Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies: Alle 3v:n hampaita on turha pestä

Vierailija
10.08.2012 |

En ollut uskoa korviani, kun tuli miehen kanssa puhetta lasten hampaidenpesusta. Kuulemma alle 1v:n hampaita ei todellakaan kannata pestä, ja alle 3v:nkin kanssa se on vielä melkoisen turhaa. Sitten vasta kannattaa alkaa harjoitella pesua, kun lapsi itse siitä jotain tajuaa ja voi perustella lapselle, miksi hampaita pitää pestä (ei tule reikiä jne).

Ei varmaan tarvitse edes mainita, että mies pesee omia hampaitaan hyvin huonosti... Ja siihen hän vetoaakin, ei ole koskaan pessyt hampaitaan säännöllisesti (paitsi nyt minun kanssani asuessaan) eikä ikinä ole ollut yhtään reikää.

Voi luoja.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
10.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että alle yksivuotiaalta on ihan turhaa pestä hampaita.

Siinä puolentuosta vuoden paikkeilla meillä on aloitettu hampaiden pesu. Leikinomaista puuhaa.

Lapsilla on ehjät hampaat ikää 15 ja 17.

Vierailija
2/19 |
10.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hyvin sujuu, ei vastaan laittamista tms. Mielellään antaa pestä varsinkin nyt kun hampaita on ilmestynyt suuhun paljon kerralla.

Ikää lapsella on nyt 1v2kk. Ja niitä suu-ja hammasongelmia on niin paljon muitakin kuin reiät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
10.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta motiivi on toinen. Lapsi tappelee sen verran pahasti vastaan, että pesusta ei tule mitään. Itse pesee minkä pystyy ja ihan mielellään.

En ole antanut siinä periksi. Hampaat pestään ja piste. Molemmat lapset pistivät pienenä hanttiin jossakin vaiheessa hampaiden pesua. Joten, ei muuta kuin tiukka ote lapsesta ja hampaiden pesu. Kyllä ne jossakin vaiheessa lopettavat hanttiin pistämisen, kun huomaavat että ne pestään joka tapauksessa.

Vierailija
4/19 |
10.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitten sainkin maitohampaisiin paikkoja, jippii. Isoja reikiä poskihampaissa, ja viisi vuotiaana jo porattavaksi :( Arvaatte varmaan, että olen hoitanut itse hampaat mahdollisimman hyvin heti kun osasin.

Vierailija
5/19 |
10.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmärrän näitä joitakin kommentteja lukiessani miksi nykyään on paljon jo 2-3v lapsia joilta paikataan hampaita...onhan se mukava sit kuunnella sitä ku penkissä lapsi itkee tai joudutaan nukuttamaan hoitoa varten ku kotona ei viittitä pestä...jatkakaa samaan malliin...

Vierailija
6/19 |
10.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi sai ekat hampaat kolmikuukautisena, ja olin ihan ihmeissäni että miten tolta muka hampaan harjataan.

No, helposti: inan pikkusen hammastahnaa kela-pakkauksen hammasharjaan, harja vauvan käteen ja suuhunhan se menee, jompi kumpi pää. Joka toinen kerta se harjaksilla varustetta. Hyvinhän ne hampaat puhdistuvat kun harjaa on ilmeisen kiva pureskella ja lastenhammastahnaa maistella.

Itselläni on huonot hampaat, ja miehellä myös samanlainen asenne, mutta silti: hammasharjailu on varmasti helpointa aloittaa kun lapsi on niin pieni ettei vielä älyä juurikaan vastustella. Uhmikselle voi olla vaikea selittää miksi joku tapa pitää yks kaks omaksua loppuiäksi.

Vierailija
7/19 |
10.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi sai ekat hampaat kolmikuukautisena, ja olin ihan ihmeissäni että miten tolta muka hampaan harjataan.

No, helposti: inan pikkusen hammastahnaa kela-pakkauksen hammasharjaan, harja vauvan käteen ja suuhunhan se menee, jompi kumpi pää. Joka toinen kerta se harjaksilla varustetta. Hyvinhän ne hampaat puhdistuvat kun harjaa on ilmeisen kiva pureskella ja lastenhammastahnaa maistella.

Itselläni on huonot hampaat, ja miehellä myös samanlainen asenne, mutta silti: hammasharjailu on varmasti helpointa aloittaa kun lapsi on niin pieni ettei vielä älyä juurikaan vastustella. Uhmikselle voi olla vaikea selittää miksi joku tapa pitää yks kaks omaksua loppuiäksi.

Vielä kolmikuukautinen vauva ei tarvitse tahnaa.

Vierailija
8/19 |
10.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä kolmikuukautinen vauva ei tarvitse tahnaa.

Nykyisin suositellaan käyttämään "hajun verran" tahnaa jo vauvoillekin.

Nimim. juuri tänään Elmex-tuubin viisikuiselleen ostanut

Vierailija
9/19 |
10.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

3,5kk ekat hampaat, siitä lähtien harjattu. 6kk alettiin käyttään hammastahnaa. joka päivä, aamuin illoin. ilman väkivaltaa :)

Vierailija
10/19 |
10.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta motiivi on toinen. Lapsi tappelee sen verran pahasti vastaan, että pesusta ei tule mitään. Itse pesee minkä pystyy ja ihan mielellään.

