Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maatilan tulonjako

Vierailija
07.08.2012 |

Molemmat työskentelemme miehen omistamalla maatilalla. Meillä on avioehto eli avioeron osuessa kohdalle tilaa ei jouduta jakamaan ja mies pystyy jatkamaan maanviljelystä.

Tilan tuotto pannaan puoliksi eli meillä on molemmilla yhtä paljon verotettavaa tuloa. MUTTA tulo menee yhteiselle tilille jota käytämme. Eli maksan ruuan, vaatteet, lasten menot, omat hankinnat jne tuolta tililtä.

Joskus peltoa/metsää ostetaan lisää ja aina miehen nimiin. Eli miehen varallisuus karttuu, minun ei.

Miehen mielestä tässä ei ole mitään epäkohtaa, kaikki on yhteistä ja kuolemantapauksen sattuessa hän on turvannut minun toimentuloni. Avioeron sattuessa en myöskään lakimiehen mukaan jäisi puille paljaille ottaen huomioon pitkä liitto ja työpanokseni tilalla.

Itseäni on vaan jotenkin ruvennut mietityttämään tilanne. Jos saisin oikeata "palkkaa" voisin itse päättää sen käytöstä, siis mitä elämisen jälkeen käytettäväksi jäisi. Voisin vaikka ostaa asunnon tms.

-kätevä emäntä-

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä saat oman palkkasi käyttää ihan mihin tahdot. On aivan sinun ongelmasi, jos et osta sillä itsellesi vaikka metsää, peltoa tai sijoitusasuntoa. Ei kai mikään estä sinua avaamasta omaa pankkitiliä ja siirtämästä sinne omaa "palkkaasi".

Miksi te ette osta uusia peltoja molempien nimiin? Tämä on asia, jota en maatilalla asuvana ymmärrä. Itse asiassa juuri miehen nimiin kaiken laittaminen oli aikanaan yksi syy siihen, että en maatilan emännäksi jäänyt.

Jos teillä on vain yksi tili, olettehan tietoisia siitä, että toisen kuollessa tili voidaan sulkea siten, että siltä ei voi enää maksaa mitään muuta kuin kuolinpesän laskuja?

Tämä on asia, joka kannattaa selvittää pankissa ja vielä kaiken lisäksi kummallakin kannattaisi olla se oma tili.

Vierailija
2/11 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä verran sulle kertyy eläkettä? Useinhan se työtulo lasketaan lyhytaikaisessa säästömielessä liian pieneksi, mutta sitten eläkekertymä jää ihan miniksi.

Minusta teidän kannattaisi järjestää rahat niin, että sinulle kertyisi jotain muutakin kuin ruokarahaa. Monesti asia on hoidettu jopa niin, että vaimon palkkatulo on merkittävästi isompi kuin miehen, jotta vaimolla on mahdollisuus kerryttää omaa omaisuutta ja varallisuutta. Mun vanhemmat ovat esimerkiksi tehneet näin.

Toki tämä tietysti edellyttää, että maatalous on kannattavaa liiketoimintaa teidän tilalla ja tuotantorakenteella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maatila on yritys. Miten ihmeessä voit ostaa maatilan tililtä eli yrityksen rahoilla yrityksen ulkopuolisia asioita?

Itse olen myös maatilan emäntä ja meillä on kolme tiliä. Minun henkilökohtainen, miehen henkilökohtainen ja maatilan tili. En todellakaan voi lähteä shoppailemaan maatilan rahoilla. Paitsi joo, agrimarkettiin...

Maatila ja toiminimi poikkeavat sikäli muista "oikeista" yrityksistä, että yrittäjän rahat ovat yrityksen rahoja ja päinvastoin.

Vain verotuksessa tehdään eroa omilla ja yritykse rahoilla.

Jos yrityksen rahat eivät riitä, maksaa viljelijä omillaan, ja kaikki yrityksestä yli jäävä raha on omaa palkkaa.

Se on kieltämättä erikoista, että ei ole sitä omaa tiliä, vaikka rahat olisivatkin yhteiset.

Vierailija
4/11 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maatila on yritys. Miten ihmeessä voit ostaa maatilan tililtä eli yrityksen rahoilla yrityksen ulkopuolisia asioita?

Itse olen myös maatilan emäntä ja meillä on kolme tiliä. Minun henkilökohtainen, miehen henkilökohtainen ja maatilan tili. En todellakaan voi lähteä shoppailemaan maatilan rahoilla. Paitsi joo, agrimarkettiin...

Vierailija
5/11 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioehdon mukaan kummallakaan ei ole oikeutta toisen omaisuuteen. Saan asua tilalla ilmaiseksi eli en tiedä sähkölaskun suuruutta tai joudu maksamaan päärakennukseen kohdistuvia korjauskuluja jne.

Minulla on kaupungissa 3 sijoitusasuntoa, sillä voin käyttää suurimman osan palkastani juuri niin kuin tahdon. Omat kulunsa molemmat maksavat itse ja lasten kulut puolitetaan.

En tee tilalla mitään töitä, koska tiedän, että avioerossa sitä ei kovinkaan arvokkaaksi arvioida. Käytännössä erossa katsotaan puolison työtulo, ei maatilan liikevaihto. Ap:nna katsottaisiin, paljostako on maksettu MYELiä ja samalla laskettaisiin, miten ison "asumis- ja elatusedun" hän on saanut tilalla asuessaan. Erossa ei todellakaan korvattaisi satoja tuhansia euroja vaan muutama tonni/v. Ja jos verotuksessa on puolitettu tulot, laskettaisiin ap:n saaneen vuodessa niiden verran omalle tai perheen yhteiselle tilille, ei siis maatilan tilille.

Vierailija
6/11 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kinkkisiä juttuja. Toisaalta miehesi on turvannut sinun taustasi, nykyään isot maatilat ovat enemmän liikelaitoksia, tilan jatkuminen turvataan eron sattuessa. Niin monet maatilat on joutuneet pilkottavaksi kun ero on tullut.

Vierailija
7/11 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

johon siirrän meidän yhteiseltä tililtä(maatilan tili) rahaa jolla sitten ostan mitä ostan.

Mutta ymmärsit kuitenkin ajatuksen???

Vierailija
8/11 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko teillä nuorilla viljelijöillä kaikilla avioehto ? Silloin kun itse tulin emännäksi ei ollut yleistä.

Vierailija
9/11 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisivat olla hyvä vaihtoehto, kun on avioehtokin, vaikka muuten pidänkin yhteistä tiliä hyvänä. Silloin voisit itse säästää myös, ja sijoittaa vaikkapa siihen omaan sijoitusasuntoosi. Ei minusta ole reilua, että sinun tuloistasi sijoitetaan pelkästään miehen omaisuuteen, tietenkään.

Vierailija
10/11 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menisit muualle töihin, pärjäisikö miehesi tilan töissä yksin?

Vierailija
11/11 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menisit muualle töihin, pärjäisikö miehesi tilan töissä yksin?

eli joutuisi palkkaamaan työntekijän.

Tokihan mieheni on turvannut tulevaisuuteni mikäli hän kuolee mutta mikäli hän päättää joskus vaihtaa toiseen, olen melkoisen pulassa.

lähemmäs 50v nainen ei ole mitään kovin haluttua työmarkkinoilla.

ap.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yhdeksän