Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Itkettää vieläkin ja raivostuttaa hoitsun tyly asenne!

26.11.2005 |

Tää on nyt pitkä valituskirjoitelma, mutta on pakko vuodattaa jollekin, kun tuli niin paha olo huonosta vastaanotosta päivystyspolilla.

5 kk vanha tyttäreni oli yskinyt tosi pahasti koko yön, nuhaa oli myös. Hengitys oli raskasta ja keuhkoissa rohisi. Pieni ei jaksanut yskiä limoja pois ja nukkumisesta ei tullut mitään. Istuimme noin tunnin vessassa suihku välillä päällä ja hengitimme höyryjä, mutta siitä ei ollut mitään apua.

Terveyskeskus asuinpaikkakunnallani on kiireinen ja lääkärit myös, hyvin helposti lähettävät kotiin reseptin kanssa ilman sen kummempia tutkimuksia eivätkä aina ota potilaita vakavasti. Koska sairaalan päivystyspoliklinikalla olen saanut tosi hyvän vastaanoton silloin kun olen siellä asioinut, päätin aamulla mennä sinne vauvan kanssa.

Vikatikki.

Meidät otettiin hyvin vastaan, kyllä, mutta tunnin odottelun jälkeen hoitsu otti meidät vastaan ja aloitti myrkyllisen arvostelun siitä, ettei oltu menty terveyskeskukseen ja antoi ymmärtää että meillä ei ollut päivystyspolilla mitään asiaa. Yritin selittää että meillä oli ollut rankka yö ja että pienellä rohisi keuhkot ja että hengittäminen ja syöminen oli vaikeeta ja lapsi oli tosi väsynyt, siksi pidin sitä niin kiireellisenä että tulin suoraan päivystyspolille. Hoitsu pyöritti silmiään ja huokaili, ja leperteli vauvan kanssa että ¿kaikkialle sua raahataan¿..

Käski riisua vauvan ja kysyi kuumeesta, miksen ollut antanut suppoja?? Sanoin etten antanut koska kuumetta oli vajaa 38 enkä halua turhaan lääkitä noin pientä (37,5 on vielä normaalia). " Aijaa, onks tää sun eka lapsi vai?" kuului rohkaiseva kommentti. Selitin että isosisko on kotona ja keuhkoputkentulehduksessa. Hoitsu pyöritti jälleen silmiään.

Sitten vauva piti punnita (jostain syystä kai?). Jalat roikkui vaan yli ja lukema oli 5800 g. 5kk- neuvolassa tyttö painoi 7100g mutta kun huomautin asiasta hoitsu ei noteerannut, totesi vain että ¿vaaoilla on eroa¿. (Jos ero on yli kilon verran, vian täytyy olla jossain muualla, sanon minä!!)

Pukiessani vauvan hoitsu jatkoi vielä kertomalla, että meillä oli onnea nyt kun lastenlääkäri sattui olemaan paikalla, kun ¿täällä on kaksi SAIRASTA lasta¿. Saimme siis jäädä odottamaan lääkäriä. Kiitti vi**sti.

Olin siis valvonut edellisen yön, en ollut syönyt koko päivänä, ja huoli vauvasta oli kova, niin kirpaisi kyllä niin syvältä tuollainen asenne!

Mietin jo, että lähdetään vetämään koko paikasta, mutta tyydyin lähtemään autoon hetkeksi ja siellä päästin isot itkut.

Onneksi lääkäri ja muut hoitaja olivat asiallisia ja tyttäreni tutkittiin kunnolla. Helpotuksekseni ei ollut isompaa vikaa, mutta sanoivat kumminkin että jos yskä vielä pahenee tai on vaikea olla, pitää tulla uudestaan näyttämään. Voin harkitakin, mutta jos näen tuon noita-hoitsun vielä, sanon sille kyllä pari valittua sanaa.

