sydämen muljahtelu ja työ
Te jotka kärsitte sydämen muljahteluista/lisälyönneistä miten pystytte käymään töissä??
minun olisi tarkoitus siirtyä takaisin työelämään puolen vuoden päästä, mutta ei taida onnistua... Olisi eri asia jos muljahteluita tulisi vain iltaisin, mutta minulla tulee koko päivän ajan, pahanee liikkuessa ja loppuvat täysin illalla ja nukkumaan mennessä.
Tutkittu on ja ei kuulemmma ole mitään pahalaatuista. Kertokaas kokemuksia, jos joku kärsii samasta vaivasta :)
Kommentit (25)
Jos on tutkittu, että on vaaratonta, miten muljahtelu estää sinua tekemästä työtä? Tunne on pikkuisen epämukava mutta eihän siitä seuraa mitään sellaista oiretta joka heikentäisi työkykyä.
Itsellä oli aikanaan noita myös. En tiedä, liittyivätkö rajuun laihtumiseen vai mihin mutta kun paino nousi pari kiloa lisälyöntisyys hävisi. Minullakin lisälyönnit alkoivat aamulla töihin pyöräillessä ja jatkuivat koko päivän, ajoittain joka toinen lyönti oli lisälyönti. Ei kyllä koskaan käynyt mielessä että jäisin töistä pois, vaikka yhteen väliin olin aika peloissani oireen takia.
Minulla muljahtelee myös eikä se työntekoa estä. Lääkkeillä tuntemukset on kurissa.
vaan todella pahalta. yksittäiset muljahdukset vain säikäyttävät, mutta joskus tulee 3 täysin peräkkäistä ja sen jälkeen ne jäävät päälle.sen jälkeen en pysty kyllä tekemään enään mitään.
En pysty välillä käymään edes kaupassa tai menemään lapsen kanssa puistoon, sen takia mietinkin miten tulen pärjäämäään töissä
Upikino Q10:tä, saattaa auttaa noihin vaivoihin.
beetasalpaajat, mutta en ole huomannut mitään eroa. pysyvätkö sinulla muljahdukset kokonaan poissa lääkityksen kanssa?
rytmihäiriölääkkeet jos olet niiden tarpeessa. Muu on sitten psyykkistä. Itse olen johtajana pk-yrityksessä ja ihan hyvin pystyn käymään töissä, hoitamaan kodin ja lapset ja jatko-opinnotkin. Ainoastaan stressin olleessa oikein pahimmillaan (esim. tilinpäätösaika tmv), niin silloin olo on usein todella epämukava, mutta lääkkeillä ja riittävällä unella/liikunnalla niistäkin päivistä selvitään. Ettei vaan olisi enemmänkin lorvikatarria ja paniikkihäiriötä??
beetasalpaajat, mutta en ole huomannut mitään eroa. pysyvätkö sinulla muljahdukset kokonaan poissa lääkityksen kanssa?
Minulla lääkitys pitää muljahdukset hyvin vähäisinä ja vaimeina, ei kuitenkaan ihan kokonaan pois.
vaan todella pahalta. yksittäiset muljahdukset vain säikäyttävät, mutta joskus tulee 3 täysin peräkkäistä ja sen jälkeen ne jäävät päälle.sen jälkeen en pysty kyllä tekemään enään mitään.
En pysty välillä käymään edes kaupassa tai menemään lapsen kanssa puistoon, sen takia mietinkin miten tulen pärjäämäään töissä
Ahdistaako sulla henkeä? Hengästytkö heti liikkuessa? Tuleeko rintakipua? Onko pahoinvointia tai oksentelua? Oletko menettänyt tajuntaasi noiden kohtausten aikana? Vai ahdistaako vaan psyykkisesti? Onko sulla paniikkihäiriö?
Oletko koskaan kokeillut beta-salpaajaa? Mitä sulta käytännössä tutkittiin, peruslabrat, kilpirauhasarvot, lepo-ekg, tehtiinkö muuta?
hyvä että te pärjäätte töissä ja muutenkin elämässä näiden muljujen kanssa. Jokainen tuntuu ne erinlailla toiset vahvemmin toiset eivät lähes lainakaan. minulla ne ovat vaan niin vahvan tuntuisia että ne todella häiritsevät elämää
ei ahdista henkeä, hengästyn kuitenkin liikunnan aikana. ei rintakipua, muljahdukset tuntuvat vain tosi kipeiltä välillä. ei pahoinvointia, eikä oksentelua. ei ahdista muuten kuin juuri muljahdusten aikana. ei ole paniikkihäiriötä. syön betasalpaajaa.
