Ostolakossa muuttunut
En voi olla ainoa, jota ärysttää. Virve hehkuttaa jatkuvasti omaa erinomaisuuttaan ja ahkeruuttaan sekä jaksaa muistuttaa opintojensa vaikeudesta ja Lontoossaa saamaansa opetuksen korkeasta tasosta. Kehujen aiheeksi kelpaavat myös (videon perusteella hyvin keskinkertainen) kielitaito, ruotsalainen poikaystävä, Tukholman-asunto... Postauksista paistaa läpi se, että Virve pitää itseään huippuälykkäänä ja kuvittelee olevansa jo asiantuntija niin kosmetiikan kemiassa, lainsäädännössä ja markkinoinnissakin. Mitäs ne opinnot ovat kestäneet, reilun vuodenko? Varsinaista kemian asiantuntijuutta, kun lukion ykköskurssin asioitakin piti tankata kuukausikaupalla. Eivät ne banaanidieettikoulutehtävätkään varsinaisesti saa vakuuttuneeksi.
Ikävä sitä Virveä, jonka blogin pääpaino oli oman ylivertaisuuden korostamisen sijaan kosmetiikkatuotteiden arvioinnissa.
Kommentit (7852)
Duolingon pelaaminen kuulostaa jo aika pakkomielteiseltä, portugali paahdettu läpi ja nyt on vuorossa ranska! Jokainen saa tietysti opiskella miten ja mitä haluaa, mutta itse ajattelisin että tuossa kohtaa kannattaisi syventää espanjaa ja portugalia ja opiskella monipuolisemmin... eikun ai niin, duolingo-espanjallahan Virve lukee jo kirjoja. Kielten opiskeluun hurahtaminen taitaa olla samaa jatkumoa kosmetiikan, minimalismin, minitalon jne. kanssa.
Insta stroyissa Virve on julkaissut myös omaa pohdintaa, mutta ajatukset jäävät aika pinnalliselle tasolle esim. "Eri kielissä ilmaistaan asioita eri tavalla ja se on mielenkiintoista, koska auttaa näkemään asioita eri tavalla" ja "eri kielten kanssa eläminen on rikkaus, koska se on hyvää aivojumppaa"
Tajusin just että oon seurannut Virveä siksi, että kun hän uppoutuu johonkin aiheeseen, hän todella uppoutuu johonkin aiheeseen.
Ja jos se aihe sattuu kiinnostamaan itseä, saa lukijana/seuraajana todella arvokasta sisältöä kun joku on ensin intensiivisesti ottanut ison aiheen haltuun ja napannut rusinat tietopullasta sitten tarjoaa niitä seuraajille.
Tämä on hyödyttänyt Virveä koska on saanut kanavoitua pakkomielteisen luonteensa luomaan hyvää, on sen seurauksena kasannut sitoutuneen seuraajajoukon ja affituloja sivuiltaan. Kaikki hyötyi.
Mutta nyt kun on addiktoitunut kielten opiskeluun, kukaan ei saa siitä kyllä enää mitään. Uskon että seuraajat on jo vähentyneet, affitulot pudonneet ja ihan itse säälin itseä kun kiinnostava sisältö loppunut ja tulee enää hätäisiä kuvia duolingosta. Ja pelkään että tämä kielihurahdus lopettaa lopulta Virven sisälläntuotannon koska kielet ei maailmasta koskaan lopu.
Olin odottanut kovasti noita Virven maailmanvalloitussuunnitelmien täytöönpanoa esim koska matkailusta voi saada todella kiinnostavaa sisältöä ja Virve osaa hyvin pohdiskella ja huomaa arjen mikroilmiöitä jotka itseäkin kiinnostaa mutta nyt espanjan vaelluskin oli vain perunamunakkaan kuvaamista ja kymmeniä/satoja poseerauskuvia jotka otettu nopeasti että edes jotain olisi.
Itse hyödyin mm. minimalismisekoamisestaan huomattavasti koska kun joka ainoa päivä sain Virven monikymmensivuisia storyja kuukausitolkulla niin sitä alkoi miettiä omaakin tavarasuhdettaan ja nykyään kotonani on melkein aina siistiä, kaapit ei pursua enkä shoppaa tylsyyteen.
