14-vuotiaani kertoi eilen että on käyttänyt nuuskaa pari kuukautta.
Oon ihan kauhuissani, en ollut osannut aavistaa mitään. Rahaakaan ei saa kotoa kuin 3€/vko. Keräilee kuulemma pulloja ja rahoittaa osan "harrastuksestaan" näin. En oikein koko nuuskaamista ymmärrä, en tunne ketään joka sitä käyttää. Kiitollisuudella otan vastaan neuvoja ja vinkkejä millä tuollaisen voisi saada loppumaan?
Kommentit (74)
Tuossa vaiheessa maksaisin jo jonkunlaista "motivointirahaa", että lopettaisi. Nikotiiniriippuvuus mahdollisesti kymmeniksi vuosiksi eteenpäin..ei hyvä.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 17:54"]Tuossa vaiheessa maksaisin jo jonkunlaista "motivointirahaa", että lopettaisi. Nikotiiniriippuvuus mahdollisesti kymmeniksi vuosiksi eteenpäin..ei hyvä.
[/quote] ostais nuuskaa
Kauheen vaikee tilanne :( Arvostan sitä että kertoi itse mutta ei kyllä tunnu tajuavan että mitä väärää siinä on :(
T:AP
Pilaa suun. Näytä nuuskankäyttäjien suita ja sano että näin käy hänellekin jos jatkaa.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 11:11"]
Kysy, minne lapsi on räkinyt nuuskamällejä, ja laita hänet putsaamaan jälkensä. Netistä näkee myös, millaista jälkeä nuuska tekee hampaille. Googlaa "nuuskaamisen haitat" ja kuvahaku.
[/quote]
Aiko moni taitaa nykyään käyttää pussinuuskaa sen helppouden takia, joten ns. nuuskamällejä ei tule. Tosin en minä nyt ap.n lapsen nuuskankäytöstä tiedä, mutta duunikavereissa niitä kyllä riittää muutama.
Nuuska on vielä helvetin kallistakin,ryssissäkin maksaa 40-50€torni,kaverille joskus tuonut.
ällöttävää kun tunkee niitä pusseja huuleen ja sitten sellaista ruskeeta paskaa valuu hampaista eikä hengityskään ole sieltä raikkaammasta päästä.
voin oksennuskurkussa kuvitella jos pääsee joskus jonkun muijan kanssa imuttelemaan????
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 22:13"]Nuuska on vielä helvetin kallistakin,ryssissäkin maksaa 40-50€torni,kaverille joskus tuonut.
ällöttävää kun tunkee niitä pusseja huuleen ja sitten sellaista ruskeeta paskaa valuu hampaista eikä hengityskään ole sieltä raikkaammasta päästä.
voin oksennuskurkussa kuvitella jos pääsee joskus jonkun muijan kanssa imuttelemaan????
[/quote]
Nuuskaajaa on huomattavasti mukavampi pussailla kun taas tupakoitsijaa en voisi mennä edes hengitys etäisyydelle. Nuuska ei pahemmin haise kun sen on suusta pois ottanut, toisin kuin tupakka. Eikä pussinuuskasta myöskään mitäön valu ja paskanuuskakin otetaan pois heti kun se alkaa valua. Onhan nuuskaaminenkin ällöttävää, mutta huomattavasti miellyttävämpää toiselle osapuolelle.
Kerro lapsellesi nuuskan haitoista, kuten mahdollisesta suusyövästä, ikenet menee pilalle ja hampaat.
Kumma että uskalsi itse tunnustaa, rehellinen teko! Yllätyin oikeasti! Moni käyttää vanhempien tietämättä ja joskus vielä jää kiinni
Minäkin sain 3e viikossa tuon ikäisenä.. Ihan hyvin riitti. Jos enemmän olisin saanut, varmaan olisin ostanut joka päivä välitunnilla kaupasta jotain herkkua. T. 20v mies
Mä en tajuu miten se 3€:n viikkoraha liittyy tähän muutoin kuin sillä ettei todella saa kotoa sellaisia rahoja että pelkästään niillä käytön rahoittaisi. Mutta en siis myöskään pistä lapsia kotitöihin ja heillä on kyllä hyvinkin tiedossa miten sitä rahaa saisi enemmän jos työnteko kiinnostaisi.