Julimamma ja tytyt, 3 v ja 5kk

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
26.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä oli huono päivä ko. olevalla hoitajalla ja purki sen ihan väärään osoitteeseen eli sinuun! Itse olen sairaanhoitaja ja ei tulisi mieleenikään puhua asiakkaille noin, varsinkaan pienen vauvan vanhemmille, kun tietää itse äitinä kuinka suuri huoli aina on, kun lapsi sairastaa. Ei taida tuolla hoitajalla olla omia lapsia...

Älä ota itseesi ollenkaan saamaasi käytöstä! Sinulla oli oikeus hakea apua!

Toivotaan, että vauvasi pian paranee ja unohda mokoma hoitaja!

halauksin,

tt

Vierailija
2/13 |
26.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen oli tosi flunssanen 3kk:n ikäisenä. Yhtenä iltana huusi vaan ehkä tunnin ajan kun oli niin kurja olo ja sitten yökkäsi kamalan mun kämmenen kokoisen limaköntin. En uskaltunut laittaa häntä nukkumaankaan kun pelkäsin että tukehtuu jos tollasta limaa tulee lisää noin paljon. Lähdettiin sairaalaan päivystykseen ja siellä tyttö näytti jo päällisin puolin paremmalle ja meitä kanssa katsottiin pitkin nenänvartta. RS-virusta oli liikkeella mutta jos tytöllä oli se olisi hän paljon sairaampi sanoi hoitaja, mutta otti kuitenkin näytteet kun olimme sinne asti vaivautuneet...! Kun soitin seuraavana aamuna tuloksia niin selvisikin että RS-virushan se on tytölläkin, käskettiin soittamaan sairaalaan ja tulemaan heti takaisin jos tila heikkenee. No, sitten kun vauva oli yskinyt reilun tunnin saamatta kunnolla henkeä soitin sairaalaan ja kerroin tilanteen niin taas oli joku ystävällinen hoitaja puhelimessa ja hän oli sitä mieletä että jos en sitten millään pärjää vauvan kanssa kotona niin kaippa minun on sitten tultava sinne. No, menin sitten suoraan yksityiselle lääkäriasemalle jossa todettiin että parasta viedä vauva suoraan sairaalaan jossa vietimmekin sitten jokusen yön..... Kyllä minuakin otti päähän silloin ja ottaa edelleenkin saamamme tyly kohtelu, ilman mitään syytä. En viitsi edes ajatella miten olisi voinut käydä jos olis vaan pysytty kotona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
27.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedän tunteen. sympatiat sun puolella.

jos joskus joudut menätysten ko hoitsun kanssa niin ilmoita suureen ääneen että ' ' ja sun kanssa minä en asioi, kiitos vaan' '

sulla oikeus hakea ja lapsella oikeus saada hoitoa. tuskin yksikään äiti huvikseen lähtee lasta lääkäriin viemään

Vierailija
4/13 |
27.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

... mutta mutta...

Sairaalan polille EI TODELLAKAAN kuulu mennä PÄIVÄLLÄ suoraan, jollei kyseessä ole ihan oikeasti todellinen akuutti hengenhätä. Siis tämähän on ihan itsestäänselvyys! Jo se, että pystyit odottamaan aamuun kertoo että teillä ei sellaista ollut. Jos olisitkin lähtenyt keskellä yötä, olisi sairaalan poli tietenkin ollut se oikea paikka, mutta arkipäivisin kuuluu AINA mennä terveyskeskuksen/yksityislääkärin kautta. Oli suoranainen ihme, että teidät yleensäkään otettiin sairaalassa vastaan! Siitä kannattaisi minusta olla kiitollinen eikä katkera.

Edes " kiireellisen asian" vuoksi ei vain yksinkertaisesti saa itse marssia sairaalaan ilman lähetettä (paitsi siis päivystysaikaan illalla/yöllä/viikonloppuna, kun muuta päivystystä ei ole).

