Oletko saanut hyvää hoitoa vakavaan masennukseen ?
Minulla on kovin ikäviä kokemuksia mieheni hoidosta julkisella puolella Helsingissä.
Kommentit (49)
Olen ehkä itse melko paksunahkainen, mutta jollekin toiselle se voi mennä ihon alle. Näen kyllä, että olet vihainen ja ärtynyt. Siihen sinulla on varmasti oikeus, enkä ole sitä viemässä pois.
ja jos minulla on oikeus tunteisiini (juuri näinhän puhejudossa opetellaan vihaiselle vastapuolelle sanomaan), niin:PAINU SINÄ VITUN HUORA JA VASTENMIELINEN, EPÄEETTINEN KÄÄRMEÖLJYKAUPPIAS HELVETIN VITTUUN. KUN KUOLET, MUISTELE VAIKKA MUN ISÄÄNI JA KAIKKIA NIITÄ MILJOONIA IHMISIÄ, JOITA MYYMÄSI TERAPAIUSKONTO EI AUTTANUT.
Ja te muut lukijat: puhejudo on keino, jota opetetaan poliiseille, psykologeille, sosiaalitoimiston työntekijöille ym.
Se on tietoinen, opeteltu keino, jolla pyritään rauhoittamaan vihainen asiakas. Siihen kuuluu mm.
1. vihaisen asiakkaan tunteiden oikeuttaminen sanomalla että ymmärrän tunteitasi.
2. asiakkaan sanomien asioiden toistaminen ja sen korostaminen edelleen että kokijalla on oikeus tunteisiinsa.
3. oma äärimmäinen rauhallisuus.Kun saatte puhejudoa osaksenne, muistakaa, ettei se ole empatiaa. Sen on laskelmoitu, kylmä, rationaalinen keino, jolla teitä ei aidosti ymmärretä, teidät yritetään vain rauhoittaa.
Pohjimmiltaan se on erittäin nöyryyttävää ja kokemaanne kärsimystä/tunteitanne aliarvoivaa.
Älkää menkö siihen halpaan. Vaatikaa todellista kommunikaatiota, älkää tyytykö muoviseen, ulkoaopeteltuun puhejudoon.
Oletpas sä kamalan töykeä, aggressiivinen ja selvästi väärässä. Sä et ymmärtänyt vihaltasi yhtään ton sanoman viestiä. Se ei edes puhunut sua vastaan varsinaisesti. Pääsi kyllä pisteet edellisen kirjoittajan koriin, ei sun. Mieti sinä miten ihmisille puhut, vaikka olisi sut kuinka rikottu, perusluottamus viety. En mäkään ole sunlainen oman vanhemman itsemurhasta huolimatta. Ilmeiseti krjoittaja pääs hyvin sun ihon alle.
on aika uskaliasta vastata ymmärrän! Sanaa ymmärrän pitäisi käyttää harkiten, sillä et varmasti tiedä tai ymmärrä miltä toisesta tuntuu! Se asia ymmärretään vasta kun tiedetään tasantarkkaan toisen kokemukset ja tunteet asian tiimoilta. Ja silloinkin -ehkä!
Empaattinen ihminen sanoo kerro minä kuuntelen ja yritän auttaa kaikintavoin!
Puhejudo? Onko tollastakin?
Puhejudo? Onko tollastakin?
Puhejudoa todella on.
Kuuntelin itse ällistyneenä joitakin kuukausia sitten, kun kansanedustaja Karpelan (vai mikä hän nykyään onkaan), ex-mies Totti Karpela kertoi radio-ohjelmassa nämä tekniikat toimittajalle.
Itse mietin silloin, että voiko noin tyhmää poliisia ollakaan. Jos tuollainen keino on, se pitäisi pitää salassa, puhejudohan menettää täysin tehonsa, jos keino on kaikkien tiedossa ja kaikki tietävät, että se on vain keino, ei todellista ymmärtämistä!
VArmaan netistäkin löytyy tuolla tai jollain vastaavalla termillä lisätietoa.
Ensimmäisen kerran masennuksen puhjetessa, sain apua YTHS:ltä (ensimmäinen käynti puhelinsoitosta n. viikon kuluttua). Pääsin heti psykologin arvioon(10 käyntiä), jonka jälkeen kävin psykiatrilla pari-kolme kertaa, aloitin lääkityksen ja sain lähetteen psykoterapiaan. Kävin siellä kolmevuotta kelan tukemana,ensin kolme kertaa viikossa, sitten kaksi ja sitten kerran. Kävin vielä omalla kustannuksellani vuoden kerran viikossa.
Nyt, kun masennukseni uusiutui n. viisi vuotta myöhemmin, olin kotiäitinä. Hakeuduin terveyskeskukseen, jossa pääsin ensin sairaanhoitajalle, tehtiin verikokeet yms ja sitten lääkärille. Lääkäri ei sanonut oikein juuta eikä jaata, kyseli oireista ja että haluanko lääkityksen. Antoi psykiatrisen sairaanhoitajan puhelinnumeron, jonne pääsin juttelemaan n. kerran kolmessa viikossa. Sitten soitin muutaman kuukauden kuluttua, että haluan lääkäriin ja lääkityksen. Minulle kirjoitettiin masennuslääkitys ja sanottiin, että julkisella puolella ei juuri ole resursseja masennuksen hoitoon, että lisäksi pitäisi olla kai muitakin ongelmia (esim paniikkihäiriö, ahdistusta jne). Että sellaista. Onneksi lääkkeet tuntuvat auttavan ja puoli vuotta lääkityksen aloittamisesta olen jotakuinkin ok, vaikkakaan en täysin terve. Nyt lääkitys kestää vielä ainakin puoli vuotta, mahdollisesti vielä useita vuosia tai aina (estolääkitys). Katsotaan, miten käy.
taidatte kaikki olla pelkkää saastaa? itseasiassa yhteiskunta voisi paljon paremmin ja verot alenisivat jos te kakki tappaistte itsenne.
