Kauanko kestää kutoa villasukat?
Siis ihan perusmalli jostain Novitan sukkalangasta? Saako tavallinen kutoja viikossa kaksi sukkaa ja himokutoja sukan per ilta?
Kommentit (58)
Minä olen aloittelija.Neulonnperusraita sukkia ja yksi sukka kuukaudessa.Mutta en tee niitä joka päivä vaan silloon tällöön jaksaa.Eikä millään tavalla liity laiskuteen, saattaa olla myös muuta tekrmistä.
Vierailija kirjoitti:
Kangaspuillako meinasit kutoa? Puikoilla neulotaan kangaspuilla kudotaan.
Milloinkahan menisi tajuntaan, että eri puolilla Suomea on erilaisia ilmaisuja sukan tekemiseen? Aina on joku, joka luulee oman tapansa olevan se ehdottomasti ainoa oikea ilmaisu. Tai sitten vaan on riidanhaluinen ihminen, jonka on pakko saada ruikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu langan paksuudesta - mitä paksummat puikot, sen nopeampi ja päinvastoin. Onko naisten vai miesten villasukat. Ja langan värikin vaikuttaa, onko vaalea vai musta, varren pituus, puikkojen materiaali jne.
Eilen illalla aloitin miesten villasukat ohuesta villalangasta (puikot 2,5) ja sain neulottua vain varren eli pari iltaa menee yhden sukan neulomiseen, kun lanka on vielä mustaa. Ja satoja sukkia on tullut neulottua vuosien aikana.
Joskus olen neulonut yhden sukan jopa illassa, mutta silloin on ollut paksu lanka ja puikot. Minusta sukan varren pituus on merkittävin, sillä se on usein ikävin ja hitain työvaihe (oikein-nurin).
Miten se väri muka vaikuttaa siihen kuinka nopeasti valmistuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu langan paksuudesta - mitä paksummat puikot, sen nopeampi ja päinvastoin. Onko naisten vai miesten villasukat. Ja langan värikin vaikuttaa, onko vaalea vai musta, varren pituus, puikkojen materiaali jne.
Eilen illalla aloitin miesten villasukat ohuesta villalangasta (puikot 2,5) ja sain neulottua vain varren eli pari iltaa menee yhden sukan neulomiseen, kun lanka on vielä mustaa. Ja satoja sukkia on tullut neulottua vuosien aikana.
Joskus olen neulonut yhden sukan jopa illassa, mutta silloin on ollut paksu lanka ja puikot. Minusta sukan varren pituus on merkittävin, sillä se on usein ikävin ja hitain työvaihe (oikein-nurin).
Vaaleasta langasta näkee helposti, onko tullut virheitä ja pitääkö purkaa. Tummemmalla langalla virheitä ei välttämättä huomaa heti. Joskus purkaminen ja uudelleen neulominen on sitten ison työn takana.
itse neulon yhden 42-43 koon sukan noin kuudessa tunnissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaaleasta langasta näkee helposti, onko tullut virheitä ja pitääkö purkaa. Tummemmalla langalla virheitä ei välttämättä huomaa heti. Joskus purkaminen ja uudelleen neulominen on sitten ison työn takana.
itse neulon yhden 42-43 koon sukan noin kuudessa tunnissa.
Ja yleensä en neulo koko vartta joustinneuleella, vaan vain 10 sentin pätkät alkuun ja ennen kantapäätä. Nopeuttaa hommaa jonkin verran, jos tekee paljon sukkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
itse neulon yhden 42-43 koon sukan noin kuudessa tunnissa.Ja yleensä en neulo koko vartta joustinneuleella, vaan vain 10 sentin pätkät alkuun ja ennen kantapäätä. Nopeuttaa hommaa jonkin verran, jos tekee paljon sukkia.
Korjaan 10 kerroksen pätkät.🤭
Itse aloitin koulussa -70 luvulla. En ole vielä saanut valmiiksi. Eli suht pitkään voi mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim musta on tosi hidas kutoa, näkee huonosti silmukat. Oppikoulussa kudoin villapaidan mustasta langasta, oli tuskaa...
MV?
Ilmastonlämpeneminen nyt.
Kudo mitä kudot.
Laskin kerran huvikseni että yhteen koon 45 sukkaan meni mulla 7,5 tuntia. Eli yksi työpäivä 🙂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaat syyn, kun saat tarpeeksi ikää.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä tajua, miten sukan VÄRI vaikuttaa kutomisnopeuteen.
Mustalla värillä on ikävämpi neuloa,sen verran vaikuttaa.
Neulon sukkaparin noin 12 tunnissa,eli kaksi tai kolme iltaa. Molemmat yhtaikaa,omilla paikoillaan.
Vierailija kirjoitti:
Neulon sukkaparin noin 12 tunnissa,eli kaksi tai kolme iltaa. Molemmat yhtaikaa,omilla paikoillaan.
MIkä sun dg on?
Vierailija kirjoitti:
Viikossa - kukaan ei neulo koko päivää.
Väärin. Kyllä AV-hullut tekee mitä lystää.
Riippuu sukkien mallista ja neulojan kokemuksesta. Perusvillasukat yksivärisenä? Multa menee iltaan, kahteen jos en pidä kiirettä. Kirjoneuletta/pitsiä/tms? Noin viikko. Sitä nopeampaa, mitä vähemmän tarvitsee ajatella ja laskea silmukoita
Tänään kudoin pitkät perusvillasukat, 7 veljestä langasta päivässä. Olen flunssassa, katselin sarjoja ja kudoin.