Asunnon jako kuolinpesästä, APUA!
Aputtakaa tyhmää. Miten asunto jaetaan lesken ja kahden lapsen kanssa? Onko jako että minä ja minun sisko omistetaan 1/4 molemmat vai 1/4 puoliks? Asuntoa ollaan myymässä ja silloin maksetaan asunnon velat pois ja jako tehdään loppu rahoista mutta mikä osuus tulee minulle? Äiti on sitä mieltä että hän omistaa 3/4 asunnosta. Onko asia näin?
Kommentit (64)
Mitä täällä tämmöiset taliaivot neuvoo. Jos ei ole testamenttia, puoliso ei peri! 50% eli vainajan omaiauus menee rintaperillisille olipa niitä sitten1 tai 5. Leskelle 50% ja lapsille 50%.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2012 klo 18:35"]...koska omaisuus puolitetaan lesken ja vainajan välillä vain, jos vainaja oli rikkaampi. Jos leski on rikkaampi, perilliset perivät vain vainajan osuuden.[/quote]
Kyllä, jos leski on ollut varakkaampi kuin vainaja, hänen ei tarvitse maksaa tasinkoa perillisille.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 11:06"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2012 klo 13:47"]Aputtakaa tyhmää. Miten asunto jaetaan lesken ja kahden lapsen kanssa? Onko jako että minä ja minun sisko omistetaan 1/4 molemmat vai 1/4 puoliks? Asuntoa ollaan myymässä ja silloin maksetaan asunnon velat pois ja jako tehdään loppu rahoista mutta mikä osuus tulee minulle? Äiti on sitä mieltä että hän omistaa 3/4 asunnosta. Onko asia näin? [/quote] Äitisi omistaa puolet asunnosta sekä puolet isäsi osuudesta eli 75%. Eli sinä omistat 12,5% ja siskosi 12,5%.
[/quote]
Siis jos on testametti. Jos vanhemmilla ei ollut testamenttia, äiti omistaa vain puolet.
MIkä siinä on , että ei millään käsitetä sitä asiaa, että LESKI EI PERI, JOS ON LAPSIA. Leskelle EI MENE 50% vainaan omaisuudesta, jos hänellä itselläänkin on jotain omaisuutta. Hän saa puolet yhteenlasketusta avio-oikeuden perusteella, ei perintönä, jos hänen oma osuutensa on pienempi kuin vainajan.
Minäkin haluaisin kysyä, miksi näitä vanhoja nostellaan ja aloittajalta, miten tässä tapauksessa kävi?
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 11:06"][quote author="Vierailija" time="05.08.2012 klo 13:47"]Aputtakaa tyhmää. Miten asunto jaetaan lesken ja kahden lapsen kanssa? Onko jako että minä ja minun sisko omistetaan 1/4 molemmat vai 1/4 puoliks? Asuntoa ollaan myymässä ja silloin maksetaan asunnon velat pois ja jako tehdään loppu rahoista mutta mikä osuus tulee minulle? Äiti on sitä mieltä että hän omistaa 3/4 asunnosta. Onko asia näin?
[/quote]
Äitisi omistaa puolet asunnosta sekä puolet isäsi osuudesta eli 75%. Eli sinä omistat 12,5% ja siskosi 12,5%.
[/quote]
Aaargh! Meillä muuten oli testamentti. Joten ei päde.