Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaupan soseiden koostumuksesta

26.11.2005 |

Meillä poika nyt 4,5 kk ja kiinteitä harjoiteltu noin kuukausi (aloitettiin koska iso poika söi jatkuvasti). Poika pulauttelee paljon ja kiinteistä toivoin apua tähän. Ongelma on vain se että niin monet soseet ovat tosi " litkua" . Vauvojen riisipuuro ja semperin maissi-perunasose pysyvät tosi hyvin sisällä, mutta muut ovat niin nestemäisiä että tulevat röyhtäytyksen myötä ylös. Onko tietoa onko muita valmiita 4 kk sopivia soseita jotka olisivat yhtään paksumpia? Aion kyllä ruveta tekemään soseita itse jotta saan niistä sopivia, heti kun ruokamäärät kasvavat. Mutta tässä vaiheessa kun ruokaa menee noin puoli purkkia kerralla, ovat valmiit soseet aika paljon helpompia.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
27.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka samaa Nestleähän se Pilttikin on, niin kyllä ne aika litkua on. Mie olen ite tehnyt niin, että oon jauhosista perunoista tehnyt veteen muussin ja sitten sitä pakastanut pienimpiin Minigrippeihin aina yhden päivän annoksen. Ei ole mennyt peruna paakkuiseksi, ja ihan syötävän makuistakin on.

Niin, ja lihaisista soseista (joita tekin saatte kohta rueta maistelemaan) juuri nuo Semperin soseet on miusta olleet parhaita, koska ne on tosiaan tuhdimpia kuin Nestlen vastaavat.

Vierailija
2/3 |
27.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

77mm:

Aion kyllä ruveta tekemään soseita itse jotta saan niistä sopivia, heti kun ruokamäärät kasvavat. Mutta tässä vaiheessa kun ruokaa menee noin puoli purkkia kerralla, ovat valmiit soseet aika paljon helpompia.

Ala vaan heti tekemään omia soseita, jotta saat soseeseen oikeanlaisen koostumuksen, kun se kerran on kuitenkin aikomuksenasi! Jotkut vauvat tottuvat nopeastikin kaupan soseisiin ja sitten omat pöperöt ei kelpaakaan, ei ainakaan aluksi. Näin ei tietysti ole kaikilla, yksilöitä kun ovat! :o)

Itse en kokenut mitenkään vaikeaksi alun alkujankaan valmistaa soseita itse, vaikka annoskoot olivatkin aluksi pieniä. Tein " ison" satsin kerralla kasvis- tai lihasosetta, pakastin jääpalakuutiomuottiin ja sulatin sopivan määrän paloja kerta-annokseksi. Useampi pala kuitenkin jo vastaa sitä puolta pilttipurkkia. Itselläni on vain 2 muottia, mutta pärjään niillä ihan hyvin. Jäätyneet palat kumoan pakastepussiin ja taas uusi ruoka-aine jäätymään, tosi kätevää ja helppoa! Voit pakastaa soseita myös valmisannoksiksi pilttipurkkeihin. Omat soseet maistuvatkin mielestäni paljon paremmalle kuin kaupan valmissoseet, maissi tästä hyvänä esimerkkinä! Suosittelen lämpimästi!

Puurotkin valmistan itse taaperon maitoallergian takia, riisijauhoista kerta-annoksen mikrossa, muista hiutaleista puolikkaan ohjeannostuksen kattilassa ja loput jääkaappin odottomaan seuraavaan päivään.

Omasta mielestäni ei ole suurtakaan vaivaa valmistaa vauvan/taaperon ruokia itse, taitaa olla vain tottumiskysymys! Tarkoituksenani ei ole arvostella kaupan ruokien käyttäjiä, nekin ruuat ovat varmasti oikein ravitsevia! Meillä tehdään ruuat itse " pakon sanelemana" mahdollisten muiden ruoka-aineallergioiden takia.

Mukavaa joulunodotusta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
27.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä kävi alkuun niin, ettei tytölle kelvannut mikään muu kuin kaupan sose. Siis ihan alussa ostin kyllä bataattia, porkkanaa ja perunaa ja tein niistä tytölle soseita, mutta ne ei vaan maistuneet! Se piltin porkkana-peruna oli hänen mielestään vaan niin paljon parempaa :D

No, miehän olin ihan epätoivoissani, että nyt se lapsi ei ikinä opi syömään miun tekemiä ruokia ja podin tietenkin hirveetä syyllisyyttä taas yhdestä asiasta, kun en onnistunut olemaan se maailman paras " luomuäiti" :D Neuvolassakin täti vaan sanoi, että annat vaan sitä perunaa ja ite tehtyä puuroa..

Mutta kun lapsi ei halunnut, niin sitten vaan päätin, että nyt loppuu tästäkin asiasta stressaaminen ja lapoin vauvan suuhun sitä pilttiä ja bonaa. Kun tuo syöminen alkoi kaiken kaikkiaan sujua, ja tyttö oli jo reilut 5 kk ja liha tuli kuvioihin, alkoi kaikenlaiset ruuat maistua tytölle. Niin se kotoinen peruna kuin kaikenlaiset kokkareet ja muut soseet.

Nykyisin annan tosiaan ihan tavallista puuroa, mutta soseet on vieläkin useimmiten niitä kaupan soseita :) Vaikka sitä perunaa lisäilenkin joukkoon.. enkä nyt aina jaksa ajatella, että minkä verran syö minun tekemiä ja minkä verran sen tehtaan tekemiä ruokia.. Pääasia on, että syö! Nimittäin jossain vaiheessa piti murehtia sitäkin, kun vauva ei syönyt.

No, meni taas aiheen vierestä, mutta siis vaikka alkuun tuntuisikin, ettei vauvalle kelpaa joku muu kuin se kaupan sose, niin ihan varmasti jossain vaiheessa oppii syömään niitä kotona tehtyjäkin pöperöitä.