Imetättekö WC:ssä?
Yhdessä toisessa viestiketjussa mainittiin imettäminen pöntöllä. Jäin tätä asiaa miettimään. Siis onko äideillä tapana imettää vessassa? Olen näissä imetysasioissa ihan aloittelija (esikoisen syntyi 10/2005), mutta itse ajattelen, että vessaan en kyllä imettämään mene. Julkisia imetyksiä minulla on takana vasta yksi, joka tapahtui Hgin keskustan Stockan vauvanhoitohuoneessa.
Mutta mitkä kaikki paikat ovat muiden mielestä soveliaita imetykseen? Voiko ihan tavallisessa kahvilassa ottaa tisun esiin? (Minusta kyllä voi. Tosin ainakin näin jouluruuhkien aikaan on varmaan hankala löytää rauhallista ympäristöä.)
Entä onko vinkkejä hyvistä imetyspaikoista Helsingin keskustassa? Onkohan Iso-Omenassa vauvanhoitohuone, jossa voisi imetellä?
Kommentit (31)
Ei tulisi mieleenkään mennä vessaan imettämään. Imetän reissussa yleensä kahvilassa. Käytän Boobin imetyspaitoja, joissa imettäminen on todella huomaamatonta. Ei tarvitse vilautella rintoja eikä mahaa. Olen kokeillut myös muiden valmistajien paitoja, ja ovat olleet huonompia eli tissin kaivaminen esiin on ollut hankalampaa ja " näyttävämpää" . Lisäksi olen kuljettanut mukana pashminaa (isoa huivi-kaulaliinaa), jonka olen laittanut tarvittaessa olkapään yli ja vauvan päälle (lähes koko vauva piilossa ikäänkuin teltassa). Enpä usko että herkinkään sivustakatsoja on saanut traumoja nähdessään imetykseni.
kun ovat yleensä ahtaita ja muutenkin epämiellyttäviä. Itse imettelen missä vain, kunhan pääsee istumaan ja on edes suht rauhallista. Jos nälkä iskee niin mielummin wc:ssäkin kun haeskelen itkevän vauvan kanssa parempaa paikkaa..!
äiti ja poika 8viikkoa
Monet ihmiset ovat varmasti traumatisoituneet takiani, kun olen imetellyt missä sattuu... =)
En menisi itsekkään vessaan syömään?
Olen imettänyt autossa, kävellessä, H&M:n lastenosastolla jossa olen katsellut samalla piirrettyjä, samoin Stoccan piirrettyjä katsellessa, ravintoloissa...
Kun on imetyspaita, niin ei kaikki edes tajua että imetän.
Itse imetän mielummin vaikka siellä vessassa pöntöllä istuen kuin näkysällä paikalla ostoskeskuksissa tai kahviloissa yms.
Jotenkin vaan en tykkää näytellä rintojani vaikka imettäminen onkin niin luonnollista kuin onkin. Ehkä imetyspaidan kanssa se luonnistaa helpommin mutta sellaista minulla ei ole.
Mutta ei minua silti häiritse ollenkaan vaikka muut imettääkin vauvojaan yleisillä paikoilla.
Kahvilassa yleensä, mutta mikä tahansa penkki käy tarpeentullen. En omista imetyspaitaa, mutta valitsen kyllä paidan joka paljastaa mahdollisimman vähän.
Lastenhoitohuoneessa en viitsi imettää koska kerran hermostuin ite, kun kaksi äitiä sulkeutu sinne imettämään. Ja reilu puol tuntia odotettuani vaihdoin pojalle vaipat siinä vessakäytävällä, kun rouvat ilmottivat oven läpi imetyksen olevan vielä kesken.
siellä yläkerrassa on kuulemma rauhallisempi tila. On vissiin maksullinen. En siis ole ite käynyt, joten en tarkempaan tiedä.
T: MrsH
koskapa en osaa seisaaltaan imettää ;)
mutta oulussa esim. stockan lastenhoitohuoneen löyhkä on (tai ainakin oli vielä syksyllä) niin hirveä, etten sinne edes veisi vauvaani.
muuten olen kyllä imettänyt jopa linja-autossa. usein vain on niin, että vauva ei malta keskittyä imemiseen jos on hälyä ympärillä, joten mieluimmin valitsen vähän yksityisemmän paikan.
vessoissa imetin aina jos olin kaupungilla.nyt poika on 2-vuotta.
En kehtaa imettää julkisesti, joten mieluumin imetän vessassa jos ei lastenhoitohuonetta ole. Minua ei kyllä häiritse jos toiset imettää, mutta itse koen sen epämiellyttäväksi. Imetys ei edes suju jos itse jännitän/olen hermostunut.
En todellakaan menisi imettämään vessaan. Ja monet lastenhoitohuoneetkin ovat lähes kuten vessoja, joten en imetä sielläkään. Minusta vauvalla on oikeus ruokailla siellä missä meillä muillakin eli olkoon sitten kahvilassa, ravintolassa. Itse en ujostele imettämistä julkisesti, eihän se tisu juurikaan vilahda. Nyt vaan alkaa tuo meidän poika olla niin utelias, että pää ei kyllä pysy paikallaan jos on vähääkään virikkeitä ympärillä:)
Vauvanhoitohuoneissa tai invavessoissa, joskus puistossa ym. Kahvilassa lapsi ei osanut rauhoittua syömään, ja ison huivin ympärille laittamista inhosi. En itsekään tykännyt julkisista paikoista, ehkä siksi että rintani on suteelisen iso ja tulee helpommin näkyville. Enkä pitänyt ikinä vessaa varattuna puolta tuntia, kyllä se lapsi 10 min:ssa sai mahansa täyteen.
eli muutaman kuukauden ikäistä pystyin imettämään missä vain. Eli imetin kyllä ihan julkisesti vaikkapa kahvilassa tai jossain vastaavassa. Käytin silloin usein imetyspaitaa. Mutta kun vauva kasvaa ja alkaa kiinnostua ympäristöstään niin meillä ei puolen vuoden jälkeen ole imetys onnistunut missää vilkkaassa vieraassa ympäristössä. Eli pakko mennä välillä vessaan imettämään jos ei ole lastenhoitohuonetta tarjolla.... niin että saa juotua edes vähän tai sitten syötän vaan sosetta ja annan vettä jos on kyse yhdestä ruokailusta, maitoa saa sitten kotona.
