Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ostolakossa muuttunut

Vierailija
02.03.2015 |

En voi olla ainoa, jota ärysttää. Virve hehkuttaa jatkuvasti omaa erinomaisuuttaan ja ahkeruuttaan sekä jaksaa muistuttaa opintojensa vaikeudesta ja Lontoossaa saamaansa opetuksen korkeasta tasosta. Kehujen aiheeksi kelpaavat myös (videon perusteella hyvin keskinkertainen) kielitaito, ruotsalainen poikaystävä, Tukholman-asunto... Postauksista paistaa läpi se, että Virve pitää itseään huippuälykkäänä ja kuvittelee olevansa jo asiantuntija niin kosmetiikan kemiassa, lainsäädännössä ja markkinoinnissakin. Mitäs ne opinnot ovat kestäneet, reilun vuodenko? Varsinaista kemian asiantuntijuutta, kun lukion ykköskurssin asioitakin piti tankata kuukausikaupalla. Eivät ne banaanidieettikoulutehtävätkään varsinaisesti saa vakuuttuneeksi.

Ikävä sitä Virveä, jonka blogin pääpaino oli oman ylivertaisuuden korostamisen sijaan kosmetiikkatuotteiden arvioinnissa. 

Kommentit (12795)

Vierailija
12781/12794 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai hitto mä ihan oon jotenki unohtanut että hänhän ei käy missään synttäreillä tms... Meillä menee neljälle lapselle synttärilahjat + kolmelle niistä myös joululahjat vuosittain. Noihin kuluu muuten yllättävän paljon rahaa! Pitääkö lähettää lasku perään ku ei oo omia lapsia niin tehdään vaan persnettoa näillä... Plus ne kaikki muut juhlat vielä päälle! :D 

Vierailija
12782/12794 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon 39v (Virven ikäinen) sairaanhoitaja. Tein alaikäisestä lähtien keikkatöitä ensin kaupan alalla ja sitten hoitoalalla. Tienestit ei ollu suuria (eikä oo kyllä vieläkään lol), mutta säästin käsirahan ihan ilman mitään aspeja tms ja ostin asunnon ennen ku olin ees 25v. Laina on ollu kuitattuna pois jo ties miten pitkään... Ja tilillä on 100k. En ole ikinä sijoittanut. 

Pointtina lähinnä se, että ihan ilman kituuttamista mahdollista, oon elänyt tavallista arkea, ei mitään virvepiheilyä. Kuulostaa oudolta, että Virve pitää itseään jonain säästäjäguruna ja sijoittajavelhona, summat ei nyt kyllä päätä huimaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
12783/12794 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon 39v (Virven ikäinen) sairaanhoitaja. Tein alaikäisestä lähtien keikkatöitä ensin kaupan alalla ja sitten hoitoalalla. Tienestit ei ollu suuria (eikä oo kyllä vieläkään lol), mutta säästin käsirahan ihan ilman mitään aspeja tms ja ostin asunnon ennen ku olin ees 25v. Laina on ollu kuitattuna pois jo ties miten pitkään... Ja tilillä on 100k. En ole ikinä sijoittanut. 

Pointtina lähinnä se, että ihan ilman kituuttamista mahdollista, oon elänyt tavallista arkea, ei mitään virvepiheilyä. Kuulostaa oudolta, että Virve pitää itseään jonain säästäjäguruna ja sijoittajavelhona, summat ei nyt kyllä päätä huimaa. 

Vähän asian vierestä, mutta tosiaan ei ole kovin järkevää lepuuttaa niitä tilillä, toivottavasti et ole ihan hirveän pitkään suosinut tätä strategiaa.

Vierailija
12784/12794 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai hitto mä ihan oon jotenki unohtanut että hänhän ei käy missään synttäreillä tms... Meillä menee neljälle lapselle synttärilahjat + kolmelle niistä myös joululahjat vuosittain. Noihin kuluu muuten yllättävän paljon rahaa! Pitääkö lähettää lasku perään ku ei oo omia lapsia niin tehdään vaan persnettoa näillä... Plus ne kaikki muut juhlat vielä päälle! :D 

OT, mutta itsellä vähän sama tilanne, hyvillä mielin noihin lopulta (lahjoinkin) aina osallistuu, sillä todellakin mieluummin otan elämän, jossa on läheisiä ja pääsee saamaan noita kokemuksia, seuraamaan lasten kasvamista ja iloa, istumaan valmiiseen juhlapöytään ja muutenkin saamaan poikkeusta tasaiseen arkeen. Kiva on myös se, ettei pelkkä lahjominen tunnu velvoitteelta, vaan on korostettu että läsnäolo ja kiinnostus lapsen elämään ovat yhtä lailla tärkeitä, ja lopulta varmaan tärkeämpiäkin asioita.

