Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tällainen yhdistelmäsukunimi aivan älytön?

Vierailija
16.08.2012 |

En halua kertoa tulevan mieheni ja minun oikeita sukunimiä, mutta kummallakin on melko harvinainen yhdyssana sukunimenä. Mutta valitettavasti niillä on sama sana jälkimmäisenä osana. Eli jos otan avioituessamme yhdistelmänimen, uusi sukunimeni on tyyppiä Kangasniemi-Angervoniemi (keksitty esimerkki!). Kuulostaako ihan kauhealta?

Olen aiemmin vierastanut yhdistelmänimiä, joiden molemmat osat ovat tavallisia sukunimiä (Lahtinen-Mäkelä yms.), mutta kaksi erikoisempaa nimeä ei taida välttämättä olla sen parempi?

Haluaisin säilyttää oman sukunimeni, koska se on niin harvinainen.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan kannanotto avioliiton puolesta. Jos tällainen konservatiivisuus naurattaa, niin saa nauraa vapaasti. Joskus 20 vuotta sitten ajattelin, että näillä asioilla ei ole niin väliä, mutta olen muuttunut.

ap

Haluaisin jotenkin viestittää, että olemme naimisissa, kun kerran sen askeleen otamme, että menemme vihille.

ap

ei siihen tarvitse liittää miehen nimeä.

Nämä Yläleppilampi-Alakylähuhta-tyyppiset, pitkät ja työläät nimet ovat minusta vähän koomisia.

Kaikista hassuinta on, jos etunimi vielä on kaksiosanen: Piia-Tuulia Ylävasamavuori-Lahtinen!

Noloa! Hanki itsetuntosi jostain muualta kuin rouvailusta, eletään jo 2010-lukua....

Vierailija
22/40 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan kannanotto avioliiton puolesta. Jos tällainen konservatiivisuus naurattaa, niin saa nauraa vapaasti. Joskus 20 vuotta sitten ajattelin, että näillä asioilla ei ole niin väliä, mutta olen muuttunut.

ap

Haluaisin jotenkin viestittää, että olemme naimisissa, kun kerran sen askeleen otamme, että menemme vihille.

ap

ei siihen tarvitse liittää miehen nimeä.

Nämä Yläleppilampi-Alakylähuhta-tyyppiset, pitkät ja työläät nimet ovat minusta vähän koomisia.

Kaikista hassuinta on, jos etunimi vielä on kaksiosanen: Piia-Tuulia Ylävasamavuori-Lahtinen!

Noloa! Hanki itsetuntosi jostain muualta kuin rouvailusta, eletään jo 2010-lukua....

Naimisissa voi olla ilman sukunimestään luopumistaankin. Se olisi kannanotto tasa-arvon puolesta avioliiton sisällä. Aijuuu mutta tärkeempää on, että kaikki tietää, ettet ole mikään perushoito vaan ehta rouvasämmä, jeejee. Eikö voi vaan kertoa, että naimisissa ollaan?

Miksi pidät patriarkaalisia elähtäneitä perinteitä niin suuressa arvossa? Pidä oma nimesi, jos et siitä halua luopua. Ei mieskään luopuisi omastaan vuoksesi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka ottavat miehen nimen omansa perään. Mulle se olisi merkki alisteisesta asemasta. Ikään kuin olisin miehen omaisuutta. Miksi mies ei ota sinun nimeäsi omansa perään?

Törmäsin siihen toisinpäin, nimittäin meillä mies otti minun sukunimeni, omasta pyynnöstään koska halusi meille erikoisemman nimen. Enpä arvannut mikä sukukatastrofi siitä päätöksestä tuleekaan, kyllä pahat kielet kertoivat että miesparka on joutunut kyllä erityisen häijyn eukon kynsiin kun se on jo hänet tuolla tavalla alistanut että oman nimensäkin laittanut väkisin ottamaan! Ei minusta jollain nimellä ole mitään tekemistä alisteisen aseman kanssa, ottipa sen toisen nimen mies tai nainen tai ei kumpikaan.

Vierailija
24/40 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin valtaosa suomalaisista naisista olisi alistettuja, koska niin moni ottaa miehensä sukunimen. Sen sijaan esimerkiksi arabinaiset eivät olisi lainkaan alistettuja, koska heidän nimensä ei muutu naimisiin mennessä.

Kuten sanoin, arvostamme historiaa ja nimiämme. Mieheni arvostaa minua yhtä paljon otanpa minkä nimen tahansa. Isälleni olisi tärkeää, että nimemme säilyisi, mutta ei hän sillä pyri minua alistamaan. Kyllähän hänkin tietää, että suurin osa naisista meidän kulttuurissamme ottaa miehensä nimen.

ap

jotka ottavat miehen nimen omansa perään. Mulle se olisi merkki alisteisesta asemasta. Ikään kuin olisin miehen omaisuutta. Miksi mies ei ota sinun nimeäsi omansa perään?

