Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhyys ei aina johdu omista valinnoista.

Vierailija
11.08.2012 |

Miten voi olla sellaisia ihmisiä jotka syyttää köyhyydestä aina ihmisten valintoja, eikö muka lama ja muut yhteiskunnalliset asiat vaikuta mitenkään?

Eikö teillä joilla on aina elämä mennyt suunnitelmien mukaan, tule mieleen että kun johonkin kompastuu elämässä, sen vaikutukset kertautuu vuosien myötä?

Minulla esimerkiksi vaikuttaa vieläkin 90-luvun lama. Minua 6 vuotta nuorempi sisko ei ole ollut päivääkään työttömänä. Minulla ei ole työkokemusta kertynyt silloin nuorena kun valmistuin suoraan kortistoon, ja se kostautuu aina vaan uudestaan. Yritin sitten itse työllistää itseni, ja muutaman vuoden päästä oli pakko lopettaa, ja velkaa jäi, myös ulosottoon, nyt olen maksellut työttömyyskorvauksista pankkilainaa, ja luottotiedot on mennyttä varmaan ainakin 15 vuodeksi.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos 6 vuotta nuorempi sisko pääsi heti valmistumisen jälkeen töihin, miksi itse et lähtenyt opiskelemaan uutta ammattia kun tajusit asian?

Vierailija
2/29 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on niin totta.

Itse menin naimisiin ja saimme lapsia jne normaalia perhe-elämää, miehellä oli lähtötilanteessa jo asiat niin, että luottotiedot eivät olleet kunnossa.

Kaikki siis on ostettu ja laitettu minun nimiin. Ostettiin tontti, alettiin rakentamaan, asuttiin vanhassa lahoavassa talossa sen aikaa ja yksi kaunis päivä mies hävisi.

Lähti aamulla töihin ja seuraavan kerran kuulin kahden kk:n päästä. Oli löytänyt toisen, mutta eipä ollut miestä sanomaan päin naamaa.

Neljän lapsen kanssa, helvetillisissä veloissa ja tätä sotkua selvitän yhä :(

Jos joku kertoo, että olin tyhmä ottaessani kaiken nimelleni, niin myönnän. Ja kärsin seurauksista ja kauan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on niin totta.

Itse menin naimisiin ja saimme lapsia jne normaalia perhe-elämää, miehellä oli lähtötilanteessa jo asiat niin, että luottotiedot eivät olleet kunnossa.

Kaikki siis on ostettu ja laitettu minun nimiin. Ostettiin tontti, alettiin rakentamaan, asuttiin vanhassa lahoavassa talossa sen aikaa ja yksi kaunis päivä mies hävisi.

Lähti aamulla töihin ja seuraavan kerran kuulin kahden kk:n päästä. Oli löytänyt toisen, mutta eipä ollut miestä sanomaan päin naamaa.

Jos joku kertoo, että olin tyhmä ottaessani kaiken nimelleni, niin myönnän. Ja kärsin seurauksista ja kauan.

pahasti ristiriidassa keskenään. Ensin kirjoitat että ap on oikeassa kertoessaan ettei köyhyys ole aina omista valinnoista kiinni ja viimeisessä lauseessa myönnät että olit tyhmä ottaessa kaiken omiin nimiin (teit siis itse sen valinnan)...

Vierailija
4/29 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta usein niillä on suuri vaikutus. Sairaus tai se että on saanut muuten huonot kortit elämässä vaikuttaa kyllä, eikä aina ole oma valinta. Esim. jos äitisi on juonut/polttanut/käyttänyt huumeita ollessaan raskaana voi pilata lapsen mahdollisuuden pärjätä elämässä.

Vierailija
5/29 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyys on tietoisesti ja järjestelmällisesti politiikalla tehty rikos, jossa aseena on taloudellinen väkivalta.

Vuonna 1995 Suomessa oli alle 400 000 köyhää ihmistä.

EU:n mukaan Suomessa on nyt vähintään 900 000 köyhää.

Porvaripolitiikalla on synnytetty 15 vuodessa siis yli 500 000 köyhää ihmistä lisää Suomeen.

