vihaan nukutusta
2 vuotiaan nukutukseen mennyt jo 1h 45min.. vihaan tota lasta saatana!!!
Kommentit (51)
Entä jos nukutte kaikki kolme (sinä, taapero ja vauva) samassa sängyssä? Pötkötät vauvan kanssa siinä vieressä, kunnes taapero nukahtaa.
Tuttu tilanne on minullekin ja ratkaisin asian noin. Tosin meidän vauva on jo kaksi vuotias ja nukkuu edelleen vieressä, mutta silloinen taapero on nyt 5 vuotta ja nukahtaa itse omaan sänkyyn.
Pääasia, että koko perhe saa nukuttua ilman stressiä.
Lasten sängyt ovat vanhempien makuuhuoneessa. Illalla käydään nukkumaan sänkyihin, myös äiti käy "nukkumaan". Sitten hiljaa, ei palveluita. Kukaan ei huuda, koska ketään ei koskaan ole jätetty hereillä yksin.
Sitten kun lapset nukahtaneet, äiti hipsii keittiö/olkkari akselille viettää moneksi tunniksi laatuaikaa isän kanssa.
Sitten vanhemmat menee nukkumaan noin 2-4 h kuluttua. Hyvin harvoit lapset herää ennen tota.
Maailman paras ratkaisu, nukkua samassa huoneessa vauvasta asti!! :)
Öisinkään kukaan ei siis koskaan huuda, ei tarvetta!
Meillä ei ainakaan tuo nukkumisen esittäminen toimi, vaan lapsi (1-vee) alkaa hyöriä, pyöriä ja itkeä (kovaa). Siksi joudumme nukuttamaan lasta sänkyyn uudestaan ja uudestaan laskemalla, kunnes lapsi haluaa sinne itse, ja nukahtaa kevyeen tassutteluun. Onneksi tuossa ei kuitenkaan kovin kauan mene. Eikä yöllä heräillä, ellei ole jotain vaivaa. Ja nukumme siis kyllä samassa huoneessa.
Mun lapset on aina nukahtaneet ihan ilman nukutuksia...
Mutta kun äiti käy "nukkumaan", niin lapset kertovat vielä juttuja, joskus yrittävät pomppia sängyllä, joten nukutus kestää sen 45 minuuttia ennen kuin oikeasti nukahtavat.Ja sitten kello onkin jo 23.00, jolloin äidinkin pitää mennä nukkumaan. Ei omaa aikaa, ei yhteistä aikaa.
Jos käy vain lukemassa ja peittelemässä, eivät todallakaan jää sänkyyn, vaan tulevat perässä...
niin kauan kunnes uupuvat itkuun, vaikka siis sata kertaa. Pinnasängystä ovat molemmat päässeet 1 vuotta täytettyään pois, joten ainoa keino pysyä sängyssä on oma tahto (tai sitominen).
Mutta lohdullista kuulla, että ei muillakaan ole niin helppoa. Toivottavasti kohta helpottaa. Meillä lapset nyt 1,5 v ja 3 v.
Lasten sängyt ovat vanhempien makuuhuoneessa. Illalla käydään nukkumaan sänkyihin, myös äiti käy "nukkumaan". Sitten hiljaa, ei palveluita. Kukaan ei huuda, koska ketään ei koskaan ole jätetty hereillä yksin.
Sitten kun lapset nukahtaneet, äiti hipsii keittiö/olkkari akselille viettää moneksi tunniksi laatuaikaa isän kanssa.
Sitten vanhemmat menee nukkumaan noin 2-4 h kuluttua. Hyvin harvoit lapset herää ennen tota.
Sänky sun tai miehen sängyn viereen. Makoilet sängylläsi kunnes lapsinukahtaa. Toiset vaan ei väsy tai luovuta. Tsemppiä! Jonain päivänä helpottaa, siihen asti yritä vaan tehdä elämästä mahdollisimman helppoa.
Sänky sun tai miehen sängyn viereen. Makoilet sängylläsi kunnes lapsinukahtaa. Toiset vaan ei väsy tai luovuta. Tsemppiä! Jonain päivänä helpottaa, siihen asti yritä vaan tehdä elämästä mahdollisimman helppoa.
Mikäli viesteissä oleva kellonaika pitää paikkaansa, niin ap on klo 21.30 nukuttanut lasta jo 1,5 h. Eli lapsi on laitettu sänkyyn klo 20. Nukkuuko lapsi päiväunet? Mikäli nukkuu, niin tuo aika saattaa olla liian aikainen. Meillä meni esikoinen tuon ikäisenä nukkumaan vasta 21.30, koska ei ollut väsynyt aiemmin päiväunien vuoksi. Ei sitä lasten unentarvetta vain saa isommaksi vaikka miten makuuttaisi. Meilläkin kuopus on sitten toista maata. Toivotan voimia aloittajalle, onhan se ärsyttävää että lapsi kukkuu kun itse haluaisi olla rauhassa. Mutta rennommat ja paremman tuulen illat saisitte jos ette laittaisi lasta liian aikaisin sänkyyn.