Törmäsin siihen toisinpäin, nimittäin meillä mies otti minun sukunimeni, omasta pyynnöstään koska halusi meille erikoisemman nimen. Enpä arvannut mikä sukukatastrofi siitä päätöksestä tuleekaan, kyllä pahat kielet kertoivat että miesparka on joutunut kyllä erityisen häijyn eukon kynsiin kun se on jo hänet tuolla tavalla alistanut että oman nimensäkin laittanut väkisin ottamaan! Ei minusta jollain nimellä ole mitään tekemistä alisteisen aseman kanssa, ottipa sen toisen nimen mies tai nainen tai ei kumpikaan.

Vierailija
25/40 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin valtaosa suomalaisista naisista olisi alistettuja, koska niin moni ottaa miehensä sukunimen. Sen sijaan esimerkiksi arabinaiset eivät olisi lainkaan alistettuja, koska heidän nimensä ei muutu naimisiin mennessä.

Kuten sanoin, arvostamme historiaa ja nimiämme. Mieheni arvostaa minua yhtä paljon otanpa minkä nimen tahansa. Isälleni olisi tärkeää, että nimemme säilyisi, mutta ei hän sillä pyri minua alistamaan. Kyllähän hänkin tietää, että suurin osa naisista meidän kulttuurissamme ottaa miehensä nimen.

ap

No sepä onkin meidän kulttuuriimme kuuluva naista alistava perinne, ei toki mikään maailman vakavin, mutta turha sitä on tasa-arvoiseksikaan kutsua.

Miksi teillä ei ole vaihtoehtona, että mies ottaisi yhdistelmänimen? Niinpä.

Vierailija
26/40 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kamalalta. En tajua muutenkaan noita yhdistelmänimiä. Miksi ei vaan joko ota miehen nimeä tai pidä omaansa. Tuntuu että ihminen ei osannut päättää vaan otti yhdistelmän.

Vierailija
27/40 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

makustellut nimeä, niin ei se enään tunnu missään.. Minullakin on kaksoisnimi, koska toisaalta halusin kunnioittaa omia sukujuuriani mutta myös avioliittoani miehen nimellä, eikä se ole sen hassumpaa. Nimikirjoituksen kanssa vain oli alussa ongelmia, kun unohdin uuden sukunimeni. :D

Vierailija
28/40 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan älytöntä nykyään vaihtaa sukunimeä, mieti sitä miehesi exääkin: ensin ollut "Virtanen" sitten ottanut "Pitkänen" nimen, eronnut ja vaihtanut taas "Virtaseen", jos vielä menee naimisiin niin saattaa litanian jatkoksi vielä tulla "Korhonen". Ihan sairasta!

Naimisiin mennessä molemmat pitävät oman nimensä, jos riitaa mahdollisten lasten sukunimestä, niin antaa arvan ratkaista kumman nimen lapset saavat.

Ylipäätään älytön ajatus että SUKUNIMI kertoisi sen että pari on naimisissa. Ennen ehkä kertoikin (naisen oli pakko ottaa yhdistelmänimi tai miehen nimi) mutta nykyään yhä useampi pitää sen oman nimensä.

Lisäksi oletettavasti ihminen kertoo naimisiin menemisestään lähipiirille? Vaikka ei kaikki juhliin pyytäisi, niin viesti yleensä kulkee suusta suuhun, ja jos haluaa voi asiasta laittaa viestiä tekstarilla/facebookissa tutuille. Jos joku "naapurin kummin kaima" ei heti tajua että noin naimisissa, niin MITÄ väliä sillä on?!? En ymmärrä. Kyylä huomaa asian vihkisormuksesta (jos sellainen käytössä) tai urkkii tiedon muulla tapaa tietoonsa, JOS jotain kiinnostaa.

Lisäksi ani harva enää pitää avioliittona "minään". Tarkoitan sitä, että myös avopareja pidetään ihan "oikeina pareina", ei enää ole mitään leimaamista susipareiksi niinkuin ehkä joskus muinoin oli.

Vierailija
29/40 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nainen aina joustaa? Helvetti, jos minä joskus menen naimisiin, saa mies luvan ottaa minun nimeni. Tai lähteä läpyttelemään.

Oma sukunimeni pohjautuu isän sukunimeen, mutta olen vaihtanut siitä yhden kirjaimen. Sekä kirjoitus- että äänneasu muuttuivat radikaalisti.

