu juttu menee ristiin. Sopparin jos on tehnyt niin ei haittaa vaikka sairastaisi alzhmerin tautia, kaikki on paperilla.

jos myyjä ei maksa puolikasta raportin hinnasta sen jälkeen, kun olet päättänyt, ettet osta taloa?

Ei kai 700 euron takia voi mennä oikeuteen? Yksityiseltä rahansa saaminen on paljon hankalampaa kuin jos välissä olisi välittäjä, jolla on maine kiinni tässä työssä.

Ap.

Vierailija
15/31 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

edes tehdä tarjousta kun kerran myyjä ei tuota maksa SEn tietää mitä sieltä löytää. Reilu myyjä maksaisi kokonaan itse.

höpö höpö. Minä en myydessäni ala mitään makselemaan, ostaja vastaa itse kaikista kustannuksista.

En ymmärrä, miksi myyjä ei laita tarkastuksen kustannusta talon hintaan. Silloin sen maksaisi se, joka OSTAA talon, ei se, joka vasta harkitsee asiaa. Kyse on 60 vuotta vanhasta talosta, jossa oletettavasti paljon vikoja. Ap.

OLisi todella helppoa ennen myyntiin laittamista hankkia kuntotarkastus, mutta kun ne pahuksen ostajat eivät hyväksy valmista paperia vaan haluavat yleensä tarkastukseen mukaan oman edustajansa. Pitäisikö ostajaehdokkaan maksaa myyjälle siitä, että tämä suostuu heidän tai edustajansa läsnäoloon?

Vierailija
16/31 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos myyjä ei maksa puolikasta raportin hinnasta sen jälkeen, kun olet päättänyt, ettet osta taloa? Ei kai 700 euron takia voi mennä oikeuteen? Yksityiseltä rahansa saaminen on paljon hankalampaa kuin jos välissä olisi välittäjä, jolla on maine kiinni tässä työssä. Ap.

ja siitä menee lasku tilaajalle. Mitä ihmettelemistä tässä on? Jos myyjä ei maksa osuuttaan, ei se ole ostajaehdokkaalta pois vaan kuntotarkastajalta, joka vie asian edelleen.

Vierailija
17/31 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te haluatte kuntotarkastuksen, hän ei halua. Silti te ette halua maksaa sitä, vaan myyjän pitäisi se kustantaa.

Oletatteko, että myyjä myös remppaa sen talon teille? Eikö olisi kätevää, te tahdotte remontin, mutta myyjä maksaa, koska teidän mielestänne se on reilua.

Vierailija
18/31 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme lähivuosina ostaneet yhden ok-talon ja kaksi rt-huoneistoa. Kaikilla kerroilla myyjä on maksanut tarkastuksen ja me olemme saaneet valita tarkastajan. Välittäjän kautta on nämä kaupat tehty.

Vierailija
19/31 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te haluatte kuntotarkastuksen, hän ei halua. Silti te ette halua maksaa sitä, vaan myyjän pitäisi se kustantaa.

Oletatteko, että myyjä myös remppaa sen talon teille? Eikö olisi kätevää, te tahdotte remontin, mutta myyjä maksaa, koska teidän mielestänne se on reilua.

Myyjän vastuu on voimassa 5 vuotta talon vioista, joista ei kerrota ostotilanteessa.

Vierailija
20/31 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

välittäjä ilmoitti myyjälle, että kuntotarkastus sitten maksetaan puoliksi, minulta ei edes kysytty mitä mieltä olen, vaan suostuin ostajan ja välittäjän vaatimukseen.

Kauppa tuli, mutta jälkeenpäin on harmittanut miten halvalla annoin sen mennä, voi per.... kyseessä lähes 100 vuotta vanha talo, hiukan tehty korjausta.