Tutkitu on lepo ekg 5 kertaa, holter, rasitus ekg juuri eilen, Kaikki tarvittavat verikokeet, kilpirauhas lääkitys on kohdillaan, juuri kävin kokeissa 2kk sitten
"Minulla lääkitys pitää muljahdukset hyvin vähäisinä ja vaimeina, ei kuitenkaan ihan kokonaan pois" minulle riittäisi jos saisin muljahdukset edes vaimeiksi, juur niiiden voimakkuuden takia se tuntuukin pahalta
Onko ne kilpirauhasarvot katsottu? Ovatko ne lisälyönnit oikeasti jääneet holterissa ja rasituksessa kiinni, eli onko lääkäri nähnyt paljonko ja minkä näköisiä ne ovat? Milloin sulla alkoi nuo oireet? Onko suvussa samaa? Oletko muuten terve?
Kyllä minusta kuulostaa, että tarkkailet itseäsi vähän liikaa. Relaa.
Vaikka minullakin on noita tutkittu, silti tiheä epärytmisyys hirvittää ja huolestuttaa.
Onko sinulle muuten tehty sydämen ultraäänitutkimus, se paljastaa, onko sydämen rakenteessa jotain vikaa, joka aiheuttaisi lisälyöntejä. Tutkimus maksaa yksityisellä parisen hunttia (kävin hiukan yli kymmenen vuotta sitten, hinta oli silloin about tuo, mutta kannattaa kysyä hintaa nyt), josta saa Kelalta hiukan takaisin.
Iso osa rytmihäiriöistä todellakin johtuu stressistä, siis jos puhutaan "viattomista" lisälyönneistä. Mitä enemmän olet niistä huolissasi, sitä enemmän niitä tulee. Mutta on tietysti hitosti helpompi sanoa, että "rentoudu" kuin rentoutua oikein todella...
Itseäni on helpottanut se, että oireet on tutkittu perusteellisesti ja olen itse perehtynyt aiheeseen netistä. Luin mm. sen, että lisälyöntejä voi olla päivässä tuhatkin ilman, että kyse on vaarallisesta asiasta.
http://www.ts.fi/teemat/terveys/1074096005/Eteisvarina+on+kiusallinen+m…
Toki kannattaa miettiä vielä sitä lääkitystä lääkärin kanssa. Onko se edes tarpeen, jos mitään eroa ei ole entiseen? Minulle sydänlääkäri sanoi, että betasalpaajista ei ole välttämättä mitään apua lisälyönteihin, mutta monesti lääkärit määräävät niitä, kun potilas on ahdistunut ja vaatii JOTAIN...
Kilppari arvot on katsottu, holterin aikana lisälyönnit olivat vielä vähäisiä nyky tilanteeseen verrattuna ja tuloksissa näkyi vain 14 lislyöntiä osa kammio- ja osa eteisperäisiä. hyvälaatuisia kuitenkin. Lisälyönnit alkoivat alkutalvesta íhan yhtäkkiä, ilman mitään syytä. silloin ei ollut stressiä, murheita yms. muuta elämää mullistavaa. suvussa on vain yhdellä tätä samaa. Muuten olen täysin terve, tosin huonossa kunnossa tällä hetkellä, koska lislälyöniten takia en ole voinut harrastaa liikuntaa. en ole kuitenkaan ylipainoinen 168cm/60kg
14 lisälyöntiä vuorokaudessa on VÄHÄN, sen verran on varmasti kaikilla. Ilmeisesti kuitenkin olit jo tuolloin huolissasi asiasta kun holterointi tehtiin?
Miten tuo sukulaisesi jolla on samaa, on pärjäillyt oman oireensa kanssa?
Oletko muuttanut ruokavaliotasi? Paljonko kalium-arvosi on?
Vaikka minullakin on noita tutkittu, silti tiheä epärytmisyys hirvittää ja huolestuttaa.
Onko sinulle muuten tehty sydämen ultraäänitutkimus, se paljastaa, onko sydämen rakenteessa jotain vikaa, joka aiheuttaisi lisälyöntejä. Tutkimus maksaa yksityisellä parisen hunttia (kävin hiukan yli kymmenen vuotta sitten, hinta oli silloin about tuo, mutta kannattaa kysyä hintaa nyt), josta saa Kelalta hiukan takaisin.
Iso osa rytmihäiriöistä todellakin johtuu stressistä, siis jos puhutaan "viattomista" lisälyönneistä. Mitä enemmän olet niistä huolissasi, sitä enemmän niitä tulee. Mutta on tietysti hitosti helpompi sanoa, että "rentoudu" kuin rentoutua oikein todella...
Itseäni on helpottanut se, että oireet on tutkittu perusteellisesti ja olen itse perehtynyt aiheeseen netistä. Luin mm. sen, että lisälyöntejä voi olla päivässä tuhatkin ilman, että kyse on vaarallisesta asiasta.
