rippijuhlat, 60 vierasta ja ruokatarjoilu- miksi ihmeessä?
Ihan kuin häät? Mikä saavutus ripillepääsy on? Menee kyllä ihan överiksi minun mielestäni. Voileipäkakkukahvit lähimpien kesken tulee olemaan meidän tyyli.
Kommentit (48)
Meilläkin tulee ihan lähipiiristä helposti se kolmisenkymmentä ja jos kaikki tädit/sedät ja serkut pyytää niin kuuskyt on helposti kasassa. Onneksi ekoihin rippijuhliin on vielä 5v aikaa =D
oli vieraita 40, isovanhemmat, kummit ja molempien sisarusten perheet eli siis lähisuku. Mutta kun alkaa olla noita vävy- ja miniäkokelaitakin, niin luku nousi 40:een.
Meillä oli ruokatarjoilu, kuuluu suvun perinteeseen, koska osa vieraista tulee kaukaa, kirkko alkaa jo 10.00 ja kun kumminkin keitettäisiin itselle, niin sit keitetään kaikille. Ei tarvitse mennä kenenkään Heselle syömään kotimatkalla.
Ja rahastuksesta mieleen, että kummit ja isovanhemmat muistivat lahjalla...
pidetään juhlia aina tuohon malliin. Suku on hajallaan ja moni jo toinen jalka haudassa. On mukava kun on joku juhla ja voi kutsua kaikki koolle, ei meidän suvussa muuten oikein tavata, vanhoja ihmisiä kun ovat eivätkä aja autoa. Mielellään kaikki aina tulevat, jos kynnelle kykenevät. Voi sitä jälleennäkemisen iloa ja puheensorinaa...
värkätä montaakymmentä vaihtoehtoa suolaista ja makeaa. Hyvä ruoka ja kakkukahvit
vaimot+2-4 muksua,niistä kertuu jo kiva määrä ja sitten kun lasketaan mun puolen läheiset+vanhemmat+isovanhmetta+kummit niin tuo sama määrä on aika lähellä ja kyse on vaan tosiaankin lähisukulaisista!
noin 50 vierasta rippijuhlissa, ja ruoka. Syy on yksinkertaisesti se, että lähisuvusta jo tulee melkein 40 henkeä ja lisäksi olemme halunneet kutsua kolme lähintä ystäväperhettä joiden kanssa olemme todella paljon tekemisissä.
Ruoka siksi että noin isolle porukalle se on peräti helpompi tehdä kuin kahvikekkerit. Kalaa, lihapullia, uusia perunoita, pari salaattia ja kahvin kanssa kakku + pikkuleipiä.
Molemmat rippijuhlat on pidetty mökillä, hyvin rentona tilaisuutena.
miten joku voi pitää tuollaisia juhlia "rahastuksena"? Mun mielestä on aika ponnistus järjestää kunnon juhlat 60:lle, itse en jaksaisi... tyydymme vähempiin vieraisiin (ja vähempiin lahjoihin). Mutta niin, en kyllä ajattele että olisi rahastusta, vaan arvostan, jos joku järjestää kunnon kekkereitä! Miksi joillain on aina mielessä joka asiassa ekana raha? Juhlat ja ystävät on ihania asioita, miksi niissä pitää ekana laskea rahaa?
Maalla varsin yleistä pitää ruokakestit.
Ruokaisaa pöytää arvostaa kun tulee juhliin pidemmän matkan takaa.
synttäritkin aina sillä tavalla. Jos ihmiset tulee juhlimaan (osa kauempaakin) ja keskellä päivää, niin on se hankalaa jos ei ole ruokaa.
Maalla varsin yleistä pitää ruokakestit. Ruokaisaa pöytää arvostaa kun tulee juhliin pidemmän matkan takaa.