Hommahan toimii niin, että arkipäivisin mennään ensin terveyskeskukseen/yksityislääkärille näytille ja sieltä ohjataan lähetteellä tarvittaessa eteenpäin sairaalaan. Kiireelliset asiat pääsevät terveyskeskuslekurille aamuajoille. Tai jos et millään esim. olisi päässyt liikkeelle sairaan lapsen kanssa tms. niin ainakin terveyskeskukseen olisi pitänyt soittaa. Poikkeustapauksessa nimittäin terveyskeskuslääkäri olisi voinut laittaa puhelimitse lähetteen sairaalaan, jos tilanne hänen arvionsa mukaan olisi ollut niin vakava ja akuutti. Tai jos lapsesi oli sinusta todella AKUUTISSA HENGENHÄDÄSSÄ, olisit soittanut ambulanssin.

En oikein käsitä mitä ajattelit!

Julimamma:

Tää on nyt pitkä valituskirjoitelma, mutta on pakko vuodattaa jollekin, kun tuli niin paha olo huonosta vastaanotosta päivystyspolilla.

5 kk vanha tyttäreni oli yskinyt tosi pahasti koko yön, nuhaa oli myös. Hengitys oli raskasta ja keuhkoissa rohisi. Pieni ei jaksanut yskiä limoja pois ja nukkumisesta ei tullut mitään. Istuimme noin tunnin vessassa suihku välillä päällä ja hengitimme höyryjä, mutta siitä ei ollut mitään apua.

Terveyskeskus asuinpaikkakunnallani on kiireinen ja lääkärit myös, hyvin helposti lähettävät kotiin reseptin kanssa ilman sen kummempia tutkimuksia eivätkä aina ota potilaita vakavasti. Koska sairaalan päivystyspoliklinikalla olen saanut tosi hyvän vastaanoton silloin kun olen siellä asioinut, päätin aamulla mennä sinne vauvan kanssa.

Vikatikki.

Meidät otettiin hyvin vastaan, kyllä, mutta tunnin odottelun jälkeen hoitsu otti meidät vastaan ja aloitti myrkyllisen arvostelun siitä, ettei oltu menty terveyskeskukseen ja antoi ymmärtää että meillä ei ollut päivystyspolilla mitään asiaa. Yritin selittää että meillä oli ollut rankka yö ja että pienellä rohisi keuhkot ja että hengittäminen ja syöminen oli vaikeeta ja lapsi oli tosi väsynyt, siksi pidin sitä niin kiireellisenä että tulin suoraan päivystyspolille. Hoitsu pyöritti silmiään ja huokaili, ja leperteli vauvan kanssa että ¿kaikkialle sua raahataan¿..

Käski riisua vauvan ja kysyi kuumeesta, miksen ollut antanut suppoja?? Sanoin etten antanut koska kuumetta oli vajaa 38 enkä halua turhaan lääkitä noin pientä (37,5 on vielä normaalia). " Aijaa, onks tää sun eka lapsi vai?" kuului rohkaiseva kommentti. Selitin että isosisko on kotona ja keuhkoputkentulehduksessa. Hoitsu pyöritti jälleen silmiään.

Sitten vauva piti punnita (jostain syystä kai?). Jalat roikkui vaan yli ja lukema oli 5800 g. 5kk- neuvolassa tyttö painoi 7100g mutta kun huomautin asiasta hoitsu ei noteerannut, totesi vain että ¿vaaoilla on eroa¿. (Jos ero on yli kilon verran, vian täytyy olla jossain muualla, sanon minä!!)

Pukiessani vauvan hoitsu jatkoi vielä kertomalla, että meillä oli onnea nyt kun lastenlääkäri sattui olemaan paikalla, kun ¿täällä on kaksi SAIRASTA lasta¿. Saimme siis jäädä odottamaan lääkäriä. Kiitti vi**sti.

Olin siis valvonut edellisen yön, en ollut syönyt koko päivänä, ja huoli vauvasta oli kova, niin kirpaisi kyllä niin syvältä tuollainen asenne!

Mietin jo, että lähdetään vetämään koko paikasta, mutta tyydyin lähtemään autoon hetkeksi ja siellä päästin isot itkut.

Onneksi lääkäri ja muut hoitaja olivat asiallisia ja tyttäreni tutkittiin kunnolla. Helpotuksekseni ei ollut isompaa vikaa, mutta sanoivat kumminkin että jos yskä vielä pahenee tai on vaikea olla, pitää tulla uudestaan näyttämään. Voin harkitakin, mutta jos näen tuon noita-hoitsun vielä, sanon sille kyllä pari valittua sanaa.

