Muiden suhtautuminen suureen painonpudotukseen
Mielipiteitä kaipaisin seuraavasta. Eli olen laihduttanut pikkasen reilu puolen vuoden aikana himpan yli 20 kg. Lähtöpaino oli 92 eli todellakin ylipainoinen ja nyt painan n. 71,5. Pituus 168 cm. Nyt siis alan olemaan normaalipainon ylärajoilla, mutta läskiä löytyy edelleen ja aioinkin tiputtaa vielä n. 6-7 kg ja kiinteyttää.
No, nyt on alkanut tulemaan ihme kommenttia esim. työkavereilta, miehen sukulaisilta, että älä laihduta enenpää, olet kohta anorektinen (haloo!) yms. Että olet paremman näköinen kun olet hiukan pyöreämpi (täh!!) ja sen semmoista. Miehen äiti totesi, kun näki minut pitkästä aikaa, että oletko ollut sairas.. kerroin että olen laihduttanut tarkoituksella, niin totesi, että olet varmaan nähnyt nälkää..
Olenkin miettinyt, että mikä vittu näitä kommentoijia vaivaa?? Olen elämäni kunnossa, jaksan liikkua, syön terveellisesti ja todellakin välillä herkuttelen, ihanat vaatteet mahtuvat päälle, vireystila on todella hyvä yms.
Miksi kukaan ei huomauttanut mulle silloin, kun lihoin liki 30 kilon ylipainoon? Kun vaatteet puristi, isot farkut ja mustat tunikat oli ainoita vaaatteita mitä käytin ja makkarat tursus. Miksi kukaan ei sanonut, että hyvä ihminen lopeta toi syöminen! 100 kg läheni uhkaavasti.
Nyt kun olen suht hyvässä kuosissa ja näytän ihan hyvältä, niin johan mulle sanotaan kommentoidaan mitä ihmeellisempiä juttuja! Kommentteja ihmiset? Onko kohtalotovereita?
Kommentit (11)
Voi olla, että iso painon pudotus on kaventanut esim. kasvojasi suhteettomasti ja saatat hetkellisesti näyttääkin hiukan "sairaalle", mutta kun maltat treenata itsellesi lihaksia ja tasapainoilla painon kanssa, niin kroppa tasoittuu ja näytät aina vaan paremmalle. Onnittelut joka tapauksessa hienosta saavutuksesta. Itselläni samat alkulukemat ja suht sama pituus, mutta matkaa on normaalipainoon vielä ainakin 15 kg, painan nyt 83, kesän aikana tuli vähän takapakkia (+ 2kg), mutta nyt olen päättänyt taas jatkaa projektia.
itse ainakin koin nuo mairittelevat kommentit äärimmäisen kiusallisena. Tuli vähän sellainen fiilis, että minkälainen tankki sitten aikaisemmin olin.
Olisin pitänyt kohteliaana hieman maltillisempaa ihmettelyä. En mä nyt NIIN paha ollu 30 kiloa sittenkään.
ihmisille se "pieni pyöreys" on vaan paljo sopivampaa ku tikkulaihuus, ehkä heidän mielestään näytät juuri nyt hyvältä! uskoisin ettei kukaan kehtaa kauheesti toisten painoa (ja sen nousua) ottaa puheeksi. mutta laihdutus saa ihmiset kyllä puhumaan. tee kuten parhaaksi näet, jotkut voivat myös olla vain kateellisia eivätkä osaa olla iloisia puolestasi!
vaan tuntuu, että onko ylipainoisena jotenkin helpompaa olla, siis onko se jotenkin hyvksyttävämpää että makkarat rollottaa paidan alla ja leat ja allit hyllyy? Sitten jos on terveellisesti ja urheillen laihtuu, niin alkaa ihmettely.. No joo, todentotta teen just niin kuin itse haluan, mutta aloin vaan pohtiin asiaa noiden moninaisten kommenttejen jälkeen. Onneks sentään kaverit on kehuneet hoikistunutta ulkonäköä :)
ja tullu siihen tulokseen, että varsinkin ne kommentoijat jotka ite on myös pyöreempiä, nii ne kadehtii kun toinen on onnistunu laihduttaan ja ite ei saanu itteensä niskasta kiinni!
normaalipainoiset ja fyysisesti hyvässä kunnossa olevat ihmiset on mulle kommentoinu paljon enemmän oikeesti kehuen ja tsempanneet.