Varsinainen kitupiikki joo, jääkiekko on TODELLA kallis harrastus, etenkin yksinhuoltajalle kun isä ei elatukseen osallistu. Saanut kuitenkin aina järkättyä muksujen harrastusvälineet keskivertoa paremmiksi koska arvostan turvallisuutta. Esimerkiksi maalivahdin varusteisiin saa varata tonnin poikineen. Sekä kenttäpelaajalle että maalivahdille vähintään 2-3mailaa/kausi á-hinta alkaen 100€. Lenkkarit kestää sen 2-3kk. Lisäksi vieraspelimatkat lisää "ulkona" syömistä ja sitä kautta kuluja.
Mun tänä vuonna 18v ei muuten saa yhtään enempää rahaa kotoa. Opintotuen toki saa. Jos jotakin tarvitaan, se hankitaan ja toi 3€ on nimenomaan karkkiin tarkoitettu ja on myös tarkoitettu että sitä karkkia syödään YHTENÄ päivänä viikossa jo hampaidenkin takia.
Eli en tajuu miten joku tässä nyt saa ongelman aikaiseksi meidän viikkorahoista. Se lienee kuitenkin jokaisen perheen sisäinen päätös. Mä pyysin apua/neuvoja millä saisin pojan nuuskankäytön loppumaan. Tuskin se sillä loppuu että nostan lasten viikkorahat esim. 20€/viikko vai mitä?
Syy miksi kertoi asiasta on se että olen lapseni kasvattanut niin että heillä on aina mahdollisuus (ja velvollisuus) kertoa missä mennään. Ettei asioista tuu huutoa vaan niistä keskustellaan ja niitä selvitellään yhdessä. Meidän perheessä siis vallitsee avoimuuden ilmapiiri. Tiedän että olen tässä melko hyvin onnistunut ja olen paljon enemmän tietoinen teinieni liikkeistä kuin moni muu vanhempi. Olen itse aikanaan omat virheeni tehnyt (kuten muuttanut pois kotoa 14-vuotiaana) ja tiedän ettei se viikkorahan määrä oo oikeesti mitenkään tärkeä sen rinnalla että lapsella on ihan oikeasti turvallinen, rakastava ja aikuinen ihminen vierellä. Mulla ei ollut, rahaa toki oli, mutta käytännössä ei vanhempia oikeastaan ollenkaan ja olen siksi toiminut omieni kohdalla täysin toisin.
Menipä tää nyt avautumiseksi...
Jos hän on jo pari kuukautta nuuskaa käyttänyt, on ehtinyt muodostua jo jonkinlainen nikotiiniriippuvuus. Tähän lisää vielä sen, että tuon ikäisenä on mukamas tosi hienoa nuuskata -->lopettaminen extravaikeaa. Ehkä noi pelottelukuvat tosiaan toimis. Netistä voit näyttää, tai jos oikeen haluut järkyttää, tulosta niitä ja liimaa pojan huoneen seinille(okei toi on jo ehkä vähän överi).
Todennäköisesti poikas jatkaa vaan nuuskaamista ja tajuu lopettaa vasta kun tiedostaa tavan ällöttävyyden. Onko teillä esimerkiksi ketään nuuskaavaa sukulaista tms.? Joku nuuskan käyttäjä voisi kertoa pojalle, ettei kannata.
