Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Silmälasien puhdistaminen, kuinka puhtaat on hyvät

Vierailija
14.08.2012 |

Mitenkä puhdistatte silmälasinne ja tuleeko niistä kristallin kirkkaat vai edelleen hieman likaiset kun kirkkaassa valossa katsoo?

Sain juuri lasit ja yritin puhdistaa niitä optikon antamalla mikrokuituliinalla ja aineella, nehän lähinnä levittävät likaa ja jättävät viirut. Vesihanan alla tulevat puhtaaksi mutta rasva jää, kuivaamisesta jää helposti viirut.

Pitääkö lasien sitten edes olla niin puhtaat? Riittää että "läpi näkee"?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

laita tippa tiskiainetta.

Vierailija
2/9 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja talouspaperia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesuaine kuluttaa pinnoitteet pois, talouspaperi naarmuttaa. Ikkunaspraysta en tiedä.

t. ap

Vierailija
4/9 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytän aina sinolia, sillä ja vanulla niin tulee puahsta

Vierailija
5/9 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se specsaversin täti antoi sumutteen ja neuvoi kuivaamaan talouspaperilla...ei kai hän niin neuvoisi jos se naarmuttaisi linssejä?

Vierailija
6/9 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hokshoks, kauppamies on aina myyntimies

Vierailija
7/9 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhdistakaa lasinne kuten aina ja sitten katsokaa valoa vasten käännelleen, ovatko oikeasti puhtaat?

Vierailija
8/9 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyesti muutama fakta aiheesta:
- fairyt ym astianpesuaineet sisältävät väriaineita, joista jää yleensä rippeitä puhdistuksen yhteydessä linsin pintaan aiheuttaen sateenkaariheijastuksia
- wc- ja talouspaperit sisältävät mikroskooppisen pieniä mineraalihiukkasia, jotka kovilla olomuodoillaan hankaavat jatkuvassa käytössä herkkien linssipinnoitteiden pintaa
- turvallisinta jatkuvassa käytössä on käyttää erikoispuhdistusainetta, jossa ei ole mitään syövyttäviä ainesosia (liuottimia joista yleisin on alkoholi), esimerkkinä Optiplus-erikoispuhdistusaine
- pyyhkimiseen/kuivaamiseen turvallisin ja pintaystävällisin vaihtoehto on mikrokuituliina, tosin lyhytaikaisessa käytössä myös pehmeimmät kertakäyttönenäliinat eivät ennätä tekemään huomioitavaa vahinkoa
- pintakäsittelemättömät linssit eivät ole tietenkään niin tarkkoja puhdistuksen suhteen kuin kova-/häikäisypinnoitteita omaavat linssit

Vierailija
9/9 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän hajustamatonta fairya ja vettä, kyllä niillä linssit puhtaaksi tulee. Sitruunantuoksuinen fairy ei tee hyvää linssien pinnoitteelle ainakaan optikon mukaan.

Omat lasini saan helposti puhtaaksi, mutta lapsen laseja en vaikka samalla tavalla niitä pesen. Ilmeisesti linssin ja sangan väliin jää jotain, joja kuivatessa leviää. Minulla on paljon miinuksia, joten linssit on paksut, pojalla taas näkö on parempi, joten linssitkin ovat ohuemmat. Itse olen miettinyt, voisiko se olla syynä huonompaan puhdistettavuuteen.