Hesarin D-osan pääjuttu: Pilatut vanhemmat
Heh, toimittajat tosiaankin seuraavat vauva.fi-saittia.
Olen bongannut lukuisia juttuja, jotka on jalostettu tämän saitin keskusteluista. Itsekin tekisin niin, jos olisin toimittaja - missä tahansa aviisissa : D
On muuten hyvä juttu! Lukekaahan kenelle HeSa tulee.
Kommentit (36)
hesalainen, joka lukee vain harvoin hesaria.
Mihin aiheeseen juttu liittyy? Ei tuu Hesaria täällä, missä muut lehdet on valtalehtiä.
sunnuntaijuttuja lehdistä, kun ne aiheet on kaikki täällä jo läpikoluttuja.
Heh, toimittajat tosiaankin seuraavat vauva.fi-saittia.
Olen bongannut lukuisia juttuja, jotka on jalostettu tämän saitin keskusteluista. Itsekin tekisin niin, jos olisin toimittaja - missä tahansa aviisissa : D
Mutta tiedoksi: Toimittajan tehtäviin kuuluu seurata yhteiskuntaa eri vinkkeleistä ja eri keinoin. Juttuja kirjoitetaan sitten siitä mikä ihmisiä puhuttaa ja kiinnostaa.
En kyllä ymmärrä miten tämä Hesarin juttu liittyy Av:seen. Hyvä juttu kyllä.
Niin samaa mieltä olen - opettajan näkökulmasta katsoen.
Mukana on kätilö, neuvolan terveydenhoitaja, kaksi lastentarhanopettajaa ja yläasteen luokanvalvoja.
Ei ollut mikään netistä kertova juttu, vaan kätilö kertoi, miten synnyttäjät vaativat kipulääkettä jo ennen synnytyksen alkua, miten synnyttäneet äidit eivät ymmärrä, että vastasyntyneen pitää aika jatkuvasti olla rinnalla, ja haluavat 'omaa aikaa' jossain kahviossa, lastentarhaope kertoo miten lapset pitää herättää kesken päiväunien vanhempien vaatimuksesta jne.
Minä en kyllä ymmärrä, miksi päiväkodeissa suostutaan tuollaiseen kiduttamiseen, mitä päiväunilta herättäminen on. Sen verran lapsella pitää olla arvoa, että lapsen luonnollinen unirytmi ohittaa vanhempien tarpeen olla illalla itsekseen, kun jo päiväkin on oltu.
Kyse on lähinnä siitä, että vanhemmat vaativat esim. tukiopetusta koululaisille, jotka matkustavat koulun loma-aikojen ulkopuolella - vieden näin tukiopetusajat niitä oikeasati tarvitsevilta. Tai arvostelevat neuvolantäti tämän iän (liian nuori tai liian vanha) perusteella. Tai lapsi tuodaan päiväkotiin yöpuvussa ja -vaipassa tai kipeänä.
Tai nykymammat eivät ymmärrä, että imeväinen tarvitsee äitiään 24/7, vaan jättävät parin päivän ikäisen lapsen osaston kansliaan. Lähtivät kanttiiniin, kun tarvitsivat kahdenkeskeistä aikaa. Jne.
Juttuihin oli haastateltu kätilöitä, neuvolan terkkareita lto:ta ja opettajia.
Ihan av-kamaa : D
itselleen ja pienokaisilleen parasta mahdollista palvelua. Tämäkös ärsyttää ammattilaisia."
Kätilö kertoo että synnyttäjät vaativat kivunlievitystä jo ennen kuin synnytys käynnistynyt, synnytyskipuun ei olla valmistauduttu mitenkään. Parin päivän ikäisen lapsen äiti on jo kyllästynyt tiheään imetykseen ja haluaa "omaa aikaa". Tupakoiva äiti on yllättynyt kun lapsella on syntymän jälkeen nikkis.
Terveydenhoitaja kertoo, että vanhemmat tiukkaavat työkokemusta ja lapsilukua ja arvioivat/epäilevät ammattitaitoa niiden perusteella.
Lto:t kertovat, että vanhemmat yrittävät määrätä päiväunien pituudesta. Hoitoon tuodaan virikkeiden toivossa pieniä lapsia vaikka äiti on pienemmän sisaruksen kanssa kotona. Yksilö ei saa virikkeitä isoissa ryhmissä. Hoitoon tuodaan lapsia yövaipoissa ja pyjamissa sekä kipeänä.
Opettaja kertoo, että koululaisille vaaditaan tukiopetusta perheen lomamatkan takia. Jos lapsi ei pärjää jossain aineessa, syy on aina opettajassa.
Heh, toimittajat tosiaankin seuraavat vauva.fi-saittia. Olen bongannut lukuisia juttuja, jotka on jalostettu tämän saitin keskusteluista. Itsekin tekisin niin, jos olisin toimittaja - missä tahansa aviisissa : D
Mutta tiedoksi: Toimittajan tehtäviin kuuluu seurata yhteiskuntaa eri vinkkeleistä ja eri keinoin. Juttuja kirjoitetaan sitten siitä mikä ihmisiä puhuttaa ja kiinnostaa. En kyllä ymmärrä miten tämä Hesarin juttu liittyy Av:seen. Hyvä juttu kyllä.
että toimittajat seuraavat tiivisti tätäkin palstaa. Olen tiedottaja itse, mutta jos olisin toimittaja, saisin täältä hiton monta juttuaihetta.
Juttu liittyy av:seen siltä osin, että täällä keskustellaan jatkuvasti pk:n päiväunista, koululaisten lomista, haukutaan terkkareita ja kätilöitä jne.
ap
Kätilöt kuuluvat palveluskuntaan.
