1600 nuorta joka vuosi mielenterveys eläkkeelle
Vähän haiskahtaa että tuota työkyvyttömyyseläkettä tavoitellaan näyttelemällä masentunutta. Onhan se helppoa rahaa, ei tarvi juosta työkkärissä ja saa matkustella ja tehdä mitä huvittaa valtion laskuun.
Kommentit (45)
On fakta, että kouluterveydenhuollon säästöt ovat lisänneet nuorten mielenterveysongelmia. Lopuujen lopuksi mitään säästöä yhteiskunnalle ei ole tullut, vaan kasvattaneet kuluja. Katsokaa täältä tutkimusta aiheesta: http://www.hs.fi/kotimaa/a1305558413766
Minkäs sille voi, kun kunnat eikä Kela hoida kuntoutuksia kuntoon
Masennus ei ole sairaus, sairaudeksi se muuttuu vasta lääkkeiden voimalla, työ on edelleen paras masennuksen poistoon.
Osin mielenterveyseläkkeellä olevat voitaisiin kuntouttaa psykiatrisella hoidolla, osastolla
Nyt suurin osa on avohoidossa eikä syö määrättyjä lääkkeitä
Netti/some-ajan ilmiö tämä on ja pitihän tämä olla jo etukäteen tiedossa. Sama kuin alkaisi tarjota nuoriselle ilmaiset viinat tai huumeet ja ihmettelisi, miksi osa addiktoitui.
Avaus vuodelta 2012. Miksi näitä 10 vuotta vanhoja juttuja nostellaan?
Onko joku seonnut?
Vierailija kirjoitti:
perheet olleet tiukoilla kun lapset pieni. aina säästetään lasten ja nuorten palveluista.
siinä syitä.
Lapsiperheisiinhän sitä panostetaan eniten tässä yhteiskunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
perheet olleet tiukoilla kun lapset pieni. aina säästetään lasten ja nuorten palveluista.
siinä syitä.Lapsiperheisiinhän sitä panostetaan eniten tässä yhteiskunnassa.
Ei todellakaan panosteta esim. puolisoni tienaa 1600 netto vuorotyöstä kaupan alalla, paljon iltaa ja joka toinen viikonloppu töissä. Minä saan AMK- tutkinnon suorittaneena työmarkkinatukea 660 ja 200 lapsilisää 2 lapsesta. Mitään muita tukia ei saada. Tuosta maksetaan vuokra kolmiosta ja auton kulut. Auto on meidän kaupungissa välttämätön ja autoremontti voi olla 1000 euroa, juuri meni uusiin kesärenkaisiin 300.
Minä voin kertoa miten mukavaa on olla nuori eläkeläinen.
Olen 30-vuotias, usean vuoden taistelun jälkeen minut todettiin niin sairaaksi, etten kykene olemaan työelämässä. Eläkkeeni on määräaikainen ja minua yritetään kuntouttaa takaisin työelämään.
Se mukavuus on siinä, että kuukaudesta toiseen kituutan minimituloilla, eikä mitään valoa ole tunnelin päässä. Asun todella halvasti, en ikinä osta mitään turhaa ja silti joudun viikkoa ennen rahan tuloa miettimään että millä elän. Ruokakaupassa joutuu laskemaan kaiken sentilleen. Minä en tee yhtään mitään, koska rahaa ei ole. Elämäni ainoat ilot ovat kirjasto, kaupunkini mielenterveysyhdistys ja vapaaehtoistyö.
Juhlapäivä on se, kun mielenterveysyhdistys tarjoaa retken tai tekemistä ilmaiseksi.
Kuinka moni teistä haluaisi tälläisen elämän? Jos voisin valita, niin olisin terve, kävisin töissä ja minulla olisi sen verran rahaa, että voisi edes joskus ostaa jotain kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Se eläke on todella pieni, eipä sillä pahemmin matkustella.
Nuorten masennus on valitettavan yleistä. Kertoo paljonkin nyky-yhteiskunnan huonosta tilasta.
