Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Järkyttävä tämä H:gin kaupungin terveyskysely 7.-10. luokan oppilaille!

Vierailija
16.08.2012 |

Ovatko siemensyöksysi alkaneet? Seurusteletko? Onko esinahkasi liian kireä?

Kolmesivuinen kysely. Mitä hittoa nämä asiat kuuluvat Helsingin kaupungin terveyskeskukselle?

Onko kukaan jättänyt menemättä koulun terveydenhoitajan vastaanotolle?

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoria itseäänkin askarruttaa tuossa iässä sukupuolielimiin ja seksuaalisuuteen ja seurusteluun liittyvät kysymykset.

Vierailija
2/62 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on ollut vuosikaudet tuo samantyylinen kysely :O

Mitäs kummaa tossa nyt on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja niistä nimenomaan halutaankin kertoa terkalle ja koko kaupungille...

Vierailija
4/62 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en haluaisi että musta jäisi jonnekin arkistoon roikkumaan tommosia tietoja.

Vierailija
5/62 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

roikkumaan arkistoon paljon arkaluontoisempiakin tietoja, kaikki mitä lääkärissä, synntyksen aikana yms kirjataan ylös. Ne pysyvät siellä pitkään kuolemasi jälkeen, mietihän sitä.

Vierailija
6/62 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysyvät tiedot arkistoissa ikuisesti!

Vierailija
7/62 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen +40v ja jo mun kouluaikana noita on kyselty...

Vierailija
8/62 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

fb:ssä ne kertoo nuo ihan avoimesti kaikelle kansalle. Ja paljon muutakin.

Vierailija
9/62 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinkö? Mua ei ehtinyt askarruttamaan yhtään. Minun lapsuudessa tosin oli jo seksuaalivalistusta koulussa, eli koulu ennaltaehkäisi mahdollisen askarruttamisen, olettaen että askarruttaminen olisi ollut tapahtuakseen alun alkaenkaan. En tiedä. Olen aina etsinyt tietoa omatoimisesti silloin kun sen tarpeen olen tunnistanut, enkä jää ihmettelemään ja murehtimaan että voi harmi kun en totakaan tiedä.

Askarruttiko sinua tuonikäisenä seksuaalisterveydelliset asiat?

Kysely on minunkin mielestä turhahko, sillä jos minulla olisi kiusallinen vaiva, en myöntäisi sitä paperilla, ainakaan siinä tilanteessa jos tuollainen kysely lyötäisiin minulle eteen. Ihmisen on lähestyttävä lääkäriä omasta tahdostaan, ei niinpäin että yhteiskunta tulee kyselemään "Onko sinulla tämä kiusallinen vaiva tai mietitkö tätä noloa kysymystä?" Kuka sellaiseen vastaa myöntävästi.

Seksuaaliterveystieto on tuotava helpostisaataville, ja nuorilla on oltava vapaa pääsy siihen kun he niin sitä omasta tahdostaan toivovat. Mutta onneksi kuka tahansa perusjärjellä ja nettiyhteydellä varustettu nuori osaa tehdä oikeat nettihaut ja löytää sivut joihin voi luottaa.

Seksuaalivalistuksen tehtävänä on ehkäistä kauheita elämänvirheitä ja takoa nuorille järkeä päähän, valistaa että ihminen ei ole puhdas otus vaan että toteutetuilla rivouksilla ja perversioilla on pitkäkestoiset ja piinalliset seuraukset, tai vähintäänkin riskit.

Valitettavasti seksuaalivalistus ulottuu vain tuohon fyysisen puolen rajoittamiseen. Kukaan ei yritäkään rajoittaa sitä henkistä puolta. Kukaan ei opeta että ei kannata rakastaa järjettömästi. Kukaan ei opeta että ei ehkä kannata panostaa koko sydämellään. Vaikka palkkio onkin hyvä ja tuntuva, ovat riskit sielunelämälle vielä karmeampia. Uskon että monilta aikuisten itkuilta vältyttäisiin 10-20 vuoden päästä jos tämän päivän nuorille taottaisiin päähän malttia rakastamisen suhteen, ja sisua lähteä suksimaan suhteesta jos siihen liittyy liian paljon tuskaa. Jokainen ehkäisty tippuri on säästö mutta säästöä ovat myös ehkäistyt avioerot ja ehkäistyt mustasukkaisuuspuuskassa tehdyt pahoinpitelyt ja ilkivallat, sekä ehkäistyt masennuslääkekuurit.

Vierailija
10/62 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anonyymi kysely laajalla otoksella on oikeastaan ainoa edes vähän luotettava tapa olla selvillä nuorten seksuaaliterveydestä.

Vierailija
11/62 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysely on minunkin mielestä turhahko, sillä jos minulla olisi kiusallinen vaiva, en myöntäisi sitä paperilla, ainakaan siinä tilanteessa jos tuollainen kysely lyötäisiin minulle eteen.

Tämä onkin juuri usein etukäteen annettavilla kyselyillä ideana. Usein, kun arkaluontoisia asioita kysytään ensimmäisen kerran (paperilla tai suullisesti), menee kohde usein "lukkoon" eikä mitään kysyttävää/kerrotavaa keksi.

Toisella kerralla kysymys ei ehkä tule yllätyksenä ja siihen vastaaminen onkin helpompaa.

Lisäksi kommettia yllä olevan viestin kirjottajalle, että nykyään lisäksi iso ongelma on, että netistä oikeasti löytyy helposti tietoa. Ja myös "tietoa".

t. th

Vierailija
12/62 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen terveystietoihin.

Onko mitään järkeä?

Voiko kieltäytyä vai saako lapsi leiman otsaansa.

Meillä osataan mennä lääkäriin kun aihetta on.

Vierailija
13/62 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi on aina nimettömiä.

Anonyymi kysely laajalla otoksella on oikeastaan ainoa edes vähän luotettava tapa olla selvillä nuorten seksuaaliterveydestä.

Vierailija
14/62 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen terveystietoihin. Onko mitään järkeä? Voiko kieltäytyä vai saako lapsi leiman otsaansa. Meillä osataan mennä lääkäriin kun aihetta on.

Vierailija
15/62 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko laittaneet jo kyselyä opetushallitukseen?

Vierailija
16/62 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

haastattelemalla, miksi se on vastenmielistä vastata kirjallisesti ?? Tätä en ymmärrä.

On erittäin olennaista onko siemensyöksyt alkaneet ja onko esinahka kireä

Vierailija
17/62 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko laittaneet jo kyselyä opetushallitukseen?

Vierailija
18/62 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

MITÄ huolestuttavaa siinä on, että 16 vuotiaalla on siemensyöksyt alkaneet? Eikö se nyt olisi huolestuttavampaa jos ne eivät olisi alkaneet? Etkö halua lapsenlapsia jonain päivänä? Minkä "leiman" tuosta saa? Muun kuin että "Terve"?

Vierailija
19/62 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoveli valvoo.

Vierailija
20/62 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miksi ne pitää antaa?