Paljonkohan vuokratyöfirmat saavat asiakasyritykseltä työntekijästä?
Jos mietitään, että minä olen kaupan kassalla 10,91 euron tuntipalkalla. Minkähänlaisen summan kauppa joutuu työnantajalleni minusta maksamaan?
Kommentit (7)
on? Siis niillä jotka haastattelevat jne?
Onpa paljon. Miks firmat käyttää vuokratyövoimaa sitten?? Ymmärrän lyhyissä työsuhteissa niin kuin alle kk:n kestäviä, mutta voi olla jopa puoli vuotta.
Olen vain miettinyt, kun normaalistihan lisätyövoimaa ei saa palkata, jos työtä ei ensin tarjota muulle henkilökunnalle. Usein esimerkiksi sunnuntain työvuoroon mennessäni olen pohtinut, eikö tosiaan 200 euron päiväliksa ole kellekään vakkarille kelvannut, mutta toki ihmisillä on muutakin elämää kuin työ. :-) Opiskelijana vain hamstraan kaikki sunnuntait mitä saan...
Jos jonkun tuntipalkka on 10,91 e, niin työnantajalle se maksaa n. 1,7 kertaisesti koska työnantajan on maksettava siitä kaikenlaisia sosiaalikulumaksuja.
Jos työnantaja palkkaa jonkun vakkarin, sen on maksettava sille myös sairauslomapäivistä ja pidettävä sitä töissä tessin mukaisesti, vaikka tekis mieli antaa samantien kenkää.
Vuokratyöntekijää voi pitää silloin töissä kun huvittaa, eikä siitä tule kuluja jos se sairastuu tai jotain muuta. Paljon riskittömämpi vaihtoehto, eikä kuitenkaan niin huimasti kalliimpaa, kuin jos itse palkkais tyypin töihin.
vähän päälle parikymppiä.