Ymmärrän silti mitä läheisesi tarkoittavat. Heille kestää aikaa tottua uuteen painoosi. Muakin ärsytti aluksi, kun mies laihtui. Hän näytti niin kuivuneelta ja vanhalta.
Olen laihtunut nyt reilussa vuodessa 35 kiloa ja saan nykyään myös usein kuulla noita kommentteja. Kuulemma näytän anorektikolta, kun olen normaalipainon ylärajalla tällä hetkellä. No kiitos, en ole kyllä koskaan halunnuy näyttää anorektikolta... Mutta kai se on vain se, kun ihmiset ovat tottuneet siihen pyöreämpään ja pehmeämpään olemukseeni, niin ehkä niiden silmissä näytänkin nyt hirmulaihalta. Jokatapauksessa kaikenlainen kommentointi painoon liittyen on minusta epäkohteliasta, oli se sitten laihtumisesta tai lihomisesta. Varsinkin se raivostuttaa, kun joku tulee sanomaan, että älä nyt enää enempää laihduta, jumantsukka, enköhän minä itse päätä omasta kropastani ainakin niin kauan kuin pysyn normaalin painoindeksin sisällä. Eritoten kun nämä kommentoijat ovat useimmiten minua hoikempia...
Ekana onnittelut painonpudotuksesta.
Lyhyessä ajassa uudesta painostasi tulee sinun normi eikä ihmiset enää huomaa tai muista eroa aikaisempaan. Ei ne kommentoijat sitä pahalla tarkoita, silloin kun laihduttaa se vie helposti koko huomion siinä on kiinni sata staprosenttisesti. Sitä on herkkä kaikkien katseille ja sanomisille, ja helposti myös ylitulkitsee niitä. Kyllähän ihmiset kommentoivat, kun näkyvämuutos on tapahtunut, ja musta se on ok. parempi kuin se että ollaan vaan hiljaa ihan kuin ei huomattaisi ollenkaan.
Kun isältäni amputoitiin jalka, niin alkuvaiheessa ennen proteesia, yllättävän moni tuttava esitti ns. 'sokeaa'. piti katseen kasvoissa ja oli kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Eikä ihmiset sitä ilkeyttään tehneet, ne ei vain tienneet mitenpäin olisivat olleet.
Kyllä sinä ap. olet varmaan itsekin joskus möläytellyt asioita etkä ole edes huomannut luokanneesi toista, semmoista se kommunikointi välillä on.
Sit ymmärtäisin kommentit, jos alkaisn oleen oikeasti alipainoinen! No täytyy vaan antaa kärkevää palautetetta noille kommentaattoreille. Niin ja toi kans muuten ottaa aivoon, että jos laihduttaa niin pakosti näkee muka nälkää. Hah!
ymmärrän kyllä pienen möläytyksen, mutta kun ihan päivittemällä päivitellään mun ulkonäköä päin naamaa, niin kyllä se vituttaan laittaa. Tottakai saa kommentoida, mut semmonen että tullaan sanoon, että ootko sairas tms. niin ei se ole enää möläyttelyä ja ei tunnu kivalta. Tai aletaan painokkaasti tolkuttaan, että en saa laihduttaa enään, niin luetaanko se möläytykseksi? Ei.
Itsekin saman kokeneena. Ensi kerralla laihduttaessani aion tokaista ilkeämielinen virne kasvoilla, että "kiitos mielipiteestäsi" tai jotain, että tekispä hyvää sullekin, jos kommentoijalla itsellään on ylimääräistä painolastia. Naurettavaa kommentoida toisen painoa oli sitten lihonnut tai laihtunut jonkun mielestä liikaa - ellei kyseessä ole oikeasti sairas ihminen (anorektikko).