Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kohdellaanko minua väärin töissä? (Olen nuori ja tulin täältä kysymään)

Vierailija
09.08.2012 |

Eli olen siis nuori ja en ole ollut työelämässä vielä kauaa, (Olen kuitenkin täysi-ikäinen) halusin tulla täältä kysymään neuvoja kun en itse tiedä..



Eli minulle on siis laitettu tänään työvuoro klo 24 asti yöllä, tarvittaessa olen pidempään. Työskentelen kahvilassa jonka normaalit aukioloajat ovat klo 20 saakka, työvuoro kestää 21 asti.



Olen yksin siis koko illan, vähän jännittää olla noin myöhään siellä yksin. Olisiko minulta pitänyt kysyä työnantajan puolesta suostumus työskennellä noin myöhään? Entäpä yli 10h joita minulla on myös ollut? Tuntuu että minua käytetään hyväksi. :(

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti olisivat jostain saaneet lakkoavustuksenkin siltä ajalta.


Siis kyllä, lakkoavustuksen saa kaikki, koska lakko-oikeus ei ole pelkästään ammattiliittoon kuuluvilla vaan kaikilla.

Sen peruslakkoavustuksen päälle vaan liitto voi halutessaan maksaa ekstra-avustusta jäsenilleen.

Vierailija
22/51 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka muka maksaisi liittoon kuulumattoman lakkoavustuksen? Ei ammattiliitto ainakaan.



Toki lakkoon saa mennä, siihen on laillinen oikeus. Mutta maksetaanko siitä... Se on jo toinen juttu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun kannattaa kuitenkin soittaa ammattiliittoon, koska kun työaika päättyy tiettyyn aikaan yöllä, on oikeutettu saamaan ylimääräistä palkkaa siitä hyvästä.

Lisäksi tietyissä tilanteissa työnantaja on myös velvollinen hoitamaan kotiinkuljetuksen.



Lisäksi se on TES:sistä/paikallisesta sopimuksesta kiinni, että saako ylityökorvausta 10h ylittäviltä tunneilta vai onko ne tunnit jaettu koko palkkajaksolle.



On siis miltei mahdoton sanoa mitään varmuudella, koska ei tiedä minkä TES:n alaisuudessa työskentelet.

Vierailija
24/51 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työvuorolistat pitää saada hyvissä ajoin etukäteen. Kahdeksan työtunnin jälkeen työ muuttuu ylityöksi. Siitä pitää saada ylityökorvaus, ja ylityöhön ei tarvitse suostua.



En tosin ole kahvila-alalla, joku joka tietää heidän TES:stä voi ehkä vastata paremmin.



Saathan ilta-/yötyökorvauksia myös, tai viikonlopusta, jos silloin on töitä?

Vierailija
25/51 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saamme työvuorolistat etukäteen, mutta olin lomalla tämän uuden listan tullessa enkä siis kerennyt sanomaan juuta enkä jaata tuohon "yövuoroon". Äiti sanoi että minun tulisi kysyä pomolta voisiko joku tulla kaverikseni sinne mutta tuntuu etten uskalla pomolle mitään sanoa vastaan, kun hän vetoaa aina johonkin pykälään tai muuhun asiaan josta en tiedä..



Ylitöistä yritin kerran kysyä mutta hän sanoi että ne tasoittuu sitten seuraavassa listassa. Ylityöt olisi ok jos olisi työkaveri, usein ollaan yksin ilman taukoja koko päivänä, tai parhaimmillaan yksi nopea ruokatauko.

Vierailija
26/51 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistä vetoa että et, koska sun mielestä ja ehkä sun mutsinkin mielestä ne on turhaa rahanhukkaa.



NÄissä tilanteissa sen sitten näkee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/51 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja iltavuoro siis päättyy klo 21, niin mitä ihmettä siellä sitten joudut tekemään puolille öin tai jopa pidempään?

Vierailija
28/51 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun kannattaa kuitenkin soittaa ammattiliittoon, koska kun työaika päättyy tiettyyn aikaan yöllä, on oikeutettu saamaan ylimääräistä palkkaa siitä hyvästä. Lisäksi tietyissä tilanteissa työnantaja on myös velvollinen hoitamaan kotiinkuljetuksen. Lisäksi se on TES:sistä/paikallisesta sopimuksesta kiinni, että saako ylityökorvausta 10h ylittäviltä tunneilta vai onko ne tunnit jaettu koko palkkajaksolle. On siis miltei mahdoton sanoa mitään varmuudella, koska ei tiedä minkä TES:n alaisuudessa työskentelet.

