Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko lääkäriopinnoissa "kiriä"

Vierailija
13.08.2012 |

On niin pitkä aika tuo 6v opintoja, tietääkö joku kuinka "löysää" tahti on? Esim. voiko luentoja tenttiä ja edetä ripeämmin? Vai onko pakko pysyä oman kurssin mukana?

Sh-opinnot oli ainakin niin löysiä, että ne pystyi tekemään 2 vuoteen 3,5 vuoden sijasta.

Nyt kaduttaa etten suoraan hakenut lääkikseen - aion kuitenkin hakea, mutta tekisi mieli vähän nopeammin valmistua kun alkaa tuota ikääkin jo olla...

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
13.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaiseni on opiskellut nyt vuoden, DI-pohjalla ja puhui että aika lailla on mentävä samaa tahtia. Saa siellä varmaan toisaalta enemmänkin aikaa kulumaan kuin 6 vuotta.

Vierailija
2/5 |
13.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetus on niin pienryhmäpainotteista, että kliinisiä opintoja on ihan mahdoton suorittaa päällekkäin. Tuskin tiedekunta lupaisikaan. Itse kemiaa opiskelleena (1v) sain 1. vuonna pienen kemian peruskurssin anteeksi.. Jotkut valmiit biokemistit saivat ison biokemman kurssin. Tahti ei ole löysä..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
13.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kurssilta oppilas, joka oli tehnyt kaksi ekaa vuotta samaan aikaan.

Onnistuu kuitenkin käsittääkseni vain juuri tuossa alkuvaiheessa, preklinikassa, kun ei vielä tarvitse olla osastoilla jatkuvasti vaan on enemmän luentoja ja niiden tenttimistä.

Joidenkin pakollisten pienryhmien kanssa taisi hänelläkin olla aika paljon sumplimista. Ja olen opiskellut itse myös th:ksi, kyllä lääkiksessä saa paljon enemmän nähdä vaivaa ja lukea kuin amk:ssa.

Vierailija
4/5 |
13.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan Helsingissä ei 5,5 vuotta nopeammin voinut oikein valmistua, kursseja ei juuri voi käydä päällekäin eikä siihen millään tavalla kannusteta. Kaikki opetus käytännösssä pakollista, vain osa luennoista vapaaehtoisia ja niilläkin mielellään kävi kun niitä oli niin vähän. Jos yritti sumplia kahta kliinistä kurssia päällekäin, niin ongelmiin joutui - osa opetuksista vaaditaan esim pakollisena ennen tiettyjä tenttejä, tietyille kursseille piti tehdä ensin tietyt tentit. Käytännössä omaa lukujärjestystä joutui hyvon pitkälle noudattamaan.

Itsellä meni kuusi vuotta ja sumplin töiden/harrastusten takia kursseja selkeästi keskinääräistä enemmän. Silti tuntuu että liian nopeasti meni, paljon jää opittavaksi muualla. En vertaisi sh-kouluun ollenkaan, sorry vaan.

Vierailija
5/5 |
13.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, olen siis edellisen kirjoittaja ja opettanut sekä lääkiksessä että sh-amk:ssa eli sillä kokemuksella sanoisin, ettei työmäärää voi mitenkään verrata. Tosin kokemus siis vain "pöydän toiselta puolelta". Plus noi omat kokemukset opiskeluajoilta. Preklinikassa voinee vielä hiukan kiriä, mutta ainakin meidän tiedekunnassa juuri tämän suhteellisen "löysyyden" takia sinne oltiin kovaa vauhtia siirtämässä tavaraa myöhemmiltä vuosilta, jotta tahti tasoittuisi. Eli sekin ikkuna on sulkeutumassa, Tampereella on jo kai kiinni kun siellä tätä "vertikaalista integraatiota" on harrastettu pisimpään. Kuopiossa ja Oulussa käsittääkseni on edelleen ns. Vanhanaikaisin curriculum eli pre-klinikka ja klinikka selkeästi erillään - korjatkaa paremmin tietävät jos olen väärässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kolme