Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Naiset mikä työ on niin mielenkiitosta, että voittaa hoitovapaan?

Vierailija
16.08.2012 |

Itse ole kätilö ja ajatuskin taas kolmivuorotyöhön palaamisesta on niin yököttävä, että hankkiudun aina paksuksi, kun lapsi on täyttämässä 3v. Mieheni ei kuitenkaan enää halua lapsia ja inhottaa töihin meno. Hoitovapaalla sai itse päättää aikatauluista ja jäi aikaa harrastuksille, kavereille ja oikeastaan ihan kaikelle kivalle. Jos nyt menen töihin olen niin väsynyt, että jaksan sen ja pakolliset kotihommat. Mietinkin, että minkälaisissa töissä on ne naiset jotka meilellään palaavat töihin.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

työmaamestari raksalla. Kaksi vuotta sain pysyteltyä kotona ihan vaan lapsen parhaaksi, ja oli ihanaa palata töihin.

Vierailija
22/40 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työni on monipuolista ja vapaata, tapaan päivittäin paljon mielenkiintoisia ihmisiä. Kotona ollessa oli niin tylsää, etten olisi kestänyt yhtään pidempään. Olen parempi äiti kun pääsen toteuttamaan itseäni myös ammatillisesti. Minä lähdin töihin lapsen ollessa 9kk. Mies jäi hoitovapaalle ja hoitoon lapsi meni 1,5v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin jo sinkkuaikana sitä mieltä, että ihmisellä on jotain käsittelemättä jos ei viihdy kotona... siellä kun pitää olla omien ajatustensa kanssa ja osata ihan vaan ollakin. Joidenkin pitää olla koko ajan menossa, sitten vauvaakin raahataan koko ajan johonkin, tai masennutaan kun kotona olo vauvan kanssa on muka niin rankkaa...

Minusta kotona on mahtavaa... niin huonoa päivää ei lasten kanssa tulekaan, että töihin kaipaisi. Vaikkei työpaikassani tavallaan ole mitään vikaa, liukuva työaika, suht leppoisa toimistotyö ja lomia saa pitää kun haluaa... Jos keksisin jonkun homman, mitä voisi tehdä pääasiallisesti kotoa käsin ilman tarkkaa työaikaa, niin nappaisin heti kiinni!

Vierailija
24/40 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suuryrityksen viestintäpäällikkö. Äitiysloman alussa kaipasin epätoivoisesti töihin. En pelkästään ikävöinyt työtehtäviä vaan kaikkea työelämään liittyvää: työkavereita, rauhassa syötyä lounasta, selkeää päivärytmiä ja viikonlopun odotusta.

Sitten lapsen kanssa alkoi helpottamaan ja todella nautin kotiäitiydestä. Stressasin lähestyvästä töihinpaluusta. Nyt kun töihinpaluuseen on vain muutamia viikkoja odotan tulevaa taas innolla. Lapsen kanssa on ihanaa, mutta kaipaan vaihtelua. Hoitovapaa on "yhtä lauantaita", ja kaipaan selkeämpää arjen ja vapaan vuorottelua. Tiedän myös, että ammattitaitoni rapistuisi, jos jäisin kotiin pidemmäksi aikaa. Suunnitelmissa on toinen lapsi parin vuoden sisään, enkä voisi kuvitella jääväni hoitovapaalle tuoksi väliajaksi. Rehellisesti sanottuna saisin hyvästellä urani, jos olisin poissa pelistä vaikkapa "vain" 3-4 vuotta.

Ettekö te pitkällä hoitovapaalla olevat äidit ole huolissanne työstänne? Esimerkiksi neljääkymppiä lähestyvä nainen, joka on ollut poissa työelämästä useita vuosia on ainakin minun alallani menetetty tapaus.

Vierailija
25/40 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt jo kaatuu seinät päälle 7kk äitiysloman jälkeen.

kai sulla on kuitenkin niin paljon järkeä, että tiedät että se on hyväksi lapselle.

Vierailija
26/40 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kai sulla on kuitenkin niin paljon järkeä, että tiedät että se on hyväksi lapselle.

Vierailija
27/40 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että monet kaverini valittavat sitä, että työkaverit eivät pidä mitään yhteyttä äitiyslomalaiseen. Silti he haluavat töihin juurikin koska kokevat olevansa yksinäisiä kotona. Minä en tajua tätä yhtälöä; jos tajuaa lapsen myötä, ettei itsellä oikeastaan ole mitään ns. omaa elämää eikä oikeita ystäviä, niin eikö silloin olisi loogista käyttää se vapaa siihen, että rakentaa sen oman elämän ja syventää ja vahvistaa oikeita kaverisuhteitaan? Miksi sitä yksinäisyyttä paetaan töihin, niiden ihmisten luo joiden kohdalla on niin selvää, ettei heidän kanssaan ole mitään yhteistä työyhteisön ulkopuolella?

Vierailija
28/40 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja työ on tärkeä osa identiteettiä. Usein äitiyslomalla rakennetut kaverisuhteet jäävät, kun palataan töihin. Eivät nekään aina kestä.