Vierailija
12785/12794 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän asian vierestä, mutta tosiaan ei ole kovin järkevää lepuuttaa niitä tilillä, toivottavasti et ole ihan hirveän pitkään suosinut tätä strategiaa.

Joo tiedän... ja siis todellakin oon vaan antanu olla tilillä, eikä nykyään kerry juurikaan ees korkoa. Ehdottomasti kannattaisi sijoittaa, mutta kun se ei yhtään kuulu itseäni kiinnostavien asioiden joukkoon, niin on jäänyt tekemättä. Se on siellä jossain to do-listan loppupäässä 😅

Vierailija
12786/12794 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

OT, mutta itsellä vähän sama tilanne, hyvillä mielin noihin lopulta (lahjoinkin) aina osallistuu, sillä todellakin mieluummin otan elämän, jossa on läheisiä ja pääsee saamaan noita kokemuksia, seuraamaan lasten kasvamista ja iloa, istumaan valmiiseen juhlapöytään ja muutenkin saamaan poikkeusta tasaiseen arkeen. Kiva on myös se, ettei pelkkä lahjominen tunnu velvoitteelta, vaan on korostettu että läsnäolo ja kiinnostus lapsen elämään ovat yhtä lailla tärkeitä, ja lopulta varmaan tärkeämpiäkin asioita.

Olen myös samassa junassa mutta koen kyllä ärtymystä ja paineita näiden lukuisien lasten lahjoista ja matkakustannuksista monen sadan kilometrin päähän juhliin kuusi kertaa vuodessa. On todella vaikea toimia toisin sillä tietenkin rakkaita ihmisiä ovat kaikki. 

Vierailija
12787/12794 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

100kEur varallisuus ei ole mikään poikkeuksellinen saavutus nelikymppiselle, joka on myynyt omistusasuntonsa ja laittanut siitä vapautuneet varat  rahastosijoituksiin. Moni tuon ikäinen palkkatöitä tehnyt on maksanut asuntolainansa pois, tai ainakinkin lyhentänyt sitä tuon verran. 5kEur säästöön per vuosi 20 vuoden verran tekee 100kEur säästöt. Enemmänkin, jos asunnon/sijoitusten arvo on noussut tai on saanut korkoa.

Tiedä sitten missä piireissä, mutta itellä ei ainakaan kaikki tutut todellakaan asu edes omistusasunnossa ja tuskinpa juuri kellään nelikymppisellä on lainat vielä kuitattuina, läheskään. Siis ellei ole juuri jotain perintöjä tullut. Mutta tähän vaikuttaa sekin että Virve myi asunnon eikä ostanut uutta, hänellä ei ole lapsia ja näiden mukana tulevia menoja, ja hän elää aivan minimisummilla + tänäkin kesänä on saanut kulujaan maksatettua (valinnut ottaa tarjoamisia vastaan) muilla, kun taas monesti tuossa iässä itse jo maksetaan asioita omille vanhemmille tai lapsille tai vaikka osallistutaan kavereiden polttarikuluihin tms.

Ihan tavalliset keskiluokkaiset piirit. Töissä käyviä petheellisiä ihmisiä, joilla on lukion päälle tehty tutkinto ja 15 vuoden työkokemusta vastaava palkka nykyään. Ei mitään perintöjä tai lottovoittoja.

Vierailija
12788/12794 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Superterassia tulossa tauon jälkeen 💃

Vierailija
12789/12794 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saadaanko tänään Veen (ja poikkiksen) räppikontenttia

Vierailija
12790/12794 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhyy noi V:n sapuskat taas, munasotku ja violetti kukkakaali. Mun ei helposti tee pahaa minkään ruokien näkeminen, mutta V:n "kokkailut" saa kyllä yökkäysrefleksin aikaan lähes poikkeuksetta. Ja miksi ihan kaikki pitää eritellä niin, että tässä on hävikki-paprika ja hävikki-meloni ja hävikki-kukkakaali ja hävikki-pyörykkä ja hävikki-pulla? Vois vaan todeta, että kyseessä hävikistä/alesta ostetut tuotteet ilman JOKAISEEN kirjoitettua etuliitettä  🙄

Vierailija
12791/12794 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika isot setit myös ruokaa (luteaalivaiheen ruokahalu mainittu), tuntuu ettei itse saisi ikinä kerralla kaikkea tuota syötyä. Meloniakin iso rasia, jos nyt kerralla kaikki nuo veti. Ja kieltämättä jotenkin tuo violetti kukkakaali ei kutsu yhtään, etenkään yhdistettynä lohipyöryköihin ja punajuureen.

