rv 7 ja kamala paniikki
odotan esikoistani nyt rv 7,
olen kärsinyt kamalasta pahoinvointi/oksennus pelosta myös useamman vuoden ajan, ja nythän tämä raskauspahoinvointi alkoi, eilen oli niin kamalaa etten tiennyt miten päin olisi :(.. lähdin yömyöhään apteekkiinkin toivoen saavani jotain apua tähän, no, suosittelivat pahoinvointiranneketta, ja ne ranteissani menin sitten eilen nukkumaan.. en osaa sanoa onko helpottanut, pahoinvointi jyllää aina iltaisin. eilen tuli mietittyä että miten h*lvetissä tulen tämän kestämään jos pitää pidellä vatsaa seuraavat 8kk ja panikoida kamalan olon takia? tiedän, että se on kyllä sen arvoista, mutta kun mulle iskee paniikki niin en osaa ajatella mitään positiivisia.. niin kamala ällötys ja itkunen olo... ja jos tämä kestää 8kk tai pahenee en tiedä oikeasti miten tuun kestämään tämän.. :( mies ja äitini tukevat kyllä kaikin tavoin, mutta kun pahoinvointi iskee niin kenestäkään ei ole lohtua..
Heippa! Mulla on nyt menossa rv 5 ja tuo "ihanuus" on vielä edessä päin... Toki nyt on toinen lapsi tuloillaan, joten hieman kokemusta tuosta pahoinvoinnista on.
Yleensä pahoinvointi menee ohi parissa kolmessa viikossa, eli on erittäin harvinaista, että jatkuisi koko raskauden ajan. Lisäksi pahoinvointiin saattaa hieman auttaa säännöllinen ruokailu. Älä syö paljoa kerralla, mutta sitäkin useammin! Illalla kannattaa ottaa yöpöydälle jo valmiiksi esim. banaani tai omena, jonka syöt heti aamulla herättyäsi, siis jo ennen sängystä nousua (tämä auttoi minulla suuresti esikoista odottaessani). Itselläni oli vielä joukko hajuja, jotka pahensivat pahoinvointia, kahvi oli yksi näistä. Töissä menin aamukahville aina hieman toisten jälkeen, jolloin kahvi oli jo tippunut ja suurin siitä tuleva haju kadonnut. Yritä siis välttää myös asioita, joiden uomaat pahentavan huonoa oloa. Tsemppiä raskauden kaikkiin ihaniin kamaliin vaiheisiin, kyllä se siitä!!! :)