Julimamma ja tytyt, 3 v ja 5kk

Vierailija
5/13 |
27.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletko X??? mikä nyt olikaan uudella nimellä?

Jotakin samaa teksteissä, allergia vaan vaihtunut muuhun vouhotukseen. Joka tapauksessa tekstisi saa hymyilemään.

Vierailija
6/13 |
27.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vain käsitä miten joku voi kuvitella marssivansa noin vaan sairaalaan... Tavallisena arkipäivänä. Ihmisillä ei vissiin ole mitään suhteellisuudentajua tai sitten he ovat todella niin ajattelemattomia/yksinkertaisia. Mutta toivottavasti ap nyt käsittää toimineensa itse väärin ja hoitajan suhtautuminen johtui 99% varmuudella juuri tästä.

Vierailija
7/13 |
27.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta olen minäkin sitä mieltä, että satuit meneen väärään paikkaan väärän vaivan kanssa. Päivystykseen mennään ei-virka-aikaan, silloinkin kiireisten tapausten kanssa. Ei korvatulehduksen... Terveyskeskukset on sitä varten, että siellä hoidetaan ns. normaalit lastentaudit. Terveyskeskuksesta osaavat myös laittaa eteenpäin, jos taudinkuva vaatii.

Meillä päin eivät edes päivystyksessä ota vastaan, mikäli oma terveyskeskus on auki. Sinänsä sinulla kävi hyvä tuuri, että pääsit lääkärille.

Toivottavasti lapsesi paranee pian.

Vierailija
8/13 |
27.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon kyllä ymmärtänyt asian vähän toisin, siis tosta sairaalaan menemisestä. Jos siraalassa päivystys 24h sinne voi mennä jos asia tuntuu akuutilta. Kun taas terveyskeskus aikojen ulkopuolella päivystävät polit ottaa potilaita vain lähetteellä päivisin.

Samaisten oireitte takia kun AP käytiin terveyskeskuksessa, josta passittivat Jorviin. Poika sai tarvittavat hoidot ja lääkäri käski tulemaan suoraan päivystykseen jos tarvetta: siis vauvan henkitys raskasta ja vaikean olosta.

Mutta tää käytäntö saattaa vaihdella kaiketi paikkakunnittainkin? Jossain toimii ja jossain ei.

Joka tapauksessa AP saama kohtelu oli kovin ikävää ja asiatonta, oli siihen syy mikä tahansa.

Vierailija
9/13 |
27.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te olette toimineet ihan oikein: ensin terveyskeskukseen ja sieltä lähetteellä Jorviin. Ja Jorvista sitten " annettiin lupa" tulla tarvittaessa suoraan uudelleen, koska lapsi oli sinne jo kirjattu ja he tiesivät asian olevan akuutti.

Muuten kyllä Jorvissakaan EI ole 24h päivystystä vaan sinne saa mennä suoraan ilman lähetettä AINOASTAAN ilta-, yö-, viikonloppu- ja pyhäpäivystysaikaan. (Se pitääkö mennä Jorviin vai Pularmetsään ilta-aikoina ja lauantaisin riippuu postinumerosta.) Te saitte tosiaan tuon luvan, koska teidät oli sieltä jo kertaalleen kotiutettu ja siellä hoidettu.

http://www.espoo.fi/xsl_perussivu_ilmanalasivuja.asp?path=1;35587;2359

Olen samaa mieltä, että ap:n saama kohtelu oli asiatonta. Halusin vain tuoda esiin tämän puolen, koska nuo päivystykset ovat todella ruuhkaisia ja kiireisiä oikeasti vakavien tapausten vuoksi muutenkin.

Vierailija
10/13 |
28.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

(en muuten IHAN niin yksinkertainen ole, ettei viesti menisi perille HUUTAMATTAkin :)

Minäkin olen ymmärtänyt niin, että päivystyspolille voi tulla aina, jos tilanne tuntuu akuutilta ja siellä oli myös muita lapsia joilla ei ollut " hengenhätää" .