Ei oikein oo ketään "varottavaa" esimerkkiä joka voisi kokemuksen syvällä rintaäänellä asiasta valistaa. Ite oon ton ikäisenä tupakoinut satunnaisesti ja muistan kyllä kuinka hienoo se oli kun uskalsi :( Pisteet rehllisyydestä pojalle mutta tosiaan eilenkin taas tästä keskusteltiin niin tuntuu olevan tässä vaiheessa lähinnä "siistiä" kun käyttää nuuskaa... Kuten arvata ehkä saattaakin, on pojan harrastus jääkiekko ja siis niistä piireistähän aika iso prosentti nuuskaa. Pojan joukkueessa on 16 pelaajaa ja 6 kuulemma harrastaa nuuskaamista joko säännöllisesti tai epäsäännöllisesti. Enkä usko et näiden muiden vanhemmat osaa edes aavistaa kun olen vihjaillut asiasta pariin otteeseen (eri vanhemmille) ja vastaukset on ollu "eihän meidän pikku kultamussukka sellaista tekis koskaan" -linjaa.
Täytyy koittaa tota kuva juttua, tehdä joku kollaasi järkyttävimmistä kuvista...
luultavasti lapsesi on jo koukussa,tykkinuuska on niin vahvaa,että jos on sen käytön aloittanut niin ei pysty lopettamaan
terv kahden nuuskaajan äiti
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 22:17"][quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 22:13"]Nuuska on vielä helvetin kallistakin,ryssissäkin maksaa 40-50€torni,kaverille joskus tuonut.
[/quote]
Nuuskaajaa on huomattavasti mukavampi pussailla kun taas tupakoitsijaa en voisi mennä edes hengitys etäisyydelle. Nuuska ei pahemmin haise kun sen on suusta pois ottanut, toisin kuin tupakka. Eikä pussinuuskasta myöskään mitäön valu ja paskanuuskakin otetaan pois heti kun se alkaa valua. Onhan nuuskaaminenkin ällöttävää, mutta huomattavasti miellyttävämpää toiselle osapuolelle.
[/quote]
Pakko olla eri mieltä. Oon seurustellu sekä nuuskaajan että tupakoitsijan kanssa. Tupakan hajuun tottui melko nopeasti, mutta en ikinä tottunut siihen, kun pienen kielarin aikana nätit mällit tirskahti omankin kielen päälle. Yäk.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 22:17"][quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 22:13"]Nuuska on vielä helvetin kallistakin,ryssissäkin maksaa 40-50€torni,kaverille joskus tuonut.
[/quote]
[/quote]
Ilmeisesti olen sitten sokea ja hajuaistiton?
Ilmoittakaa nuuskan myyjät tullille.
Eipä siihen ap taida olla muuta kuin se, että et salli sitä käyttöä. Eli kotona ei olla nuuska huulessa. Ja kavereiden kanssa vähemmän aikaa, enemmän kotona kunnes ymmärtää yskän.
Minun mieheni käytti nuuskaa tavatessamme useamman vuoden. Se oli silloin tavallista. Lopetti, kun eräs kerta todistin kuinka paljon sitä tulee minullekin pussaillessa. Eli vetasin nuuskat kaverin kanssa huuleen. Kaveri ei ollut "altistunut" nuuskalle ja oksensi. Minulle ei mitään vaikutusta. Lopettihan tuo sitten.
Hänen hampaansa ovat aivan surkeat, valkoiset kyllä, mutta reikäiset. Poistettu on useita poskihampaita ja ikää vasta 30.
Koita siis puhua pojallesi järkeä ja sopikaa vaikka joku yhteinen säästökohde, joka motivoi pitämään rahat taskussa.
Kysyitkö miksi käyttää? Lähde miettimään sitä kautta lopettamista. Pelottelufaktat on hyvä kertoa mutta eivät yleensä toimi tuon ikäisellä. Sano ettet hyväksy mutta toisaalta anna vuolaasti kiitosta siitä että kertoi käytöstä. Miksi muuten kertoi, haluaako nimenomaan apua lopettamiseen "jäin kotona kiinni, tuli kotiarestia, en voi enää käyttää", ymmärrät varmaan idean
Mielummin nuuska kuin tupakka