Kuinka nopeasti nokkosihottuma häviää? Milloin lääkäriin?
Tytölle oli tänään koulupäivän aikana ilmestynyt ylävartaloon punaisia, kutiavia länttejä. Parin tunnin jälkeen niitä oli levinnyt koko kroppaan ja toinen korvakin ihan turvoksissa ja tulipunainen. Näyttäisi ihan nokkosihottumalta, kun netistä googletin kuvia. Käytiin ostamassa apteekista antihistamiinia. Kuinkahan kauan tällainen yleensä kestää ja milloin pitäisi mennä lääkäriin? Vai tarvitseeko ollenkaan?
Kommentit (6)
Kävin lääkärissä ja hän tuumasi vain, että ota antihistamiinia ja sillä siisti. Sitä olisi saanut reseptittä joka apteekistakin. Se meni ohi muutamassa päivässä. Ei ole vaarallinen tauti ja menee ohi myös ihan itsestäänkin muutamassa päivässä.
Se on max. 24 h yhdessä paikassa, mutta voi siirtyä aina eri kohtiin kropassa.
En tiedä lääkärissä käynnistä. Viekään jos tuntuu, että syy nokkosrokkoon on epäselvä ja haluatte päästä allergiatesteihin tms.
eikä lääkäri voi tehdä juuri muuta kuin kehoittaa ottamaan antihistamiinia. Hydrokortisonivoidetta voi myös kokeilla kutinaan (auttaa tai ei auta).
Lääkäriin on syytä mennä, jos vointi menee huonoksi, tulee hengenahdistusta tai muuta.
T. lääkäri
Kerran kokovartalonokkosrokon kanssa yön yli kärvistelleenä menin aamulla lääkäriin, joka kummasteli miten olin viitsinyt kärsiä yön yli ja tuikkasi kortsonia pakaraan. Kutisin aivan tolkuttomasti ja olin kasvoja ja kämmeniä lukuunottamatta yhtä punaista rakkulaa.
Piikin jälkeen rokko hävisi parissa tunnissa.
nokkosihottuma 4 kuukautta! Korvanlehdet turposi ensimmäisenä, sitten huulet,silmät ja lopuksi sormetkin oli joka aamu niin turvonneet etten saanut käsiä nyrkkiin. Kroppa oli kauttaaltaan punaisiä läiskiä täynnä. Lääkäri antoi antibiootin joka tehosi hieman,mutta muuten ostin apteekista Zyrteciä yms.
Kummityttärelleni kohoaa usein myös kova kuume ja on joutunut usein sairaalahoitoon. Syytä reaktioon ei tiedetä. Sille se tulee usien myös jalkoihin, jopa jalkapohjiin.
Itse sain kerran pahan, ja sattumalat oli myös lääkäri muusta syytä. Syynä minulla oli hotellin lakanat, olin juuri ollut 2 yötä hotellissa yötä (työmatka) ja kai olin allerginen lakanoiden pesuaineelle. Ekaksi sitä oli vain käsissä ja jaloissa, koska nukuin eka yön yöpuvussa. seuraavan yön nukuin alasti ( koska huonetoveria ei enää ollut), ja ihottumaa oli sit jokapuolella.