Päiväkotien pakkonukutus tuhoaa perhearjen
Minua on jo pitkään ärsyttänyt 'kansallinen yhteisnäkemys' että lasten pitää nukkua päiväunet päiväkodissa. Syynä lapsen jaksaminen, yhteine rytmi ja mikälie. En ole halunnut omaa lastani (3 v) enää nukutettavan ja olen kohdannut päiväkodissa todellista 'olet huono äiti' asennetta. Ei suoraan mutta viesti on selvä.
Kun lapsi nukkuu päikkärit päiväkodissa tarkoittaa se meillä (ja uskon että monilla muilla) sitä, että illalla lapsi ei nukahda ja kaikkien ilta menee ihan pipariksi. Nyt lomalla kun lapsi ei nuku päikkäreitä niin illat sujuvat todella hyvin; ihanaa yhdessäoloa kahdeksaan ja sitten iltapalan kautta nukkumaan, silmät kiinni yhdeksään mennessä. Meille jää parisuhdeaikaa (ja omaa aikaa) ja kaikkien stressitaso on alhaisempi. Koko perhe voi paremmin.
Nyt stressaa kun ensi viikolla taas saa alkaa väntää nukkumisasiaa rautalangasta (ja ryhmäkurin hengessä kuitenkin häviän väännön).
En yhtään ihmettele, että monissa kodeissa on stressitaso korkealla ja parisuhde tiukilla kun päiväkodit ajavat perheiden illat kaaokseen.
t. isä joka haluaisi itse päättää asioista
Kommentit (167)
"tuhoavat perhearjen". Voi hellanlettas sentään.
Lapsi on osa perhettä. Jos hän valvoo pitempään kuin isi on suunnitellut, isi tekee jotain sen lapsen kanssa. Lapsella on oikeus nukkua kun hän on väsynyt ja viettää aikaa vanhempiensa kanssa iltaisin. Ei sinun oikeutesi "parisuhdeaikaan" kiilaa lapsen oikeuden ohi. Olette nyt perhe ja lapsi on osa suhdettanne.
Voit tietysti ottaa selvää, saisitko lapsen myös iltahoitoon, ettei hän kokonaan tuhoa perhe-elämäänne. Onneksi sait edes päiväkotipaikan, lapsihan voisi tuhota myös urasi. Et ap varmaan edes muista mutta sinä itse hänet halusit osaksi perhettänne. Se ettei sinua enää huvita ei ole lapsen syy.
Olen onnellinen ja elän kokonaisuutena hyvää elämää - myös perheellisenä. Uskon, että osittain siksi, että aktiivisesti pidämme huolta toisistamme ja puolustamme perhettämme; myös pk-nukutuksen kaltaisilta epäkohdilta.
Viestistäsi kuultaa sellainen katkeruus ja ylemmyyden tunne, että mitenhän on oman onnellisuutesi laita? Onneksi se ei minulle kuulu.
Tuntuu että lapsi tarpeineen on sinulle vain riesa joka pitää minimoida että saat nauttia parisuhdeajastasi. Onnea valitsemallasi tiellä. Ei selapsi nukkuisi päiväkodissa ellei tarvitsisi uniaan.
Muutenkin ihmeen uusavutonta porukkaa. Jos ongelma on se, että lapset pitää herättää liian varhain - kuka ne herättää? Menkää myöhemmin töihin - pienten lasten vanhemmilla on oikeus lyhennettyyn työaikaan, joten menkää seitsemän sijasta yhdeksäksi niihin konttoreihinne. Tai palkatkaa hoitaja kotiin niin lapsia ei tarvitse sekoittaa aamukiireisiin. Ärsyttää ihmiset jotka tekevät huonoja valintoja koko perheen kustannuksella ja sitten syyttävät ulkoisia tekijöitä, kuten päiväkotia.
Meidän perheessä on valittu tilapäisesti huonompi tulotaso, jotta voisimme tarjota lapsille lapsuuden josta muistuu mieleen muutakin kuin juokseminen kieli vyön alla päiväkotiin ja isän aamukireys töiden vuoksi. Aivan kaikki voivat tehdä tällaisen valinnan, työelämässä ehtii vanheta sitten kun lapset ovatjo koulussa. Punnitkaa niitä vaihtoehtojanne ja valitkaa oikein niin loppuu se pakkonukutuksen eli teidän itsenne aiheuttama perhehelvetti.