Vierailija
11/19 |
10.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja huolellisesti.

Vierailija
13/19 |
10.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kaikilla ei ole yhtä huikea hammaslaatu kuin hänellä. Itse pesin lapsena aika huonosti hampaita, sittemmin olen petrannut, mutta aina vaan tulee reikiä. Ei tajua, että lapsilla voi olla yhtä huonot hampaat kuin minulla.

Miehellä on siis 2 lasta, ja keskustelu alkoi siitä, kun havahduin ettei hän mitenkään ahkerasti pesetä lastensa hampaita meillä. Odottelen tosi innolla sitä aikaa, kun meillä on yhteinen lapsi hammaspesuiässä... Kyllä minä voin ne pesut huolehtia, mutta haluaisin voida luottaa, että mieskin huolehtii jos minä olen poissa.

Jotenkin uskomaton aukko ihan tavallisessa hygieniakasvatuksessa. Vähän sama kuin opettaisi lapsille, että kerran kahdessa viikossa suihkussa käynti on tarpeeksi. ap

Vierailija
14/19 |
10.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karieksen hoitamisessa ja muutenkin hammaslääketieteessä on tapahtunut valtavasti edistystä ja tapahtuu edelleen. Esimerkiksi hampaiden poraus jäänee kohtapuoliin historiaan. Tottakai suuhygienia on tärkeää, mutta ei kannata paineita ottaa siitä, että mies jättää hampaat pesemättä pariksi päiväksi lapsilta.

Vierailija
15/19 |
10.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuteltaisiin pikkuhiljaa siihen hammasharjaan.

Purkoon vaikka sitä.

Reikiä voi tulla, vaikka kuinka hyvin pesee, eikä se välttämättä johdu "heikosta hammasluusta".

Syljen koostumus vaikuttaa hyvin paljon. Minulle tulee esim. jatkuvasti kunnon pesusta huolimatta reikiä, mutta ei hammaskiveä.

Mieheni pesee huonosti, hänelle ei tule reikiä, mutta hammaskiveä tosi paljon.

Vierailija
16/19 |
10.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasten ja nuorten hampaat ovat huonommassa kunnossa nykyään kuin heidän vanhempiensa. A) hampaita pestään huonosti b) napostellaan jotain koko ajan c) juodaan limsaa ja syödään karkkia ihan tolkuttomat määrät.

Itse näin kerran ratikassa noin viisivuotiaan vekaran, jolta oli kiskottu puolet hampaista veke kun ne olivat aivan mätiä. Äiti vaan meinasi jollekin tutulleen siinä matkalla, että "Eihän sille mitään voi, juo limsaa ja sillai."

Että minä ainakin olen harjannut lapseni hampaita päivittäin 1-2 kertaa siitä lähtien kun ensimmäinen hammas ilmestyi. Lisäksi syömme xylitolpastillin ruuan jälkeen ja herkut syödään aterian yhteydessä. Näinhän ne viranomaiset suosittelevat lasten hampaita hoitamaan, mutta jos siis haluaa lapsensa hampaat mädättää, niin voi tietysti olla pesemättäkin.

Vierailija
17/19 |
10.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karieksen hoitamisessa ja muutenkin hammaslääketieteessä on tapahtunut valtavasti edistystä ja tapahtuu edelleen. Esimerkiksi hampaiden poraus jäänee kohtapuoliin historiaan. Tottakai suuhygienia on tärkeää, mutta ei kannata paineita ottaa siitä, että mies jättää hampaat pesemättä pariksi päiväksi lapsilta.

Mutta mieluummin minä pesen vaikka puoliväkisin ne lapsen hampaat kuin kuuntelen sitä parkua kun hän istuu porattavana. Enemmän kuin miehen lapset minua huolettaakin oma talvella syntyvä lapsi - mitenköhän miestä kiinnostaa hänenkään hampaita aikanaan huoltaa? En vain voi käsittää tuota ajattelutapaa, että lapsille opetetaan pienestä pitäen että hampaiden pesu on tarpeetonta.

Vierailija
18/19 |
10.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun vauva ymmärtää, miksi vaippa pitää vaihtaa ja miksi aina vaan laitetaan ammeeseen ...

Suuhygienia on yhtä tärkeää, kuin yleinenkin hygienia.

Vierailija
19/19 |
10.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylpyyn ja suihkuun lapset useimmiten menevät mielellään. Vastentahtoisen lapsen voi myös pestä käyttämättä väkivaltaa. Hampaiden pesu on hieman eri asia. Jos pitää valita väkivalta ja hampaiden pesu tai lapsi pesee itse ilman väkivaltaa, niin minusta on selvä että antaa olla.

1900-luvulla aika myöhään oli tavallista että rippikouluikäisten hampaita poistettiin ja tilalle laitettiin tekohampaat. Siitä on menty eteenpäin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän neljä