Vierailija
29/40 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon vaan käyny kääntymässä töissä äitiyslomien välissä, siis en oo ollu vielä hoitovapaalla. Jaksan kotiarkea paljoin paremmin, ku saan välillä tehdä jotain omaa, myös työyhteisö on mulle tärkeä: ei vaadi isoa panostusta, eikä aktiivisuutta, sama toimenkuva luo yhteenkuuluvuuden tunteen. Lomat kertyy vanhempainvapaalla samoin kuin töissä ollessa, eli voin olla kotona 5vkoa vuodessa ja saan palkan. Eli sillä on taloudellista merkitystä. Töissä käyminen myös keventää verotusta! :) Ja työni on vuorotyötä, nyt esim. lauanatain iltapäivästä su aamuyöhön.. Työajat onkin ainoa todellinen huono puoli työssäni. Tänään olin mm 5.50-15.45 töissä.. Mutta vuorotyöstä huolimatta nautin työstäni ja siitä, että voin konkreettisesti kokea olevani alani ammattilainen.

bussikuski

Vierailija
30/40 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiysloma ja vanhenpainrahakauden olen kotona, sen jälkeen teemme miehen kanssa vuoroviikoin töitä, kunnes lapsi täyttää 1,5 vuotta. Sitten päiväkotiin.

Vierailija
31/40 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitovapaa ei ole nyt ajankohtainen, mutta jos olisi, niin menisin aika nopeasti takaisin töihin.

Vierailija
32/40 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi vuotta hoidin minä jokaista vuorollaan, sitten mies vuoden, että minä pääsin vuorostani töihin. Emme halunneet laittaa päiväkotiin ennen kolmea ikävuotta. Nuorinta itse asiassa isovanhemmat hoitivat vielä neljännen vuoden, joten hän meni päiväkotiin vasta 4-vuotiaana. Lapsilla on isohkot ikäerot.

Että kokemusta on lastenhoidosta kotona, mutta minusta töissä on kivempaa. En ole oikein käytännön ihminen muutenkaan ja tarvitsen omaa ajatteluaikaa. Työpäivinä on sitäpaitsi ihana käydä ulkona lounaalla:)

Vierailija
33/40 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että hoitoalalla ei ole kivaa, useimmilla muilla on. Itse olen luovassa työssä ja töihin on kiva palata äitiyslomilta.

Vierailija
34/40 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat ystäväni ovat pääsääntoisesti hoitoalalla ja vuorotöissä ja hoitovapaat ovat suosittuja. Todellakin päivätyöläiset pystyvät harrastamaan paremmin vapaa- ajalla.

Minä pystyin tekemään kaikkea kivaa hoitovapaalla. Tietenkään en ole niin saamaton ihminen, että vain hellan ja hiekkalaatikon välissä olisin ollut ;D. Olemme joka päivä harrastaneet ja kyläilleet!! Lisäksi minulla on kaksi taidealan harrastusta. Tämä on ollut elämäni sosiaalisinta aikaa. Työkavereita en muutenkaan ole pitänyt kavereina tai ystävinä. Jäinkin miettimään, että onko joillekin työkaverit ainoita kavereita?? Surullista.

Omaan työhönmenoahdistukseen auttaisi varmaan alan vaihto tai sitten pitää jäädä kotirouvaksi ;D AP

Vierailija
35/40 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, kun on työ, josta nauttii.

Vierailija
36/40 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lähihoitaja, mutta olen pitänyt jokaisesta lapsesta vanhempainvapaata vain puolisen vuotta, sitten olen palannut osa-aikaisesti töihin. Mies on ollut vanhempainvapaalla ja hoitovapaalla.

Meidän perheeseen sopii sellainen, että kumpikin vanhempi käy osa-aikaisesti töissä ja lapset hoidetaan puoliksi.

Jää sopivasti aikaa perheelle ja harrastuksille ja silti "pääsee" töihin.

Ei tietystikään sovi kaikille, koska monet miehet eivät ole valmiita ottamaan niin isoa vastuuta perheen arjesta, eikä monet vaimot suostu antamaankaan.

Vierailija
37/40 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin jo sinkkuaikana sitä mieltä, että ihmisellä on jotain käsittelemättä jos ei viihdy kotona... siellä kun pitää olla omien ajatustensa kanssa ja osata ihan vaan ollakin. Joidenkin pitää olla koko ajan menossa, sitten vauvaakin raahataan koko ajan johonkin, tai masennutaan kun kotona olo vauvan kanssa on muka niin rankkaa...

...mutta poikkeaa erittäin paljon omista ajatuksistani, minkä vuoksi kaipaankin työhöni. Siellä saan olla ajatuksissani; teen näet ajatustyötä (visuaalisella alalla).

Vierailija
38/40 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...mutta poikkeaa erittäin paljon omista ajatuksistani, minkä vuoksi kaipaankin työhöni. Siellä saan olla ajatuksissani; teen näet ajatustyötä (visuaalisella alalla).

Siis VAUVA poikkeaa omista ajatuksistani.

Vierailija
39/40 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkorako kun rahaa ei muuten ollut. Lisäksi nautin työstäni, 3-vuorotyö nuorisoalalla! Lisäksi nyt saa syödä rauhassa, käydä vessassa rauhassa jne.. Ja isä on lähentynyt lapsen kanssa paljon kun hoitaa häntä töissä ollessani. Lapsi välillä hoidossa jos työvuorot menee miehen kanssa päällekkäin, n.3 viikon välein..

Vierailija
40/40 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvinnut miettiä HALUSIKO töihin vai ei...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yhdeksän