Mutta tietysti jos rahan hankkiminen on tärkeämpää kuin viettää aikaa oman lapsen kanssa niin sille minä en mitään voi.
Muutenkin ihmeen uusavutonta porukkaa. Jos ongelma on se, että lapset pitää herättää liian varhain - kuka ne herättää? Menkää myöhemmin töihin - pienten lasten vanhemmilla on oikeus lyhennettyyn työaikaan, joten menkää seitsemän sijasta yhdeksäksi niihin konttoreihinne.
kaikilla ei ole sellaista työpaikkaa että työaikansa voisi niin vaan valita. Se on hienoa että sinulla ja perheelläsi on mahdollisuus elää missä aikataulussa tahansa, mutta kaikilla ei ole tuota onnea. Et varmaankaan ole ollut pitkään työelämässä kun tuollaisia päästät suustasi, tai sitten olet ollut vaan siellä konttorissa missä voi tulla ja mennä miten vaan.
Minua on jo pitkään ärsyttänyt 'kansallinen yhteisnäkemys' että lasten pitää nukkua päiväunet päi
Me vanhemmat päätämme lapsemme vuorokausirytmistä. Päiähoidolla ei ole oikeutta pakko nukuttaa ketään tai pitää lepäämässä pimeässä huoneessa tuntia jolloin varmasti suurin osa lapsista nukahtaakin vaikka päiväunenen tarvetta ei ole. Laadukas, pitkä ja levollinen yöuni on lapsen kehityksen kannalta äärimmäisen tärkeä.
T: Lastenhoitaja äiti jonka oma lapsi ei nuku päiväunia päivähoidossa minun toiveestani(käskystäni:))) Minä maksan hoidosta ja olen asiakas.
itselleen, missä voi mennä myöhemmin töihin. Pakkoko sitä on lukea joksikin lähäriksi ja on siten pakko mennä aamuvuoroon klo 7.
Elämä on hei valintoja. Tyhjää nillitätte täällä. Lapset voi hoitaa kotonakin jos hoito ei kelpaa.
Muutenkin ihmeen uusavutonta porukkaa. Jos ongelma on se, että lapset pitää herättää liian varhain - kuka ne herättää? Menkää myöhemmin töihin - pienten lasten vanhemmilla on oikeus lyhennettyyn työaikaan, joten menkää seitsemän sijasta yhdeksäksi niihin konttoreihinne.kaikilla ei ole sellaista työpaikkaa että työaikansa voisi niin vaan valita. Se on hienoa että sinulla ja perheelläsi on mahdollisuus elää missä aikataulussa tahansa, mutta kaikilla ei ole tuota onnea. Et varmaankaan ole ollut pitkään työelämässä kun tuollaisia päästät suustasi, tai sitten olet ollut vaan siellä konttorissa missä voi tulla ja mennä miten vaan.
itselleen, missä voi mennä myöhemmin töihin. Pakkoko sitä on lukea joksikin lähäriksi ja on siten pakko mennä aamuvuoroon klo 7.
sopiihan jatkossa, että tulen terveyskeskukseen sitten kun lapset heräävät eikä silloin kun sinun oman mussukkasi lääkäriaika on? Eikä silläkään ole niin väliä mihin aikaan opettaja tulee luokkaan jos sattuu vähän uni maistumaan.
Lapset voi hoitaa kotonakin jos hoito ei kelpaa.
mitä sitä turhaan koskaan mitään laatua vaatimaan, nöyrästi vaan pää polviin.
Päiväunet puhuttavat usein keskustelupalstallamme. Joku ei halua lapsen nukkuvan unia, joku taas ehdottomasti haluaa unet ja joku taas on vain lepäilyn kannalla. Mielipiteet jakautuvat myös viikon kysymyksessämme keväällä 2010: 1/3 vastaajista on sitä mieltä, että jokaisen alle kouluikäisen pitäisi nukkua päivällä ja 2/3 ei laittaisi jokaista lasta päiväunille.Alta löytyvän päiväunikoosteen on laatinut Erityislastentarhanopettaja Kaija Ylioja. Lähteenä käytetty Keijo Tahkokallion ja Erkki Tiusasen luentoja sekä MLL nettisivuja.
Luulisi että pitkä yhtenäinen yöuni olisi se nukkumisen kivijalka jota sitten TÄYDENNÄTTÄISIIN sopivan mittaisilla päiväunilla ?
näissä jutuissa yöunet aina sivuutetaan.