Harmi siis! Mistä nyt löytäisin uuden seurattavan joka suhtautuisi asioihin yhtä analyyttisesti ja maanisesti? :D
Musta tämä kielten opiskelu alkaa olla jo niin pakkomielteistä, että toivoisin jonkun läheisen heräävän ja auttavan Virven jonkun toisen asian pariin. Mua harmittaa, että jätti ne YAMK-opinnot kesken. Sieltä olisi voinut löytyä hänelle monipuolisempia mielenkiinnonkohteita sekä oikeaa tieteellistä tietoa. Mutta en usko, että hän ymmärtää mitä eroa on tieteellisen artikkelin ja self help -oppaan välillä.
Ei tuota ruokavaliota voi kovin monipuoliseksi kehua. Joko tismalleen samaa salaattia (pastakin aina samanmuotoista) ja linssisosetta, tai nakkikeittoa tms. jossa sattuma etsii toistaan. Perusterveellistä joopa joo.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuota ruokavaliota voi kovin monipuoliseksi kehua. Joko tismalleen samaa salaattia (pastakin aina samanmuotoista) ja linssisosetta, tai nakkikeittoa tms. jossa sattuma etsii toistaan. Perusterveellistä joopa joo.
Kyllä olisi paljon monipuolisempaa, jos pasta olisi välillä erimuotoista.
En jaksa uskoa että portugali on paahdettu läpi - siihen menee hirveästi aikaa että saa kaikki osiot kultaiseksi kruunuksi. Vastahan Virve sen aloitti! Ja tajuan kyllä että hän käyttää enemmän aikaa kuin kukaan muu mutta silti.
Ihan paras ketju! Saa nauraa hervottoman hauskoille analyyseille, jotka eivät kuitenkaan ole pääosin mitään ilkeilyä vaan hyviä (ja hauskalla, värikkäällä tavalla ilmaistuja) havaintoja minimalisti-pihistelijän oudoista puuhista.
Oikeastiko oppii kielen niin hyvin, että pystyy lukemaan kirjoja ja ymmärtää kieltä, tuossa ajassa?
Vierailija kirjoitti:
Musta tämä kielten opiskelu alkaa olla jo niin pakkomielteistä, että toivoisin jonkun läheisen heräävän ja auttavan Virven jonkun toisen asian pariin. Mua harmittaa, että jätti ne YAMK-opinnot kesken. Sieltä olisi voinut löytyä hänelle monipuolisempia mielenkiinnonkohteita sekä oikeaa tieteellistä tietoa. Mutta en usko, että hän ymmärtää mitä eroa on tieteellisen artikkelin ja self help -oppaan välillä.
Oliko noi YAMK-opinnot juurikin ne estenomin opinnot? Ja siis mitä ihmettä, miksi jätti ne kesken? Luulisi, että tämä "beauty blogger with brains" suorittaisi opinnot loppuun suit sait sukkelaan tuosta noin vain!
Hirveetä keittiöpsykologiaa, mutta mun mielestä Virvellä on kaksisuuntaista muistuttavaa käytöstä: välillä menee lujaa, muutetaan ulkomaille, kirjoitetaan kirja, ostetaan talo, hurahdetaan asiaan x, y tai z. Ollaan sen-ja-sen asian asiantuntija. Sitten taas välillä kärsitään uupumisoireyhtymästä (ei masennuksesta!).
Vierailija kirjoitti:
Polyglottimme Virve on saanut portugalin opinnot valmiiksi ja jatkaa nyt ranskan kielen opinnoilla. Sitten kun saa useamman kielen opinnot valmiiksi, aikoo opetella ne myös ristiin. Nyt on siis opetellut kieliä opetuskielenä englanti, myöhemmin aikoo opiskella saman portugalin kurssin opetuskielenä espanja, espanjan kurssin opetuskielenä saksa jne. Cool juttu, sanoo Virve.