Kun 5 kk vanha vauva yskii itsensä siniseksi eikä lima irtoa millään, ja hengitys on raskasta ja katkonaista, tuntuu tilanne äidin mielestä varmasti akuutilta ja menin vasta aamulla sen takia, että olin koko yön koittanut itse " lääkitä" ja helpottaa vauvan oloa höyryllä ja suolaliuoksella ja aamulla sitten totesin ettei siitä ollut apua vaan oli pakko hakeutua hoitoon. Olin edellisenä päivänä soittanut medifoon (terveyskeskukseen ei pysty soittamaan) ja siellä sanoivat että kun noin pieni vauva kovassa yskässä niin pitää mennä heti lääkäriin jos tuntuu ettei pikku jaksa yskiä ja hengittäminen raskasta. Niin ajattelin!

Tuttuni vei samasta syystä puolivuotiaansa terveyskeskukseen, niin läkärin diagnoosi oli " väsynyt äiti" , menkää kotiin seuraamaan tilannetta, mutta samana päivänä oli vienyt päivystyspolille niin oli heti otettu osastolle ja hengityslääkettä naamarilla.

Ja vielä: ammattilaiset istuvat p-polin vastaanotossa ja arvioivat joka potilaan tilan- miksi ihmeessä ne eivät heti lähettäneet meitä terveyskeskukseen jos oltiin kerta tultu aivan väärään paikkaan?!

Itse menin p-polille raskauden aikana vaikean siitepöly-allergian takia (hengenhätää ei ollut!) ja pääsin heti lääkärille joka kirjoitti lääkettä kun terveyskeskuksessa sanottiin suoraan ettei mikään lääke sovi raskaanaoleville.

Jokatapauksessa ammattilaisten pitäisi käyttäytyä ammattimaisesti! Niinkuin kaikki muut hoitajat ja lääkäri. Lääkäri halusi tarkistaa tulehdusarvot, koska epäili virusta ja koska vauvalla oli muutama viikko aiemmin sairastanut vesirokon. Jos tulehdusarvot olisivat olleet koholla, olisi menty keuhkokuvaan. Ei onneksi ollut. CPR:ää ei olisi IKINÄ tarkistettu terveyskeskuksessa. En kadu pätkääkään että menin polille, lapsen takiahan menin sinne, ärsyttää vaan kun en jaksanut pitää puoliani vaan nieleskelin itkua, miten ihmeessä vakavasti sairaitten lasten vanhemmat jaksaa taistella?!

Ja tosiaan: kukaan tervejärkinen ihminen ei mene huvin vuoksi istumaan viideksi tunniksi polille kipeän vauvan kanssa!

Kiitos kaikille kannanotoista! :)

Vierailija
11/13 |
28.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julimamma:

(en muuten IHAN niin yksinkertainen ole, ettei viesti menisi perille HUUTAMATTAkin :)

Sori huutaminen, mutta yritin vain korostaa mielestäni tärkeitä kohtia (muuten pitkässä) tekstissäni.

Minäkin olen ymmärtänyt niin, että päivystyspolille voi tulla aina, jos tilanne tuntuu akuutilta ja siellä oli myös muita lapsia joilla ei ollut " hengenhätää" .

Ikävä kyllä päivystyspolille mennään kuitenkin suoraan vain päivystysaikaan (ihan nimen mukaisesti) ilman lähetettä - ja virka-aikaan ainoastaan lähetteellä. Tämä asia nyt on vaan näin eikä siitä muuksi muutu. En mitenkään henkilökohtaisesti yritä hyökätä sinua vastaan vaan ihan vaan kertoa faktat. Miksi ihmiset ylipäänsä ottaisivat esim. lapsivakuutuksia, jos sairaalaan voisi tuosta vaan marssia jos itsestä siltä tuntuu.