Näin sitten psykologit, psykiatrit, terapeutit ja muu huuhaa-jengi pääsisi ihan konkreettisiin töihin vaikka työnteleen rullatuoli-vammaisia, kehareita putsaan tai jopa talonmiehiksi.
Puoliso sairastui viisi vuotta sitten ja on nykyisin eläkkeellä. Lääkkeet vaihdettiin puolitoista vuotta sitten ja siinä kohtaa oli vaikeaa, hyvä että olemme hengissä. Lääkkeiden takia mies joi ja lihosi. Nyt on hoikemmassa kunnossa ja lääkitys on tuo melatoniinipohjainen kallis lääke.
Käy muutaman kerran vuodessa psykiatrian erikoislääkärillä ja terapiassa on ollut viikottain, nyt harvemmin. Itse olen käynyt puolisoiden ryhmässä. Nyt menemme parisuhdeterapiaan, että mies saa sanotuksi asioita minulle, huokaus.
Väkivaltaan puutun kyllä heti. Vain uhkaankin. Jos tulee huoneeseen selittämään, mitä taas olen tehnyt väärin, ja on oven edessä, sanon siitä. Että olet pelottava. On meillä hyvätkin hetkemme.
Varmaan näin pienestä sepustuksesta ei saa mitään kuvaa, mutta yritä.
mt-ongelmaiset tulisi siivota pois rasittamasta taloutta ja kanssaihmisiä. Eihän tuollaisesa paapomisessa ole mitään järkeä, eikä minkään maan talous sitä kestä.. Samoin kyseenalaistan mt-alan henkilökunnan liikatuotannon.
Yksi kolmasosa kansasta on hulluja, joita toinen kolmasosa paapoo ja viimeinen kolmasosa kustantaa sirkuksen.
Lääkkeitä kokeiltiin liuta, eivät auttaneet. Oikeaa psykoterapiaa olen saanut yhteiskunnan varoilla n. 10 vuotta. Siis 4-2 kertaa viikossa laillistetulla psykoterapeutilla. Olen saanut myös muuta tukea.
Lääkärit ovat sanoneet, että olen sellainen, jonka kuntoutusta halutaan tukea. Yhteiskunta voi odottaa saavansa kaikki rahansa takaisin, kun sairaseläkkeen sijaan siirryinkin työelämään asiantuntijatehtäviin. Toisekseen olen saanut apua siksi, että minut on arvioitu tarpeeksi sivistyneeksi ja terveeksi, että pystyn hyötymään terapiasta, siihen tarvitaan intrapsyykkistä kyvykkyyttä ja halukkuutta työstää itseään. Myös ulkonäkö on vaikuttanut asiaan, lausunnoissakin kuvaillaan olemustani ja käytöstäni - tämä ei minusta ole asiallista, mutta kuntoutusviranomaisille on maalattu kuva, että tässä kaunis ja hienostunut nuori nainen.
On surullista, että matalasti koulututetulle tuppisuulle ei järjestetä parasta mahdollista hoitoa. On paljon hoitomuotoja, jotka voisivat auttaa, vaikka ulosanti ei olisikaan kummmoinen.
Ei ole tasa-arvoista.
ja jos minulla on oikeus tunteisiini (juuri näinhän puhejudossa opetellaan vihaiselle vastapuolelle sanomaan), niin:
PAINU SINÄ VITUN HUORA JA VASTENMIELINEN, EPÄEETTINEN KÄÄRMEÖLJYKAUPPIAS HELVETIN VITTUUN. KUN KUOLET, MUISTELE VAIKKA MUN ISÄÄNI JA KAIKKIA NIITÄ MILJOONIA IHMISIÄ, JOITA MYYMÄSI TERAPAIUSKONTO EI AUTTANUT.
Ja te muut lukijat: puhejudo on keino, jota opetetaan poliiseille, psykologeille, sosiaalitoimiston työntekijöille ym.
Se on tietoinen, opeteltu keino, jolla pyritään rauhoittamaan vihainen asiakas. Siihen kuuluu mm.
1. vihaisen asiakkaan tunteiden oikeuttaminen sanomalla että ymmärrän tunteitasi.
2. asiakkaan sanomien asioiden toistaminen ja sen korostaminen edelleen että kokijalla on oikeus tunteisiinsa.
3. oma äärimmäinen rauhallisuus.
Kun saatte puhejudoa osaksenne, muistakaa, ettei se ole empatiaa. Sen on laskelmoitu, kylmä, rationaalinen keino, jolla teitä ei aidosti ymmärretä, teidät yritetään vain rauhoittaa.
Pohjimmiltaan se on erittäin nöyryyttävää ja kokemaanne kärsimystä/tunteitanne aliarvoivaa.
Älkää menkö siihen halpaan. Vaatikaa todellista kommunikaatiota, älkää tyytykö muoviseen, ulkoaopeteltuun puhejudoon.