Asunnon jako kuolinpesästä, APUA!
Aputtakaa tyhmää. Miten asunto jaetaan lesken ja kahden lapsen kanssa? Onko jako että minä ja minun sisko omistetaan 1/4 molemmat vai 1/4 puoliks? Asuntoa ollaan myymässä ja silloin maksetaan asunnon velat pois ja jako tehdään loppu rahoista mutta mikä osuus tulee minulle? Äiti on sitä mieltä että hän omistaa 3/4 asunnosta. Onko asia näin?
Kommentit (64)
asunnon myyntiin, jolloin äidillä on oikeus asua asunnossa niin kauan kuin elää. Saa olla aika huonot välit äitiinsä, että kieltää asunnon vaihdon.
jonka omistaa vain hän, ei kuolinpesä. Miksi lasten pitäisi rahoittaa äitinsä asunto ja jäädä itse ilman perintöä?
ei yksin äidin.
Miksi lapset on jotenkin huonompiarvoisia kuin leski? Kysehän on nimenomaan perinnöstä joka kuuluu perillisille, ei leskelle. Tuo leskenoikeus kuuluu menneisyyteen. Nykyään on aika paljon enemmän uusperheitä, sitä myöden enemmän perintöriitoja ja suoranainen vääryys kukoistaa.
eikä hallintaoikeus todellakaan ole mitään mennyttä aikaa. Tosi kiva maksaa lainaa ja tinkiä, kuten entiset sukupolvet ovat joutuneet tinkimään, ja sitten saapuvat lapset haaskalle, kun vanha ihminen haluaisi asua rauhassa.
vaan lopusta 50%. Ekana siitä menee 50% äidille ja loppu 25% alkup. kuuluu sitten siskoksille jaettavaksi. Eli äidin osuus on 75 % alkup.
sen 50% asunnosta. Vainajan omaisuuden jakavat hänen perillisensä eli tässä tapauksessa lapset. Leski EI ole perillinen joten hän ei tästä 50% saa mitään. Toki ennen perinnönjakoa pitää tehdä ositus, jossa leski voi saada tasinkoa kuolinpesältä.
asunnon myyntiin, jolloin äidillä on oikeus asua asunnossa niin kauan kuin elää. Saa olla aika huonot välit äitiinsä, että kieltää asunnon vaihdon.
jonka omistaa vain hän, ei kuolinpesä. Miksi lasten pitäisi rahoittaa äitinsä asunto ja jäädä itse ilman perintöä?
ei yksin äidin.
koska lapsille tuosta voi kertyä paljon enemmän kuluja kuin koituu siitä, että äiti hankkii asunnon vain itselleen.
ei yksin äidin.
maksavat sitten anopin asumiskulut, kun tällä ei ole varaa. Muuttamaan ei suostu, kun on saanut haluamansa.
vaan leski ihan itse haluaa muuttaa muualle, mutta ei halua antaa lapsilleen heille kuuluvaa perintöä. Moni leski luulee, että lapset voi jättää perinnöttä kun niin vain sanoo.
Ajatuskin siitä, että mies kuolisi ja lapset kärkkymässä meidän rahoja ja kotia ja selän takana mustamaalavat ja sanovat MUA ahneeksi... Annattepa itsestänne viehättävän vaikutelman.
Sen sijaan ap:n äiti on ottamassa itselleen varallisuutta, jonka isä toivoi jäävän lapsilleen. Jos ap:n isä olisi halunnut vaimonsa perivän, hän olisi tietysti tehnyt testamentin. Nyt ei tehnyt, joten ainoa ahne on äiti.
asuntoon, eikä voinut kuvitellakaan, että lapset haluaisivat viedä katon lesken pään päältä.
Useimmat ovat vastanneet siltä pohjalta, että puolisoilla ei ole ollut mitään muuta omaisuutta kuin yhteinen asunto.
Onko näin?
Jos leskellä on omaa omaisuutta, hän ei ehkä omista edes puolta asunnosta. Missään tapauksessa hän ei ilman testamenttia saa kuin enintään 1/2 asunnosta.
Leski saa joka tapauksessa asua yhteisessä kodissa riippumatta, kuka sen omistaa. Tietenkin itse vastaa myös asumiskuluista.
Miksi lapset on jotenkin huonompiarvoisia kuin leski? Kysehän on nimenomaan perinnöstä joka kuuluu perillisille, ei leskelle. Tuo leskenoikeus kuuluu menneisyyteen. Nykyään on aika paljon enemmän uusperheitä, sitä myöden enemmän perintöriitoja ja suoranainen vääryys kukoistaa.
Isäni kuoli noin vuosi sitten. Ensimmäisestä liitosta on 2 lasta, toisesta ei yhtään. Perunkirjoituksessa selvisi, että isällä oli henkivakuutus varsin huomattavalle summalle, mutta edunsaajana ensimmäinen vaimo eli äitimme. Leski yritti muuttaa tätä vedoten siihen, että vakuutus on tarkoitettu leskelle. Ei auttanut.
Isällä ja vaimollaan oli yhteinen asunto, jonka arvo 200 000 e ja velkaa 100 000 e. Muuta omaisuutta ei oikeastaan ollut. Leski oli sitä mieltä, että omaisuudesta puolet on hänen, mutta velat ovat vain kuolinpesän. Ei onnistunut sekään.