Virvellä aina samat jutut, mutta monta kieltä ilmaista niitä. Utmattningssyndrom och låg ferritin, prioritariosaludablas (oisko toi perusterveellinen espanjaksi? kun ei se ole oikein mitään suomeksikin) patatas frias
Kuulostaa kyllä todella järjettömältä kielenopiskelumetodilta. Siis tuolla kurssilla tarkoitetaan duolingoa? Ja sen sijaan, että Virve syventäisi oppimaansa oikeasti opiskelemalla kieliä pidemmälle, hän aikoo käydä saman duolingo-kurssin eri kielillä? En ole kyllä hetkeen kuullut mitään yhtä älytöntä. Eihän ne duolingo-kurssit nyt muutenkaan opeta muuta kuin lähinnä sanoja ja fraaseja, ovat hyödyksi lähinnä muiden metodien kanssa yhdessä käytettynä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko noi YAMK-opinnot juurikin ne estenomin opinnot? Ja siis mitä ihmettä, miksi jätti ne kesken? Luulisi, että tämä "beauty blogger with brains" suorittaisi opinnot loppuun suit sait sukkelaan tuosta noin vain!
Hirveetä keittiöpsykologiaa, mutta mun mielestä Virvellä on kaksisuuntaista muistuttavaa käytöstä: välillä menee lujaa, muutetaan ulkomaille, kirjoitetaan kirja, ostetaan talo, hurahdetaan asiaan x, y tai z. Ollaan sen-ja-sen asian asiantuntija. Sitten taas välillä kärsitään uupumisoireyhtymästä (ei masennuksesta!).
Saatan olla väärässäkin, mutta käsittääkseni estenomin tutkinto on se AMK-tutkinto, ja tämä olisi ollut YAMK-tutkinto eli siitä jatkava. Virvehän jätti näiden opintojen lisäksi kesken myös kosmetologin opintonsa, vaikka oli jo loppupuolella opintoja. Kävi kuitenkin lukion loppuun ja sen jälkeen pystyi hakemaan ammattikorkeaan.
Eihän siinä lopettamisessa mitään pahaa tai väärää ole, mutta onhan se jollain muotoa Virvelle tyypillistä käytöstä. Vaelluskin oli jo voiton puolella, mutta sitten se vaan yhtäkkiä keskeytyi kun ei vaan kestänyt / jaksanut sitä enää. Minusta on hyvin ymmärrettävää, että yhteismajoitukset alkoi tökkiä, mutta Virve ei pystynyt jatkamaan vaikka lopussa ottivat omia huoneitakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Polyglottimme Virve on saanut portugalin opinnot valmiiksi ja jatkaa nyt ranskan kielen opinnoilla. Sitten kun saa useamman kielen opinnot valmiiksi, aikoo opetella ne myös ristiin. Nyt on siis opetellut kieliä opetuskielenä englanti, myöhemmin aikoo opiskella saman portugalin kurssin opetuskielenä espanja, espanjan kurssin opetuskielenä saksa jne. Cool juttu, sanoo Virve.
Virvellä aina samat jutut, mutta monta kieltä ilmaista niitä. Utmattningssyndrom och låg ferritin, prioritariosaludablas (oisko toi perusterveellinen espanjaksi? kun ei se ole oikein mitään suomeksikin) patatas frias
Kuulostaa kyllä todella järjettömältä kielenopiskelumetodilta. Siis tuolla kurssilla tarkoitetaan duolingoa? Ja sen sijaan, että Virve syventäisi oppimaansa oikeasti opiskelemalla kieliä pidemmälle, hän aikoo käydä saman duolingo-kurssin eri kielillä? En ole kyllä hetkeen kuullut mitään yhtä älytöntä. Eihän ne duolingo-kurssit nyt muutenkaan opeta muuta kuin lähinnä sanoja ja fraaseja, ovat hyödyksi lähinnä muiden metodien kanssa yhdessä käytettynä.
Juurikin Duolingosta puhutaan. Virve itse selitti, että hän haluaa pystyä lukemaan kirjoja kahdeksalla kielellä ja Thats it. Introverttina hän ei välitäkään osata keskustella muiden kanssa.
Lukeminen onkin silleen kätevämpää, kun siinä (toisin kuin keskusteluissa) voi itse määrittää milloin osaa ja ei eli voi itse määrittää oman asiantuntijuutensa tason.