Vierailija
12792/12794 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika isot setit myös ruokaa (luteaalivaiheen ruokahalu mainittu), tuntuu ettei itse saisi ikinä kerralla kaikkea tuota syötyä. Meloniakin iso rasia, jos nyt kerralla kaikki nuo veti. Ja kieltämättä jotenkin tuo violetti kukkakaali ei kutsu yhtään, etenkään yhdistettynä lohipyöryköihin ja punajuureen.

Hävikki-melonia. Hävikki-kukkakaali. Hävikki-lohipyöryköihin. Yritetääs nyt olla tarkempia siellä!

Vierailija
12793/12794 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään taas menossa mukana myös kombucha-poikkiksen kädet. Ihme että pitää haaveilla karaoken yhteislaulamisesta Espanjassa, eikö sitä voisi ihan täällä Suomessakin käydä laulamassa kun on niin rakas asia?

Vierailija
12794/12794 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin kirjoittanut sijoittaja jatkaa vielä kirjoittamienne kommenttien perusteella. Jos oletetaan, että Virve on sijoittanut varallisuuttaan tavanomaisimpiin indeksirahastoihin, joissa on matalat ylläpitokustannukset ja hän kertoo olevansa tämän vuoden aikana 20 000 euroa plussalla, niin silloin olettaisin hänellä olevan noin 100 000-150 000 euroa sijoituksissa. Se ei ole kovin paljon, sillä "korkoa korolle"-ilmiö vaatii hyvin pitkiä sijoitusaikoja. Oikein hyvänä sijoitusstrategiana pidetään sitä, että sijoitettu pääoma tuplaantuisi 10 vuoden jälkeen. Näin ei kuitenkaan läheskään aina tapahdu vaan kasvu voi olla hitaampaakin. Itse yritän sijoittaa eläkepäiviä varten, koska luotto Suomen eläkejärjestelmään on vähän ruosteessa. Lisäksi tulee muistaa se, että Suomessa kirjoillaollessa rahasto-osuuksista kertyneestä voitosta pitää maksaa pääomaveroa 30%. Eli jos Virve päättäisi nyt tulouttaa tuon mainitsemansa 20 000 euroa niin hän saisi siitä käyttöön saakka vain 14 000 euroa. Sitten on vielä sekin, että Virven tilanteessa siinä ei ole yhtään mitään järkeä, että hänellä olisi sijoittamatonta "irtorahaa" ja vielä suurin osa. Hajauttaminen eri rahastoihin on sijoittamisessa järkevää, mutta rahastosijoittamisessa sijoitusajankohdalla ei ole suurta merkitystä toisin kuin osakesijoittamisessa. Päin vastoin: mitä kauemmin Virve makuuttaa rahojaan käyttämättömänä jossain muualla, sitä vähemmän hän pääsee hyödyntämään korkoa korolle -ilmiötä ja myös inflaatio nakertaa koko ajan makaavan rahan arvoa. Sen verran Virve on itsekin tästä asiasta aikoinaan paasannut, että kaikki ei kyllä hänen sanomisissaan täsmää. Joko hänellä on ihan kunnollisia säännöllisiä tuloja, joista ei puhu mitään ja viittaa näihin kertoessaan että suuri osa on vielä sijoittamatta tai sitten hän on yksinkertaisesti surkea sijoittaja, joka on unohtanut, että verojakin pitäisi maksella ennen kuin aletaan koroilla elelemään. Sitten vielä sekin, että sillä hetkellä kun hän alkaa tulouttamaan varojaan niin rahastoihin jää kerta kerralla vähemmän pääomaa, joka kasvaa sitä korkoa. Siihen ei voi todellakaan luottaa, että jokaisena vuotena pääoma tuottaa 20 000 euroa voiton ellei säästöissä ole jo lähemmäs puoli miljoonaa. Tämä on ollut sijoittamisen kannalta hyvä vuosi, mutta seuraava voikin olla jo ihan muuta. Jotenkin tuntuu, ettei Virve oikein käsitä miten sijoitusasiat toimivat ja kuinka paljon pitäisi olla sijoitettuna, ennen kuin voi maksaa suht nuukankin elämisen pelkillä korkotuotoilla useiden vuosien ajan.

