Pesetkö sukat ja pikkarit kerralla
Pesetkö esim. Poikien koulusukkia ja pikkareita samassa koneellisessa ja missä asteessa.
Kommentit (291)
Pesen pikkarit ja sukat samalla kertaa 60 asteessa. Iso pyykkiteline tulee täyteen, joten muuta ei koneeseen mahtuisikaan. En pese pikkareita ja sukkia muiden vaatteiden kanssa, koska 1) niitä on epähygieenistä pestä 40 asteessa, ja 2) muut vaatteet kestävät paremmin matalampaa pesulämpötilaa.
Pakko myöntää, että ajatus pikkareista muun pyykin seassa ällöttää...
Joskus pesin. Nykyään en, koska olen palstaillut liikaa ja palstamammat ovat saaneet bakteerikammoni nostamaan päätään.
Pesen samassa koneellisessa 60 asteen pesussa. Äiti aikoinaan oli hysteerisen tarkka, että sukkia ei saanut missään nimessä pestä muiden kuin farkkujen ja vastaavien kanssa. Farkkuja taas ei pesty kuin harvoin, joten sukkiakaan ei saanut vaihtaa päivittäin. Eikä puhettakaan, että alusvaatteita ja pyyhkeitä olisi laitettu samaan koneelliseen, johan siinä olis pyyhkeet saastuneet. Oikeastaan äidillä oli yhtä säätöä pyykinpesu, joteen kukaan muu ei saanut pyykkikoneeseen koskea.
Pyyhkeet omassa erässä. Lakanat omassa.
Lapsen vaatteet erikseen.
Tyynyt erikseen.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 19:01"]
Just. No meillä menee kaikkien tämän perhee pyykit samaan pesuun siellä puhdistiu 2tytöb,1pojan sekä meidän vanhempien vaatteet. 40asteessa pesen
[/quote]Sama täällä samanlaisella kokoonpanolla ja elossa ollaan, ei edes sairastella kuin 1-2 parin päivän flunssaa vuodessa. Pyyhkeet ja lakanat pesen 60 asteessa, muut sekapyykit 40 asteessa. Näin olen toiminut jo 25 vuotta.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 19:11"]
Pesen pikkarit ja sukat samalla kertaa 60 asteessa. Iso pyykkiteline tulee täyteen, joten muuta ei koneeseen mahtuisikaan. En pese pikkareita ja sukkia muiden vaatteiden kanssa, koska 1) niitä on epähygieenistä pestä 40 asteessa, ja 2) muut vaatteet kestävät paremmin matalampaa pesulämpötilaa.
Pakko myöntää, että ajatus pikkareista muun pyykin seassa ällöttää...
[/quote]
Sama. Ennen pesin kyllä ihan vaatteiden seassa ja joskus jopa lakanoitakin samassa. Hyi kamala, nyt ei tulis mieleenkään.
Koko perheen alusvaatteet värin mukaan 60 asteessa. Muu pyykki värin mukaan 40 asteessa tai 30 asteessa. Pyyhkeet ja lakanat erikseen, samoin pölyrätit.
Alushousut, sukat ja rintaliivit pesen aina erikseen, omana pesuna siis kunkin "ryhmän". Ei ole hygieenistä pestä niitä muiden vaatteiden kanssa.
mun unelmien kodinhoitohuoneessa on erilliset pyykinpesukoneet eri vaatteille
Pikkarit pitäisi pestä 60 asteessa bakteerien takia.
Mitä mä oikein luin?? Ihanko oikeasti jengi pesee erikseen alusvaattteet? Mahtaa teillä olla niitä miljoona, etä kone täyttyy vai onko täällä pelkkiä satajalkaisia lessuja? 40 asteessa pestään erikseen sekä 60 astetta vaativat. Ei tämä mitään rakettitiedettä ole rakkaat siskot.
Pesen alusvaatteet ja sukat ihan muun pyykin yhteydessä 40 asteessa. 60 asteessa pesen vaan lakanat ja pyyhkeet.
mikä teitä siinä ällöttää jos pikkarit ja vaikkapa paidat on samassa? Onko teillä jatkuvia hiivatulehduksia, paskotteko housuun usein vai vaihdatteko pikkarit vaan kerran viikossa?
