Onko epäkohteliasta jättää yksi serkuista kutsumatta häihin?
Mulla on viisi serkkua, joista neljän kanssa olen melko tiiviisti tekemisissä. Viidettä en ole edes tavannut muutamaan vuoteen, eikä pidetä juurikaan yhteyttä, mitä nyt fb-kavereita ollaan mutta aika hiljaista sielläkin. Olisiko siis epäkohteliasta jättää tämä yksi serkku kutsumatta häihin? Kun kutsuttujen joukossa on hänen vanhempansa ja molemmat sisaruksensa.
Kommentit (65)
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 22:39"]
Palstan tuomio siis on että häihin kutsutaan henkilö jonka kanssa ei olla tekemisissä, viemään puolisonsa kanssa kahden sellaisen paikat jotka oikeasti haluttaisiin paikalle.
ap
[/quote]
Kyllä tässä tapauksessa. Hankkikaa lisää "paikkoja" tai karsikaa muista. Olisi epäkohteliasta ja hämmentävää muille sukulaisille, jos muut serkut kutsutaan ja hänen tämän yhden serkun muu perhe kutsutaan mutta häntä ei.
Kutsukaa ja toivokaa, etteivät pääse paikalle. Tai ehkä tutustuisitte, ja olistte häiden myötä jatkossa enemmän tekemisissä?
Palstan tuomio siis on että häihin kutsutaan henkilö jonka kanssa ei olla tekemisissä, viemään puolisonsa kanssa kahden sellaisen paikat jotka oikeasti haluttaisiin paikalle.
ap
[/quote]
Itsepähän kysyit. Toivoit tietysti tukea, mutta saitkin järkivastauksen.
Onko pakko kutsua sitä serkkua? Ei. Onko se epäkohteliasta jos et kutsu ? On. Valinta on sinun.
Mä en kyllä kutsuisi häihini ketään jonninjoutavia, en edes siskoani.
On epäkohteliasta!
Toisaalta: siskoni on serkun pojan kummi. Kastejuhlaan kutsuttiin vanhemmat ja sisko, muttei mua. Pelkäsin viimeiseen asti kutsua. Eli olin helpottunut kun sitä ei tullut. Serkku on varmaan ihan ok, mutta mulle täysin vieras ihminen.
Ei ole pakko kutsua kaikkia "samantasoisia" sukulaisia, jos toisten kanssa on oikeasti huomattavasti läheisemmät välit kuin toisten kanssa. Mutta niin ei kyllä voi tehdä, että jostain perheestä jättää osan kutsumatta. Eli voi kutsua pelkät tädit/sedät/enot, vaikka pelkät serkut, jos serkut ovat enemmän ystävästatuksella paikalla, tai vain osan sukulaisperheistä.
Mutta ei todellakaan voi kutsua tietystä perheestä vanhempia ja osaa lapsista, mutta jättää yhtä lapsista kutsumatta. Tai muutenkaan kutsua KAIKKIA muita paitsi yhtä.
Oon sun kans samaa mieltä siitä, että häihin ei ole pakko kutsua yhtään ketään, ketä ei halua tai kenen kanssa ei ole tekemisissä, MUTTA sun kohdalla tilanteen kinkkiseksi tekee se serkkus muu perhe joka ON kutsuttu.
Jos jätät sen yhden kutsumatta, niin se on epäkohteliasta, moukkamaista, hyvän tavan vastaista, kiusallista serkkusi koko perheelle ja uskoisin että myös sinulle loppupeleissä.
Ps.minullakin häät tulossa, kyllä on näitä asioita mietitty, päädyin siihen, etten kutsu ketään serkuistani häihimme sillä vain parin kanssa olen tekemisissä. Olisin halunnut kutsua myös vain yhden sedistäni, mutta kutsunkin kaikki, juurikin em.syistä.
Kaikkia serkkuja ei ole pakko kutsua. Ei edes kaikkia setiä ja tätejä. Esim rajoitetun paikkamäärän takia voi jättää serkkuja ym kaukaisempia sukulaisia kutsumatta jos ei heidän kanssaan ole ollut tekemisissä pitkään, tai jos olettaa muutenkin että eivät tule, esim pitkän matkan takia.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 23:18"]
Ei ole pakko kutsua kaikkia "samantasoisia" sukulaisia, jos toisten kanssa on oikeasti huomattavasti läheisemmät välit kuin toisten kanssa. Mutta niin ei kyllä voi tehdä, että jostain perheestä jättää osan kutsumatta. Eli voi kutsua pelkät tädit/sedät/enot, vaikka pelkät serkut, jos serkut ovat enemmän ystävästatuksella paikalla, tai vain osan sukulaisperheistä. Mutta ei todellakaan voi kutsua tietystä perheestä vanhempia ja osaa lapsista, mutta jättää yhtä lapsista kutsumatta. Tai muutenkaan kutsua KAIKKIA muita paitsi yhtä.
[/quote]
Niin, eli se "yhteisön" ulkopuolelle jättäytynyt serkku on siis käytännössä pakko kutsua, koska hänen sisaruksensa haluan ehdottomasti paikalle, samoin täti ja setä on kutsuttava. Ei senkään varaan voi laskea että kutsuisi muodon vuoksi ja odottaisi ettei hän halua tulla.
ap
Olisi epäkohteliasta. Mutta minusta ongelma ei ole niinkään ne muut 4 kutsuttua serkkua, vaan se että tämän pohdittavan koko muu perhe on kutsuttu. Se tekee kutsumatta jättämisestä epäkohteliasta..
