Viimeinkin loppuu koululaisten ylipitkä kesäloma!
Huh huh, on odotettu että päästäisiin taas takaisin normaaliin elämään. Meille vanhemmille on aiheutunut harmaita hiuksia yrittäessä järjestää lapselle seuraa ja tekemistä päiviksi. Kaverit on olleet lomilla ja niitä on kaivattu. En halua jättää lasta myöskään yksin kotiin, joten leireihin on uponnut kiva summa rahaa.
Loppulomasta lapsi on harjoitellut yksinoloa kotona ja se on sujunut vaihtelevasti.
Ylipäätään viimeiset pari kolme viikkoa on ollut sellaista hengailua ja alehtimista. Lapsetkin selvästi tarvitsevat rutiineja, tekemistä päiviin ja ystävien seuraa. Muutaman kerran olen manaillut pitkiä lomia. Kyllä se arki on parasta kaikille. Ongelmat alkavat pitkillä vapailla ja oppiminekin pitää aloittaa tavallaan alusta liian pitkän tauon jälkeen.
Tätä mieltä olen minä.
Kommentit (14)
Hän oli lomalla 6 viikkoa ja muun ajan on ollut normaalisti hoidossa. Vain tämä koululainen on "kärsinyt" pitkästä lomasta. Ja sen myötä myös me vanhemmat. Jo se, että perheen lomaa ei voida enää pitää yhtäaikaa, on ärsyttävää.
Mutta onneksi tosiaan ohi on nyt ja huomenna viimeinen päivä. Täytyy ottaa lapsi mukaan töihin.
Hän oli lomalla 6 viikkoa ja muun ajan on ollut normaalisti hoidossa. Vain tämä koululainen on "kärsinyt" pitkästä lomasta. Ja sen myötä myös me vanhemmat. Jo se, että perheen lomaa ei voida enää pitää yhtäaikaa, on ärsyttävää. Mutta onneksi tosiaan ohi on nyt ja huomenna viimeinen päivä. Täytyy ottaa lapsi mukaan töihin.
Vai onko ongelma sittenkin mamman päässä?
Meillä ei ole lastenhoito-ongelmia, kun jompikumpi vanhemmista on aina kotona, mutta kyllä laspet tarvitsevat arkirutiinia jo.
Loma voisi olla viikon lyhyempi ja syyslomaa voisi olla parissakin erässä. Syksy on kamalan pitkä ja ankea. Keväällä on ihan eri, kun aurinko alkaa paistaa ja päivät pidetä ja on pieniä lomia vähän väliä.
Vai onko ongelma sittenkin mamman päässä?
Aiemmin lapsi on ollut satunnaisesti pari tuntia itsekseen kotona, mutta nyt siis n. 8 tunnin jakson. On alkanut nähdä painajaisia ja suoraan sanoi, että pelkää, että se uni tulee mieleen päivälläkin eikä haluaisi olla yksin.
Onneksi yksi kaveri on palannut kotiin lomilta ja sinne oma lapseni meneekin jo melkein aamusta ja ovat välillä heillä (jossa on aikuinen paikalla) ja välillä sitten meillä. Yksin ei jostain syystä halua olla ja kyllähän se minuakin harmittaa koska pitäisi jo pärjätä.
ap
Meillä ei ole lastenhoito-ongelmia, kun jompikumpi vanhemmista on aina kotona, mutta kyllä laspet tarvitsevat arkirutiinia jo. Loma voisi olla viikon lyhyempi ja syyslomaa voisi olla parissakin erässä. Syksy on kamalan pitkä ja ankea. Keväällä on ihan eri, kun aurinko alkaa paistaa ja päivät pidetä ja on pieniä lomia vähän väliä.
ja loskaisena lokakuun viikkona. Vai onko kaikilla vanhemmilla mahdollisuus olla lomilla pitkin syksyä?
Meillä ei ole lastenhoito-ongelmia, kun jompikumpi vanhemmista on aina kotona, mutta kyllä laspet tarvitsevat arkirutiinia jo. Loma voisi olla viikon lyhyempi ja syyslomaa voisi olla parissakin erässä. Syksy on kamalan pitkä ja ankea. Keväällä on ihan eri, kun aurinko alkaa paistaa ja päivät pidetä ja on pieniä lomia vähän väliä.
ja loskaisena lokakuun viikkona. Vai onko kaikilla vanhemmilla mahdollisuus olla lomilla pitkin syksyä?
Ollaan järjestetty aina niin, ettei lasten ole tarvinnut olla liian pieninä liikaa yksin kotona. Työskentelen lastenkuntoutustyössä, enkä halua joutua itse itseni asiakkaaksi.
Ollaan järjestetty aina niin, ettei lasten ole tarvinnut olla liian pieninä liikaa yksin kotona. Työskentelen lastenkuntoutustyössä, enkä halua joutua itse itseni asiakkaaksi.
lapsella kiva pitkä lämmin kesäloma vai lyhyt kesäloma ja syksyllä synkkiä, pitkiä lomapäiviä. Loman määrä perheissä on joka tapauksessa vakio.
lapsella kiva pitkä lämmin kesäloma vai lyhyt kesäloma ja syksyllä synkkiä, pitkiä lomapäiviä. Loman määrä perheissä on joka tapauksessa vakio.
Kommentoin jo aikaisemmin, että minusta on kiva, että koulu alkaa jo, vaikkei meillä lastenhoito-ongelmaa olekaan. Koululaiset tarvitsevat jo selvästi arkirutiinia ja kavereiden tapaamista vaikka loma on kiva ollutkin.
liian lyhyt kesäloma esim. 9 viikkoa (nyt 10) ja 2 viikkoa syksyllä (nyt 1 tai ei aina sitäkään).
En tajua näitä mammoja, joiden mielestä 8 h on ihan ok aika pärjätä yksin. Miettikää nyt vähän. Itse olette töissä ja lounastatte yms ja pieni lapsi siellä kotona lämmittelee einestä. Sitäpaitsi kaikki ovat erilaisia, jotkut tykkää olla yksin ja joku toinen saattaa pelätä. Hitto ajatelkaa välillä, mitä te tänne oikein kirjoitatte! Omat superlapsenne ovat varmasti noita tulevaisuuden nuorisoeläkeläisiä..
Hän oli lomalla 6 viikkoa ja muun ajan on ollut normaalisti hoidossa. Vain tämä koululainen on "kärsinyt" pitkästä lomasta. Ja sen myötä myös me vanhemmat. Jo se, että perheen lomaa ei voida enää pitää yhtäaikaa, on ärsyttävää. Mutta onneksi tosiaan ohi on nyt ja huomenna viimeinen päivä. Täytyy ottaa lapsi mukaan töihin.
...ja rentouttava, mukava lomapäivä toinen juttu. Aika monikin koululainen voi kokea yksinolon vanhempien työpäivän ajan raskaana,jopa pelottavana.
...ja rentouttava, mukava lomapäivä toinen juttu. Aika monikin koululainen voi kokea yksinolon vanhempien työpäivän ajan raskaana,jopa pelottavana.
lapset laitetaan pärjäämään useasti liian pienenä. Monella olisi mahdollisuus tehdä lyhyempää päivää tai ottaa palkatonta, mutta sitä ei käytetä. Terkuin 9.
Kuopus menee mielellään kouluun ja esikoinen ei.
Olen itse ollut kotona koko kesän ja lapset ovat nauttineet lomasta.
Meistä loma saisi jatkuva vielä...
Teillä tilanne niin erilainen, kun ei ole sisarusta ja aikuista kotona.