Asunto on nyt kuolinpesän omistuksessa velkoineen kaikkineen, mutta ongelmana on se, että leski ei suostu osallistumaan lainanhoitokuluihin. Hän vetoaa siihen, että ei ole tuloja ja että kuolinpesän täytyy antaa lesken asua kodissaan. Asia on nyt lakimiehillä, ja toivottavasti lopputuloksena saamme myydä asunnon, josta perillisille on tähän asti ollut pelkkiä kuluja.
Useimmat ovat vastanneet siltä pohjalta, että puolisoilla ei ole ollut mitään muuta omaisuutta kuin yhteinen asunto. Onko näin? Jos leskellä on omaa omaisuutta, hän ei ehkä omista edes puolta asunnosta. Missään tapauksessa hän ei ilman testamenttia saa kuin enintään 1/2 asunnosta. Leski saa joka tapauksessa asua yhteisessä kodissa riippumatta, kuka sen omistaa. Tietenkin itse vastaa myös asumiskuluista.
koska omaisuus puolitetaan lesken ja vainajan välillä vain, jos vainaja oli rikkaampi. Jos leski on rikkaampi, perilliset perivät vain vainajan osuuden.
Perillisilläkin on vastuuta asunnon kuluista, esim remonteista, jotka nostavat asunnon arvoa.
Paljon sekavia vastauksia. Äitinne osuus on puolet, mutta puolet hänen maksamistaan lainoista on teidän vastuulla. Mitään vuokrasaamisia teillä ei ole. Ette ole oikeutettuja perimään vuokraa, sillä äidillänne on lesken oikeus asuntoon. Velkojen lyhennys puolestanne saattaa olla teille lahjaveron alaista.
Tyhmä neuvo. Lahjoittelu noin vaan ei onnistu! Siitähän menisi lahjavero! Sen jälkeen lahjan saaja (äiti) kuolee ja siitä menisi taas perintövero. Usko pois, laki on tehty reiluuden periaatteelle, lapset perivät vanhempansa. Kyllä asioista saa puhua ja omastaan huolehtia. Leskellä on oikeus asua jakamattomassa kuolinpesässä, eli siinä puolisoiden yhteisenä kotina käyttämässä asunnossa.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2012 klo 15:11"]
äitisi osuus siis on ollut jo ennen kuolemaa 50%. Isäsi 50% jaetaan puoliksi lesken ja lasten kesken, eli äidillesi 50% isän osuudesta = 25% koko asunnosta ja sinä ja siskosi jaatte sen 25% keskenänne.
äitisi on oikeassa. Muutenhan hän ei olisi saanut mitään perintöä isältäsi.
[/quote]
Ei se ainakaan näin mene, paitsi siinä tilanteessa, että on olemassa testamentti, jos ap:n äiti on testamentinsaajana! Aviopuolisot eivät automaattisesti peri mitään.
Tässä on kuitenkin otettava huomioon lainan maksukin. Parempi kysyä ulkopuoliselta apua, mm. pankki tarjoaa edullisia palveluita. Oikeusteitse riitelyssä menetätte koko perinnön!
Kannattaisko pitää jakaamattomana kuolinpesänä?
Huom! kaikki avioparit. Tehkää keskinäinen omistusoikeustestamentti lausekkeella, että rintaperilliset pidättäytyisivät vaatimasta lakiosaansa lesken eläessä.
Useimma tainakin pitkän liiton avioparit kuitenkin haluavat, että yhdessä kerätty omaisuus pysyy jäljellejäävän hallussa tämän kuolemaan saakka. Lapset ehtivät saada osansa molempien vanhempien kuoltua.
Näin lakimies kehoitti vanhempiamme tekemään. Olimme läsnä testamentin tekotilaisuudessa ja ymmärsimme hyvin lakimiehen ja vanhempiemme tarkoituksen.
Mieheni ja minä teimme itsekin samanlaisen testamentin, vaikka olemme vielä melko nuori lapsiperhe.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2012 klo 13:47"]Aputtakaa tyhmää. Miten asunto jaetaan lesken ja kahden lapsen kanssa? Onko jako että minä ja minun sisko omistetaan 1/4 molemmat vai 1/4 puoliks? Asuntoa ollaan myymässä ja silloin maksetaan asunnon velat pois ja jako tehdään loppu rahoista mutta mikä osuus tulee minulle? Äiti on sitä mieltä että hän omistaa 3/4 asunnosta. Onko asia näin?
[/quote]
Äitisi omistaa puolet asunnosta sekä puolet isäsi osuudesta eli 75%. Eli sinä omistat 12,5% ja siskosi 12,5%.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 11:06"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2012 klo 13:47"]Aputtakaa tyhmää. Miten asunto jaetaan lesken ja kahden lapsen kanssa? Onko jako että minä ja minun sisko omistetaan 1/4 molemmat vai 1/4 puoliks? Asuntoa ollaan myymässä ja silloin maksetaan asunnon velat pois ja jako tehdään loppu rahoista mutta mikä osuus tulee minulle? Äiti on sitä mieltä että hän omistaa 3/4 asunnosta. Onko asia näin? [/quote] Äitisi omistaa puolet asunnosta sekä puolet isäsi osuudesta eli 75%. Eli sinä omistat 12,5% ja siskosi 12,5%.
[/quote]
ei kyllä se 25 rosenttia on
Mutta voihan lapset sijoittaa äidin asuntoon rahaa jolloinka lapset omistavat tietyn osuuden siitä. Kauppakirjassa pitää olla merkintä siitä
asuntoon, eikä voinut kuvitellakaan, että lapset haluaisivat viedä katon lesken pään päältä.