Eka-tokaluokkalaisten iltapäivähoito - vain lasten varastointiako?
Oletteko tyytyväisiä pienten koululaistenne iltapäivätoiminnan järjestelyihin? Onko se kunnollista (eli on lapsille mielekästä tekemistä) vai onko se tiloista tai henkilökunnasta johtuen vain jokin paikka mihin varastoida lapset iltapäiviksi? Oletteko tutustuneet lastenne iltapäivähoitopaikkaan?
Itse olen nyt huolestuneena seurannut kuinka säästöt ovat tänä syksynä vaikuttaneet myös lasten iltapäivätoimintaan alueellamme. Henkilökunta on ihan minimissään ja lapsia enemmän kuin ennen. Ihmettelen vain kuinka turvallisuus pystytään takaamaan tällaisissa paikoissa?
Kommentit (27)
Ihanko oikeasti jossain ohjaajat voitelee leivät?
Useimmiten ip-kerhot käyttää koulun ruokalaa ja kyllä siellä toimitaan ihan niin kuin kouluaikanakin. Lapset tekee itse leipänsä, hakee jakajalta kiisselit, rahkat tms. Ja valmiita nuo kaikki toki on, ei niitä mitkään iltapäiväohjaajat valmista.
Ja jos on jotain erityistä keskustelua kaipaavia, niin nämä keskustelut hoidetaan kerhoajan ulkopuolella. Ja erityishoitoa tms. kaipaavat eivät ole tavallisessa ip-kerhossa. Ohjaajat ei toimi verensokerien mittaajina, lääkkeiden annostelijoina tms.
Meidän esikoisen ip-kerhot ei ollut koululla, kuopuksen luokalta on lapsia kuudessa kerhossa, eikä yksikään käytä koulun ruokalaa.
Meidän lähikoulussa ei edes ole ruokalaa! Lounasruokakin tuodaan muualta.
Ihanko oikeasti jossain ohjaajat voitelee leivät?
Useimmiten ip-kerhot käyttää koulun ruokalaa ja kyllä siellä toimitaan ihan niin kuin kouluaikanakin. Lapset tekee itse leipänsä, hakee jakajalta kiisselit, rahkat tms. Ja valmiita nuo kaikki toki on, ei niitä mitkään iltapäiväohjaajat valmista.
yksi kerho on jäähallilla, yksi kirkon tiloissa ja yksi nuorisotiloissa. Eli eivät tosiaankaan käytä koulun keittiötä.
Ja jos on jotain erityistä keskustelua kaipaavia, niin nämä keskustelut hoidetaan kerhoajan ulkopuolella. Ja erityishoitoa tms. kaipaavat eivät ole tavallisessa ip-kerhossa. Ohjaajat ei toimi verensokerien mittaajina, lääkkeiden annostelijoina tms.
Miten kuvittelet diabeetikko-oppilaan vanhempien käyvän töissä, jos iltapäiväkerhossa ei mitattaisi verensokeria? Kyllä vaan siellä ohjaajat mittaavat ja sen mukaan toimitaan. Ei kerhossa mitään sairaanhoitajaa ole lapsen mukana. Samoin on, jos tarvitaan antaa allergialääkkeitä tms.
Ja sekin vaihtelee aina flunssakausina jne. On pakkasrajatkin ulkoiluun.
Helsingissä perhepuistossa. Ohjaajat aivan loistavia, askartelivat ja leikkivät/pelasivat ulkona ja sisällä lasten kanssa. Tosi motivoituneita ohjaajia, ihan jäi ikävä kun muutettiin toiseen kaupunkiin.
Lapsi meni puistoon koko alakoulun ajan ja oli tyytyväinen ja kertoili aina mitä milloinkin tekivät.
Ja tuo kun oli melkein ilmaista vielä varrattuna esim. MLL:n kerjoon.