kokemuksia magneettikuvasta?
sellaiseen olisin menossa ja kokemuksia kaipailisin. Pää kuvataan ja mietinkin että kuinka paljon minua putkeen tungetaan? Joo voisin googlettaa ja niin teenkin ja myös ajattelin soittaa sinne kun tiedän etten onnistu olemaan paikallani liikkumatta,ainakin tuntuu siltä. Miten muut olette pystyneet olemaan liikkumatta? ahtaanpaikan kammo ei niinkään vaivaa jos tosiaan on niin ettei pään takia tungeta koko naista sinne putkeen..? Tai mistä sen tietää? Ja vaatetuksesta myös. Ei kiinnostais olla pää putkessa ilman housuja kun yks tuttu ainakin joutui riisua farkut ja rintsikat(kaarituet)kun ovat siis metallia(vetskari). Hänellä kyllä kuvattiin selkä. Kertokaa kokemuksianne,olen jo siinä ja siinä että menenkö ollenkaan. Olen siis satavarma että totaalinen liikkumiskielto ei onnistu:(
Kommentit (17)
saat riisua omat vaatteet pois "pukuhuoneessa", alushousut saa jättää alle mutta rintaliivit metallien takia pois ja omien vaatteiden tilalle saat sairaalavaatteet kuvauksen ajaksi. Pään kuvauksessa ei meikkejä kasvoissa sillä jotkut luomivärit saattavat sisältää metallihippusia. Menet aika syvälle siihen putkeen pää edelle, pää tuetaan "paikoilleen" kehikolla, eli et voi vahingossa liikuttaa päätäsi. Näet peilistä kokoajan ulos putkesta ja kädessäsi hälytysnappi jota voit painaa jos esim. paniikki iskee.
Aina kuvasarjan jälkeen voi hitusen liikkua, joten kyllä siitä selviää. Kerran tauolla sanoin että nenää kutittaa ja pian tuli hoitaja rapsuttamaan nenääni ;).
Mutta mulla oli leggingsit ja pitkähihainen t-paita päällä. Mun pää aseteltiin vaahtomuovimuotilla siten, ettei se päässyt liikkumaan. Korvatulpat ja sitten sellaiset sairaalatyyppiset kuuloketyynyt päälle. Mutta en halunnut musiikkia. Magneettikuvuputki oli ihan tilava, ihan hyvin sinne pääosa mahtui ja jäi vielä puolisenmetriä tilaakin ( uusi kuvauslaite).
Mua kuvattiin n puoli tuntia, sarjoissa, eli pari minuuttia aina suunnastaan. Pystyin keskutelemaan koneen hoitajan kanssa ihan ok koko ajan, välillä tiedusteli mitä kuuluu ja kertoi kuinka monta kuvaussessiota vielä. Itse asiassa rentouduin suuresti kuunnellessani niitä erilaisia ääniä, olo oli kuin uuden musiikin konsertissa:-). lopussa olin melkein hypnoottisessa unessa. Koneenhoitaja sanoi, että se on karkeasti puolet ja puolet: toiset ahdistuu ja toiset melkein nukahtaa sinne:-)
Ihan ok tutkimus mun mielestä, kyllä näistä eri tutkimuksista helpoin ja mielyttävin:-). Mun piti maksaa se itse (kela toki maksoi suurimman osan) joten maksaminen teki ainoastaan kipeää.
Olen ollut melko lyhyessä kuvauksessa, sen ajan pystyi ainakin olemaan liikkumatta, sisäelimiä kuvattiin. Kyllä henkilökunta kertoo miten toimitaan.
Minusta siellä oli tosi viileää, ainakin Jorvin magneettikuvaushuoneessa kesäaikaan.
oli ihan tavalliset vaatteet päällä magneettikuvassa. Kaarituelliset rintaliivit ja farkut sai pitää päällä. Paidassa minulla ei ollut metalliosia.
Siinä putkessa jossa minun pääni kuvattiin, oli jotakin tarroja juuri silmien kohdalla. Lisäksi pystyin näkemään kuvauksen tekijät peilin avulla. En muista miten se peili siellä oli, mutta se oli semmoisessa kulmassa että näki sinne huoneeseen mistä ohjasivat kuvauslaitetta. Kuvaaja myös jutteli minulle kaiuttimen kautta ja antoi väliaikatietoja.