Ai no kerran kokeilin imettää kotona pimeässä vessassa kun luin että se saattaisi auttaa kun tyttö lakkoili(ei auttanut meillä). Minulla on myös muutama imetyspaita, mutta tarpeen vaatiessa imetän oltiin missä vain ja oli imetyspaitaa tai ei. Nyt tyttö on 1v8kk taaperoimetettävä ja yleensä sovitaan että tissiä saa sitten kotona. Mutta jos on paha mieli ja kova tissin tarve niin mielummin rohkenen imettää julkisella paikalla kuin huudatan lasta turhan takia. Mutta vessaan en siis menisi nytkään vaikka joidenkin mielestä on kai outoa imettää vähän isompaa " vauvaa" .
Jos harrastaa kantoliinailua niin liinastakin saa mukavan " verhon" jos haluaa peittää vatsamakkarat/tisun mahdollisilta katseilta, mutta minä vannon kyllä imetyspaitojen nimeen, itsekin voi ommella tai ompeluttaa mummolla tai kummilla tms. jos itse ei ehdi tai osaa(Suuri Käsityö 1/05 on imetyspaidan kaava).
paitsi kerran lastenhoitohuone/vessassa. Etenkin nyt kun imettäminen on jo tuttua (poika 4,5 kk) imetän melkein missä vaan kun vain pääsen istumaan, eli kahviloissa, puistonpenkillä, autossa ja mm. retkijakkaralla. En kylläkään paljasta rintojani muille, vaan käytän imetyspaitaa tai/ja huivia suojana. Mielestäni, koska kyseessä on vauvan RUOKAILU, ei sen tarvitse tapahtua vessassa vaan lähes mikä hyvänsä paikka on sovelias.
Mielestäni imettäminen on yksi mailman luonnollisimmista asioista, että ainakaan häpeän vuoksi en vessassa imettäisi! Olen imettänyt myös " hienoissa" ravintoloissa, joissa olen saanut paheksuvia katseita, mutta koskaan ei kukaan ole tullut valittamaan.. täytyyhän vauvankin syödä!
Kerran tyttö ei millään huolinut tissiä (hesellä) vaikka selvästi oli kauhea nälkä. Koska teinit olivat vallanneet vessan, lypsin maitoa käsin siinä pöydässä mukiin ja annoin sitten lusikalla sitä vauvalle. Jos moinen häiritsee niin voi katsoa muualle, mutta jos lapsi karjuu täyttä, niin taitaa se häiritä muita paljon enemmän! =ö)
Oltiin yhtäaikaa äidillä kun esikoinen oli ihan pieni. Pienen tuli tietysti nälkä, ja minä tietysti sen kummemmin kainostelematta kaivoin rinnan esiin ja aloin imettää. Veli luikahti olohuoneesta kuin kutuhauki rannasta!! Silminnähden vaivautui. Liekö tuntui oudolta, että pikkusisko onkin nainen.. Enkä silloin edes tiennyt että imetyspaitoja on olemassa. Vasta kuopuksen kohdalla olen sellaisia omistanut, itsetehtyjä tosin, ei ehkä niin hyviä kuin ostetut. Imettänyt olen lähes jokapaikassa missä vauvan on tulut nälkä, joskus myös vessassa. Tosin vessa on yleensä ollut lastenhoitohuone tai invavessa(niiden yhdistelmäkin joskus) enkä mene sisään jos se haisee tai on epäsiisti. Vasta kuopuksen kanssa olen itse häiriintynyt imettäessäni, syötin pientä kahvilassa kun vanhat/keski-ikäiset miehet kuolasivat ohikulkiessaan kieli pitkällään perään!! Minusta niin luonnollinen juttu ettei tuolla tavalla pitäis " ihmetellä" . Ällöttävää..
Toiset vauvat kieltäytyy syömästä julkisilla paikoilla kun ikää tulee lisää. Näin ollen usein vaihtoehdoiksi ei jää (ainakaan talvisin) muita paikkoja kuin wc. Vaikka äiti mielellään julkisesti imettäisikin. Tässä tapauksessa siis mielummin wc:ssä imetetty vauva kuin nälkäinen vauva. ;) Vauvan valinta, voisiko sanoa?
Jotenkin WC tuntuu turhan epähygieeniseltä imetyspaikalta. Itse olen aika paljon ollut liikkeellä 2 kk ikäisen tyttäremme kanssa ja imettänyt kahviloissa, jossain rauhallisessa nurkassa. Käytän julkisilla paikoilla imetyspaitoja, joten mielestäni ei ole mitään syytä olla imettämättä juuri kahvilassa tms.
Isossa Omenassa on lastenhoitohuone, mutta se on aikalailla wc:tä muistuttava paikka..kävin siellä ensin, mutta sitten imetin kuitenkin lastenhoitohuoneen lähellä olevassa Coffee Housessa..vai mikä sen nimi nyt olikaan:)
Mutta tässäkin asiassa tietysti jokainen toimii tyylillään ja imettää siellä missä itse sen parhaaksi näkee:)