Mitä opetat vl-uskostasi tyttärellesi?
Minua kiinnostaisi kuulla vanhoillislestadiolaisen naisen mielipide siitä, mitä he opettavat uskonnostaan omille lapsilleen.
Opetatteko tyttärillenne sen että ehkäisy on syntiä?
Kommentit (44)
kannattaa lukea jos yhtään kiinnostaa mitä meikäläisistä moni äiti nykypäivänä näistä ajattelee. netissä levitellään vanhentuneita ennakkoluuloja yms.
Ja siitä joutuu kaikki kärsimään vaikka ei allekirjoita liikkeen kaikkia oppeja.
niin uskonnnolliset asiat opetetaan lestadiolaisperheiden lapsille rauhanyhdistyksen raamattuluokassa. Vanhemmat ei kotona käsittele sukupuoliasioista eikä seksuaalisuutta.
Meillä kotona ei puhuttu koskaan uskomisen asioista. Seuroissa vaan käytiin. t. ex-vl
Vaikuttaisi siltä että aloittajalla on jonkinlainen asenne siihen suuntaan että vl olisi jotenkin seksistinen uskonto.
No, avaajalla on omat tarkoitusperänsä mutta vastaan sitli jotain. Ennen suhtauduttiin paljon mustavalkoisemmin siihen, mikä on syntiä. Kun itse olin lapsi, ei voinut esimerkiksi harrastaa urheilua. Omille lapsilleni aion antaa siihen mahdollisuuden. Ja isovanhempani ovat kertoneet että heidän nuoruusessaan klassinen musiikki oli syntiä. Nyt ei niin ajatella. ja joskus 70-luvulla oli parta miehellä synti. Nyt mies saa kasvattaa parran ja pitää melko pitkiäkin hiuksia.
Vaikuttaisi siltä että aloittajalla on jonkinlainen asenne siihen suuntaan että vl olisi jotenkin seksistinen uskonto.
Entisenä lestadioalisena voin sanoa, että juuri seksuaalisuutta liikkeessä kontrolloidaan tiukasti.
- ehkäisykielto
- intiimi läheisyys seurusteluaikana ennen avioliittoa on synti
- avioitumiskielto ulkopuolisen eli ei-lestadiolaissen kanssa
- avioero on synti
- avioerossa hylätty puoliso ei saa avioitua uudelleen
Nyt 10 vuotta liikkeen ulkopuolella eläneenä ei voi kuin ihmetellä että ihmiset tosiaan alistuvat tällaiseen kontrolliin.
No, avaajalla on omat tarkoitusperänsä mutta vastaan sitli jotain. Ennen suhtauduttiin paljon mustavalkoisemmin siihen, mikä on syntiä. Kun itse olin lapsi, ei voinut esimerkiksi harrastaa urheilua. Omille lapsilleni aion antaa siihen mahdollisuuden. Ja isovanhempani ovat kertoneet että heidän nuoruusessaan klassinen musiikki oli syntiä. Nyt ei niin ajatella. ja joskus 70-luvulla oli parta miehellä synti. Nyt mies saa kasvattaa parran ja pitää melko pitkiäkin hiuksia.
Entisenä lestadioalisena voin sanoa, että juuri seksuaalisuutta liikkeessä kontrolloidaan tiukasti. - ehkäisykielto - intiimi läheisyys seurusteluaikana ennen avioliittoa on synti - avioitumiskielto ulkopuolisen eli ei-lestadiolaissen kanssa - avioero on synti - avioerossa hylätty puoliso ei saa avioitua uudelleen Nyt 10 vuotta liikkeen ulkopuolella eläneenä ei voi kuin ihmetellä että ihmiset tosiaan alistuvat tällaiseen kontrolliin.
Lestadiolaismiehillä on hyvä tilaisuus varmmistaa että seksiä on saatavilla. Nainen ei pääse tekemään omaa uraa ja tapaamaan muita miehiä lapsikatraansa keskeltä. Eikä erotakaan saa vaikka mies hakkaisi tai raiskaisi.
Entisenä lestadioalisena voin sanoa, että juuri seksuaalisuutta liikkeessä kontrolloidaan tiukasti. - ehkäisykielto - intiimi läheisyys seurusteluaikana ennen avioliittoa on synti - avioitumiskielto ulkopuolisen eli ei-lestadiolaissen kanssa - avioero on synti - avioerossa hylätty puoliso ei saa avioitua uudelleen Nyt 10 vuotta liikkeen ulkopuolella eläneenä ei voi kuin ihmetellä että ihmiset tosiaan alistuvat tällaiseen kontrolliin.