Putkessa kävi pieni ilmavirta, joka helpotti oloa. Ei päässyt tulemaan semmoinen olo että happi loppuu.
Käteen sain paniikkinappulan, josta neuvottiin painamaan jos ei saata olla siellä putkessa tai tulee joku muu hätä.
Pää tuettiin kuvausta varten siten ettei sitä vahingossa pystynyt liikuttamaan. Ei sinun siitä tarvitse olla huolissasi.
Ei ollut paha ollenkaan.
Itse koin ahdistavammaksi selän magneettikuvauksen, jossa putkeen joutui välillä n. kaulaan myöten. Pää edellä putkessa ei jostakin syystä ollut yhtä ahdistavaa.
Hyvin se magneettikuvaus sinulla menee.
Monia muitakin pelottaa se kuvaus ja henkilökunta on hyvin varautunut panikoivien potilaiden varalta. Jos ei muu auta niin pyydä vaikka lääkäriltä rauhoittavaa kuvauksen ajaksi.
saat riisua omat vaatteet pois "pukuhuoneessa", alushousut saa jättää alle mutta rintaliivit metallien takia pois ja omien vaatteiden tilalle saat sairaalavaatteet kuvauksen ajaksi. Pään kuvauksessa ei meikkejä kasvoissa sillä jotkut luomivärit saattavat sisältää metallihippusia. Menet aika syvälle siihen putkeen pää edelle, pää tuetaan "paikoilleen" kehikolla, eli et voi vahingossa liikuttaa päätäsi. Näet peilistä kokoajan ulos putkesta ja kädessäsi hälytysnappi jota voit painaa jos esim. paniikki iskee.
edelliselle rohkaisevista sanoista:)ap
Mulla on kuvattu pää ja kaula useita kertoja, niin magneettikuvalla kuin tietokonetomografilla ja voin sanoa, että ihan miellyttäväähän se on; ei satu mihinkään (paitsi varjoainekatetrin laitto nipistää, tätä ei kaikille tehdä) ja silti noin vaivattomasti saadaan tarkkaa kuvaa kehon sisältä!
Hengittelet vain rauhallisesti ja siten olet paikallasi. Ajattelet muita juttuja. Itse jännitin ekaa kertaa kovasti ja kuvittelin olevani Islannissa jäämerellä laivan kannella. Kone pitää aikamoista mekkalaa ja äänet sopi mielikuvaan hyvin. Ekalla kerralla (kuvaus oli rekassa) siellä oli myös aika kylmä. Mieheni oli mukana ja istui vieressä.
Laita jotkut puuvillaverkkarit + mukava pusero päälle ja riisu rintsikat ja korut ennen kuvausta. Muista myös korvikset pois.
Mulle laitettiin sellanen pääntuki niskan alle sekä pään päälle, jotta pää pysyy paikallaan ja se auttoi rentoutumaan myös. Silmät pidin kiinni, vaikka siinä pääntuessa on peili, josta näkee hoitohenkilökunnan. Lisäksi ne antavat käteen hätäpiipparin, jos tulee paniikki, niin voi painaa siitä.
Varjoaineen kanssa kuvatessa mua on myös pyydetty olemaan hengittämättä aina joissain kohdissa. Tästä kerrotaan korvan kuulokkeeseen ja nämä ovat kestäneet vain muutamia sekunteja.
Siinä laitteessa on se kuvauskohta siinä ympyrässä joka on ulkoreunassa, joten päätä ja kaulaa kuvatessa olen ollut vain sillä syvyydellä laitteessa. Laite muuten liikkuu sulavasti, paitsi kuvatessa etenee sillai hiuksenhienoina nykäyksinä. Enemmän se meteli siinä on häiritsevää. Mulle on laitettu aina kuulokkeet ja sieltä musiikkia, mutta se meteli on niin voimakasta, että musiikkia ei ole oikein kuulunut.
Minusta se on hieno laite, olen nähnyt kuviani neurologilla ja todella tarkkaa ja upeaa kuvaa se ottaa. Mielestäni on etuoikeus asua maassa, jossa saa näin hienoa hoitoa. Tiesitkö, että yksi aivojen kuvaus maksaa noin 1000 euroa.
Mulle ainakin julkinen terveydenhuolto on kustantanut kuvaukset ja niiden ansiosta sain hyvän hoidon ja olen tänä päivänä terve.
