Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä opetat vl-uskostasi tyttärellesi?

Vierailija
06.08.2012 |

Minua kiinnostaisi kuulla vanhoillislestadiolaisen naisen mielipide siitä, mitä he opettavat uskonnostaan omille lapsilleen.

Opetatteko tyttärillenne sen että ehkäisy on syntiä?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ei ole yhtään sääntöä, jonka mukaan elämme. Jokainen tässä elää omasta tahdosta. Meillä on ainakin aina puhuttu kotona avoimesti kaikeseta uskomisen asioista, ja oleme saaneet kysyä äidiltä ja isältä jos jokin mieltä askarruttaa. En itse ainakaan ala toitottamaan lapsilleni että ehkäisy on syntiä. he saaavat kaikki tehdä itse päätöksensä mihin uskovat ja miten, mutta tietenkin toivon että kaikki säilyisivät uskomassa ja saisivat ihanat miehet.

jonka avulla pidetään nöyränä. Sanotaan, että ei ole sääntöjä, mutta samassa yhteydessä annetaan ymmärtää, että jos toimit toisin kuin minä, et pelastu. Aika julmaa.

Vierailija
22/44 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä ymmärrä uskomisen "ideaa", jos sillä ei ole väliä, miten uskoo, kunhan uskoo. Kuka siinä tapauksessa edes haluais kuulua paljon parjattuihin lestadiolaisiin..?

No, opetan kyllä kaikille lapsilleni samalla lailla siis sekä pojille että tytöille, mutta toistaiseksi ovat kaikki niin pieniä, ettei mun tarvi mitään ihmeellistä seksivalistusta pitää. Opetan lapsilleni ne arvot, jotka ovat itselleni tärkeitä. Lapset saa aikanaan valita tiensä itse, mutta toivon, että valitsevat uskon. Kuka vanhempi ei toivois, että lapsi elää saman arvomaailman mukaan kuin itse elää? Ateistitkin varmaan innoissaan kovasti uskonnollisista lapsista.. :)

Mutta vastaan lasten kysymyksiin, silloin kun kysyvät. Oon selittäny mm. 5v pojalle, miten vauvat saa alkunsa ja miten ne syntyy, kun kerran kiinnosti.

Mutta mun mielestä on tärkeää pitää usko joka päiväisenä, eikä jonain juttuna, jota "harjoitetaan" vain sunnuntaina tai... Ja lasten kanssa jutellaan oikeasti kaikesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pelastukseen on kyllä vain yksi tie ja se on usko, enkä ymmärrä uskomisen "ideaa", jos sillä ei ole väliä, miten uskoo, kunhan uskoo. Kuka siinä tapauksessa edes haluais kuulua paljon parjattuihin lestadiolaisiin..?

Sinulla on tyypilliseen lestadiolaiseen tapaan käsitys että uskominen on suorittamista. Sinulle kristus on kuollut turhaan.

Luther joka puhdisti kristinuskon katolilaisen kirkon teko-opeilta ja vaatimuksilta, opettaa meille että ihminen pelastuu "yksin uskosta, yksin armosta, kristuksen tähden". usko itsessään on Jumalan lahja. Ei ihmisen omia tekoja.

lestadioalisuskossa on yllättävän paljon katolilaisia piirteitä. Tämä ehkäisykielto on siitä yksi esimerkki, ja toinen on se että te uskotte Jumalan antavan jatkuvasti uutta tietoa tahdostaan seurakunnalle.

Luterilaisen käsityksen mukaan Jumala on ilmaissut tahtonsa Raamatussa ja sen lisäksi ei ole mitään muuta ohjetta.

Kaikkea hyvää sinulle, ja ehkä kannattaa joskus miettiä mitä uskominen ja kristinusko oikeasti on. Se on Kristuksen sovintokuoleman kautta silkkaa lahjaa.

t. armosta uskova

Vierailija
24/44 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katalaa psykologista kieroilua.

Vierailija
25/44 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskon kautta, ette tekojenne kautta, ettei kukaan kerskasi.

Eli olet pelastettu Raamatun mukaan, kun uskot Jeesukseen Kristukseen ja hänen sovitustyöhönsä. Omat teot eivät siihen vaikuta. Et voi koskaan omilla teoillasi päästä sellaiseen pyhyyteen, joka Jumalalle kelpaisi, siksi Jeesus on kuollut.

Raamattu ei puhu siitä, montako lasta meillä pitää olla, tai minkälaista musiikkia saa kuunnella. Sen sijaan Raamattu vakavasti varoittaa asettamasta tekoja ehdoksi uskolle, lukekaa Galattalaiskirje ajatuksella. Jos meillä on yksikin teko vaatimuksena uskolle, me menetämme Jeesuksen sovitustyön. Näin Galattalaiskirje opettaa.