<a href="http://www.ts.fi/teemat/terveys/1074096005/Eteisvarina+on+kiusallinen+m…" alt="http://www.ts.fi/teemat/terveys/1074096005/Eteisvarina+on+kiusallinen+m…">http://www.ts.fi/teemat/terveys/1074096005/Eteisvarina+on+kiusallinen+m…;
Toki kannattaa miettiä vielä sitä lääkitystä lääkärin kanssa. Onko se edes tarpeen, jos mitään eroa ei ole entiseen? Minulle sydänlääkäri sanoi, että betasalpaajista ei ole välttämättä mitään apua lisälyönteihin, mutta monesti lääkärit määräävät niitä, kun potilas on ahdistunut ja vaatii JOTAIN...
Lääkityksen ajattelin muutenkin lopettaa, juuri sen takia koska ei siitä ole mitään hyötyä. Sydämen ultraa minulle ei ole tehty, koska kaikkien muiden kokeiden mukaan sydämeni on täysin terve ja lislyönnit hyvälaatuisia. lääkärin mukaan pääsen kyllä ultraakin jos itse näen sen tarpeelliseksi :) keuhkoröntgten on myös otettu, unohdin sen tuolta aiemmasta listasta
Mutta nyt niitä on satoja. olin huolissani asiasta jo tuolloin. sukulaiseni on pärjännyt lisälyöntien kanssa hyvin, koska hänellä niitä tulee vai iltaisin. en muista kalium-arvoa mutta lääkärin mukaan se on kunnossa
Kunnes aamulla ennen töihin menoa oli "lepatusta" aina hetken kerrallaan. Arvelin kumminkin että pystyisin töihin.
Töissä jatkui ja paheni, otin mukana olleen beta-salpaaja -tabletin, ei auttanut, olo vain huononi. Onneksi olen töissä TK:ssa, ja juuri silloin vielä päivystyksen vieressä, joten sinne. Siellä monitoriin, syke oli hyvn nopea ja epäsäännöllinen - > ambulanssilla keskussairaalan shokkihuoneeseen (maksimisyke 196) - > lääkkeellinen rytminsiirto yli viikko sairaalassa, josta osa sydänvalvonnassa.
Tämä tapahtui loppuvuodesta, ja siitä lähtien sairaslomaa. Epäily, että keuhkoissa oleva harvinainen sairaus olisi iskenyt sydämeen, ja kun vielä rasituskokeessa tuli totaaliblokki, niin näin nuorena lääkärit on kyllä mielellään hoitamassa kunnolla että tulee lisävuosia. Siispä isohko kortisoniannostus, beta-salpaajan korotus ja rytmihäiriötahdistin hoitona.
Jotain hyötyä kyllä noista, muutamia yksittäisiä muljahteluita lukuunottamatta tilanne on rauhallinen. Tahdistin hankaloittaa hieman matkustelua (kopelointi, pitää varmistaa lähimmät sairaalat, joissa on suomalaisen vakuutuksen hyväksyvä lääkäri jne), mutta arpea lukuunottamatta sitä tuskin huomaa.
Sairaslomaa jatketaan vuoden loppuun (pitää varmistua, onko sairaus tosiaan levinnyt, vai aiheuttaako sydänongelmat jokin muu), mutta sen verran hyvältä tuntuu, että aion suorittaa avoimessa yliopistossa appron.
En halua pelotella, mutta liikkuessa pahentuvat ovat yleensä niitä hankalia, liikkeessä helpottuvat parempilaatuisia.
Ovatko kammioperäisiä vai eteisperäisiä? Ensinmainitut voivat yltyä kammiovärinäksi, ja siitä on leikki kaukana. Jälkimmäiset voivat yltyä eteisvärinäksi, joka on yleensä inhottavaa mutta harvemmin pahanlaatuista.
