Onko muilla vaimoa, joka vaihtaa off-tilaan lastenhoidon suhteen heti kun mies on kotona? -
Kommentit (14)
Saatan avittaa miestä, jos on kauhea kiire tms. Mutta muutoin en.
Jos koet tehneesi rankan työpäivän ja ansainneesi vapaa-aikaa, niin eikö se mies sitten ole tehnyt rankkaa työpäivää ja ansaitse vapaa-aikaa? Minusta tuossa pitäisi homman mennä tasan tai oikeastaan niin, että se kotiäiti on tehnyt kaikki mahdolliset kotityöt, jotta illalla on todella aikaa olla niiden lasten kanssa eikä työssäkäyvän tarvitse ruveta imuroimaan tai laittamaan ruokaa.
Jos koet tehneesi rankan työpäivän ja ansainneesi vapaa-aikaa, niin eikö se mies sitten ole tehnyt rankkaa työpäivää ja ansaitse vapaa-aikaa? Minusta tuossa pitäisi homman mennä tasan tai oikeastaan niin, että se kotiäiti on tehnyt kaikki mahdolliset kotityöt, jotta illalla on todella aikaa olla niiden lasten kanssa eikä työssäkäyvän tarvitse ruveta imuroimaan tai laittamaan ruokaa.
sillä välin kun mies on ollut töissä. Miehen ei tarvitse kuin olla lasten kanssa. Ei tässä kämpässä nyt niin paljon hommia ole ettenkö ehtisi tehdä niitä sillä välin ja viettää myös lasten kanssa aikaa.
Sitä paitsi, mies nuo muksut halusi joten viettäkööt ehtoot heidän kanssaan.
mutta teen kyllä niin, että kun mies tulee töistä niin tosiaan itse lepään ja teen omia juttuja. Sitten kun tulee pojan iltatoimien aika niin minä hoidan ne ja kun poika nukkuu niin laitan pyykit ja tiskit, siivoan ym ja tällöin mies saa tehdä rauhassa omia juttujaan. Toimii kyllä meillä, eikä mies ole valittanut... ehkei ole uskaltanut ;D
Minun vaimoni teki noin, kun poika oli pieni. Heti kun minä tai vaimon äiti tuli paikalle, hän vetäytyi lapsen luota kokonaan. Hän ei osannut vain olla lapsen kanssa vaan leikitti tätä täydellä höyryllä. Tottahan sellainen käy raskaaksi, joten hänelle oli helpotus, kun sai vastuun siirrettyä muille. Pari vuotta meni näin, sitten oppi rennomman tyylin. Varmasti on osittain seurausta tuosta, että minulla on edelleen erittäin läheiset välit poikaan.
tosin se ei välttämättä edes laita lämmintä ruokaa lapsille päivän aikana. On vaan sitä mieltä, että kotityöt (johon lastenhoito kuuluu) jaetaan 50/50 eli hän hoitaa lapset miehen ollessa töissä ja ku mies tulee kotiin, vaimo siirtyy vapaalle ja mies hoitaa lapset ja kotityöt. Sit jos mies käy työpäivän aikana (on rekkakuski) vaikka grillillä syömässä, pitää vaimon saada tasapuolisuuden nimissä kans grilliruokaa. Tai jos mies ostaa itselleen jonkin henkilökohtaisen jutun, on vaimon saatava käyttää sama määrä rahaa johonkin henkilökohtaiseen tarvipa hän jotain tai ei.. Sit ihmettelevät jatkuvaa rahapulaa..
tosin se ei välttämättä edes laita lämmintä ruokaa lapsille päivän aikana. On vaan sitä mieltä, että kotityöt (johon lastenhoito kuuluu) jaetaan 50/50 eli hän hoitaa lapset miehen ollessa töissä ja ku mies tulee kotiin, vaimo siirtyy vapaalle ja mies hoitaa lapset ja kotityöt. Sit jos mies käy työpäivän aikana (on rekkakuski) vaikka grillillä syömässä, pitää vaimon saada tasapuolisuuden nimissä kans grilliruokaa. Tai jos mies ostaa itselleen jonkin henkilökohtaisen jutun, on vaimon saatava käyttää sama määrä rahaa johonkin henkilökohtaiseen tarvipa hän jotain tai ei.. Sit ihmettelevät jatkuvaa rahapulaa..
Minä olen tuollainen. Kun mies tulee kotiin, koti on siisti, iltaruoka on tehty ja olen saattanut leipoakin. Mies lähtee lasten kanssa ulos tai jos on vaikka sadepäivä, katsoo lapsia sisällä.
Mitään kotitöitä en tee enää miehen tullessa kotiin, paitsi joskus pesen pyykkiä tai kokkaan jotain vaikeampaa. Iltaisin saatetaan käydä myös kaupoilla tai kylässä tai joku on meillä kylässä, joten siinä se kaikkien aika menee. Mies itse on sanonut, että lasten kanssa oleminen on hyvää vastapainoa toimistotyölle, saa olla ulkona ja olla ajattelematta töitä.
Ei aina todella ehdi tekee kaikkia kotitöitä päivän aikana. Ihan hassu ajatus et kaikki pitöis olla tehtynä kun päivät vaihtelee niin paljon ja kun joudun vauvan takia heräilee yöt niin silloin mulla on myös oikeus ottaa rennommin päivällä
en ole tuo jolta kysyit vaan muu hlö
Tämä johtuu meillä enemmän miehestä kuin minusta. Perheemme on kaksikielinen ja miehelle on tärkeää, että lapset oppivat hyvin hänen kielensä - ja haluaa siksi viettää mahdollisimman paljon aikaa lasten kanssa illalla.
Iltavuorosta vetelehdin kotio mieluummin niin myöhään, että ipanat on varmana sängyssä asti...
Kun olen koko päivän tehnyt kotitöitä ja ollut lapsen saatavilla, on mielestäni ihan reilua, että mies ottaa lapsen viihdyttämisvastuun kotiintullessaan, eihän töistätulon ja lapsen nukkumaanmenoajan välillä ole kuin pari hassua tuntia. Minä kuitenkin sitten heräilen taas yöllä, imetän joka tapauksessa jne.
En ole kotiäiti sanan varsinaisessa merkityksessä, vaan äitiyslomalla, mutta vaikka kotiäidiksi ryhtyisinkin (mitä en tule tekemään), homma saisi toimia näin jatkossakin. Ei myöskään ole kotonaolevan asia tehdä _kaikkia_ kotitöitä, vaan mieheltä voi odottaa esim. pöydän siivousta ruokailun jälkeen, astianpesukoneen tyhjentämistä tms. pientä.
Jos äiti on kotona lasten kanssa isän ollessa töissä, niin kotiin tullessa isän ei pitäisi tarvita alkaa tekemään niitä asioita, joita äidin olisi "kuulunut" päivän aikana tehdä. Toisin sanoen kaikki imuroimisesta ruuanlaiton kautta tiskaamiseen ja vielä kolmen lapset hoitamiseen kuului minulle töiden jälkeen ja äidillä oli vapaata ja aikaa omille menoilleen. Minullahan ei "omia" menoja ollut ja töissä olo laskettiin tietysti pois kotoa pääsemiseksi. Jännä juttu ettei arki oikein sujunut, kun vain toisen mielen mukaan piti asioiden sujua ja kun olin eri mieltä asioista, olin kusipää.
Vaimo on hoitovapaalla ja kun mies tulee töistä vaimo ei tee mitään lasten- tai kodinhoitoon liittyvää. Ei edes koskaan herää yllä rauhoittelemaan lapsia.