Miettikööt omia asenteitaan, kun ottavat poskeen mieslääkäreiltä.
liittyvää niin sen täytyy olla av:lta matkittu? ;-D
Kun maailma pyörii av:n ympärillä niin kaikki tietenkin liittyy siihen....hyvä toimittajien salaliitto.
Eiköhän tuo liity lomien alkuun, koulu- ja päiväkotijuttuun ja siihen sitten laajennettu hiukan vanhempia koskevasti synnärillekin.
Miksi synnytyskipua ei voisi lievittää jo siinä vaiheessa kun se on pientä?
Miksi lapsen päiväunia ei voisi rajoittaa jos se tekee illasta siedettävän?
Ainut minkä ymmärrän on tuo tukiopetusjuttu. Jos ollaan poissa koulusta perheen matkan takia niin perhe järjestäköön tukiopetuksen.
Juttu oli täyttä asiaa. 60-luvulla syntyneenä ja kahden aikuisen ja yhden teinin äitinä ihmettelen jatkuvasti joidenkin nuorempien vanhempien kohtuuttomia vaatimuksia ja odotuksia muiden suhteen. Koko maailma kun ei voi pyöriä niiden omien mussukoiden ympärillä, vaikka ne ovat omille vanhemmilleen maailman tärkeimmät ihmiset.
Erityisesti minuun puri jutun neuvolaosio. Se on valitettavan totta.
T. Nuoren ja erittäin pätevän terkkarin äiti
Tai nykymammat eivät ymmärrä, että imeväinen tarvitsee äitiään 24/7, vaan jättävät parin päivän ikäisen lapsen osaston kansliaan.
Tarvitsee ja tarvitsee. Ennen mentiin synnytyksen jälkeen pellolle töihin heti kun voimat palautuivat. Kyllä nekin vauvat "selvisivät" ihan hyvin.
vaan että tarinoiden kokemuksissa oli paljon AV:lta tuttua. Itsellekin tuli mieleen AV ainakin noista virikehoidoista ja siitä, että raskausaikana tupakoitsevat eivät tajua, mitä vahinkoa polttaminen vauvalle tekee. Aina ajoittainhan täällä on niitä "mä poltan, vaikka oon raskaana, koska vauvalle olisi enemmän haittaa siitä stressistä, minkä tupakoinnin lopettamisen yrittäminen äidille aiheuttaa kuin niistä kolmesta/viidestä/kymmenestä tupakasta, jotka päivässä poltan" -vakuutteluketjuja.
liittyvää niin sen täytyy olla av:lta matkittu? ;-D
Kun maailma pyörii av:n ympärillä niin kaikki tietenkin liittyy siihen....hyvä toimittajien salaliitto.
Eiköhän tuo liity lomien alkuun, koulu- ja päiväkotijuttuun ja siihen sitten laajennettu hiukan vanhempia koskevasti synnärillekin.
"Miksi synnytyskipua ei voisi lievittää jo siinä vaiheessa kun se on pientä?"
Vaikuttaako synnytyksen käynnistymiseen. Kipulääkkeet ovat voimakkaita ja vauvalle haitallisia. Pistos voi lamata vauvan hengitystä.
Miksi lapsen päiväunia ei voisi rajoittaa jos se tekee illasta siedettävän?"
Koska nukuttamassa on yleensä 1 ja lapsia 13. Kyllähän se isommalla porukalla toimii, munakellolla vaan herättelee eri aikaan joka lapsen ja yksilöllistä ohjelmaa sitten heränneille?
Muuta mietittävää?
ja ihmettelin "ammattilaisten" kyynistä ja ymmärtämätöntä asennetta.
Koska kyllähän kätilön pitää ymmärtää se, että ensisynnyttäjä on epävarma eikä hän voi hahmottaa synnytystä, koska ei ole sellaista ennen kokenut. Itse olen kokenut kaksi synnytystä ja ehkä osaisin toimia nyt niin, että tuota kirjoituksen kätilöä ei ärsyttäisi.
Ja päiväkodin hoito"ammattilainen" valittaa, että vanhemmat tuovat lapsen hoitoon joskus yöpuvussa. Meidän lasten päiväkodin johtaja sanoi vanhempainillassa, että jos on oikein hankala aamu, voi lapsen tuoda hoitoon vaikka yöpuvussa. Että ei se ole niin vakavaa, kunhan lapsi saadaan hoitoon ja aamu jotenkin sujumaan. Se olikin aivan ihana pieni päiväkoti, jossa todella välitettiin lapsista ja haluttiin tehdä yhteistyötä perheiden kanssa.
Ja tuo luokanvalvoja... joo, olen samaa mieltä, että lapsen ei pitäisi olla kahta viikkoa poissa koulusta lomamatkalla. Mutta kyllä luokanvalvojan tehtävä on selvittää loma-anojille, että tukiopetusta ei voi saada lomamatkan takia ja koulutyö on hoidettava lomasta huolimatta. Sitä paitsi vain rehtori voi myöntää yli viikon kestävät lomat.
Minusta tuo kirjoitus oli taas sensaatiohakuinen ja kärjistävä. Kyllä me vanhemmat yleensä ollaan (myös 2000-luvulla) ihan tolkku tyyppejä. Joskus voi tulla joku ylilyönti. Yleensä niihin on syynä jokin pelko tai riittämättömyyden tunne. Ammattilainen keskustelee rakentavasti "asiakkaansa" kanssa eikä lähde kiroilemaan lehtien palstoille.
nykyisin jutun aiheensa mummo-palstalta, kaikki jutut nykyään liittyy vanhuksiin".
Mummopalstalainen HSn lisääntyneistä vanhus-aiheisista jutuista.
Terv tamperelainen