Ovatko 5- ja 7-vuotiaat sisarukset liian vanhoja leikkimään keskenään ns lasten leikkejä?
Meillä lapset leikkivät tosi mielellään keskenään ihan perinteisiä lasten leikkejä, keksivät juttuja ja tarinoita, joita sitten näyttelevät. Muilta vanhemmilta olen kuullut ihmettelyä! He ovat sanoneet, etteivät heidän lapsensa enää " tässä iässä" leiki, eikä heidän kuulukaan leikkiä.
5-vuotiaat ja päälle tekevät kuulemma " vain aikuisten juttuja" , selaavat akkaria, katsovat töllöä ja pelaavat pleikkarilla ym mitä niitä onkaan vastaavia. Ja se on kuulemma normaalimpaa kuin se, että meillä muksut rakentelevat innoissaan vaikka sitten lumilinnaa ja -ukkoja...
Outoa sanon minä?
Kommentit (11)
eikä kiinnosta se, että kovalevy menee hajalle pelien takia... (näin kävi aiemmin). Eikä sitten muitakaan vempaimia ole. Aika ankeeta ;)
No joo, sitten noita Bionicleja on lattiat täynnä...mutta se on toinen juttu!
5 ja 7. Parhaassa leikki-iässä ja soisin, että jatkuisi vielä pitkääääään.
ja se on heille tosi tärkeää, että päivästä löytyy aikaa yhteiseen leikkiin! Ja toivottavasti leikkivät vielä kauan! En tajua ihmisiä, joiden mielestä lasten ei kuulu leikkiä?? Suoraan sanottuna sairasta, ja sääliksi käy noita leikittömiä lapsia. :( Lapsen kuuluu leikkiä, ja ellei hän saa/osaa/halua, jotain on pahasti vialla SIINÄ perheessä.
Kenellä nykyään EI ole verkkoyhteyttä duunikoneessa? Jos mulla on duunikone, niin nämä sivustot eivät ole mitenkään rajatut, että voisin vierailla vain tietyillä saiteilla.
välillä mielikuvitusleikkejä yhdessä, tosin nykyisin aiempaa harvemmin, kun isompi alkaa kuitenkin olla jo teini-iässä.
Ole ap iloinen ja ylpeä lapsistasi! Leikkiminen on miljoona kertaa luovempaa ja kehittävämpää kuin kaupallisen viihteen kuluttaminen.
Kun meillä pojat 5 ja 4 eikä aiota ostaa vielä muutamaan vuoteen pleikkaireita tms. Tietokoneella joskus pelaavat mutta hyvin satunnaisesti. Leikkivät mitä erilaisempia mielikuvitusleikkejä. Ja mikä kivointa, niin ovat innostuneet lautapelien pelaamisesta meidän vanhempien kanssa. Itse en siis aio kannustaa pleikkarin pariin ennen kuin on ihan pakko ;-)
Heidän pitääkin leikkiä. Ovat pieniä lapsia ja lasten kuuluu leikkiä. Se kehittää ja kasvattaa heitä. Jotain on vialla, jos tuon ikäiset eivät leiki ollenkaan.
Meillä 7- ja 9-vuotiaat tuolla ulkona viilettävät leikkimässä ja touhuamassa lumessa! Pleikkaria meillä ei vieläkään ole (ja ei vielä vähään aikaan tulekkaan, jos koskaan), lautapelejä ja nukkeja sitäkin enemmän. Sen verran olen antanut " nykymömpälle" periksi, että neideillä on leikeissään Barbien lisäksi Bratzejä (joita inhoan täydestä sydämestäni!)...
Tietokoneelle käytössä on vain ns. kasvattavia pelejä, mutta silloin tällöin saavat lapset kuitenkin pelata valikoiduilla nettisivuilla pelejä.
Lapsuus ei saa päättyä liian aikaisin, siis ainakaan ennen yläkoululaisuutta ja murrosikää. Nuoruus mielestäni alkaa tuossa 14-v paikkeilla, joten meillä lapset saavat rauhassa leikkiä niin kauan kuin se heitä huvittaa. Ja leikinhän itsekin vielä liki nelikymppisenä...
niistä 5-vuotiaista, jotka eivät enää leiki.
Mutta huomaa: pointtini ei oikeastaan ole se etteivätkö näiden ihmettelevien tuttavien lapset leikkisi (en ole heillä käynyt kotona seuraamassa), vaan se että leikkiminen on heidän vanhempiensa mielestä OUTOA. " Tässä iässä" .
pieniä lapsia joille kuuluu leikki.Mutta nykyään ei kohta lapsetkaan osaa leikkiä,kun pitää kasvaa pleikkojen ym.myötä isoks.SIIS hyvä vaan kun osaavat ihan oikeasti leikkiäkkin