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 19:22"]Mitä mä oikein luin?? Ihanko oikeasti jengi pesee erikseen alusvaattteet? Mahtaa teillä olla niitä miljoona, etä kone täyttyy vai onko täällä pelkkiä satajalkaisia lessuja? 40 asteessa pestään erikseen sekä 60 astetta vaativat. Ei tämä mitään rakettitiedettä ole rakkaat siskot.
[/quote]
Tottakai erikseen. Ne ei saa olla kosketuksissa muihin.
Yhtä koneellita ei kannata täyttää painavilla pyyhkeillä, enkä muutenkaan ymmärrä miksi esim lakanat ja alusvaatteet pitää pestä erikseen. Onko tämä joku maalaisjuttu?
Wow. No enpä le koskaan ajatellutkaan, että ne pitäis pestä erikseen. Millä mammat pesee, kun ei lähde puhtaaksi siinä missä muutkin, vaan jopa tartuttaa bakteereja muihin pyykkeihin?
Kiitos päivän nauruista.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 19:21"]
mun unelmien kodinhoitohuoneessa on erilliset pyykinpesukoneet eri vaatteille
[/quote]
näin tekee Kunnon Palstamamma.
Ette ole tosissanne? Kone pesee pyykkinne, miten ne pöpöt siirtyy siellä toisiin vaatteisiin? Vai otatteko ne kesken pesun pois vai onko teillä jalkasieni, ebola tai täitä?
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 19:24"]Yhtä koneellita ei kannata täyttää painavilla pyyhkeillä, enkä muutenkaan ymmärrä miksi esim lakanat ja alusvaatteet pitää pestä erikseen. Onko tämä joku maalaisjuttu?
[/quote]
Niissä on erilaista likaa!
Joo, mä en oikeasti tajua, mikä tarve ihmisillä on ilkkua niitä, jotka käyttää järkeään tässä asiassa. Minä en ainakaan ole hygieniafriikkiä nähnytkään, mutta silti minulle on ollut jo vuosikaudet päivänselvää, että pesen alusvaatteet 60 asteessa erillään muista vaatteista. En näe mitään syytä siirtää alapään bakteerikantaa paitoihin sun muihin vapaaehtoisesti, oli se sitten vaarallista tai ei. Ja se tekee minusta mielenterveysongelmaisen? Okkeii...
Kyllä minäkin pesin kaikki sekaisin 40 asteessa vielä reilu parikymppisenä, joten tiedän, mitä siitä seuraa. Se on tullut kokeiltua, joten ei voi kuin nauraa näille, jotka vakuuttelee, että ihan on hyvänä pyykki pysynyt. Mulla ainakin useita kertoja käytössä olleiden alkkareiden haarakiila tuoksahti eritteille vielä pesun jälkeenkin. Ei siis pahalle, koska alapääni ei löyhkää, mutta kyllä minusta puhtaiden pyykkien pitäisi tuoksua puhtaalle! Vähänkään iäkkäämmät vaatteet tuoksahti myös ummehtuneelle ja iho kutisi niitä käyttäessä. Pesen paidat ja housut nykyäänkin suurimmaksi osaksi 40 asteessa, eikä samaa ongelmaa ole, joten selvästi niihin siirtyi aiemmin jotain jalkahikeä ja bakteereita. Jos paitaan on pinttynyt vähän hienhajua, niin sitten pesen 60 asteessa ja se raikastaa joksikin aikaa. En kyllä sittenkään viitsi laittaa alkkareiden ja sukkien seuraan, mieluummin vaikka lakanoiden.
Siis toki kukin tekee, kuten haluaa, mutta luulisi nykyään olevan kaikkien tiedossa, ettei se pyykkikone ihmeitä tee. Ei kaikki tule sieltä ulos raikkaana ja putipuhtaana pesuohjelmasta riippumatta. Ei ole mitenkään hysteeristä tai naurettavaa ottaa tämä huomioon, päinvastoin!
Näille, jotka pesee kestositeet samassa vaatteiden kanssa, mulla ei ole edes sanoja. Kai jokainen on sen verran CSI:tä katsonut, että tietää veren jättävän aina jälkiä, vaikkei ne paljaalla silmällä näkyisikään? Mahtaa teidän vaatteet näyttää kivalta UV-valossa.
Erikseen kaikki. Sukat omassa erässä, alusvaatteet omassa, paidat jne.