Suomessa vähintään joka 200:s on äärimmäisen köyhä, kun joka kuudes on köyhä.

Suomessa lapsiköyhyys kolminkertaistui vuosina 1995 – 2009.

Kataisen johdolla on Suomessa kasvatettu tuloeroja enemmän ja kiihkeämmin kuin missään muualla koko Euroopassa.

Vierailija
6/29 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aina ollut vähävarainen, mutta eipä se menoa haittaa. Täytyy vaan suhteuttaa menot tuloihin. Suomessa kukaan ei kuole nälkään. Velkaantuminen on mun mielestä taas oma syy. Ikinä ei pitäisi laittaa kenekään toisten papereihin nimiä, taata minkäänlaisia lainoja eikä ylipäätään ottaa lainoja yli varojensa. Mulla ei ole onneksi velkaa, joskaan ei omaisuuttakaan mutta ihan tyytyväinen olen silti.

Vierailija
7/29 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta omat valinnat monesti kyllä vaikuttaa. Toki joillain voi olla vain tosi huono tuuri tai sitten vaikka terveysongelmia.

Itse olen elänyt tosi varman päälle, juuri tuo köyhyyspeikko mielessä.

Vierailija
8/29 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ostettiin miehen , nykyisen ex.n kanssa asunto, halusin että lainaa on vaan sen verran, että toinen voi sitä lyhentää. Sitten tehdään extralyhennyksiä.

Nyt tilanne on se että mies lähti, lainat jäi, samoin asunto. Ja yksin lyhennän.

Tiukkaa on, mutta ei asialle voi mitään. Siis oikeesti, asialle ei voi mitään. Paitsi lyödä hanskat tiskiin.

Pärjätään. EI loistavasti, mutta yksikään lasku ei ole jäänyt maksamatta.

Vierailija
9/29 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ostettiin miehen , nykyisen ex.n kanssa asunto, halusin että lainaa on vaan sen verran, että toinen voi sitä lyhentää. Sitten tehdään extralyhennyksiä.

Nyt tilanne on se että mies lähti, lainat jäi, samoin asunto. Ja yksin lyhennän.

Tiukkaa on, mutta ei asialle voi mitään. Siis oikeesti, asialle ei voi mitään. Paitsi lyödä hanskat tiskiin.

Pärjätään. EI loistavasti, mutta yksikään lasku ei ole jäänyt maksamatta.

vai onko se hanskojen lyömistä tiskiin?

Vierailija
10/29 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyys on tietoisesti ja järjestelmällisesti politiikalla tehty rikos, jossa aseena on taloudellinen väkivalta.

Vuonna 1995 Suomessa oli alle 400 000 köyhää ihmistä.

EU:n mukaan Suomessa on nyt vähintään 900 000 köyhää.

Porvaripolitiikalla on synnytetty 15 vuodessa siis yli 500 000 köyhää ihmistä lisää Suomeen.

Suomessa vähintään joka 200:s on äärimmäisen köyhä, kun joka kuudes on köyhä.

Suomessa lapsiköyhyys kolminkertaistui vuosina 1995 – 2009.

Kataisen johdolla on Suomessa kasvatettu tuloeroja enemmän ja kiihkeämmin kuin missään muualla koko Euroopassa.

1995 päähallituspuolueeksi tuli SDP ja sen jälkeen on ollut vain yksi hallitus, jossa se ei ole ollut mukana. Vasemmistoliitto on ollut mukana monessa hallituksessa, myös nykyisessä eli haukkumassasi Kataisen hallituksessa. Räkytä vain vasemmalle, jos meno ei miellytä. Ne eivät ole hoitaneet hommiaan.

Vierailija
11/29 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ostettiin miehen , nykyisen ex.n kanssa asunto, halusin että lainaa on vaan sen verran, että toinen voi sitä lyhentää. Sitten tehdään extralyhennyksiä. Nyt tilanne on se että mies lähti, lainat jäi, samoin asunto. Ja yksin lyhennän. Tiukkaa on, mutta ei asialle voi mitään. Siis oikeesti, asialle ei voi mitään. Paitsi lyödä hanskat tiskiin. Pärjätään. EI loistavasti, mutta yksikään lasku ei ole jäänyt maksamatta.

asialle olisi moneen kertaan voinut vaikka mitä.