Ja jos siitä, että pelastus oikeasti tulee armosta, on se seuraus, että kukaan ei halua kuulua lestadiolaisiin, niin sitten joutaa se liike kadota. Itse käyn omassa seurakunnassani siksi, että se rakentaa ja kannattaa minua, en siksi, että luulisin joutuvani kadotukseen sen ulkopuolella.

Vierailija
26/44 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäret opetetaan uskomaan naisia alistavat vl opit todeksi. He sitten siirtävät ne kasvatuksessa sseeuraavalle vl sukupolvelle. Naisen osa ei koskaan kohennu. pahuuden ketju vain jatkuu. :-(

Väkivaltaa on monenlaista. Seksuaalinen välkivalta ja hyväksikäyttö sekä pedofilia ovat viime aikoin anoisseet esiin vl-liikkeen salattuina ongelmina. Kun liikkeessä naisila on rooli vain yksityisessä piirissä ja muu valta on miesten hallussa, tulee rumaa jälkeä.

Olisiko lasten hyväksikäyttöön puututtu jo 80-luvulal jos puolet SRK:n johtokunnasta olisi naisia?

Asiahan oli jo silloin tutkijoiden tiedossa.

Vierailija
27/44 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka siinä tapauksessa edes haluais kuulua paljon parjattuihin lestadiolaisiin..?

Yksi nuori vl mies lausahti hiljttain kun juteltiin että jos lestadioalisuus ei olis ainoa oikea usko ja ainut tie pelastukseen niin hän lähtisi liikkeestä heti pois.

Koska miksi hän tekisi elämästään niin raskasta?

Vierailija
28/44 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäisykiellosta ovat myös lestadiolaismiehet alkanet puhua ja keskustella. he ovat huolisaan myös omasta jaksamisestaan.

http://www.kotimaa24.fi/blogit/article/?id=20248&bid=461

Vierailija
29/44 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamatussa ei kielletä ehkäisyä eikä siellä aseteta maksimaalista lisääntymistä ihmiselle velvoitteeksi... Miten sinä perustelt sen että teidän on pakko lisääntyä niin paljon kuin se on biologisesti mahdollista? Mihin se vaatimus perustuu?

Vierailija
30/44 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväksikäytön yleisyys oli tiedossa jo 1980-luvulla - mutta SRK:n johto torjui raivokkaasti tiedon.

http://freepathways.wordpress.com/2012/05/04/tietoa-jo-1980-luvulla/

Vierailija
31/44 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä opetat vl-uskostasi tyttärellesi? Minua kiinnostaisi kuulla vanhoillislestadiolaisen naisen mielipide siitä, mitä he opettavat uskonnostaan omille lapsilleen. Opetatteko tyttärillenne sen että ehkäisy on syntiä?

Psykologian mukaan lapsen ja nuoren maailmankatsomuksen kehittymisen herkin aika on ikävuodet 12-19.

Vanhoillislestadioalisuudessa on silloin yhteisön harjoittama manipulaatio voimakkaimmillaan.

SRK:n lapsi- ja nuorisotyö alkaa jo leikki-iässä rauhanyhdistysten kerhoissa. Siitä se jatkuu läpi lapsuuden ja nuoruuden niin että murrosiässä viimeistään alkaa jäädä muut kuin vl kaverit kelkasta.

Silloin nuori jo onkin tiukasti kiinni herätysliikkeessä itselleen tärkeimpien ihmissuhteiden kautta. Muita ystäviä ei ole.

Sitten, seurustella ei saa eriuskoisen kanssa, joten puolisokin löytyy rauhanyhdistykseltä, elämä jatkuu pakkolisääntymisellä ja mitä vanhemmaksi nainen tulee, sitä vaikeampaa on enää irrottautua.

Tytön polku on määritelty valmiiksi jo silloin kun hän syntyy vl-vanhemmille.

Vierailija
32/44 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme todellakaan vastaa näihin avauksiisi. Suotta nostat näitä koko ajan ylös omilla viesteilläsi, jotka ovat kummallista fanaattista mustamaalausta.

t. vl-mama

Vierailija
33/44 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osallistunpa kerrankin minäkin. Olen menettänyt lapsuuteni, nuoruuteni sekä osan aikuisuudestani tälle paholaisen pesälle, vl yhteisölle. Ja paljon olen kokenut pahaa, aivan liian paljon. Tulen olemaan hautaan asti katkera ja vihainen koko saatanan pesälle kaikesta.

Siitä en todellakaan koe huonoa omaatuntoa tai mitään pahaa, että vihdoin viimein pystyin lähtemään liikkestä lätkimään. En todellakaan.

Koen että saan elää maanpäällisessä taivaassa tällähetkellä.

Vierailija
34/44 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin nuorena. Ei enää keski-ikäisenä.

Vierailija
35/44 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostaisi kuulla vanhoillislestadiolaisen naisen mielipide siitä, mitä he opettavat uskonnostaan omille lapsilleen. Opetatteko tyttärillenne sen että ehkäisy on syntiä?