Vaikka minullakin on noita tutkittu, silti tiheä epärytmisyys hirvittää ja huolestuttaa. Onko sinulle muuten tehty sydämen ultraäänitutkimus, se paljastaa, onko sydämen rakenteessa jotain vikaa, joka aiheuttaisi lisälyöntejä. Tutkimus maksaa yksityisellä parisen hunttia (kävin hiukan yli kymmenen vuotta sitten, hinta oli silloin about tuo, mutta kannattaa kysyä hintaa nyt), josta saa Kelalta hiukan takaisin. Iso osa rytmihäiriöistä todellakin johtuu stressistä, siis jos puhutaan "viattomista" lisälyönneistä. Mitä enemmän olet niistä huolissasi, sitä enemmän niitä tulee. Mutta on tietysti hitosti helpompi sanoa, että "rentoudu" kuin rentoutua oikein todella... Itseäni on helpottanut se, että oireet on tutkittu perusteellisesti ja olen itse perehtynyt aiheeseen netistä. Luin mm. sen, että lisälyöntejä voi olla päivässä tuhatkin ilman, että kyse on vaarallisesta asiasta. <a href="<a href="http://www.ts.fi/teemat/terveys/1074096005/Eteisvarina+on+kiusallinen+m…" alt="http://www.ts.fi/teemat/terveys/1074096005/Eteisvarina+on+kiusallinen+m…">http://www.ts.fi/teemat/terveys/1074096005/Eteisvarina+on+kiusallinen+m…;" alt="<a href="http://www.ts.fi/teemat/terveys/1074096005/Eteisvarina+on+kiusallinen+m…" alt="http://www.ts.fi/teemat/terveys/1074096005/Eteisvarina+on+kiusallinen+m…">http://www.ts.fi/teemat/terveys/1074096005/Eteisvarina+on+kiusallinen+m…;"><a href="http://www.ts.fi/teemat/terveys/1074096005/Eteisvarina+on+kiusallinen+m…;" alt="http://www.ts.fi/teemat/terveys/1074096005/Eteisvarina+on+kiusallinen+m…;">http://www.ts.fi/teemat/terveys/1074096005/Eteisvarina+on+kiusallinen+m…; Toki kannattaa miettiä vielä sitä lääkitystä lääkärin kanssa. Onko se edes tarpeen, jos mitään eroa ei ole entiseen? Minulle sydänlääkäri sanoi, että betasalpaajista ei ole välttämättä mitään apua lisälyönteihin, mutta monesti lääkärit määräävät niitä, kun potilas on ahdistunut ja vaatii JOTAIN...
Lääkityksen ajattelin muutenkin lopettaa, juuri sen takia koska ei siitä ole mitään hyötyä. Sydämen ultraa minulle ei ole tehty, koska kaikkien muiden kokeiden mukaan sydämeni on täysin terve ja lislyönnit hyvälaatuisia. lääkärin mukaan pääsen kyllä ultraakin jos itse näen sen tarpeelliseksi :) keuhkoröntgten on myös otettu, unohdin sen tuolta aiemmasta listasta
ole muutenkaan epämiellyttävä tutkimus ollenkaan. Selviääpä esim. se, olisiko sydämen seinämissä paksuuntumia, jotka saattaisivat vaikuttaa asiaan.
Joo, niitä lisälyöntejä tulee tosiaan lisää, kun huolestuu lisälyönneistä, ikävä kierre. Kannattaa jutella lääkärin kanssa vielä lääkityksen tarpeellisuudesta. Vaikka minulle sydänlääkäri siis sanoi, ettei betasalpaajista ole AINA hyötyä, tietyntyyppisten nopean sykkeen aiheuttamien ongelmien hoidossa varmaan onkin hyötyä.
Joitakin satoja lisälyöntejä päivässä on aika lailla, joten en yhtään ihmettele huolestuneisuuttasi. Mutta on minullakin tosiaan ajoittain tuollaisia päiviä, et ole siinä mielessä outo tapaus...
Itse olen ollut huomaavinani, että hormonaaliset muutokset lisäävät lisälyöntisyyttä. Imetyksen lopettaminen teki niitä hurjasti, samoin nyt vaihdevuosien lähestyminen on lisännyt niitä. Onko sinulle aloitettu jotain hormonaalista ehkäisyä? Lopetitko imetyksen? Arvailen vain, voivat ne alkaa ilman sen kummemmin arvattavissa olevaa syytäkin.
Tsemppiä!
Mutta nyt niitä on satoja. olin huolissani asiasta jo tuolloin. sukulaiseni on pärjännyt lisälyöntien kanssa hyvin, koska hänellä niitä tulee vai iltaisin. en muista kalium-arvoa mutta lääkärin mukaan se on kunnossa
Sun pitää nyt rauhoittaa itsesi ja uskoa että kaikki on kunnossa. Kun itselläni oli lisälyöntejä niitä oli pitkälle toista tuhatta vuorokaudessa. Muistan, miten pelottavaa oli käydä uimassa, kun alapuolella oli neljä metriä vettä ja sydän päätti vaihtaa tasatahdin jazziksi. Minullakin auttoi tiedon saaminen ja oireen vaarattomuuden sisäistäminen. Liikunta väheni, hetkeksi loppui minullakin, sillä se provosoi lisälyöntejä niin selvästi. Taustalla mulla oli laihtumista, stressiä ja jonkin asteista unettomuutta ja hiljalleen kun sain painoa takaisin ja unirytmi korjaantui, lisälyöntisyys väheni noin vuoden kuluessa.
Kyllä minusta kuulostaa, että stressaat ihan hirveästi omaa terveydentilaasi. Saisitko jostain apua rentoutumiseen, jotain meditaatiota tai keskusteluapua?
3
syö lääkkeitä