Kaikki on yhteiskunnan vika. Liian helppoa elämä ja tyhjästä kun saa ilman raatamatta niin tottakai sitä käytetään. Kaverit neuvovat kuinka ei tarvitse opiskella, käydä töissä eikä olla työttömänä TE- toimiston kyykytettävänä kursseilla ja kuntouttavassa. Vanhemmilta ja isovanhemmilta lypsetään extraa.
Kyllä näen enemmän näitä tekosairaita. Yksi kertoi että kuusi vuotta piti teeskennellä masentunutta.
Vierailija kirjoitti:
Netti/some-ajan ilmiö tämä on ja pitihän tämä olla jo etukäteen tiedossa. Sama kuin alkaisi tarjota nuoriselle ilmaiset viinat tai huumeet ja ihmettelisi, miksi osa addiktoitui.
Eli on ihmisen oma vika , että hän on rikki, rikkoiko hän itse itsensä joka kerta ?
Et raukka ymmärrä, että me joukainen teemme tämän yhteiskunnan, olemme sallineet (ja vieläkin sallimme) koulukiusaamisen, työpaikkakiusaamisen, väkivallan, seläntakana valhejuoruilun ja kaiken pahan me aikuiset yhdessä sallimme yhteiskunnassa, edes autamme kaikkea tätä olemalla puuttumatta näihin epäkohtiin.
"Kukoistaakeen pahuus ei tarvitse muuta kuin että hyvät ihmiset ummistavat silmänsä" - tästä pahuus johtuu myös, ei siis yksin pahoista ihmisistä vaan "hyvistä" jotka mainettaan ja itseään noloilta ja vaikeilta tilanteilta säästäen antavat pahuuden edetä "ettei tulisi itselle ongelmia". Sitten kun maailma on paha itketään kun se rikkoo ja murjoo ihmiset hampaisiinsa ja kehdataan syyllistää näitä rikottuja vielä.
Täällä maailmassa ei ole kuin me sinä, minä ja me. Kukaan muu ei tätä maailmaa voi muuttaa phempaan tai parempaan kuin sinä minä ja me. Kaikille asioille ei voi perustaa Kelaa tai viranomaista, myös kansalaisten on autettava toisiaan puuttumalla epäoikeudenmukaisuuteen ja pahuuteen vaikka se tuntuu hankalalta.
Ilmastoahdistus aiheuttaa mielenterveysongelmia. Julistetaan ilmastohätätila niin saadaan nämä nuoret pois eläkkeeltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se eläke on todella pieni, eipä sillä pahemmin matkustella.
Nuorten masennus on valitettavan yleistä. Kertoo paljonkin nyky-yhteiskunnan huonosta tilasta.Kaikki on yhteiskunnan vika. Liian helppoa elämä ja tyhjästä kun saa ilman raatamatta niin tottakai sitä käytetään. Kaverit neuvovat kuinka ei tarvitse opiskella, käydä töissä eikä olla työttömänä TE- toimiston kyykytettävänä kursseilla ja kuntouttavassa. Vanhemmilta ja isovanhemmilta lypsetään extraa.
Ymmärrätkö sinä kevyellä ajattelukyvyllä varustettu ihminen, että ilman tukia nämä MT potilaat hakisivat elantonsa rikoksista, mitään muuta mahdollisuutta ei olisi. Vain tuet ja sairaiden tukeminen mahdollistaa rauhaisan hyvinvointi valtion.
Jos tänään kaikki tuet lakkautettaisiin, sinun ovellesi koputeltaisiin jo parin viikon sisällä, pihalla kävisi kaikem maailman nälkäisiä haahuilijoita, kun on kyseessä "kuka saa syödä" vastaus on aina sama : Vahvin ja julmin saa syödä ensiksi.
Näistä MT tapauksesta voisi kuoriutua hyvin vaarallisia "vahvoja ja julmia" tätä et halua, olen käynyt Brasilian Faveloissa ja old townissa, Venäjällä ja muualla, meno on siellä ihan toinen ja ihmisen henki ei maksa mitään, sinunkaan.