Lestadiolaismiehillä on hyvä tilaisuus varmmistaa että seksiä on saatavilla. Nainen ei pääse tekemään omaa uraa ja tapaamaan muita miehiä lapsikatraansa keskeltä. Eikä erotakaan saa vaikka mies hakkaisi tai raiskaisi.
Ehkäisystä joutuu vl nainen tilille viimeistään viimeisellä tuomiolla. Vl:t uskovat siihen, että on ennalta määrätty, montako lasta jokaisen naisen tulee synnyttää.
siitä seuraisi.. Mieti nyt itse tuota parta-asiaa, kuulostaako tuo terveeltä?
T. kristitty ei-lestadiolainen, joka tietää, että Raamatun mukaan pelastus tulee Jeesuksen sovitustyöstä, ei hassujen ihmisten keksimien sääntöjen noudattamisesta.
Olet käsittänyt väärin! Meillä ei ole mitään sääntöjä! Me vaan yksinkertasesti emme itse halua maailmallaisia asioita elämäämme sillä ne tuo mukanaan kiusauksia ja viekoittelee pahimmillana ulos uskosta. Miten tämä on niin vaikea teidän tajuta????? t. vl
täällähän on oikeinkin hyvät keskustelut. ei muuta voi kun nauraa!! vähän ootte kaikki niinku hakoteillä, mutta koittakaa löytää jokin kultainen keskitie t. vl
opetetaan uskomaan naisia alistavat vl opit todeksi. He sitten siirtävät ne kasvatuksessa sseeuraavalle vl sukupolvelle. Naisen osa ei koskaan kohennu. pahuuden ketju vain jatkuu. :-(
meillä ei ole yhtään sääntöä, jonka mukaan elämme. Jokainen tässä elää omasta tahdosta. Meillä on ainakin aina puhuttu kotona avoimesti kaikeseta uskomisen asioista, ja oleme saaneet kysyä äidiltä ja isältä jos jokin mieltä askarruttaa. En itse ainakaan ala toitottamaan lapsilleni että ehkäisy on syntiä. he saaavat kaikki tehdä itse päätöksensä mihin uskovat ja miten, mutta tietenkin toivon että kaikki säilyisivät uskomassa ja saisivat ihanat miehet.
Minua on ihmetyttänyt se että ry:llä on yleensä joka paikassa enemmistö naisia ja lapsia. Nuorilla naisilal on sikakova kilpailu avioitumisiässä miehistä.
miksi miehiä on vähemmän? tyttö- ja poikavauvoja syntyy aina saman verran tilastollisesti!
Olet käsittänyt väärin! Meillä ei ole mitään sääntöjä! Me vaan yksinkertasesti emme itse halua maailmallaisia asioita elämäämme sillä ne tuo mukanaan kiusauksia ja viekoittelee pahimmillana ulos uskosta. Miten tämä on niin vaikea teidän tajuta????? t. vl
että hän haluaa tehdä asioita, jotka tietää vääriksi? Eikö hän ole uskova?
Mihin miesten parta on ihmisiä viekoitellut? Tai jazz?
Minusta on henkistä väkivaltaa sanoa, että teillä ei ole sääntöjä, ja ette vain halua tehdä sitä tai tätä. Koska sitten kukaan ei voi kyseenalaistaa mitään, koska uskovainenhan ei edes halua tehdä jotain juttua, ja sittenhän ei ole uskovainen jos haluaa.
saisitte joskus tietää paljonkin vl-uskonnosta täällä jos osa osaisi pitää suut kiinni ja olla ihmisiksi kunnioittaen muita.
Tälläisellä mielellä ettte tule ikinä tietämään mitää totuutta.
Minua on ihmetyttänyt se että ry:llä on yleensä joka paikassa enemmistö naisia ja lapsia. Nuorilla naisilal on sikakova kilpailu avioitumisiässä miehistä. miksi miehiä on vähemmän? tyttö- ja poikavauvoja syntyy aina saman verran tilastollisesti!
lestadiolaiset naiset kasvattavat tyttärensä patriarkaalisen järjestelmän uskollisiksi alistujiksi. Naisen on oltava valmis vaikka uhraamaan henkensä oman yhteisön jäsenmäärän kasvattammiseksi.
Tähän ovat sitoutuneet jopa vanhoillislestadiolaiset lääkärit ja sairaanhoitajat.
Ykkösasia on ehkäisemättömyys, ei väliä miten naisen käy.