Kun 5 kk vanha vauva yskii itsensä siniseksi eikä lima irtoa millään, ja hengitys on raskasta ja katkonaista, tuntuu tilanne äidin mielestä varmasti akuutilta ja menin vasta aamulla sen takia, että olin koko yön koittanut itse " lääkitä" ja helpottaa vauvan oloa höyryllä ja suolaliuoksella ja aamulla sitten totesin ettei siitä ollut apua vaan oli pakko hakeutua hoitoon. Olin edellisenä päivänä soittanut medifoon (terveyskeskukseen ei pysty soittamaan) ja siellä sanoivat että kun noin pieni vauva kovassa yskässä niin pitää mennä heti lääkäriin jos tuntuu ettei pikku jaksa yskiä ja hengittäminen raskasta. Niin ajattelin!

Aivan, siis lääkäriin. Arkipäivisin tarkoittaa joko terveyskeskusta tai yksityistä lääkäriasemaa. Niinä aikoina kun ko. paikat eivät ota potilaita vastaan mennään sitten päivystykseen.

Tuttuni vei samasta syystä puolivuotiaansa terveyskeskukseen, niin läkärin diagnoosi oli " väsynyt äiti" , menkää kotiin seuraamaan tilannetta, mutta samana päivänä oli vienyt päivystyspolille niin oli heti otettu osastolle ja hengityslääkettä naamarilla.

Tämän vuoksi vienkin aina omat lapseni yksityiselle.

Ja vielä: ammattilaiset istuvat p-polin vastaanotossa ja arvioivat joka potilaan tilan- miksi ihmeessä ne eivät heti lähettäneet meitä terveyskeskukseen jos oltiin kerta tultu aivan väärään paikkaan?!

Varmasti ajattelivat että olisi kohtuutonta lähettää selvästi sairas pieni vauva jonottamaan uudelleen eri paikkaan - vaikka äiti olisikin toiminut väärin. (Ja terveyskeskuksen akuuttiaikojen ajanvaraushan on yleensä aamulla klo 8-9 aikaan - ja ne kaikki myös menevät silloin) Ole onnellinen, että he ottivat teidät vastaan, mikään pakko ei todellakaan olisi ollut! Mutta ymmärrät itsekin varmasti että jos kaikki toimisivat kuten sinä, ei koko sairaalapäivystyksellä olisi mitään merkitystä eikä koko terveyskeskuksia tarvittaisi. Kaikki potilaat hoidettaisiin sitten suoraan isoissa sairaaloissa ja sielläpä sitä päivystysväkeä sitten tarvittaisiinkin....

Itse menin p-polille raskauden aikana vaikean siitepöly-allergian takia (hengenhätää ei ollut!) ja pääsin heti lääkärille joka kirjoitti lääkettä kun terveyskeskuksessa sanottiin suoraan ettei mikään lääke sovi raskaanaoleville.

Eli olit kuitenkin käynyt ensin terveyskeskuksessa.

Jokatapauksessa ammattilaisten pitäisi käyttäytyä ammattimaisesti! Niinkuin kaikki muut hoitajat ja lääkäri. Lääkäri halusi tarkistaa tulehdusarvot, koska epäili virusta ja koska vauvalla oli muutama viikko aiemmin sairastanut vesirokon. Jos tulehdusarvot olisivat olleet koholla, olisi menty keuhkokuvaan. Ei onneksi ollut. CPR:ää ei olisi IKINÄ tarkistettu terveyskeskuksessa.

Meillä on aina yksityisellä lääkäriasemalla tarkistettu CRP, jos on ollut tarvetta. Terveyskeskuksen käytännöistä en kylläkään tiedä. Olemme myös aina saaneet lähetteen sairaalan polille, jos kyseessä on ollut sellainen vakava juttu joka mahdollisesti vaatii sairaalahoitoa (esim. pari viikkoa sitten mentiin lähetteellä virtsatietulehdusepäilyn vuoksi sairaalaan, jossa sitten vauvalta otettiin mm. rakkopunktio ja iso verenkuva sekä CRP).

En kadu pätkääkään että menin polille, lapsen takiahan menin sinne, ärsyttää vaan kun en jaksanut pitää puoliani vaan nieleskelin itkua, miten ihmeessä vakavasti sairaitten lasten vanhemmat jaksaa taistella?!

