Mikä on mielestäsi gourmet ruokaa?
Kommentit (36)
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 08:48"]
Jos ihmisessä on minkäänlaista myötätuntoa, hän ei kykene syömään ulkomaista hanhenmaksaa. En halua edes tietää ketä nämä oksettavat eläinrääkkäjät ovat enkä nähdä naamasnne misdään, koskaan. Ei mulla muuta.
[/quote]
Jälleen kerran tietämättömille infoa: hanhenmaksaa voidaan tuottaa myös eläimiä rääkkäämättä. Olen itse käynyt sellaisella tilalla ja ihan onnellisilta vaikuttivat, ei syötetty pakolla tms.
26
Onko joku niin karu että syö vielä hanhenmaksaa
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 19:42"]
Onko joku niin karu että syö vielä hanhenmaksaa
[/quote]
Montakos miljoonaa asukasta Ranskassa olikaan?? Ja syödään sitä muuallakin.
aikaa ja vaivaa säästämättä, rakkaudella tehtyä ruokaa. Meillä syödään gourmet-ruokaa joka viikonloppu.
ruoka-aineista ruuan kotona, se ei ole gourmet-ruokaa, mutta sama ruoka ravintolassa on? Kampasimpukat on varmaan yleisiä monissa maissa, Suomessa ne kuiteskin on tuoreena harvinaista herkkua. (pakasteena toki tarjolla).
Joku tuore hummeri Suomessa on mielestäni jo hieno juttu, vaikka se onkin esim Atlannin Kanadassa arkiruokaa ( ja hummereita myydään tienvarsilla autoista kuin mansikoita Suomessa). Kantarellit ja herkkutatit on muualla hienon ravintolan merkki, ei Suomessa.
Jos sinä, ravintolakokki, teet ruokaa kotona vieraillesi, he saavat kotiruokaa. Jos teet samaa ruokaa työpaikalla samoille ihmisille, he saavat gourmet-ruokaa?
Ei kai gourmet nyt voi olla ensisijaisesti siitä kiinni, kenen omistamassa kiinteistössä sitä laitetaan?
En osaa ajatella kotona tekemääni ruokaa gourmet-ruoaksi, vaikka tekisin mitä. Se on kotiruokaa. Siitäkin huolimatta, että minulla on ravintolakokin koulutus ja osaan tehdä muutakin kuin esimerkiksi makaronilaatiokkoa.
En tosin oikein osaa ajatella niinkään että kaikki puhtaista raaka-aineista valmistettu olisi gourmet-ruokaa. Kaurapuurokin? Uunilohi ja perunamuusi?
korkeatasoista ruokaa. Eli ainesten tulee olla tuoreita ja laadukkaita, mutta myös esillepanon tulee olla taitavaa ja näyttävää. Näin ollen luomukaurapuuro lätkäistynä syvälle lautaselle voisilmän kera ei ole gourmeeta, vaikka varsin maukasta muuten onkin. Ammattilaisuuden kanssa tälla ei ole mitään tekemistä, vaikka toki ammattikokit hallitsevat gourmet paremmin kuin amatöörikokit.
korkeatasoista ruokaa. Eli ainesten tulee olla tuoreita ja laadukkaita, mutta myös esillepanon tulee olla taitavaa ja näyttävää. Näin ollen luomukaurapuuro lätkäistynä syvälle lautaselle voisilmän kera ei ole gourmeeta, vaikka varsin maukasta muuten onkin. Ammattilaisuuden kanssa tälla ei ole mitään tekemistä, vaikka toki ammattikokit hallitsevat gourmet paremmin kuin amatöörikokit.
Eivätkä edes kaikki ammattikokit kykene tuottamaan gourmet-ruokaa, saatika sitten amatöörit.
Eivätkä edes kaikki ammattikokit kykene tuottamaan gourmet-ruokaa, saatika sitten amatöörit.
mutta monet amatöörikokit tuottavat erittäin taidokkaita gourmet-annoksia. Blogeista löytyy monia taitavia amatöörikokkeja.
Joten ei minusta liity ammattilaisuuteen mitenkään.
aika usein.
mutta gourmet'n ideana on syödä useita annoksia, vähintään kolme annosta, mielellään enemmänkin.
Nouvelle Cuisineen, joka eli loisto-aikansa 1980- ja 1990-luvun alussa. Siihen kuuluu pienenpienent annokset. Gourmet on vain hyvistä raaka-aineista hyvin tehtyä ruokaa, joka laitettaan esille myös kauniisti. Ja moni kotikokkikin pystyy siihen, jos haluaa panostaa varsinkin esillepanoon.
Gourmand on sitten reilumpia annoksia.
Minulle gourmet tarkoittaa ammattikokin tekemää sapuskaa, jota tarjoillaan fine dining -paikoissa kuten Farangissa tai Gaijinissa.
Farang ja Gaijin = fine dining....
Se on sellasta pientä piperrystä ja annos on niin pieni, että se riittää vain maisteluun.