Minä väitän, että jos 4-vee kukkuu kello 23 illalla, on jotain päivärytmissä päin h--ttiä. Ihan oikeesti.
Ja sitte useimmat lapset vaan elää inhimillisten ihmisvanhempien kanssa, jotka tarvii sen oman yöunensa ja puolen tunnin uutiset iltaisin kyetäkseen siihen vanhemman osaansa joten kuten.
On näitä sekopäävanhempia riittävästi suomessa ja huostaanotettavia lapsia, joten vastuullinen vanhempi menee itsekin ajoissa nukkumaan
On näitä sekopäävanhempia riittävästi suomessa ja huostaanotettavia lapsia, joten vastuullinen vanhempi menee itsekin ajoissa nukkumaan
en minäkään tarvitse sitä illan rauhaa siihen että pääsen nussimaan aivoni pihalle miehen kanssa. Vaan ihan vaan nukkumiseen. Ennen kymmentä sänkyyn, nukkumaan.
Itse itkin kolme vuotta, ettei lasta nukutettaisi. Silti sain joka päivä kuulla, miten "lapsi on nukkunut puoli neljään asti. Kaksi tuntia se valvoi, ,mutta nukahti sitten lopulta". Niinpä... Lapsi, joka ei muutoinkaan nuku vuorokaudessa paljoa, nukahti sitten näiden unien ansiosta useasti klo.01 jälkeen yöllä. Ja heräsi monta kertaa ennen heräämistään aamulla - parhaillaan klo.05.
Kyllä oli hienoa käydä töissä ja yrittää olla kiva äitikin siihen kaupan päälle. Ihanaa, kun koulu alkaa!
Kirjoititko minun lapsestani?
Yksi omistani oli juuri tuollainen. Oli kamalaa,kun perheen nuorin lapsi oli se, joka oli viimeisenä hereillä.
Kahden muun kanssa ei ollut mitään ongelmaa. Yksi nukkui niin päivällä kuin illalla, ja toisen päiväkotiaikaan sattui ymmärtäväinen johtaja, joka ei vaatinut nukkumaan.
Olen sitä mieltä, että aamupäiväunet varsinkin aikaisin heräävillä lapsilla ei vie iltaunia. Sen sijaan pakkonukutus myöhään iltapäivällä (kyllä, klo 15 jälkeen on tavattu koko pienen päiväkodin väki henkilökunta mukaanluettuna nukkumasta!) vaikuttaa useimmilla lapsilla iltanukahtamiseen.
Emme me suinkaan LEPOA kyseenalaista. Tottakai lapsi lepoa tarvitsee päivähoidossa.
Mutta miksi ei saa levätä aamupäivällä, jotta ei ole liian väsynyt, vaan pitää nukkua tuntitolkulla pitkälle iltapäivään?
Meidän 4 vuotias nukkuu päivällä jos siihen vaan annetaan mahdollisuus. Voisi nukkua vaikka 3 tuntia putkeen! Ei ole mitään merkitystä että onko oltu kotona vaiko hoidossa niin päiväsaikaan uni meinaa tulla jos on hiljaista ja hämärää. Ja jos lapsen antaa nukkua niin siitä tosiaan seuraa se että uni ei sitten tulekaan illalla/yöllä. Kivahan siinä on sitten pitää lasta hiljaisena puolilta öin kun muiden pitäisi saada nukkua!!! Ja asutaan vielä kerrostalossa jossa ihan kaikki äänet kuuluu joka paikkaan. Jos lapsi ei nuku päivällä niin käy normaaliin aikaan illalla yöunille ja jaksaa sitten aamullakin herätä ihan hyvin. Ei riehu väsymystään illalla vaikka ei olisi nukkunutkaan päikkäreitä.
Kyllähän kuka vaan voi nukahtaa hämärässä ja hiljaisessa paikassa vaikka siihen ei olisikaan tarvetta. Ja sitten ei yöllä uni tulekaan sitten niin millään! Miten tämmönen asia voi olla näin vaikeeta tajuta? Tyhmää porukkaa...
Päiväkodit kun ei sovi pienille lapsille, joiden olisi paljon parempi olla kotonaan rauhallisessa hoidossa. Yksilöllinen hoito pk:ssa on mahdotonta, kun lapsia on paljon ja aikuisia vähän.