Tsemppiä sinulle ja käytä mielikuvitustasi kuvauksessa. Ajattele olevasi jossain muualla ja rentoudu. Hyvin se menee!
mulla kuvattiin pää ja olin siellä putkessa varmaan puoleen vääliin vartaloa saakka. Rintsikat piti riisua, mutta muuten normaali vaatetus.
Jyskytys siellä putkessa oli aika kova ja sain valita haluanko kuunnella musiikki kuulokkeista, itse halusin, ajattelin sesn rauhoittavan.
Alkuun meni ihan hyvin, mutta loppua kohti alkoi ahdistamaan vaikka vakuuttelin itselleni miten typerää se on :D
Mulla on muutenkin paniikkihäiriö taipumusta, että sikäli se ei yllättänyt, mutta selvisin kuitenkin kunnialla loppuun saakka. Niin selviät sinäkin, tsemppiä! :)
mitään housuja tarvi riisua kuin metallit vaan. Eikä siellä ole edes ahdasta. Kuvattiin selkä ja polvet välillä oli pääkin ulkopuolella mutta ei sillä mitenkään ole ahdistavaa.
vauvalla kuvattiin pää. Ei se kovin pitkällä siellä putkessa ollut. Vaatteissa ei saanut olla metalliosia, mutta itselläni oli farkut kun istuin siinä vieressä ja oli ok. Aika mekkalaa se kone piti, mutta ei mielestäni mitenkään paha juttu.
sehän pitää välillä taukoakin se masiina kun siirtyy toiseen kohtaa kyllä siinä saa liikahtaa.
en ihan tiedä miksi en voisi olla liikkumatta. kun ainakin näin oman kokemukseni mukaan jos tiedän etten voi liikkua alkaa heti kutittaa jostain ja tuntuu että jos ei saa raapia tulen hulluksi tai teen sen ihan automaattisesti. Kyllä näin tuttuni sanoi et farkut piti ottaa pois. Ja syyksi sanoi vetskarin. Älkää nyt ihmetelkö miksi sitä ja miksi tätä,vaan kertokaas miten teillä on menny kyseinen toimenpide. En pelkää ääntä vaan sitä et kutittaa niin pirskuleesti ja liikkua ei saa:(
Kävin magneettikuvauksessa raskaana ollessa. Kaikki metalliset pitää huolehtia pois vaatetuksesta. Ei siis kaarituellisia rintaliivejä yms. Muuten normaali vaatetus päällä. Kuulosuojaimet päähän ja putkeen makaamaan. Halutessaan saa kuunnella radiota samalla. Liikkumatta piti olla. Kone tärisytti ja piti omituisia ääniä. Vähän huoletti, miten vauva sen kokee ja alkoikin liikehtiä. Ilmeisesti ei kuitenkaan haitannut kuvien ottamista. Ihan ok kokemus. Nyt vielä yritän saada kuvat itselle, saa nähdä onnistuuko.
Vierailija kirjoitti:
en ihan tiedä miksi en voisi olla liikkumatta. kun ainakin näin oman kokemukseni mukaan jos tiedän etten voi liikkua alkaa heti kutittaa jostain ja tuntuu että jos ei saa raapia tulen hulluksi tai teen sen ihan automaattisesti. Kyllä näin tuttuni sanoi et farkut piti ottaa pois. Ja syyksi sanoi vetskarin. Älkää nyt ihmetelkö miksi sitä ja miksi tätä,vaan kertokaas miten teillä on menny kyseinen toimenpide. En pelkää ääntä vaan sitä et kutittaa niin pirskuleesti ja liikkua ei saa:(
Laita legginsit jalkaan ja ota antihistamiini
Lapseni käy aivokasvaimen takia 3 kk välein ja ei ole mikään ongelma hänelle. Ilmeisedti vain pää menee sinne. Jos pääset uuteen laitteeseen niin ne ei ole enää edes ahdistavia. Kesto puoli tuntia-tunnin. Mistä syystä sinut kuvataan?
Siellä on vaikeata leipoa kakkuja eikä ne ees nää mitään vikoja!
kiittää vielä vastauksista. Kiva kun olette jaksaneet tsempata,kiitos:) Eiköhän se hyvin mene,kai. Lisääkin saa kertoa kokemuksia jos haluaa.ap