Ollaan onnellisia, että voimme tukea ja kuntouttaa nämä kanssaihmiset ja arvokkaat rakkaat läpset, isät, äidit, kummipojat, tutut, ja kylmänmiehet, joku on aina rakas jollekin.
Joka vuosi lähetetään noin 900 miljoonaa - 1200 Miljoonaa velkarahaa Afrikkaan, olisi kiva yhtenä (vain yhtenä) vuotena ottaa vain puolet tuosta sanotaanko 500 Miljoonaa ja pumpata se oman maan kansalaisten MT ja muihin tukimuotoihin ja työllistäviin toimiin sitten 500milj kanssa, mitä kaikkea sillä saisi aikaan vuoisiksi !!!!!!!!!!!!!
Olen koko ikäni ihmetellyt miten rahaa ei ole, mutta sitä sittenkin on vaikka velaksi lahjoittaa, mutta ei omille. Tässä ei ole yhtään mitään järkeä, ja yhteiskuntana sallimme tämän vuodesta toiseen.
Pitkiä tiiviitä psykoterapioita on vaikea, oikeastaan mahdoton, saada. Nythän lisäksi suunnitellaan, että psykoterapian potilasasiakirjat menisivät kantaan, se vähentää entisestään terapiaa, koska eivät potilaat uskalla enää puhua psykoterapeutille.
Mikään kerran viikossa juttelu sairaanhoitajan kanssa, joka yrittää koko ajan etsiä "sairauden" oireita, ei ole psykoterapiaa.
Vierailija kirjoitti:
Avaus vuodelta 2012. Miksi näitä 10 vuotta vanhoja juttuja nostellaan?
Onko joku seonnut?
Eli onko mielestäsi 9 vuoden aikana tapahtunut jokin muutos, että ketjun aihe ei ole enään ajankohtainen?
Moni on myös töissä, vaikka oireet on päällä, asiakkaat sitten vaan kärsii jos heidän papereita on postitettu väärään paikkaan jne. Nykyään ei työkyvyttömyyseläkkeelle pääse. Yksi siivoustyötä tekevä sanoi, että pyyhii pinnat vain joskus kun ei jaksa, hän tyhjentää vain pelkät roskikset.
Nuoren elämä kaikesta ulkoisesta hyvinvoinnista huolimatta on mielenterveydelle haitallista. Yksinäisyys ja eristäytyminen oikeassa elämässä, mutta aktiivisuus somessa ja netissä. Paineet opiskelupaikan saamiseksi ja taloudelliset paineet. Tämä yhteiskunta sairastuttaa nuoret.
Minä en ole enää kovin nuori, mutta vastaan silti.. Sairastuin mt-häiriöön (tai se diagnosoitiin) 32-vuotiaana kun romahdin täysin, enkä jaksanut enää suorittaa. Olen ollut 4 vuotta määräaikasella sairaseläkkeellä eli kuntoutoustuella. Minulla on 2 tutkintoa ja muutama vuosi työkokemusta koulutusta vastaavista työtehtävistä. Nyt yritän tuetusti takaisin työelämään edes osa-aikaisesti. Olen motivoitunut kuntoutukseen ja kiitollinen, että tällä hetkellä voin paremmin. En voi uskoa, että mt-ongelmista saisi helposti pysyvää eläkettä. Se on ratkaisu kun KAIKKI kuntoutus on todettu tehottomaksi. En kadehtisi mt-ongelmaista ihmistä minkään takia. Kansaneläkkeen suuruisella rahalla ei "kivoja ostella", välttämättömimmän saa hankittua. Lisäksi korostaisin, että mt-ongelmaisen ihmisen arki on monesti hyvin haastavaa eikä vähiten yhteiskuntamme asenteiden takia, kuten tästäkin ketjusta näkee. Mukavaa kevättä kaikille tasapuolisesti, pidetään huolta.