On ihan turha luulla, että yksi hoitaja hallitsisi n.12 alle kolme vuotiasta joista osa nukkuu ja osa askartelee ja tekee palapelejä!!! Voi jeesus mitä urpoja aikuisia!!!
Mä en ainakaan ole huomannut, että tässä valitettaisiin alle 3-vuotiaista, vaan nimenomaan niistä yli 3-vuotiasta.
nukkuu päiväunet, koska joutuu heräämään jo ennen kuutta.
ja kyllä! ne lapsen aivot vaan tarvitsevat sen lepohetken, ne jotka muuta väittävät, ovat huonoja vanhempia, ja ajattelevat vain omaa napaansa, eli että saavat lapset heti kotiin tultuaan nukkumaan, ettei tarvitse olla niiden kanssa!
pakkonukutat isoa lasta? Siksikö, että et jaksa sen kanssa olla kun se on hereillä? Surkeita vanhempia tuollaiset, pitäisi ottaa lapset pois sinultakin horolta!
Pakkonukutetaan isoa lasta - päiväkodissako se on parempi? Surkeita hoitajia tuollaiset, jotka eivät ollenkaan ymmärrä olevansa lapsia varten.
Lapissa olen ihmetellyt varsinkin talvella sitä, että päivän ainoa valoisa hetki nukutaan sisällä pimeässä huoneessa. Ulkona ollaan sitten keinovaloissa myöhään iltapäivällä.
Ei kukaan vaadi sitä, että jokaisella lapsella olisi minuutintarkka yksilöllinen uniaika päivähoidossa. Riittäisi vallan hyvin yleinen ja yhtäläinen LEPOAIKA kaikille. Nukkukoon ne, jotka nukkuvat ja toiset saisivat sillä aikaa tehdä jotain hiljaista.
Käytettäis myös kotona?
Niin että ei saisi lasta nukkumaan normaaliin aikaan kotipäivinäkään? Vai mikä tässä olisi ideana?
eivät ole oikeutettuja kahvitaukoihin? Tiesitkö, että monesti työntekijät syövät lounaansa lasten kanssa eli heillä ei ole myöskään ruokatuntia? Oletko sinä valmis tekemään töitä ilman lakisääteisiä taukoja?
Meillä ihan sama juttu. Lapsi ei ole kotona nukkunut päikkäreitä noin kaksivuotiaasta, ei vaan nukahda kotona. Iltaisin nukahtaa hyvin ilman "tappeluita" puoli yhdeksän aikoihin. Nyt kun nukkuu päiväkodissa päikkärit, jotta hoitajat saa kahvitauon, nukkuminen menee pitkälle iltaan, ja aamulla on vaikea herätä.
Ja ymmärtän kyllä että joku tarvitsee unet jos joutuu heräämään aikaisin tai hoitopäivä on pitkä.
Vastasin tuolla jossain aiemmin kuinka omalla lapsellani päiväunet sekoittavat koko rytmin.
Isommat sisarukset menevät tilanteen mukaan nukkumaan koo 20-21 ja aamulla herätys 7-8 aikaan. Kuopus voisi nukkua samassa rytmissä ja yhtenäistä unta tulee näin 10-11 tuntia, näillä unilla lapsi herää aamuisin itse pirteänä, ei tarvitse herättää.
Jos sen sijaan nukkuu päiväkodissa, valvoo n. 23 saakka, on aamulla väsynyt ja kiukkuinen ja herätettävä väkisin. Huomionkipeyttä valvominen ei ole, lapsi on pääsääntöisesti sängyssään hiljaa, uni ei vain tule.
Hoitopäivän pituus on vain n. 6-7 tuntia joten silläkään ei voi pakkonukutusta perustella.
Tälläkin on usein keskustelua siitä minkä ikäisen voi laittaa päivähoitoon. Itse olen vakavasti sitä mieltä, että päivähoidossa ei lasten yksilöllisiä tarpeita juurikaan huomioida. Tasapäistäminen on se miten lapsia hoidetaan, liekö syynä henkilökuntamitoitukset vai vanhat asenteet?
jos kukutaan puolille öin. Ei siellä pk:ssa lepoaika ole kuin kahteen (ei ainakaan missään mistä olen kuullut- kaikki tuttujen päiväkodit ja ne joissa olen ollut keikkalaisena töissä). Ne jotka muutenkaan ei nukahda heti eli nämä ns "pakkonukutetut" eivät kerkiä nukkua korkeintaan kuin tunnin-puolitoista. Aamulla jos herätään aikaisin, kyllä päiväunista huolimatta uni tulee viimeistään yhdeksältä. Älkää antako niiden kukkua!