Virve pystyy nyt mielestään lukemaan kirjoja portugaliksi, mutta onko lukenut vielä yhtäkään? Jotain yksittäisiä artikkeleita ilmeisesti netistä on lukenut, mutta vaikea kuvitella että jonkun oikean kirjan pystyisi sujuvasti lukemaan.
Minä olen opiskellut Duolingossa useita kieliä, en tosin espanjaa ja portugalia, mutta suunnilleen samanlaajuisia kursseja (espanja on tosi pitkä, portugali huomattavasti lyhyempi). Kieliopista sillä pääsee kärryille todella hyvin - kurssin jälkeen tunnistaa ja ymmärtää kieliopillisia rakenteita jo tosi hyvin ja monipuolisesti. Sanasto on kuitenkin ainakin minun opiskelemissani kielissä jäänyt tosi suppeaksi, enkä ymmärrä edes melko yksinkertaisia ja suorasanaisia uutisartikkeleita, puhumattakaan siitä, että yrittäisin lukea kaunokirjallisuutta. Sinänsä Duolingo ei minusta ole ollenkaan hullumpi menetelmä, mutta aika paljon muutakin tarvitaan, että edes luetunymmärtämisen saisi kohtuulliselle tasolle (kuullunymmärtämisestä ja kielen itse tuottamisesta puhumattakaan).
(Minä sivumennen sanottuna olen vielä Virveäkin introvertimpi enkä välitä valtavasti edes luetunymmärtämisestä - kunhan haluan saada tietää, mistä eri kielissä on kysymys, ja nähdä, mitä yhtäläisyyksiä ja eroja eri kielissä on. Mutta en kyllä väitä osaavani kaikkia niitä kieliä, joita olen opiskellut.)
Ruotsiin palatessaan Virve sanoi että palasivat ihan vain siksi, että Virve on niin huolissaan talonsa (huom. Minämuoto, ei heidän talonsa) kunnosta ja putkista.
Nyt kuitenkin kertoo, että tultiin (passiivimuoto) Ruotsiin hoitamaan terveysjuttuja ja on pitänyt odotella aikoja (monikkomuoto 😆) ja saada sitten varmistuksia, että kaikki on okei ja voidaan lähteä. Toivottavasti kuulemma ensi viikolla (siis nyt alkaneella) vahvistuu, niin sitten aletaan etsiä vuokralaista.
Eli Ruotsiin palattiin, koska tarvittiin sen tarjoamaa ilmaista terveydenhoitoa. Jotain kokeita tai muita tutkimuksia myös tehdään tai tehtiin, kun niitä varmistuksia pitää oikein odotella. Virven vaellushan taisi päätyä pienimuotoiseen romahdukseen, jossa vaan maattiin sängyssä viimeiset ajat (=nautiskeltiin elämästä esimerkiksi Simpsoneita tv:stä katsoen). Pisteet siitä, että lääkäriin on hakeuduttu.
Eihän Virvessä todennäköisesti ole mitään vikaa tuon uupumisen taustalla, kuntokuuri liian vähällä energialla vaan iskee jossain kohdin takaisin. Kuitenkin tässä on myös selkeä mahdollisuus, että maailmallelähtö lykkääntyy tai jopa peruuntuu, jos Virvellä on matala ferritiini tai peräti joku uusi terveyslöydös. Tätä voi toki soveltaa myös silloin, jos minitaloon ei löydykään vuokralaista.
Seuraavaksi saattaa tulla myös rakastan Ruotsia vaihe, johon Virve havahtuu, kun saa hengata kirjastossa ja ostaa hävikkikasseja. Sen jälkeen tulee pitkä analyysi ja lainauksia jostakin teoksesta, joka kehuu Pohjoismaita.
Ranskan opinnot vaihtuivat nyt sujuvasti saksan opinnoiksi. Virve on opiskellut aiemmin koulussa saksaa, joten alkeiskurssi muuttui heti paljon helpommaksi.
Voi miten ihania nuoruudenkuvia itsestään Virve on postannut! 😍 kuten joku totesi niin onhan Virve tosiaan ollut vetävä pakkaus ja ainakin kuvien perusteella vaikuttaa, että elämässä on ollut paljon naurua ja hauskuutta. Minusta aivan mahtavia muistoja.
Toivon että Virve säilyttää nuo kuvan kaiken declutteroinnin keskelläkin!