Tämä elämä on niin synkkää ja ikävää, miksi mitään siis pitäisi juhlia? Ollaan vaan ja tehdään töitä, ehkä joskus tavataan joku lähisukulainen ja tarjotaan sille vähän voileipäkakkua, mutta sekin mieluummin pimeässä ja muilta salaa.
joka on kiva saaha yhteen edes silloin tällöin. Ja ruokatarjoilu siksi että on paljon helpompi ja jopa edullisempi järjestää kuin kahvipöytä voileipäkakkuineen jne. lisukkeineen. Toisaalta osa vieraista tulee kaukaa tai jos ovat tulleet vaikkapa edellisenä päivänä niin lähtevät juhlien jälkeen ajelemaan kauemmas kotia kohti, eipähän tarvitse ekalle huoltoasemalle pysähtyä syömään. Enpä osaa rahastuksena ajatella, me vanhemmat maksamme lasten rippijuhlatarjoilut ja ripille pääsevä saa mahdolliset lahjat, emme siis itse niistä hyödy. Muuta kun hyvän mielen ja sehän on tärkeintä kaikille:)
tarjottaisi ruokaa. Kirkko alkaa kymmeneltä, sitä ennen moni on joutunut syömään aamiaisen 7-8 aikaan, kirkosta ehditään juhlakalun kotiin ehkä 12 jälkeen, joten kyllä ruoka on ihan ekana mielessä aika monella. Jos siitä pitäisi johonkin iltaan saakka mennä kahvilla ja voileipäkakulla, niin eipä jäisi kovin pirteä mieli juhlista.
mutta tulevat kutsumattakin. Serkkuja kaukaisempia ei tule, mutta on niin iso suku molemmilla vanhemmilla että kyllähän niistä kertyy. Pakko niille on ruuat laittaa kun kaukaa tulevat.
ei kait kukaan tule juhliin ilman lahjaa.
syynä iso suku. Ja lahjantuontipakkoa ei todellakaan ollut, joten ei ollut kyse rahastuksesta. Ja lapsihan ne lahjat saa, emme me vanhemmat.
Siis mitä helvettiä se kenellekään kuuluu mitä kukakin haluaa juhlissa tarjota?
Anteeksi kiroiluni mutta oikeesti ärsyttää ihmisten tyhmyys.
Mun kummitytön rippijuhlat oli 100 km päässä suuresta osasta meidän sukua joten kun ne alkoivat klo 13, porukka lähti ajamaan noin klo 11. Aamupala vatsassa siis. Siellä oltiin klo 17 saakka eli kotona noin klo 19 ruuhkista riippuen. Ihanko jollain kakkukahveilla pitäisi pärjätä koko päivä. Itse kaiken lisäksi lähdin paljon paljon aikaisemmin koska osallistuin konfirmaatioon.
Onneksi kummityttöni äiti on fiksu ihminen ja teki kivat ruokatarjoilut.
oman kummityttöni rippijuhlat muutama vuosi sitten. Kaikki vieraat tulivat n.2h ajomatkan takaa, ensin suoraan kirkkoon ja sieltä sitten heidän kotiinsa.
Siinä vaiheessa kun pääsimme kirkosta heille, tämä äiti vasta alkoi laittamaan ruokaa, Siis ihan alusta asti... nakkikeittoa. Siinä meni pari tuntia ennenkuin saimme siellä mitään suuhumme, voitte uskoa että oli jo aika kova nälkä. Ei ole koskaan ollut nakkikeitto niin hyvää :)
Miksi siis juhlia syntäpäiviä tai nimipäiviä?
Ripille päästään vain kerran elämässä, naimisiinkin voi mennä monta kertaa.
Ihmiset saavat viettää juhliaan ihan miten haluavat, toisilla on iso suku ja laaja tuttavapiiri, olkoon. Osa kerää puolituntemattomat lahjojen vuoksi, tehkööt niin.
Jokainen tavallaan.
Kutsuttu voi ihan itse päättää, että meneekö vai ei.
kaikki eivät löydä. Ripille pääsee kaikki, jotka haluaa päästä ripille.
ei kait kukaan tule juhliin ilman lahjaa.