Mulla on melkein neljävuotias, joka nukkuu joka päivä n. 12.30-13.30 ja illalla on pienemmän siskon kanssa sängyssä kahdeksalta. Pihaustakaan ei kuulu, kun ollaan tehty selväksi että ei saa kuulua ja jos käy puoli yhdeksältä kurkkaamassa niin molemmat on unessa.
Päiväkodissa ei nukuteta väkisellä ketään, koska se on mahdotonta. Jos oma lapsesi nukahtaa sinä aikana, kun siellä levätään yhdessä, ei sille voi paljon mitään. Jos juuri nukahtaneen lapsen herättää väkisin kesken unien, ei siitäkään mitään tule. Ei sinun lastasi voi päästää lepohetkeltä aiemmin kuin muita, koska sitten sieltä haluaa pois kaikki jotka ei vielä nuku ja joukossa saattaa olla sellaisia jotka oikeasti tarvitsevat unensa.
Koitahan kestää ja tee sille murupetterille selväksi, että illat ei ole kukkumista varten.
Sinulla varmaan onkin todella suuri kokemus lapsista, eikö? Kokonaista kahden lapsen verran, niinkö? Ja sillä luulet olevasi pätevä asettumaan toisten pään yläpuolelle ja jakelemaan täällä alentavia "neuvojasi". Tiedoksi sinulle; KAIKKI lapset ovat erilaisia. Mikä pätee yhteen, ei välttämättä päde toiseen. Luulisi aikuisen ihmisen tajuavan sen verran.
Yksi lapsistani on aina ollut vähäuninen. Ei nukkunut vauvanakaan yhdeksää tuntia enempää vuorokaudessa. Lääkärin mukaan ei vain yksinkertaisesti tarvitse enempää unta. Lapsi jätti itse päiväunet pois kaksivuotiaana (olivat n.20-30min.).
Päiväkotiaika oli meilläkin ongelmallinen juuri nuiden päiväunien pakkonukkumisen vuoksi. Meillä ei mieheni kanssa muutenkaan ole normaalisti omaa aikaa, koska itse on mentävä nukkumaan lasten kanssa samaan aikaan, koska tarvitsen sen 8 tuntia pätkittäistä untani. Mutta kun lasta pidettiin se vajaa kaksi tuntia päiväkodin pimeässä huoneessa hiljaa paikallaan, niin nukahtihan se välillä. Tällöin kierre oli valmis; koska päivällä oli nukuttu, viivästytti se yöunen tuloa n. neljä tuntia. Lapsi kyllä vietiin ajoissa sänkyyn, mutta useiden tuntien odottelun jälkeen hänelle tuli aina itku, että miksi uni ei tule. Lapsi ja vanhemmat (lähinnä minä) sitten valvoivat n. yhteen asti yöllä ja aamulla kun kello soi ennen kuutta, kukaan ei olisi jaksanut nousta ylös. Ja väkisin ylös revitty lapsi nukahti tietenkin päiväkodissa päiväunille, koska oli nukkunut yöllä vain viisi tuntia.
Hoitajat yrittivät perustella minullekin miten tärkeätä lapsen on saada nukkua, koska hän selvästi vielä tarvitsee päiväunet. Kuitenkin normaalisti iloisesta ja sosiaalisesta lapsestamme oli tullut itkuinen ja arka. Otin aiheen keskusteluun päiväkodissa ja kun minulle alettiin perustella päiväunien tarpeellisuutta lapselle, sanoin aika napakasti tietäväni tasan tarkkaan unen merkityksen lapsen kehitykselle ja tietäväni myös sen, että yöuni on tärkeämpää kuin päiväunet. Kerroin myös mitä se vaikuttaa koko perheeseemme. Meillä ei ennenkään ollut omaa aikaa, mutta vanhemmat eivät enää kohta jaksaisi hoitaa päivittäisiä velvollisuuksiaan. Lastenhoitaja ymmärsi tässä vaiheessa pointtini täysin ja myönsi kyseessä olevan resurssipulan, mutta että he koittaisivat saada asian järjestymään jotenkin.