Miksi heidän pitäisi taistella?

Ja tosiaan: kukaan tervejärkinen ihminen ei mene huvin vuoksi istumaan viideksi tunniksi polille kipeän vauvan kanssa!

Ei tietenkään. Mutta teilläkin suurin osa ajasta meni varmaan koetulosten odotteluun, arvaan? Tämä aika on ihan yhtä pitkä odotella missä tahansa... (itse juuri istuin em. jutun takia päivystyksessä 4h 2kk vauvan kanssa). Tai jos todella odotitte lääkärille pääsyä noin kauan, niin teidän asiaanne ei arvatenkaan pidetty kovin akuuttina. Meidät ainakin otettiin vastaan ihan heti saavuttuamme sairaalaan lähetteen kanssa.

Kiitos kaikille kannanotoista! :)

Ole hyvä ;D

Ja onneksi todella lapsesi on kunnossa! Meilläkin oli onnellisesti kyseessä väärä hälytys, mutta hyvä oli tarkistaa.

Vierailija
12/13 |
28.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos rakentavasta kritiikistä!

Sellaista kommenttia vielä laittaisin, että soitin yksityiselle, mutta sielläkin oli ihan täyttä. Flunssa-aikoja kai.. Enkä minä todellakaan veisi lasta tavallisen flunssan, korvatulehduksen yms takia päivystykseen, vaan tosiaan vain jos tuntuu siltä että se on ainoa vaihtoehto. Terveyskeskuksessa ollaan istuttu tänä syksynä jo varmaan 20 tuntia yhteensä.

Silloin kun olin raskaana olin käynyt terveyskeskuksessa, kyllä, ja lääkäri kirjoitti minulle nenätippoja! Illalla sitten " marssin" päivystykseen ilman lähetettä kun en saanut kunnolla henkeä eikä siellä mitään kyselty.

Mutta ihan oikeassa olet, ettei niitten olisi tarvinnut ottaa meitä vastaan. Ja heti ovellahan pitää ilmoittautua joten siellä olisi voitu huomauttaa että olette väärässä paikassa.

Ja juttelin yhden äidin kanssa odotushuoneessa joka oli siellä kehitysvammaisen poikansa kanssa (jolla oli yskä) ja hän kertoi että on useasti joutunut taistelemaan lääkäreiden kanssa jotta poika on saanut hoitoa. Esim. lääkäri on ollut lähettämässä kotiin vaikka äiti tietää että jotakin on pielessä ja loppujen lopuksi poika onkin viety teholle! Tätä tarkoitin kun sanoin että jotkut vanhemmat joutuvat taistelemaan! Ja siinä tarvitsee kyllä voimia, minähän murtuisin heti.

Ja me odotettiin ensin hoitajaa, sitten lääkäriä, sitten pistokohdan puudutteen vaikuttamista (laastarilla), sitten CPR-koetta, sitten vastauksia.

Ja pääpointtini oli siis hoitsun tyly asenne, tottakai tiesin että oltiin " rajatapaus" , mutta odotin kuitenkin asiallista ja inhimillistä kohtelua.

Tänään viedään molemmat tytöt terveyskeskukseen, iso ollut viikon antibioottikuurilla jolla ei mitään vaikutusta ja pikkusiskolta lähtenyt ääni kokonaan ja yskä yltynyt. klo 12 laitettiin jonoon, 28 ennen meitä= n. 6-7 tunnin odotus.

Hyviä vointeja teille! kaikille!

Vierailija
13/13 |
28.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihmisten pitäisi osata asiallisesti käyttäytyä, vaikka pieni potilas olisikin tullut " väärään paikkaan" . Sairaalaan kyllä tarvitaan aina se lähete, ellei lapsi ole niin sairas, että tarvitsee välittömästi erikoissairaanhoitoa. Vastaavissa tilanteissa olisi varmasti hyvä soittaa ensin ja kysyä neuvoa siitä, mihin kannattaa hakeutua.