Minähän en ole kenenkään omaisuutta.

ps. itse asiassa, jos naimisiin eksyn, saa se miesraukka pitää oman nimensä. Mutta jos alkaa kiukuttelemaan "yhteisestä nimestä", ei ole kuin kaksi vaihtoehto: mun nimi tai adieu.

Vierailija
30/40 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdistelmänimet on ihan hiton törkkeitä. Parhaillaan mahdu edes johonkin tärkeeseen kuponkiin mihin pitää nimi laittaa. Sotketaan vielä joku ruottalainen nimi suomalaisen kans esim dahlman-räikkönen, korhonen-von hertzen

Vierailija
31/40 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käsitä yhdistelmänimiä, ei mitään järkeä, useimmat yhdistää vielä kaksi rumaa nimeä toisiinsa. Jos se oman isän nimi on niin helvetin tärkeä, niin pitää sitten sen ja tyytyy siihen että perheellä ei ole kaikilla sama nimi. Tai sitten tekee niin kuin yksi tuttu teki, eli teki molempien sukunimistä yhdistelmän yhdistämällä vaan osan omasta nimestään miehen nimeen, se kuulostaa kuitenkin ihan normaalilta nimeltä vaikka onkin viiva välissä.

Vierailija
32/40 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap nykyään varsinkin koulutetut naiset pitää oman sukunimensä. Mä olen harvinaisuus omassa kaveripiirissä, kun mulla on yhdistelmänimi.

Vierailija
33/40 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 11:44"]Yhdistelmänimet on ihan hiton törkkeitä. Parhaillaan mahdu edes johonkin tärkeeseen kuponkiin mihin pitää nimi laittaa. Sotketaan vielä joku ruottalainen nimi suomalaisen kans esim dahlman-räikkönen, korhonen-von hertzen
[/quote]
Mulla on just tuollainen. Toinen sukunimi suomalainen, toinen ulkomaalainen.

Vierailija
34/40 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2012 klo 23:40"]Vain teille:

Kangasniemiangervo, tai pelkkä Angervokangas?
[/quote]

Kangasangervo sointuu paremmin. Tai Kangasangervoniemi.

Vierailija
35/40 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipäätään älytön ajatus että SUKUNIMI kertoisi sen että pari on naimisissa.

Mitkä ne tilanteet ovat joissa niin selkeästi käy sukunimistä ilmi että olette naimisissa (ettekä vaikka sisaruksia)? Kaikkiin lomakkeisiin joissa esim. yleensä kysytään lasten huoltajat merkitään vielä erikseen onko avio- vai avopari jne. Jos esittelet itsesi uusille ihmisille, he eivät voi tietää on sukunimesi tyttönimesi vai ex-miehesi vai nykyisen miehesi. Miehesi varmasti esittelee sinut "vaimoni, se-ja-se" eikä pelkästään "Tuija Miehensukunimi". Ja tosiaan sukulaiset ja läheiset varmasti kuulevat&tietävät avioliitostanne. Facebookiin päivitetään parisuhde. ;)

Vierailija
36/40 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä oma nimesi mielummin. Tai miehesi ottaa sinun nimesi.

Vierailija
37/40 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oon sitä mieltä, että pääasia, ettet luovu omasta sukunimestä, jos kerta on harvinainen. Eikä sun tarvi ajatella että mitä muut on mieltä. Ihan miten ite haluaa.

Mä tein sen virheen että luovuin omasta harvinaisesta sukunimestä (ainoastaan meidän suvulla käytössä).. ja nyt jälkeenpäin harmittaa, ollaan miehen kans mietitty, voidaanko nyt muuttaa koko perheen nimi siihen mun entiseen..:p

Vierailija
38/40 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi vaihtaa kaunis sukunimi toiseen.

Vierailija
39/40 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ootte ollut vuosikymmeniä yhdessä, niin kaikki uskoo, ettet ole mikään miehen uusi seitsenkymppinen hoito vaan ehta rouva ihan nimestä riippumatta ;) Uskon kyllä avioliittoon, mutta ei se nimi kuten ei sormuskaan (josta myös kaikki kansa näkee onko naimisissa) ole Se Juttu. Sinun tapauksessasi varmaan pitäisin oman nimen. Etenkin, jos lapsia ette välttämättä halua. Tai kai ne lapset omikseen tunnistaisi, vaikka ne olisi eri nimelläkin ;) Sitä taas en muuten itse oikein ymmärrä, että eron jälkeen haluaa pitää exän nimen vain siksi, että olisi sama nimi kuin lapsilla... kyllä mulla aina tulisi se exä siitä mieleen. Mutta makunsa kullakin.

Vierailija
40/40 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai voitte muuten vain kertoa ystäville ja tutuille, että olette naimisissa? Ei kai nimenvaihdos ole sellainen asia josta se vasta pitäisi huomata?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan