Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kauanko kestää kutoa villasukat?

Vierailija
05.08.2012 |

Siis ihan perusmalli jostain Novitan sukkalangasta? Saako tavallinen kutoja viikossa kaksi sukkaa ja himokutoja sukan per ilta?

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme teams palaveria meni eli 6,5h.

Vierailija
22/58 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian kauan. Olisi kiva neuloa sukat itse, mutta kärsivällisyys ei millään riitä. Ostan siksi villasukat toisten neulomina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu langan paksuudesta, puikkojen paksuudesta, käsialasta, mallista, sukkien koosta ja monesta muustakin asiasta.

Paksulla langalla löysää neuloen ei mene kauaa. Ohuella langalla napakkaa neuloe menee huomattavasti kauemmin, mutta tulee kestävämpää.

Ei se ole nopeuslaji.

Vierailija
24/58 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu langan paksuudesta, puikkojen paksuudesta, käsialasta, mallista, sukkien koosta ja monesta muustakin asiasta.

Paksulla langalla löysää neuloen ei mene kauaa. Ohuella langalla napakkaa neuloe menee huomattavasti kauemmin, mutta tulee kestävämpää.

Ei se ole nopeuslaji.

Samaa ajattelin kirjoittaa, parempi tehdä hitaammin ja hyvin kuin nopeasti ja vähän sinne päin.

Vierailija
25/58 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauanko kestää neuloa sukkapari jos on aloittelija ja montako tuntia siihen kuluu?

Vierailija
26/58 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukka per ilta (n. 4h). En ole mikään nopein kutoja.

Vierailija
27/58 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyisikö hyvä ohje, en ole ikinä neulonut sukkia. En edes osaa oikein - nurin, tiedän kyllä miltä se näyttää valmiina.

Vierailija
28/58 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on toisen sukan syndrooma. Eka valmistuu yhdessä päivässä mutta toisen sukan aloitus tökkii. Mut sit kun sen saa puikoille niin kyllä se siitä taas sujuu.

Vierailija
29/58 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kangaspuillako meinasit kutoa? Puikoilla neulotaan kangaspuilla kudotaan.

Älä viisastelee.

Mulla on koulun käsityökirja 80-luvulta, jossa mainitaan että puikoilla voidaan neuloa tai kutoa.

Vierailija
30/58 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

mää alootin sukkien tekemisen 12.7.2002 ja nyt on 11.3.2023 eikä oo vieläkään sukat valmiina

Vierailija
31/58 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu langan vahvuudesta sukan koosta ja varren pituudesta sekä siitä montako tuntia voi neuloa/ pv

Venla , naisten sukat puolisääreen noin 4 päivää

Nalle ,päivän vähemmän

7 veljestä, sukka per päivä

Isoveli , sukkapari päivässä.

Vierailija
32/58 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä viisastelee.

Mulla on koulun käsityökirja 80-luvulta, jossa mainitaan että puikoilla voidaan neuloa tai kutoa.

Länsi-Suomessa kudotaan tai tikutaan sukat.

Muualla kutominen tapahtuu kangaspuilla ja neulominen puikoilla.

Vierailija
33/58 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villasukkia ei ole kukaan vielä onnistunut kutomaan. Niitä neulotaan. Mattoja kudotaan kangaspuilla.

Vierailija
34/58 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä viisastelee.

Länsi-Suomessa kudotaan tai tikutaan sukat.

Muualla kutominen tapahtuu kangaspuilla ja neulominen puikoilla.

Mun itäsuomalainen äitini aina kutoi sukat. Osasi myös kutoa mattoja.

Vierailija
35/58 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun äiti neuloo sukkaparin illassa.

Mulla menee samaan pari päivää.

Mun tyttö väkertää niitä monta viikkoa.

Veikkaisin, että laiska kutoja saisi aikaiseksi sukkaparin viikossa, jos tekee joka päivä vähän.

Itse vihaan tehdä vartta, mutta kantalapusta eteenpäin sukan neulominen on silkkaa nautintoa.

Ai niin, tuo varren pituus on myös ratkaiseva. Lyhyt vartisen kotisukan tekee tietenkin nopeammin kuin polveen ulottuvan saapassukan.

Seisemän veljestä -vahvuisesta langasta neulon.

Vai että laiska kutoja sillä laiskalla kutojalla voi olla elämässään muutakin tekemistä ja muita velvollisuuksia kuin sukat ettei se ihan laiskuudesta ole kiinni.

Vierailija
36/58 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee noin 6h koon 40 villasukkaparin tekemiseen (normaalimittaiset varret). Olen 47v ja kutonut hyvin paljon.

Vierailija
37/58 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on toisen sukan syndrooma. Eka valmistuu yhdessä päivässä mutta toisen sukan aloitus tökkii. Mut sit kun sen saa puikoille niin kyllä se siitä taas sujuu.

Mä ratkaisin tämän ongelman neulomalla molemmat sukat yhtäaikaisesti pitkillä pyöröpuikoilla. Siinä on siis samalla pyöröpuikolla ne molemmat sukat ja niitä tehdään vuorotellen kerros molempia. Ihan tosi tosi nopeeta, kunhan saan ekat pri harjoitussukkaparia tuolla tekniikalla tehtyä.

Vierailija
38/58 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kyllä. 2 viikkoa vähintään, vaikka en ole laiska. Mutta ranne ja peukut tulehtuu herkäsi, joten päivässä neulomista korkeintaan 3 tuntia.

Vierailija
39/58 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nopea neuloja saa yhdessä päivässä villasukan (ehkä jopa parin). Ei-niin-usein neulova ohjetta lukeva ehkä sitten viikossa yhden sukan tai parin riippuen siitä, kuinka paljon aikaa on käytettävissä per päivä. Mulla sitten todellisuudessa kestää usein kuukausi yhdessä sukassa, kun jään jumiin johonkin tylsään tai rasittavaan kohtaan. Toinen sukka saattaa sitten valmistua parissa päivässä.

Vierailija
40/58 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee tunti per vaihe: tunti varteen (noin 40-50 krs) tunti kantapäähän ja sen kavennuksiin, tunti jalkaterään ja tunti kärkikavennuksiin ja seuraavan sukan aloittamiseen... (tai lankojen päättelyyn sukkaparista) - sisältäen kaiken lankojen kanssa taistelun. Neljä tuntia per sukka siis. Tiedän tämän tarkalleen, koska kuljen paljon junalla, jossa se istumisaika on tunnin verran (matka-aika vähän pidempi, mutta siitä lähtee tietenkin pois paikan etsimiset ja takin riisumiset ja työn kaivaminen repusta/laitto sinne takaisin). Tämä pätee, kun lanka on 7 veljestä- paksuista ja neulepinta on korkeintaan yksinkertaista pitsiä/valepalmikkoa, tai kahden värin kuviota. Tai raitaa, tietenkin. Ja jos sukka on inhimillisen kokoinen, kerran tein kaverin mielelle kokoa 62 sukkia, ja täytyy sanoa, että siinä sai kaiken toivon heittää matkan varrella yhden puikollisen kanssakin.

Paksummasta langasta tulee toki nopeammin, mutta siinäkin on rajansa, liian paksu lanka ja puikot ovat hankalampia käsitellä. Ennätykseni on varmaan veljelle tehty sukkapari jouluaattoaamuna. Isoveljestä, vaikka onkin pikkuveli.