Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä perusteella voi saada ls-ilmoituksen?

Vierailija
08.08.2012 |

Olen jutellut ystäväni kanssa, joka tosissaan pelkää joutuvansa lastensuojeluviranomaisten seurantaan, sillä hän on kärsinyt (ilmeisesti lievähköstä) masennuksesta aiemmin ja käynyt yli seitsemän vuotta sitten psykologilla terapiassa mielenterveystoimiston kautta. Voiko kyseinen seikka vaikuttaa siihen, että joutuu neuvolan/ls-viranomaisten seurantaan?

Toisaalta aloin itse miettiä, että vaikuttaako esim. aiemman keskenmenon yhteydessä jutteleminen neuvolapsykologin kanssa samalla tavoin? Entäpä jos kämppiksenä odotusaikana olisi henkilö, jonka lapset on huostaanotettu? Vaikuttaako mahdollinen tuleva yksinhuoltajuus tai esimerkiksi asunnon neliömäärä asiaan? Vai katsovatko he kokonaisuutta, jolloin vakaasta parisuhteesta saisi "plussaa", kun taas yksinhuoltajaa seurattaisiin tarkemmin?

Missä siis menee raja sen osalta, joutuuko seurantaan tietämättään esim. neuvolassa jo odotusaikana, vaikka kyseessä olisi täysin raitis, tupakoimaton, terveellisesti elävä, nykyään tasapainoinen ja työssäkäyvä henkilö?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. sossu

Vierailija
2/9 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko siis jo odotusaikana joutua tarkkailuun tai voidaanko henkilöstä tehdä ennakollinen lastensuojeluilmoitus, jos henkilö olisi aikaisemmin (monta vuotta sitten) ollut mielenterveystoimiston asiakas (=käynyt säännöllisesti psykologin juttusilla ja syönyt masennuslääkkeitä)? Miten tarkkaan neuvolassa yleisesti ottaen tutkitaan henkilön terveyskeskusasioinnin "historiaa"?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata puhua asioistaan kenellekkään. Ei saa valittaa, ei saa väsyttää, ei masentaa.

Ihmiset takertuu puheisiin, vaikka et niin vakavasti niitä heittäisi.

Pahin vihollinen on yleensä naapuri tai ystävä.

Naiset on katalia.

Vierailija
4/9 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy antaa koko asia ns. "Herran haltuun", sillä menneisyyttä ei voi muuttaa ja tulevaisuudelta voi vain toivoa parasta. Sinänsä ikävää on se, että esimerkiksi teini-ikäisenä koettu masennus tai epätoivo voi romuttaa unelmat omasta perheestä sitten päälle kaksikymppisenä...saa elää pelossa, ettei saakaan pitää lastaan, vaikka muuten eläisi ihan normaalisti, tasapainoisesti ja raittiisti. Vaikka silloin teini-ikäisenä ongelmat olisivat liittyneet esimerkiksi ihmissuhteisiin tai yksinäisyyteen muuten.

Vierailija
5/9 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko siis jo odotusaikana joutua tarkkailuun tai voidaanko henkilöstä tehdä ennakollinen lastensuojeluilmoitus, jos henkilö olisi aikaisemmin (monta vuotta sitten) ollut mielenterveystoimiston asiakas (=käynyt säännöllisesti psykologin juttusilla ja syönyt masennuslääkkeitä)? Miten tarkkaan neuvolassa yleisesti ottaen tutkitaan henkilön terveyskeskusasioinnin "historiaa"?

Taustalla keskivaikea masennus, paniikkihäiriö, itsetuhoisuus, terapiat jne. Jo siis ennen lapsia. Esikoista odottaessa kaikki oli jo ihan hyvin.

Th:n ainoa huoli (kuten itsellänikin) oli, ettei tule synnytyksen jälkeistä masennusta. Siihen kiinnitimme molemmat huomiota.

Vierailija
6/9 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on resursseja seurata kaikkia perheitä missä vanhemmalla on joskus ollut jotain ongelmaa? :D

Tosielämässä kukaan ei asiakkaksi PÄÄSE edes sillä että potee masennusta parhaillaankaan ELLEI lasten hoito ja huolenpito vaarannu.

Vierailija
7/9 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on resursseja seurata kaikkia perheitä missä vanhemmalla on joskus ollut jotain ongelmaa? :D

Tosielämässä kukaan ei asiakkaksi PÄÄSE edes sillä että potee masennusta parhaillaankaan ELLEI lasten hoito ja huolenpito vaarannu.

ihan kuka vain ja mistä vain.

Vierailija
8/9 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on kaksi mielenterveysdiagnoosia (molemmat vakavia), eikä kukaan ole lastensuojelusta vinkannutkaan. Ja olen ollut kunnan sossujen kanssa yhteydessä ja ihan julkisessa tiedossa heidän keskuudessa on nää mun diagnoosit.

Jos asiat on muuten kunnossa ja lapset voi hyvin, niin mikään masennus tai terapiassa käynti ei ole riittävä syy... tai siis voihan ilmoituksen aina tehdä, mutta ei tuollainen nyt mihinkään toimiin johda!

Vierailija
9/9 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuoden 2009 ls -lain mukaan "huoli lapsesta riittää" ls -ilmoitukseen t. sossu

Ja se laki on johtanut monen perheen turhaan ahdistumiseen ja epätoivoon.

Miellä syy oli huutaminen. Niin paljon nimetön ilmiantaja tiesi perheestämme, että luuli minua yksinhuoltajaksi, vaikka ihan normiperhe ollaan. Minun ja lasten huutamista vain kuului päivisin, koska olin hoitovapaalla. Mutta kunnon perheessähän ei koskaan koroteta ääntä. Ei ainakaan ison taloyhtiön ainoassa lapsiperheessä saa näin tehdä.

Ihan turhalla kuormitetaan sossua ja todelliset ongelmat peitellään viimeiseen asti ja sitten surmataan perhe.

Kerrassaan toimiva laki. Toivottavasti jollain on esittää tilastollisia parannuksia perheiden tilanteessa sen tultua voimaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän