sydäntä särki jättää itkevä lapsi tarhaan:(
lapsi vähän alle pari vuotias ja on alkanut nyt käymään päiväkodissa kolme päivää viikossa viiden tunnin päiviä. viime viikko tutustuttiin mutta tämän viikon olen vain jättänyt sinne ja sanonut heipat. tänään tarrautui kiinni itkien eikä millään päästänyt irti. kait se on ihan normaalia mutta jotenkin vaan niin kauhea tunne!
Kommentit (28)
et laittanut perhepäivähoitoon,olisi ollut pehmeämpi lasku lapselle pienemmässä ryhmässä ?
Meillä on tutustuttu toisen kanssa noin puoli tuntia ja toisen kanssa puolipäivää. Hyvin ja itkuitta on mennyt.
Joillekin tutustuminen vanhemman kanssa on jopa huonompi juttu, koska lapsi saa käsityksen, että vanhemman olisi mahdollista olla/jäädä päiväkotiin. Sitähän siinä itketäänkin, ettei miksi nyt jää, kun viime viikollakin jäi.
En syytä ketään mistään, ihan kaikki tekee miten parhaaks näkee.. mutta itse en millään pystyisi viemään lasta hoitoon jos ei se ite mielellään jäisi. Minulla on nyt tyttö joka päivä 5h hoidossa, mutta olen varautunut siihen että heti jos se näyttäisi siltä ettei halua käydä, ni saman tien loppuu.
Eka kerran ku mentiin tutustuun, ni ei mitään ongelmaa, heti meni leikkimään, eikä edes huomannut minua. Ja sitte seuraavana aamuna jo jätin, ni iloisesti vaan hyppelehti muiden joukkoon. Voi että oli ihana jättää se sinne! Hoitaja sanoikin, että tyttömme vaikuttaa siltä että se luottaa elämään joka suhteessa, ei ole tullut vielä missään asiassa petetyksi. Ja kokee tulevansa välitetyksi, siksi ei ole epäileväinen.
Toisin kyllä oli eka lapsen kans.
Meillä on tutustuttu toisen kanssa noin puoli tuntia ja toisen kanssa puolipäivää. Hyvin ja itkuitta on mennyt.
Joillekin tutustuminen vanhemman kanssa on jopa huonompi juttu, koska lapsi saa käsityksen, että vanhemman olisi mahdollista olla/jäädä päiväkotiin. Sitähän siinä itketäänkin, ettei miksi nyt jää, kun viime viikollakin jäi.
Nämä on niitä uskomuksia jotka ovat nopeasti romuttuneet kun yhdessä ollaan hyvällä tavalla aloitus tehty.Jokaiselle lapselle aloitus uudessa paikkaa on iso juttu. Voimme lapsia auttaa tai olla auttamatta kieltämäällä tilanteeseen liittyvät aivan normaalit tunteet, koska meistä vanhemmista tuntuu hankalalta.Olemme työssämme myös nähneet melkein säännönmukaisesti että lapsi joka aloittanut päivähoidon alle kolmevuotiaana eikä tällöin ole mitenkään reagoinut, tuo nämä pullotetut tunteet esille muissa tilanteissa etenkin silloin kun vaihtaa päiväkotia.
On paljon sellaista päivähoidossa jota vanhempien ei aina ole helppo ymmärtää, johon tarvitaan päiväkodin henkilökunnan apua, ja yhteistä pohdintaa ettei vaan jäädä myyttien ja pinnallisten oletusten varaan.
2 v itki joka päivä 10 h hoidossa, se ei lakannut ennenkuin hoito lopetettiin noin 3 kk päästä. eikö kellään muullla ole ollut yhtä hankalaa. Lapsi ei pphlla oloon totttunut ollenkaan.
Meillä on nyt sitten vähän eri päin sydäntä särkevä tilanne. Kun 3½-vuotias lapsi on jäämässä kotihoitoon pikkusisaruksen syntymän myötä. Joka päivä puhuu hoitokavereistaan ja mitä on leikkinyt hoidossa ja tänään kun olisi ollut mahdollista mennä myöhemmin, halusi itse mennä hoitoon aikaisemmin. Tulee olemaan todella kova paikka kun ei näe noita kavereita enää. :(
Miksi sitten otat kokonaan kotihoitoon? Onko sinulle tärkeämpää Hyvä Äiti -pisteiden kerääminen vai lapsen hyvinvointi?
Haluan tietenkin viettää aikaa myös vanhemman lapsen kanssa, nyt kun siihen tulee mahdollisuus. Lapsi on pph:ssa, joten emme voi tässä hoitopaikassa pitää osapäiväistä hoitopaikkaa, sitä olisin voinut harkita. En näe ideaa siinä että hakisimme osapäiväisen hoitopaikan, mutta lapsi joutuisi vaihtamaan kuitenkin pois nykyisestä paikastaan. Kokopäivähoidosta ei tee oikein mieli maksaa pelkästään viriketarkoituksessa tai jos ihan rehellisiä ollaan, ei olisi varakaan. Kavereita tulee todennäköisesti löytymään kerhoista, mutta tuo siirtymävaihe voi ottaa koville. Onneksi perhepäivähoitajat kokoontuvat aina samalle leikkikentälle ja voimme käydä ulkona leikkimässä vanhojen ystävien kanssa.
Onneksi perhepäivähoitajat kokoontuvat aina samalle leikkikentälle ja voimme käydä ulkona leikkimässä vanhojen ystävien kanssa.
Sitten ymmärrän! Päiväkodissa olevia kavereita ei noin pääsisi tapaamaan.
Miksi sitten otat kokonaan kotihoitoon? Onko sinulle tärkeämpää Hyvä Äiti -pisteiden kerääminen vai lapsen hyvinvointi?