Onko onnellinen ja kestävä parisuhde edes teoriassa mahdollinen nykypäivänä?
Missä tahansa lukee tai kuulee parisuhdeasioita, ne ovat ikäviä ja onnettomia. Pettämisiä, onnettomuutta ja eropuheita. Uusperheitä hallitsee viha entisiä kohtaan ja niistä erotaan vielä helpommin kuin edellisistä. Suhteet ovat vain kertakäyttöisiä. Kun vanha tuntuu tylsältä se vaihdetaan uuteen, rakastaminen ymmärretään vain tunteena. Pitäsikö sitä vain suhtautua itse toisin tulevaisuuden väistämättömään yksinäisyyteen vai toivoa turhia?
Kommentit (4)
Itse elän sellaisessa. Olen naimisissa rakastamani miehen kanssa, meillä on neljä lasta ja olen onnellinen ja kiitollinen jokaisesta yhteisestä päivästämme :) Olen 38-vuotias, mieheni on samanikäinen ja olemme olleet yhdessä kaksikymmentä vuotta, joista naimisissa 14.
Tottakai elämään mahtuu kaikenlaista ja välillä parisuhteen eteen joutuu tekemään töitäkin, mutta ikinä ei ole tuntunut siltä, että jossain voisi olla parempi kuin rakkaani kainalossa. joo, nöössöä, tiedän.
Luuletko, että ennen kaikki parisuhteet olivat onnellisia vain sen takia, että avioeroja oli vähemmän?
Tottakai onnellinen ja kestävä parisuhde on mahdollinen. Kaikki riippuu niin paljon itsestä ja kompromissien tekemisen taidosta sekä siitä, että muistaa aika ajoin helliä toista puolin ja toisin. Mihin ihminen siitä lähtisi, missä on hyvä olla?
Ja eiköhän niistä suurin osa ole ihan onnellisia. Tietysti, jos kuvittelee, että onnellinen avioliitto on jatkuvaa romantiikkaa, suurta seksuaalista intohimoa ja täydellistä sopusointua, niin ei varmaan sellaisia ole. Mutta sellaisia on, missä saa elää omana itsenään, välillä vähän toinen toistaan hioen, mutta kuitenkin rakastaen. Meillä takana 18 v avioliitossa.
voi ajatella, että onnellista elämää on nykyään monenlaista. Onnelliseen ja kestävään parisuhteeseen tarvii myös paljon tuuria matkaan, sille ei kovin paljon itse voi jos sattuu saamaan huonoja kortteja. Kannattaako sitä kauheasti murehtia etukäteen. Elää elämäänsä, muistaa kunnioitaa toista ja myös itseänsä. Epäonnistua ja luovuttaakin saa jos tarve tulee. Onnellisuus lähtee itsestä, yksinkin voi olla todella onnellinen.