Kuinka monella on ollut Kirsi Kunnaksen tiitiäisen satupuu-runokirja?
Äitini luki sitä minulle kun olin ihan pikkuinen (-70 luvun lopulla). Osasin kaikki runot ulkoa ja tunteellinen siili sai minut aina itkemään. No vuosien saatossa kirja hävisi johonkin, kunnes siskoni löysi sen kirjakaupasta. Olin todella iloisesti yllättynyt, kun huomasin, että kirjaa painetaan yhä. Kirja on tällä hetkellä tyttäreni yksi lempikirjoista.
Kommentit (17)
Tää on mun suosikki runo:
Muusa ja Ruusa
Muusa ja Ruusa iloiset possut,
jalassa vaaleanpunaiset tossut ja
rusetti saparossa.
Muusa ja Ruusa nöffeli nöf nöf ja
prinsessainen Töffeli töf töf ja
kuningas Barbarossa
asuivat kartanossa.
Muusa ja Ruusa iloiset possut
antoivat prinsessan jalkaan tossut ja
rusetin saparosta.
Muusa ja Ruusa prinsessaista
neuvoivat syömään kaukalosta ja
prinsessa Töffeli töf töf
nauroi: nöffeli nöf nöf.
Muusa ja Ruusa iloiset possut
antoivat kuninkaan jalkaan tossut ja
rusetin saparosta.
Muusa ja Ruusa kuningasta
neuvoivat syömään kaukalosta,
vaan kuningas Barbarossa huusi:
possali possa!
Possali possa possali possa!
Vihainen kuningas Barbarossa ja
rusetti saparossa!
Ja sian korvat ja sian kärsä ja
sorkat läävän lammikossa!
Niin kuningas possuksi muuttui,
koska leikistä suuttui.
Esikoinen sai lahjaksi 12v sitten ja olen sitä lukenut kaikille viidelle lapselleni..ihana kirja.
Aa aa lapsoseni saa jotenkin palan kurkkuun..
Meillä on suosikki Jaakko Vaakko vanha vesirotta. Monta rauhoittumistilannetta on pelastanut se kun osaa runoja ulkoa. Mä olen yhden Helsinki-Ansterdam -lennon viihdyttämyt 2-vuotiasta kertomalla ulkomuistista lastenrunoja. Takana istui joku eläkkeelle jäänyt äidinkielenopettaja, joka oli ihan fiiliksissä. Aikaa kulunut, niin nykyinen repertuaari on pienempi, mutta paljon apua ja iloa on ollut noista.
Olen syntynyt 1961.
Kummitätini oli opettaja ja taiteilija, teki itsekin kirjoja. Vasta aikuisena ymmärsin, miten paljon opin häneltä kulttuurista lapsena. Olen maalaislapsi, jonka vanhemmilla ei ollut aikaa "hömpötyksiin".
kai tiedätte keiden äiti Kirsi Kunnas on?
Rakastin sitä kirjaa! Olen syntynyt -65 mutta kirja oli 50-luvulla syntyneen siskoni peruja. Muutama vuosi sitten minäkin törmäsin tuohon teokseen kirjakaupassa ja yllätyin todella paljon! Kirjan kanttakaan ei ollut muutettu, ostin sen ihan onnessani :)
Juu, tiedetään toki! Syrjän poikien äitipä hyvinkin. Häneltä varmaan ne Eppujen sanoitusten runogeenit on peritty.
mulla oli pienenä 70-luvulla syntyneen veljeni kirja kovassa käytössä, itse oon 80-luvun lapsi. Nyt löytyy sama kirja uudempana painoksena oman lapsen hyllystä. Piipoo oli mun suosikki.
on yhä tallella. Olen syntynyt v.1980.
Riimittely on yhtä nerokasta myös pojillaan!
tuo esimerkkiruno oli aika outo.. Ovatko muut runot parempia? Tenavissa oli lainattu Vaakku Vesirottaa, eikä sekään oikein iskenyt.
Lapsena sen sain ja on siitä ollut iloa omillekin lapsille
vaikka kirja ei olekaan omasta lapsuudesta tuttu.
syntynyt 1975.
Kirja on yhä tallella.
Lapset sai lahjaksi oman version.