Maitoallergisen ruoka
Kaipaisin kipeästi vinkkejä lapsen ruokavalioon. Pojalla on maitoallergia epäily ja tuntuu etten täysin " ymmärrä" tätä maidottomuutta. Tuoteselosteita on ahkerasti luettu ja netistä olen lukenut maitoallergiasta joten tiedän kyllä mikä se on. Jos leipä on laktoositonta ja sisältää vehnäjauhoja, vettä, ruisjauhoja, hiivaa, vehnägluteenia, suolaa, ja kasvismargariinia niin onko se silloin maidoton? Miksi kaikissa tuotteissa mainitaan laktoositon muttei maidoton? Netissä varoiteltiin " piilomaitoa" sisältävistä jutuista, mitähän nämä mahdollisesti ovat? Olen niin väsynyt ja sekaisin koko hommasta, etten enää ymmärrä edes perusasioita. *huoh*
Muutenkin vinkkejä välipaloihin ja muihin ruokiin kaivataan.
Kommentit (2)
netissä oli muistaakseni ainakin Myllyn Parhaan ja Fazerin sivuilla kaikkien tuotteiden valmistusaineet. Jossain saattoi hakea maidottomat tai muut erikoisruokavalioille sopivat erikseen.
Kasvimargariinista ei tiedä, onko siinä käytetty maitopohjaa vai ei. Itse soittelin valmistajille ja kyselin, joka leipäpaketissahan on puhelinnumero. Pågenin korvapuustit ovat maidottomia ainakin, jos lapsellasi ei ole muuta allergiaa kuin maidon proteiini.
Atriaan soittamalla sain ilmaiseksi heidän kaikista valmisruuista, makkaroista, leikkeleistä ym., kirjasen, johon oli merkitty tarkat valmistusaineet.
" Oikotietä onneen" ei ole, vaan jokainen tuoteseloste on käytävä tarkasti läpi. Piilomaidolla varmaan ovat tarkoittaneet esim.juuri tätä kasvirasvaa (toiset ovat maidottomia mutta eivät kaikki)ja herajauhetta joka on maitopohjainen.