Asia hoidettiin sitten niin, että lapsen annettiin nukkua vähän aikaa ja herätettiin sitten uniltaan. Tämä auttoi. Pian lapsi saatiin ajoissa (klo 22.) nukkumaan ja vähitellen hän ei enää nukahtanut päiväkodissakaan ja pääsi piirtelemään ym. tunnin odottelun jälkeen. Meidän ongelmat loppuivat siihen.
nukkuu päiväunet, koska joutuu heräämään jo ennen kuutta.
ja kyllä! ne lapsen aivot vaan tarvitsevat sen lepohetken, ne jotka muuta väittävät, ovat huonoja vanhempia, ja ajattelevat vain omaa napaansa, eli että saavat lapset heti kotiin tultuaan nukkumaan, ettei tarvitse olla niiden kanssa!
meillä oli aikoinaan näin:
vaihtoehto a (lapsi pakkonukutettiin päiväkodissa):
- herätys aamulla 7-8 välillä, sikeästä unesta väkisin
- lapsi väsynyt aamupäivän päiväkodissa, nukkuu pari tuntia
- illalla kotona uni ei tule, valvoo sängyssään klo 23 asti, jolloin on taas aamulla väsynyt
vaihtoehto b (ei pakkonukuteta vaan kuuntelee sadun ja rauhoittuu, menee sitten leikkimään)
- herää aamulla itse, ilman herätystä, on hyväntuulinen ja pirte
- aamupäivä menee päiväkodissa hyvin, ei väsykiukkuamista tms.
- illalla nukahtaa klo 20 aikaan omaan sänkyyn, herää aamulla pirteänä
Kumpi mahtaisi olla lapselle parempi vaihtoehto? Eipä tarvitse kovin ihmeellisiä älynlahjoja omata, jotta tajuaa, että riittävä lepo ja uni ovat lapselle tärkeitä (eli se vaihtoehto b).
Ja todettakoon, ettei kyse ole vanhempien itsekkyydestä, tuo lapsonen meni joka ilta sänkyyn hieman ennen klo 20, pakkonukutuspäivinä vain lauleli sängyssään sen 3 tuntia kun uni ei vain tullut, vanhemmat saivat kyllä leponsa siitä huolimatta :)
Onneksi meillä päiväkodin henkilökunta itsekin tajusi pakkonukuttamisen typeryyden ja arki sekä kotona että päiväkodissa helpottui kun lapsi ei ollut enää väsynyt vaan sai riittävästi lepoa vuorokauden aikana.
Ja mennyt aikamuoto siksi, että kyseinen lapsi on ollut jo vuosia koululainen.
eivät ole oikeutettuja kahvitaukoihin? Tiesitkö, että monesti työntekijät syövät lounaansa lasten kanssa eli heillä ei ole myöskään ruokatuntia? Oletko sinä valmis tekemään töitä ilman lakisääteisiä taukoja?
Meillä ihan sama juttu. Lapsi ei ole kotona nukkunut päikkäreitä noin kaksivuotiaasta, ei vaan nukahda kotona. Iltaisin nukahtaa hyvin ilman "tappeluita" puoli yhdeksän aikoihin. Nyt kun nukkuu päiväkodissa päikkärit, jotta hoitajat saa kahvitauon, nukkuminen menee pitkälle iltaan, ja aamulla on vaikea herätä.
minulla ei ole koskaan ruokatuntia, syön päivittäin oppilaiden kanssa (=valvontavastuu). Mitään lakisääteisiä kahvitaukojakaan emme tunne, jossain välissä ehtii kahvikupposen juomaan jos hyvä tuuri sattuu.
terveiset koulumaailmasta
ja päiväkodin päivän sujuvuus vaatii, että lapsen nukkuvat tai ovat kokous- ja suunnitteluajan ainakin jossain "parkissa". Nukkuu lapsi mihin aikaan tahansa, se on jommalle kummalle aikuisryhmälle hankalaa.
Väsynyt lapsi hoidossa on kamalaa, pirteä lapsi liian myöhään illalla on kamalaa sekin.
En keksi muuta ratkaisua kuin että päiväkoteihin lisää henkilökuntaa, jotta lapsilla on mahdollisuus rauhalliseen lepoon ja rauhoittumiseen pienryhmissä. Se vaatii rahaa, ovatkohan vanhemmat halukkaita maksamaan tästä lisää veroja tai päivähoitomaksuja?