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 22:49"]On epäkohteliasta. Kohteliaan nyrkkkisäänön mukaan kaikki "samantasoiset" sukulaiset pitäisi kutsua.
[/quote]
No hitto. Eli jos joskus menen naimisiin ja kutsun 5 lähintä serkkuani niin on kutsuttava myös kaikki muut koska se on kohteliasta. Minulla on liki 50serkkua joista 15 en ole nähnyt yli 10 vuoteen ja kahta en koskaan ja ikähaarukka 7-45v :S
Jokainen tehköön kuten haluaa. Sinun hääsi. Onhan se noin pienellä serkkumäärällä selvempää huomata jos yhtä ei kutsuta, mutta mitäpä menetät jos ette ole missään tekemisissä.
ap
[/quote]
Mikä sun ongelmasi tämän henkilön kanssa on? Miksi et ole enemmän tekemisissä hänen kanssaan? Melko surullisia ihmissuhdepelejä pelailet, taidat olla aika nuori?
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 23:32"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 23:18"]
Ei ole pakko kutsua kaikkia "samantasoisia" sukulaisia, jos toisten kanssa on oikeasti huomattavasti läheisemmät välit kuin toisten kanssa. Mutta niin ei kyllä voi tehdä, että jostain perheestä jättää osan kutsumatta. Eli voi kutsua pelkät tädit/sedät/enot, vaikka pelkät serkut, jos serkut ovat enemmän ystävästatuksella paikalla, tai vain osan sukulaisperheistä. Mutta ei todellakaan voi kutsua tietystä perheestä vanhempia ja osaa lapsista, mutta jättää yhtä lapsista kutsumatta. Tai muutenkaan kutsua KAIKKIA muita paitsi yhtä.
[/quote]
Niin, eli se "yhteisön" ulkopuolelle jättäytynyt serkku on siis käytännössä pakko kutsua, koska hänen sisaruksensa haluan ehdottomasti paikalle, samoin täti ja setä on kutsuttava. Ei senkään varaan voi laskea että kutsuisi muodon vuoksi ja odottaisi ettei hän halua tulla.
ap
[/quote]
Hääkutsuissa aina kannattaa varautua siihen että kaikki ei pääse tai syystä tai toisesta voi/halua tulla.
Mun mielestä on ok kutsua yksi tai kaksi serkkua ja jättää loput kutsumatta, mutta kutsua kaikki muut ja jättää yksi kutsumatta (ja kutsua vieläpä serkun vanhemmatkin) on tosi tökeröä.
Esim. itse kutsuin yhden tätini ja miehen puolelta yksi setä, ne joiden kanssa oltiin muutenkin tekemisissä. Toinen vaihtoehto olisi ollut kutsua kaikki, mikä taas olisi aiheuttanut suuret häät. Mutta silloin olisi siis kutsuttu kaikki, ei jätety yhtä kutsumatta.
No ei ole pakko kutsua, mutta onhan se epäkohteliasta. Varsinkin, kun aiot kutsua muut perheenjäsenet. Kannattaa aina miettiä, miltä tuntuisi jun omalle kohdalle moinen napsahtaisi.
Onko tällä serkulla suuri perhe? Että jos hänet kutsuu niin tulee puoliso ja 3 lasta kaupan päälle? Sitten ehkä voisi jättää kutsumatta jos kerran hääbudjetti ei salli. Jos taas on perheetön tuo serkku niin eipä tuo ilman avecia paljon tilaa vie eli ehdottomasti pitäisi kutsua.
Ei tietenkään tarvi kutsua, mutta kannattaa varautua siihen, että joku ihmettelee valintaasi. Itse sä varmaan sukulaisesi tunnet ja pystyt arvioinaan mitä esim tän serkun sisarukset ja vanhemmat tuumii kun huomaavat, että yksi perheestä on jätetty kutsumatta..
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikki menisi etiketin mukaan, sinä luonnollisesti kutsuisit serkun ja hän yhtä luonnollisesti keksisi esteen tulemiselle. Näin asiat sivistyneissä suvuissa hoidetaan.
JUURI NÄIN. MIELESTÄNI ON TOSI EPÄKOHTELIASTA JÄTTÄÄ KUTSUMATTA TUOSSA TILANTEESSA.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 22:52"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 22:49"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 22:47"]On epäkohteliasta. Toivottavasti häät menevät metsään! ;) [/quote] Mitä helvettiä :D Mäkin jätin kutsumatta alkkari-serkkunivjota välttelin kymmenen vuotta. Olenko hirveä ihminen? Voi jeeesus.
[/quote]
Hieman taitaa olla eri tilanne ap:llä...
[/quote]
Luulin ensimmäiset 5 lukukertaa, että alkkari-serkku tarkoittaa alushousu-serkkua. Mietin, onko serkku tehnyt jonkun kepposen alkkareihin liittyen. liikkuuko aina puuvillaiset mummopöksyt näkyvillä vai eikö kenties käytä ollenkaan