Suoraan kysymykseen suora vastaus. Kyllä, sittenkun on aika puhua näistä asioista ja on sopiva tilanne niin puhumme tyttärillemme myös siitä että ihmiselämä on aina Jumalan lahja.

Jumalalla on tarkoituksensa. Eikä ihmisviisaudella ole luvallista puuttuua Jumalan luomistyuöhön. Uskon kautta tämän ymmärtävät myös nuuoremmekin.

Vierailija
36/44 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vl ja en tiedä vastausta sinun kysymykseen. Itse ajattelen toisin enkä pidä ehkäisyä syntinä.

On muistettava, että myös äidin ja isän elämä on lahja, lahjaksi annettu. Tuota elämää meidän on varjeltava, sitä Pyhän hengen temppeliä eli ruumista niissä voimissa ja puitteissa, mitä kullekin meille ihmisille on eri mitoin annettu. Aikuisenkin omaa sisäistä lastaan on varjeltava.

Meillä on siis vastuu huolehtia lapsistamme ja lähimmäisistämme. Ajattelen, että välinpitämättömyys uskon esikuvia, lapsia kohtaan on synti.

Yleinen ajatus vl:ien piirissä on, että ehkäisy on itsekkyyttä. Minusta itsekästä on olla vastuuton. - Sanon tämän silläkin uhalla että on monia uskovaisia jotka eivät käsitykseen yhdy. t. vl-äiti pääkaupunkiseudulta.

Vierailija
37/44 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin paljon olen nähnyt läheltä miten lapset kärsii kun perheisiin syntyy kokoajan lisää lapsia. Äiti on väsynyt ja uupunut.

T:vl-äiti5 ja nainen uudeltamaalta

Olen vl ja en tiedä vastausta sinun kysymykseen. Itse ajattelen toisin enkä pidä ehkäisyä syntinä.

On muistettava, että myös äidin ja isän elämä on lahja, lahjaksi annettu. Tuota elämää meidän on varjeltava, sitä Pyhän hengen temppeliä eli ruumista niissä voimissa ja puitteissa, mitä kullekin meille ihmisille on eri mitoin annettu. Aikuisenkin omaa sisäistä lastaan on varjeltava.

Meillä on siis vastuu huolehtia lapsistamme ja lähimmäisistämme. Ajattelen, että välinpitämättömyys uskon esikuvia, lapsia kohtaan on synti.

Yleinen ajatus vl:ien piirissä on, että ehkäisy on itsekkyyttä. Minusta itsekästä on olla vastuuton. - Sanon tämän silläkin uhalla että on monia uskovaisia jotka eivät käsitykseen yhdy. t. vl-äiti pääkaupunkiseudulta.

Vierailija
38/44 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastuu lapsista on tärkeämpi asia kuin ehkäisykielto. Aion opettaa lapsilleni, että lapset ovat lahjoja, ja jos lapsia hankkii niin heistä on huolehdittava hyvin. Ja että jos uupuu, on ehkäistävä.

t.vl-äiti pohjoisesta

Vierailija
39/44 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se, kuinka monta lasta teet, eikä edes usko. Vaan pelkästään armo.

enkä ymmärrä uskomisen "ideaa", jos sillä ei ole väliä, miten uskoo, kunhan uskoo. Kuka siinä tapauksessa edes haluais kuulua paljon parjattuihin lestadiolaisiin..?

No, opetan kyllä kaikille lapsilleni samalla lailla siis sekä pojille että tytöille, mutta toistaiseksi ovat kaikki niin pieniä, ettei mun tarvi mitään ihmeellistä seksivalistusta pitää. Opetan lapsilleni ne arvot, jotka ovat itselleni tärkeitä. Lapset saa aikanaan valita tiensä itse, mutta toivon, että valitsevat uskon. Kuka vanhempi ei toivois, että lapsi elää saman arvomaailman mukaan kuin itse elää? Ateistitkin varmaan innoissaan kovasti uskonnollisista lapsista.. :)

Mutta vastaan lasten kysymyksiin, silloin kun kysyvät. Oon selittäny mm. 5v pojalle, miten vauvat saa alkunsa ja miten ne syntyy, kun kerran kiinnosti.

Mutta mun mielestä on tärkeää pitää usko joka päiväisenä, eikä jonain juttuna, jota "harjoitetaan" vain sunnuntaina tai... Ja lasten kanssa jutellaan oikeasti kaikesta.

Vierailija
40/44 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos uupuu, on ehkäistävä. t.vl-äiti pohjoisesta

Mutta mikä estää ennakoimasta tilannetta niin että ehkäisee silloin kun ei vielä ole jouduttu uupumukseen? miksi pitää odottaa että tilanne ajatuuu pahaan tilanteeseen ennne kuin on "luvallista" rajoittaa lisääntymistä?

Tätä en teidän puheista käsitä. Terveyden ja hyvinvoinnin ylläpitämisessä on ennalta ehkäisy kaikkein järkevintä ja tuottaa vähiten vahinkoa.