Näitä tapauksia varten sellaiseen olisi hyvä kuulua. Luottamusmiehen tehtäväkään ei ole liitton kulumattomia auttaa. Ihan näin sivusta vain..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/51 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pamin sivuilla sanotaan näin:



Työvuoron pituus on enintään 10 tuntia. Työntekijän suostumuksella aikaa voidaan pidentää. Kymmenen tunnin pituisia työvuoroja ei saa teettää kohtuuttomasti. Työntekijän toivomuksesta tai suostumuksella voidaan tehdä myös peräkkäisiä 10 tunnin työvuoroja. Vuorokautinen työaika saa olla kuitenkin enintään 16 tuntia.



Vierailija
30/51 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työvuorolistat pitää saada hyvissä ajoin etukäteen. Kahdeksan työtunnin jälkeen työ muuttuu ylityöksi. Siitä pitää saada ylityökorvaus, ja ylityöhön ei tarvitse suostua.

En tosin ole kahvila-alalla, joku joka tietää heidän TES:stä voi ehkä vastata paremmin.

Saathan ilta-/yötyökorvauksia myös, tai viikonlopusta, jos silloin on töitä?

Kahviloissa ja ravintoloissa noudatetaan majoitus- ja ravintola-alan sopimusta. Työ on jaksotyötä ja ylitöiksi lasketaan työtunnit, jotka ylittävät 111h kolmen viikon jaksolla. Työpäivän pituus voi olla maksimissaan 16 tuntia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/51 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaimmillaan minulla on ollut monta peräkkäistä 10h päivää putkeen, ilman kysymistä. Vedottu vaan tuntien tasoittumiseen. Kyllä kuulun liittoon, olen opiskelijajäsen. Yritin sinne jo tänään soittaa.

Vierailija
32/51 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole iloinen että saat niitä tunteja! Tolla liittoon rimputtelulla saat itsellesi ainoastaan hankalan työntekijän maineen. Ja voin luvata että ravintola-alalla se sana kyllä kiirii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/51 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole iloinen että saat niitä tunteja! Tolla liittoon rimputtelulla saat itsellesi ainoastaan hankalan työntekijän maineen. Ja voin luvata että ravintola-alalla se sana kyllä kiirii.

olla asiallisen jämäkkä ja ystävällisesti puhua esimiehelle tästä. Ei kaikkeen silti tarvitse suostua.

Vierailija
34/51 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sinusta on typerää olla kysymättä omista oikeuksistaan? Olen iloinen työtunneista, mutta välillä on hankala olla töissä kun tuntuu että ei jaksa enää. Minun aikanani on jo monta työntekijää lopettanut uupumuksen takia. Olen tehnyt aina työni kunnialla enkä ole koskaan "valittanut" mistään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/51 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäsi olla puoleen yöhön saakka yksin töissä:)

Vierailija
36/51 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hetkinen ihmiset! Ottakaapa selvää asioista. Luottamusmies EI saa laittaa työntekijöitä mihinkään järjestykseen (liittoon kuulumaton, kuuluu liittoon tms), kaikki ovat tasavertaisia.



Älkää puhuko paskaa!



t: liittoon kuulumaton ja tasan tiedän, että luottamusmies auttaa myös minua jos apua tarvitsen (PAM-ala).

Vierailija
37/51 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole iloinen että saat niitä tunteja! Tolla liittoon rimputtelulla saat itsellesi ainoastaan hankalan työntekijän maineen. Ja voin luvata että ravintola-alalla se sana kyllä kiirii.

Ihmisellä on ihan täysi oikeus kysyä liitosta omia oikeuksiaan. "liittoon rimputtelulla" Se onnistuu hyvin ja ihminen saa asiantuntija apua.

Mistä työnantaja saa tietää kuka on soittanut liittoon? Ja jos työnantaja teettää työvuoroja jotka ei laillisia, pitäisikö nuoret vain tyytyä siihen ettei tule hankalan mainetta?

Taidat olla työnantaja asemassa ravintola-alalla... Työntekijöiden hyväksikäyttö ja kyykyttaminen ei ole laillista. Ihan sinulle tiedoksi.

Ainiin,ravintola-alalla sana kiirii myös surkeista työnantajista. Ja kun se sana kiirii, on turha kuvitella enää saavansa kunnon työntekijöitä.

Vierailija
38/51 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulempa että sinuakin jännittäisi jos tietäisit minkälaista kulkijaa siinä pörrää.

Vierailija
39/51 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäsi olla puoleen yöhön saakka yksin töissä:)

Pisti kans silmään.. Siis todennäköisesti siivoat / teet inventaaria siinä kolme tuntia liike kiinni? Vai onko liike auki?

Vierailija
40/51 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On esiintyjä tänään, joten siksi erikoisilta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yhdeksän