Anteeksi järkyttävän pitkä sepustus 🤪

Vierailija
12795/12794 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiemmin kirjoittanut sijoittaja jatkaa vielä kirjoittamienne kommenttien perusteella. Jos oletetaan, että Virve on sijoittanut varallisuuttaan tavanomaisimpiin indeksirahastoihin, joissa on matalat ylläpitokustannukset ja hän kertoo olevansa tämän vuoden aikana 20 000 euroa plussalla, niin silloin olettaisin hänellä olevan noin 100 000-150 000 euroa sijoituksissa. Se ei ole kovin paljon, sillä "korkoa korolle"-ilmiö vaatii hyvin pitkiä sijoitusaikoja. Oikein hyvänä sijoitusstrategiana pidetään sitä, että sijoitettu pääoma tuplaantuisi 10 vuoden jälkeen. Näin ei kuitenkaan läheskään aina tapahdu vaan kasvu voi olla hitaampaakin. Itse yritän sijoittaa eläkepäiviä varten, koska luotto Suomen eläkejärjestelmään on vähän ruosteessa. Lisäksi tulee muistaa se, että Suomessa kirjoillaollessa rahasto-osuuksista kertyneestä voitosta pitää maksaa pääomaveroa 30%. Eli jos Virve päättäisi nyt tulouttaa tuon mainitsemansa 20 000 euroa niin hän saisi siitä käyttöön saakka vain 14 000 euroa. Sitten on vielä sekin, että Virven tilanteessa siinä ei ole yhtään mitään järkeä, että hänellä olisi sijoittamatonta "irtorahaa" ja vielä suurin osa. Hajauttaminen eri rahastoihin on sijoittamisessa järkevää, mutta rahastosijoittamisessa sijoitusajankohdalla ei ole suurta merkitystä toisin kuin osakesijoittamisessa. Päin vastoin: mitä kauemmin Virve makuuttaa rahojaan käyttämättömänä jossain muualla, sitä vähemmän hän pääsee hyödyntämään korkoa korolle -ilmiötä ja myös inflaatio nakertaa koko ajan makaavan rahan arvoa. Sen verran Virve on itsekin tästä asiasta aikoinaan paasannut, että kaikki ei kyllä hänen sanomisissaan täsmää. Joko hänellä on ihan kunnollisia säännöllisiä tuloja, joista ei puhu mitään ja viittaa näihin kertoessaan että suuri osa on vielä sijoittamatta tai sitten hän on yksinkertaisesti surkea sijoittaja, joka on unohtanut, että verojakin pitäisi maksella ennen kuin aletaan koroilla elelemään. Sitten vielä sekin, että sillä hetkellä kun hän alkaa tulouttamaan varojaan niin rahastoihin jää kerta kerralla vähemmän pääomaa, joka kasvaa sitä korkoa. Siihen ei voi todellakaan luottaa, että jokaisena vuotena pääoma tuottaa 20 000 euroa voiton ellei säästöissä ole jo lähemmäs puoli miljoonaa. Tämä on ollut sijoittamisen kannalta hyvä vuosi, mutta seuraava voikin olla jo ihan muuta. Jotenkin tuntuu, ettei Virve oikein käsitä miten sijoitusasiat toimivat ja kuinka paljon pitäisi olla sijoitettuna, ennen kuin voi maksaa suht nuukankin elämisen pelkillä korkotuotoilla useiden vuosien ajan.

Anteeksi järkyttävän pitkä sepustus 🤪

Kiitos, tämä oli oikein hyvin ja ymmärrettävästi selitetty asiaa tuntemattomalle! Tämän myötä tulee myös vielä aiempaa enemmän kuva, ettei V ehkä ole aivan kartalla sijoitustensa kanssa :/ (tai sitten vaan onnistuu ilmaisemaan itseään todella huonosti). Ei vaikuttanut että esim. olisi ymmärtänyt tuota 30% pääomaveroa kuitenkaan ihan kunnolla, toki itsensä kannalta toivottavasti suunnilleen tietää mitä on tekemässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yhdeksän