Vierailija
12/29 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tosiaan aina oma syy. Äitini on siitä hyvä esimerkki. Valmistui perushoitajaksi aikanaan, otti opiskellessaan opintolainaa. (oli tuolloin jo kahden lapsen yh, joka sekään ei ollut oma valinta vaikka lasten teko toki oli). Vähän aikaa ehti olla töissä, kunnes selkä prakasi. Siitä asti sairastanut, nyt jo siis noin parikymmentä vuotta. Opintolaina jäi maksamatta kun ei ole sairastumisen jälkeen pystynyt tekemään lainkaan töitä. On paperit, että ei voi tehdä työtä jossa pitää istua, seistä, kävellä tai maata. Selän lisäksi leikattu molemmat olkapäät jne. Sairaseläkettä eivät ole myöntäneet kaikesta huolimatta, joten on vuorotellen sairaslomalla ja taas työttömänä ja taas sairaslomalla. Raha-asiat aivan sekaisin kun aina kun "status" vaihtuu, kestää Kelassa asian käsittely viikkotolkulla.

Asuu pikkukämpässä ilman yhtään ylimääräistä rahaa jne.

Paskamaista.

Vierailija
13/29 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aina ollut vähävarainen, mutta eipä se menoa haittaa. Täytyy vaan suhteuttaa menot tuloihin. Suomessa kukaan ei kuole nälkään. Velkaantuminen on mun mielestä taas oma syy. Ikinä ei pitäisi laittaa kenekään toisten papereihin nimiä, taata minkäänlaisia lainoja eikä ylipäätään ottaa lainoja yli varojensa. Mulla ei ole onneksi velkaa, joskaan ei omaisuuttakaan mutta ihan tyytyväinen olen silti.

Siinä olet oikeassa, että köyhyys on suhteellista: jos ei olisi rikkaita, ei olis myöskään köyhiä.

Tuloerojen kasvattaminen parantaa rikkaiden asemaa ja valitettavasti asioista yleensä päättävät rikkaammat.

Vierailija
14/29 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten sairastut esim. syöpään ja on pakko jäädä töistä pois. Sitten mies lähtee kävelemään, kun "ei jaksa tätä kaikkea"!

Oma vika vai mitä??

nimim. kokemusta on

elämä ei aina mene niinkuin on suunnitellut!

Vierailija
15/29 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten sairastut esim. syöpään ja on pakko jäädä töistä pois. Sitten mies lähtee kävelemään, kun "ei jaksa tätä kaikkea"!

Oma vika vai mitä??

nimim. kokemusta on

ja toiseksi, on niitä vakuutuksiakin vaikka minkä varalle.

Vierailija
16/29 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma vika vai mitä??

nimim. kokemusta on

no sen asunnon voi myydä ja toiseksi, on niitä vakuutuksiakin vaikka minkä varalle.

kiitti vinkistä! eihän tässä sit mitään ongelmaa olekaan.

Vierailija
17/29 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma vika vai mitä??

nimim. kokemusta on

välitä noista viisastelijoista!

joiltain puuttuu empaattisuus. toivoa sopii,ettei kolahda heidän nilkkoihin takaisin tuollainen viisastelu.

voimia toivon sinulle!

Vierailija
18/29 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on niin totta.

voimia ja jaksamista!

Vierailija
19/29 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on niin totta.

Otit siis velan jota et pysty maksaman. Miksi?

Vierailija
20/29 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten sairastut esim. syöpään ja on pakko jäädä töistä pois. Sitten mies lähtee kävelemään, kun "ei jaksa tätä kaikkea"! Oma vika vai mitä?? nimim. kokemusta on elämä ei aina mene niinkuin on suunnitellut!

otettiin vakuutus. Kun sairaus iski, ei rahasta tullutkaan ongelmaa. Edelleen köyhyys on oma valinta, vaikka ikäviä asioita tapahtuu.