Kaksivuotiasta saattaa hyvinkin illalla valvottaa, jos nukkuu päiväunet. Niitten päiväunien tärkeyttä aina vaan painotetaan, mutta unohdetaan usein se, että kaikki lapset eivät tarvitse päiväunia kovin pitkään. Jos teillä nukahtaminen kestää pitkään aina, niin todennäköisesti lapsi joko ei enää tarvitse päiväunia eikä nukahda illalla niiden vuoksi, tai sitten jos selvästi vielä tarvitsee, niin yöunien kuitenkin pitäisi sitten alkaa vasta myöhemmin, lapsi ei ole vielä väsynyt nukutusaikaan.
Meillä loppui nukutusongelmat päiväunien lopettamisen myötä, lapsi alkoi nukahtaa illalla helposti, nukkui pitkät yöunet ja heräsi iloisena aamulla. Itse asiassa unen määrä vuorokaudessa kasvoi, päiväunet (joille nukuttaminen oli myös yhtä tappelua) veivät lopulta yöunista niin suuren osan, että lapsi nukkui reilusti vähemmän yhteensä vuorokaudessa kuin ilman päiväunia.
Ja tunnen muitakin, joilla tarve päiväunille on loppunut kaksivuotiaana, sama homma heillä.
Ja siis kaksivuotiaan kanssa päiväunien kanssa illat olivat pitkiä ja hankalia, lapsi ei vaan nukahtanut, vaikka tietyllä tavalla olikin väsynyt. Elämä helpottui kovasti, kun päiväunet jäivät pois. Meillä oli lyhyt ylimeno vaihe, jolloin lapsi oli kovin väsynyt n 5-6 aikaan iltapäivällä, silloin annoimme esim katsoa lastenohjelmia tms, ja katsoimme, ettei pääse nukahtamaan. Jonkin aikaa tarvitsi joskus laittaa yöunille tosi aikaisin. Pian lapsi kuitenkin jaksoi hyvin kohtuulliseen nukkumaanmenoaikaan asti ilman päikkäreitäkin. Ja tuli muutenkin tyytyväisemmäksi, varmaan kun nukkui lopulta tarpeeksi- siis tarpeeksi pitkät yöunet.
Lapsi aistii vihasi.
Miksi pitää nukuttaa?
Turvalliset rutiinit joka ilta vuodesta toiseen niin lapsi osaa ennakoida että nyt on aika mennä nukkumaan.
Toimit joka ilta samalla tavalla, esim. iltapala, hammaspesu, yökkärit ja peiton alle.
Jos on aktiivinen lapsii niin jätä kaikki iltasatuhommat pois. Peiton alle ja hyvää yötä.
JOs nousee niin kayt peittelemässä uudestaan, etkä sano muuta kuin hyvää yötä.
Viikossa oppii.
Meillä on useampi lapsi, pari tosi vilkasta, silti nukkuminen on ollut aina itsestäänselvyys.
En ole koskaan nukuttanut lasta.
Tässä yksi joka oli lopen väsynyt nukutusrumbaan joku vuosi sitten.
Minä annoin pikkusen nukkua meidän vanhempien huoneen lattialla kunnes oli sen verran iso että pystyi opettamaan nukkumaan omassa huoneessa ilman suurta dramatiikkaa. Oli ihanaa kun saatiin silloin nukuttua kaikki ja ei tarvinu illalla alkaa pelätä sitä väsyttävää nukuttamistaistoa..
Koska silloin kun ihminen on jo lopen uupunut niin ei yksinkertaisesti jaksa alkaa opettamaan toista omaan huoneeseen jos siihen menee puoliyötä.
Menevät nukkumaan kun niitä nukuttaa. En ymmärrä miksi täytyisi johonkin tiettyyn aikaan mennä. Kyllä sitä itseäkin vituttaisi jos joku yrittäisi panna väkisin sänkyyn nukkumaan aikaisemmin kuin oikeasti väsyttää.
*haleja*! Kyl se taas siitä lutviintuu!
...siks mä lopetinkin koko nukutuksen kun alkoi vaan kulua enemmän ja enemmän aikaa illasta, haltus palveluja jne. Yks ilta vaan kypsyin ja sanoin etä morjens. Ei se pahemmin perään huudellu, eikä seuraavana päivänäkään, eikä päiväunilla. Et meillä meni aika helposti...
miten sitä voikaan vihata lastaan näin paljon.. voi kun joku vaan hakis sen pois ja sais olla rauhassa..
En ole koskaan oikein ymmärtänyt. Oma lapsi kohta 3 vuotta.
kyllä se siitä ihan itse nukahtaa, kun sen aika on.
yritetty on vaikka mitä.. olen niin kyllästynyt tähän "ihanaan" perhe-elämään ja kulissien ylläpitoon.. ehkä mä vielä joskus jätän perheeni ja otan oikein kunnolla huonon äidin leiman kun en jaksa!! Ottakoon mies paremman naisen ja mä lähden vaikka myymään itseäni...
maalaisjärkeä voi käyttää.